Jeg skjønner ikke all viraken over overg. fra Arkivv. til DA

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Helene Kristine Gurihus
Sted: ULNES
Kontakt:

Jeg skjønner ikke all viraken over overg. fra Arkivv. til DA

Legg inn av Helene Kristine Gurihus » 11. november 2005 kl. 20.51

Med tanke på DA. La oss være ærlige. Med de scannede kirkeboksidene på arkivverket.no, gikk nedlastingen av sidene raskt. På DA er det en utfordring og laste ned en eller to sider, og som flere av oss kanskje har som erfaring, har vi en eller annen slektning, som ble født rundt år xx. Det betyr flere sider å vurdere, og med hastigheten på DA sine kirkebokssider, begynner det å bli uaktuelt å i det hele tatt se på en side.

Enten må DA øke kapasiteten til sin server, eller overlate kirkeboksidene til Arkivverket.

Før overgangen lastet jeg ned over 200 sider på en kveld, selv med 2 MBs linje, er 50 sider en prøvelse med DAs hastighet (Trengte sidene til et avskriftsprosjekt jeg driver med).

DA er ikke rett medium å legge ut scannede kirekeboksider, så lenge serveren ikke er dimensjonert til oppgaven.

6878
Sted: SKJETTEN
Kontakt:

Re: Jeg skjønner ikke all viraken over overg. fra Arkivv. ti

Legg inn av 6878 » 11. november 2005 kl. 22.55

Går det like tregt i dag som i forrige dagen og i går?

Alt går mye bedre her nå. :D

6878
Sted: SKJETTEN
Kontakt:

Legg inn av 6878 » 11. november 2005 kl. 23.09

Vel, nå går det alikevel litt tregt, men regner med at dette går seg til etterhvert som nyhetsinteressen avtar.

dn18553
Sted: OSLO

Legg inn av dn18553 » 12. november 2005 kl. 13.18

Nå er Digitalarkivet en del av Arkivverket, og slik jeg har forstått det, ligger de skannede kirkebøkene fortsatt på samme server, og når du går inn i materialet fra DA kommer du til adressen http://www.arkivverket.no/URN:kb_read , som er den samme som ble brukt under første fase av testingen.

Årsaken til at det går saktere er vel den økte interessen i forbindelse med lanseringen. Sannsynligvis vil dette avta etter hvert, men det er jo klart at trafikken vil bli mye større enn på testsidene. Uansett tror jeg slike saker best tas opp i DAs Arkivforum, hvor det er laget et eget tema om de skannede kirkebøkene: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... l=&spraak=
Mvh. Andreas Snildal
Moderator: Etniske minoriteter
Moderator: Troms
Les dette før du poster din melding

Svar

Gå tilbake til «Generelt»