Tilbakemelding og vanlig høflighet.

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Tilbakemelding og vanlig høflighet.

Legg inn av Astrid Ryen » 22. oktober 2005 kl. 1.01

Det synes meg at noen (relativt få riktignok) mennesker i dette forum legger inn etterlysninger, får et svar og deretter ikke lar høre fra seg. Er dette en normal oppførsel som er godtatt i "det gode selskap", og er det noe man må regne med? Jeg la i kveld inn noen (i mine egne øyne) dumme innlegg som svar til folk som ikke gir respons. Disse har jeg nå slettet pluss at jeg også slettet svar på innlegg til samme person som kunne være av verdi for andre. Dette var et forsøk på å markere at jeg ikke ønsker kaste bort min tid på mennesker som ikke gidder kommunisere i det hele tatt. Det er ikke særlig givende å snakke til veggen, som kjent, og jeg har ikke til hensikt å gjøre det lenger.

Jeg må innrømme jeg er en skikkelig hissigpropp som irriterer meg en lang stund (er oppdratt til å være sivilisert!) og deretter eksploderer i fyr og flamme. Men jeg vil også si at jeg gjennom slektsgransking har fått gode venner og ikke minst ny slekt som jeg føler noe for - om de er seks- eller sjumenninger eller fjernere spiller ingen rolle, så lenge ønsket om å formidle noe er til stede.

Med hilsen til alle fra Astrid Ryen i Trondheim

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Tilbakemelding og vanlig høflighet.

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 22. oktober 2005 kl. 12.37

Jeg har opplevd det samme, Astrid, om ikke akkurat så mange ganger. Men - jeg opplever flere ganger at jeg får svar, tilleggsopplysninger eller takksigelser i privat mail.

Skulle ønske man heller legger inn svar her i slektsforum, slik at andre også ser at de har "folkeskikk", at de følger med, eller også at andre kanskje kan være med og hjelpe.

De aller aller fleste er dog eksemplariske eksemplarer av arten mennesk. :) og dem er det jo en fryd å hjelpe!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 22. oktober 2005 kl. 14.05

Det finnes mange eksempler på at folk har stilt spørsmål, fått svar men uteblitt fra forumet. Det er ikke bra. Allikevel mener jeg det er galt å slette i etterkant svar som er lagt ut på slike spørsmål, noe Astrid i følge henne selv, har gjordt. Dette viser en svakhet ved det systemet DIS-Norge har laget. Tenk på konsekvensene, hvis f eks en person går lei av forumet og sletter alle sine innlegg.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
dn17102
Kontakt:

Legg inn av dn17102 » 23. oktober 2005 kl. 5.59

Jeg er så enig med deg, Astrid! Har sannelig lyst til å slette et innlegg eller fem selv. Ikke bare kommer det ingen respons, men samme personen stiller samme spørsmål igjen uten å kommentere om det man fant hadde noen verdi eller ikke. Grrrr!! Det mest irriterende er kanskje at andre fortsetter å hjelpe...

Kristin Scheie Aasen
Sted: STRØMMEN

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 23. oktober 2005 kl. 14.02

Er enig med Tore V. at det er uheldig å slette innlegg.

Er enig med A. Ryen at det er høflig å takke for hjelp eller tilbakemelding.
Men det er viktig å være klar over at grunnene til at man ikke takker eller stiller samme spørsmål igjen har flere årsaker.

1. årsak. Noen kan ha glemt å takke, fordi de er konsentrerte om andre prosjekter. Men noen av dem pleier å takke når det har gått en tid. Noen ganger går det lang tid før man takker. Det har jeg sett i noen fora.
2. årsak. Noen kan ha fått dataproblemer.
3. årsak. Noen kan ha blitt syke.
4. årsak. Kanskje de stiller samme spørsmål igjen senere, i håp om å få bedre respons på sitt/sine spørsmål. Noen ganger kan et spm./tema bestå av flere delspørsmål. Slik at man ikke har fått spørsmålet grundig besvart. Kanskje håper de at det har kommet nye brukere av forumet som kanskje kan komme med mer og bedre svar på spørsmål.
Jeg er enig med Inger i at de kunne kommentert hva de mente om hjelpen/svaret de fikk sist gang. Men det hender at folk glemmer at de skal skrive hvorfor de stiller samme spørsmål igjen.

En siste ting som er verdt å vite, at innlegg uansett om det er spørsmål eller svar, kan være til hjelp/nytte for andre. :D

Jeg velger selv å være åpen for spørsmål (uansett hva det måtte være) og det med tilbakemelding og høflighet uten å være irritert,sint eller lignende. Og hjelpe til der jeg kan.
Og jeg selv pleier å takke folk for hjelp.

Og håper folk ser verdien av å hjelpe til uten å tenke på at man ikke får takk tilbake eller uten å få tilbakemelding.

Det å slette innlegg kan gi uheldige signaler på folk. For kanskje noen vil slutte å bruke slektsforumet. Vi som hjelper til, bør vise folk at slektsforumet er like bra forum som digitalforumet eller enda bedre. Slik at det blir flere brukere av slektsforumet. Og flere som kan hjelpe til. Har selv lest at noen mener at slektsforumet er for lukket i forhold til hva digitalforumet er. I Digitalforumet pleier innlegg ikke å bli fjernet av folk som lager temaer.Eller innlegg ikke blir fjernet av folk som svarer.

:)

Mvh. Kristin.

Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Astrid Ryen » 18. november 2005 kl. 19.24

Hei til alle!

Takk for tilbakemelding som ga meg noe å tenke på. Jeg er helt enig i at man ikke bør slette egne innlegg. Jeg slettet to av mine, og er ferdig med det. Og jeg angrer heller ikke noe særlig på det, skjønt jeg gjør det aldri mer. Men av skade bir man klok, som det heter. Jeg kommer aldri mer til å legge inn mer enn et svar - i høyden to - før jeg gir opp. Dermed er saken ute av verden for meg. Hva som skjer videre, vedkommer meg ikke.

Når jeg sier tilbakemelding, mener jeg ikke at folk skal takke. Det jeg ønsker og som jeg synes er spennende, er å komme i dialog med noen som fenges av interesse for de aner de har, og som gjerne vil vite mer, eller utveksle informasjon.

Det var alt for i kveld. Jeg har egentlig sagt det jeg ville si, men for å si det nok en gang - jeg satte virkelig på all tilbakemelding og kloke ord jeg fikk på mitt første innlegg, da jeg virkelig var frustrert.

Med hilsen fra Astrid Ryen i Tronjæm.

dn10731
Sted: HØNEFOSS

Legg inn av dn10731 » 19. november 2006 kl. 10.53

Hei. Skader sikkert ikke å børste støvet av denne gamle debatten, nå som det er gått et år siden siste innlegg.

I de tifellene jeg svarer på etterlysninger i dette forumet, setter også jeg pris på at det blir gjort oppmerksom på at svaret er lest. Iblandt gjør man seg sjøl en bjørnetjeneste ved ikke å svare. Kan jo være den som har svart, eller andre, også har langt flere opplysninger å komme med. Men-, dersom spørgeren intet livstegn gir innen rimelig tid har jeg kanskje ryddet opp i notatbunkene, og kastet arkene med tilleggsopplysninger.

(Stiller seg annerledes dersom det spørres etter en bestemt opplysning, f.eks. foreldrene til en person. Vedkommende får så svar på dette, og bekrefter at svaret er lest. Dersom jeg da fortsetter pumpe inn flere aner forventer jeg intet svar. Det var jo ikke besteforeldre og oldeforeldre spørsmålet dreide seg om. I slike tilfeller har jeg kun min egen missforståtte hjelpsomhet å takke.)

De fleste brukerne er sikkert ikke innom forumet daglig, men kanskje med et par ukers mellomrom. Er og oppmerksom på at dataproblemer, ferie, sykdom e.l. kan være årsaken til manglende tilbakemeldinger. Ser vi bort fra disse siste tilfellene, bør det vel ikke gå mer enn et par-tre uker før tilbakemelding blir gitt?

Mvh Ellef.

dn20561
Sted: HOVET

Legg inn av dn20561 » 19. november 2006 kl. 12.00

Hei Ellef,

det er viktig og ta tak i dette med høflighet, takk og svar!!

Vi sitter ikke i timesvis med søk for andere uten og nesten få takk el.korigerig/svar.

Har sett en del leser ikke alle svara ,så det blir ikke helhet på det som de får av imf.

Jeg blir overasket da jeg sitter i timmevis med søk ,finner svar ,legger det inn som svar ,og får ikke noe takk!! Og ikke svar fra noen få...

Dette ikke ofte, men noen enkelte hendelser.

.....................................................................
Det er veldig hyggelig og sitte her og hjelpe andre,:D :D

det gir en sjøl ekstra fart i egen slektsgranskning.Jeg synes dette er ett veldig hyggelig forum,noe jeg anbefaler for andre.

Mvh.

Helge

dn10731
Sted: HØNEFOSS

Legg inn av dn10731 » 19. november 2006 kl. 15.03

Helge Raudalshovde skrev:Jeg blir overasket da jeg sitter i timmevis med søk ,finner svar ,legger det inn som svar ,og får ikke noe takk!!

Hei.
Det er ikke *Takk* jeg etterlyser. Nei, kun en beskjed som viser at svaret er lest. Har i årenes løp kassert store bunker med tilleggsopplysninger fordi jeg ikke har fått bekreftelse på at svaret er lest. Derfor ingen vits i å *fyre for kråka* ved å sende flere svar.

Rett skal være rett. Slektsforumet har ikke eksistert så lenge at jeg har fått tid til å ergre meg mer enn jeg tåler over mangel på svar. Virker som de aller fleste gir livstegn fra seg. Men slike debatter er allikevel nødvendige med jevne mellomrom da det, heldigvis, stadig dukker opp nye brukere. Kanskje ikke alle tenker over at de bør svare?

Mvh Ellef.
Sist redigert av dn10731 den 19. november 2006 kl. 16.59, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
gj03838
Sted: BØN

Legg inn av gj03838 » 19. november 2006 kl. 16.58

jeg tror nå jeg ALLTID gir tilbakemelding og takker for alt....(mamma lærte meg noe)

-men da kan jeg vel også benytte anledningen og si TUSEN TAKK for at dere finnes....og for all hjelp....hadde ikke klart mye uten dere....det er også veldig lærerikt....

-så TUSEN TUSEN TAKK :D

men jeg har opplevd at jeg har spurt om hjelp og noen sier de skal sende mail men at man aldri hører noe mer i fra de.....så det går nok litt begge veier både fra "hjelperene"
og de som etterlyser hjelp....men det hører til sjeldenhetene......(noe jeg er veldig glad for)

:lol:

Per Vidar Barth Lilje

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 22. november 2006 kl. 0.19

Enig i at det kan være mange aktverdige grunner til at hjelpere ikke får en takk, ren forglemmelse er en av dem! Det kan gå ganske lang tid mellom hver gang jeg skjekker om det har kommet svar til de innlegg jeg har lagt inn, og det er lett å glemme å krysse av på "Varlse svar på dette emnet". Jeg håper jeg har husket å takke for alle de hjelpsomme svar jeg har fått mine spørsmål. Som regel har jeg fått hyggelige tilbakemeldinger de få gangene jeg har kunnet hjelpe noen. Men jeg må si en spesiell hendelse ergret meg en smule. For en tid tilbake la en person inn en rekke spørsmål (i forskjellige kommuner over hele landet) om familie til forskjellige mennesker som var knyttet til en spesiell historisk hendelse; jeg har en viss mistanke om at dette kanskje kan ha vært en journalist i et profesjonelt oppdrag, dvs som skulle skrive en artikkel eller bok om denne hendelsen. Så vidt jeg kan se har flere, inklusive meg selv, gjort ganske mye arbeid for å finne forfedre og etterkommere til disse personene, men jeg kan ikke se at en eneste har fått noen takk. Dette på tross av at personen klart har lest innleggene, da vedkommende i et par tilfelle har postet supplerende spørsmål.

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 22. november 2006 kl. 8.25

Hei! Bare et tips til Per B. Lilje, du kan gå inn
Varsle alle svar:
Sender en e-post hver gang noen svarer i et emne du deltar i. Dette kan du endre for hvert enkelt innlegg.i din egen profil, og be om

Dette gjør at du kan følge med i hovedsak på det du er interessert i, og så kan du evt "avabonnere" (nederst til venstre) i temaer du egentlig ikke er interessert i, og du slipper å be om varsling manuelt.

Les her:
https://slektsforum.slektogdata.no/faq.php

Jeg synes e-post varslingen er en av de supre fordelene ved Slektsforum! :)
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Svar

Gå tilbake til «Generelt»