Merkelige registreringer i DIStreff

Tjenesten som finner andre medlemmer som forsker på samme personer som deg

Moderator: MOD_DIStreff

Låst
Brukeravatar
dn18211
Sted: NORDRE FROGN

Merkelige registreringer i DIStreff

Legg inn av dn18211 » 2. oktober 2005 kl. 13.14

Hei jeg har registrert noen merkelige registreringer vedrørende DIStreff.

Etter å ha sendt inn min Ged-com så alt umidelbart riktig ut. Men etter en tid har jeg observert at personer som jeg søker på er registrert på steder og årstall som ikke stemmer
med relasjon til meg. Kan det være feil med min Ged-com fil eller er det andre dataproblemer som er årsaken.

Som eksempel (Massi Petersdatter Åmodt) er registrert død i Amerika som er feil.

Jeg har ikke gått igjennom alle personer i min innsendte slektsbase men ser at det forekommer feil som jeg ikke kan stå inne for. :shock:

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Merkelige registreringer i DIStreff

Legg inn av dn01013 » 2. oktober 2005 kl. 16.25

Ronny Hansen skrev:Hei jeg har registrert noen merkelige registreringer vedrørende DIStreff.

Etter å ha sendt inn min Ged-com så alt umidelbart riktig ut. Men etter en tid har jeg observert at personer som jeg søker på er registrert på steder og årstall som ikke stemmer
med relasjon til meg. Kan det være feil med min Ged-com fil eller er det andre dataproblemer som er årsaken.

Som eksempel (Massi Petersdatter Åmodt) er registrert død i Amerika som er feil.

Jeg har ikke gått igjennom alle personer i min innsendte slektsbase men ser at det forekommer feil som jeg ikke kan stå inne for. :shock:

Den vanligste årsaken til slikt er at man skriver ting i stedsnavnfeltet for en eller flere notistyper som tolkes som et sokn, enten i Norge eller andre land. Mens det man mente å registrere var en gård, eller en fritekst.

F.eks. er det mange brukere av BK5 som, i mangel av noe annet, har vært veldig avanserte og har brukt lite brukte notistyper for å registrere ren biografi/fritekst.

Et eksempel kan f.eks. være at man som stedsnavn har skrevet "Han vokste opp". I og med "Opp" er et township i USA, blir dette godtatt.

Skriver man Solberg i meningen gården Solberg ett eller annet sted, så blir dette godtatt. Som soknet Solberg i Beitstad (idag hovedsokn i Beitstad og heter i dag Beitstad sokn, mens kirken heter Solberg).

GEDtreff fungerer på SISU-vis :-)
(Engelsk GIGO)

MORAL: ALDRI BRUK DISTREFF-data som kilde i slektsforskingen!!

DIStreff er et matchingsverktøy for å finne andre slektsforskere som arbeider mer eller mindre med samme materiale som deg for å initiere til samarbeide.

For øvrig vil du ha langt bedre kontroll på hva som trekkes ut og mulighet til fortløpende retting i databasen (for å forhindre feil ekstraksjon), eksport av ny Gedcom-fil og ny kjøring i GEDtreff, gjennomlesing av resultater som lages, deretter rett flere feil, så ny eksport av Gedcom etc. etc. (loop tilbake til 1. punkt etter kjøring i Gedtreff.)
Altså
1. Lag GEDCOM-fil
2. Kjør GEDtreff (last ned fra http://www.disnorge.no/distreff/prog) med din Gedcom-fil som input. Les gjennom resultater og se om fortsatt noe blir feil trukket ut.
3. Rett dine stedsnavnsregistreringer så det ikke blir feil sted trukket ut
4. Gå til pkt. 1

PS. GEDtreff har ikke magiske evner. Det foregår ingen menneskelig kontroll av at stedsnavn trekkes ut korrekt (men programvaren har blitt grundig testet på at det gjør arbeidet korrekt, under forutsetning av at dataregistrator vet hva han/hun driver med. Ellers blir det SISU (Søppel Inn, Søppel Ut)

:-)

Brukeravatar
dn18211

Legg inn av dn18211 » 6. oktober 2005 kl. 15.40

Hei igjen, beklager at jeg sendte inn innlegget i feil forum.
Takker for raskt svar. Jeg har lastet opp (kontrollprogrammet) som jo krever innlogging med passord.
Da jeg skal åpne programmet får jeg desverre svar at min brukerprofil er utgått? Er det nødvendig med passord for å bruke et program som jo egentlig er et hjelpeprogram tillpasset DIS-treff. Kan dette programmet misbrukes i andre sammenheng?

Så snart jeg for åpnet programmet skal jeg sette i gang med kontroll av min Ged-com fil.

Jeg har observert at man krever passord for å bruke noen av DIS-tjenestene.
Desverre vil det vel være mulig for de som absolutt vil benytte tjenestene uten å være medlem relativt lett.
Det blir vel sendt ut x antal av Slekt og Data hvor det står brukernavn og passord på baksiden. Et slikt blad kan lett bli lånt bort til andre eller man kan skrive opp brukernavn og passord for de som ønsker å misbruke dette passord.
Sett i forhold til at man i noen sammenhenger ikke får lov til å lagre sitt passord på sin PC,
PC betyr vel personlig computer. Jeg vil tro at faren for misbruk her er mindre enn ved utsendelsen av passord via Slekt og Data.

Har hatt god nytte av DIStreff tjenesten da jeg har funnet syltynne tråder mot problemer hvor jeg har stått bom fast. Disse syltynne trådene har satt meg på spor til å selv finne godt dokumenterte resultater som jeg synes er en av de gleder som slektsforskningen gir.

Håper flere vil sende inn sitt bidrag. Til tross for at programmet kan generere rare feil vedrørende stedsangivelse er verdien av resultatene viktige for mange.

Ønsker dere lykke til med prosjektet og er spent på hvordan kontrollprogrammet virker.

Hilsen Ronny Hansen :D

dn17613
Sted: TÅRNÅSEN

Legg inn av dn17613 » 6. oktober 2005 kl. 16.04

Jeg mener å huske at en må ha sendt inn GEDTreff bidrag i løpet av det siste halve året for å kunne bruke pregrammet... Det var noe sånt, mener jeg.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 6. oktober 2005 kl. 22.39

Ronny Hansen skrev:Hei igjen, beklager at jeg sendte inn innlegget i feil forum.
Takker for raskt svar. Jeg har lastet opp (kontrollprogrammet) som jo krever innlogging med passord.
Da jeg skal åpne programmet får jeg desverre svar at min brukerprofil er utgått? Er det nødvendig med passord for å bruke et program som jo egentlig er et hjelpeprogram tillpasset DIS-treff. Kan dette programmet misbrukes i andre sammenheng?

Det er ikke snakk om misbruk, men det å få laget analyser i tillegg til å lage selve bidraget er en bonus for å ha innsendt et bidrag. Det er derfor nødvendig å autentisere denne tilgangen.
Filen du nevner er kun holdbar kort tid av samme grunn. Ny nøkkelfil legges ut på nettet nesten ukentlig.
Du må laste ned fila medlemnor.zip og pakke ut fila medlem.nor som legges i katalogen sammen med selve programmet. Nøkkelfila er kodet og inneholder i tillegg også medlemsnavn, adresse og en del annet.

Ronny Hansen skrev:Så snart jeg for åpnet programmet skal jeg sette i gang med kontroll av min Ged-com fil.

Jeg har observert at man krever passord for å bruke noen av DIS-tjenestene.
Desverre vil det vel være mulig for de som absolutt vil benytte tjenestene uten å være medlem relativt lett.
Det blir vel sendt ut x antal av Slekt og Data hvor det står brukernavn og passord på baksiden. Et slikt blad kan lett bli lånt bort til andre eller man kan skrive opp brukernavn og passord for de som ønsker å misbruke dette passord.
Sett i forhold til at man i noen sammenhenger ikke får lov til å lagre sitt passord på sin PC,
PC betyr vel personlig computer. Jeg vil tro at faren for misbruk her er mindre enn ved utsendelsen av passord via Slekt og Data.

Vi kommer vel med jevne mellomrom til å bytte ut passord. Når mange etterhvert får email-adressen registrert vil det være enkelt å sende ut nye passord med jevne mellomrom. De som ikke har da registrert får i såfall kontakte kontor/Internett-AU om nytt passord.

Ronny Hansen skrev:Har hatt god nytte av DIStreff tjenesten da jeg har funnet syltynne tråder mot problemer hvor jeg har stått bom fast. Disse syltynne trådene har satt meg på spor til å selv finne godt dokumenterte resultater som jeg synes er en av de gleder som slektsforskningen gir.

Håper flere vil sende inn sitt bidrag. Til tross for at programmet kan generere rare feil vedrørende stedsangivelse er verdien av resultatene viktige for mange.

Det ser ut til at bidragsprosenten er temmelig stabil, litt i overkant av 10% for de fleste lokallag. Noen små har større, mens noen store har mindre enn 10% oppslutning. Kanskje lokallagene kan gjøre mer på møtene. F.eks. alltid ha en fast plass til Distreff på programmet, f.eks. ved at fadder eller andre har med PC med nettverk og kan vise hvordan bruke Distreff på nettet og kanskje bruk av GEDtreff. Når man får se det noen ganger minskes redselen for selv å bruke et ukjent program, forhåpentligvis.

Ronny Hansen skrev:Ønsker dere lykke til med prosjektet og er spent på hvordan kontrollprogrammet virker.

Hilsen Ronny Hansen :D

Takk for det.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 6. oktober 2005 kl. 22.41

André Reitan skrev:Jeg mener å huske at en må ha sendt inn GEDTreff bidrag i løpet av det siste halve året for å kunne bruke pregrammet... Det var noe sånt, mener jeg.

Ikke helt.
Alle i foreningen kan bruke det, men man får ikke laget bonusfilene, dvs. rapportene som kan lages, uten å ha bidratt med data det siste halvåret.
Derfor må man ha fersk nøkkelfil. Og derfor utgår den etter 3 mnd. (Hvis det ikke er noen bugs)

Brukeravatar
Elisabeth Solberg
Sted: SVELVIK

Legg inn av Elisabeth Solberg » 8. oktober 2005 kl. 23.19

Hei.

Vet ikke om dette blir rett plassert, men prøver alikevell.
Det skrives mye om innsendelse av GEDCom fil. Jeg har gjort dette en gang (veldig lenge siden). Har nå registrert og oppdatert mye i min slektsfil så det er vel på tide og sende inn igjen.
MEN hvordan?
Jeg kan ikke huske hva som ble gjort sist.
En liten oppskrift hadde vært fint.

På forhånd takk.

Hilsen en glad bruker Elisabeth

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 9. oktober 2005 kl. 7.56

Elisabeth Solberg skrev:Hei.

Vet ikke om dette blir rett plassert, men prøver alikevell.
Det skrives mye om innsendelse av GEDCom fil. Jeg har gjort dette en gang (veldig lenge siden). Har nå registrert og oppdatert mye i min slektsfil så det er vel på tide og sende inn igjen.
MEN hvordan?
Jeg kan ikke huske hva som ble gjort sist.
En liten oppskrift hadde vært fint.

På forhånd takk.

Hilsen en glad bruker Elisabeth

Henviser deg til hjelpen på Distreff-sidene våre. I menyen i øvre høyre halvdel trykker du på menyvalget Innsending og studerer det som står skrevet der. Fadder som skal motta fila di finner du i menyvalget Innsending, hvor?
De andre lenkene viser andre ting om det å bidra.
Mer om Gedcom-filer finner du under menyvalget Gedcom

Håper dette hjelper deg på vei.

Du kan også gå til underkatalogen prog som du finner lenke til i menyvalget Program til hjelp. Last der ned GEDtreff. Du må deretter laste ned fila medlemnor.zip og pakk ut denne i katalogen hvor GEDtreff ble installert etter installasjon av programmet. Fila inneholder nøkkel.
Ca. 1 uke etter bidragsinnsendelse når du ser at bidraget ditt er kommet på nett kan du laste ned på nytt medlemnor.zip og pakke ut igjen fila medlem.nor i programkatalogen. Da vil du kunne kjøre GEDtreff som ekspert og få laget diverse rapporter om dine data. Mange tips om mulige feil i dine registreringer, f.eks. feilstavede patronymendelser.

Brukeravatar
Elisabeth Solberg
Sted: SVELVIK

Legg inn av Elisabeth Solberg » 9. oktober 2005 kl. 14.22

Hei.
Tusen takk for svar, men jeg får ikke dette til:

"Last der ned GEDtreff. Du må deretter laste ned fila medlemnor.zip og pakk ut denne i katalogen hvor GEDtreff ble installert etter installasjon av programmet. Fila inneholder nøkkel.

Jeg har lastet ned GEDtreff, men kan ikke komme inn på denne med mitt passord, får meldingen: "Medlemsfil er for gammel, vennligst last ned nymedlem.NOR"

Lastet ned Medlemnor.ZIP, men det er mulig jeg ikke skjønner hvordan/hvor denne skal åpnes.

Hva gjør jeg feil? Er det noe jeg ikke har gjort? HJELP!!!

Mvh frustrert Elisabeth

dn17613
Sted: TÅRNÅSEN

Legg inn av dn17613 » 9. oktober 2005 kl. 16.29

Alf Christophersen skrev:
Du må laste ned fila medlemnor.zip og pakke ut fila medlem.nor som legges i katalogen sammen med selve programmet. Nøkkelfila er kodet og inneholder i tillegg også medlemsnavn, adresse og en del annet.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 9. oktober 2005 kl. 16.50

André Reitan skrev:
Alf Christophersen skrev:

Vanligvis \programfiler\DISnorge\GEDtreff

Brukeravatar
dn18078
Sted: BRUMUNDDAL

Legg inn av dn18078 » 31. januar 2006 kl. 21.09

Svar til Elisabeth Solberg.

Mulig jeg er sent ute........men har Du fått den hjelpen Du trengte?

Hvis ikke kan Du egentlig sende en mail til Distreff fadderen i Ditt fylke. Da får Du helt sikkert en enkel og grei forklaring på hvordan det gjøres. :lol:
mvh Dag Tore Edvardsen

Medlem AU Lokallag

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 31. januar 2006 kl. 21.28

Neste versjon av GEDtreff vil bruke nettet og medlemsbasen direkte for å verifisere bruker.

Det forutsetter dog en vesentlig ting, nemlig at man åpner i brannmuren for at programmet skal kunne gjøre dette. Likeledes vil brannmuren måtte være åpen for at programmet skal kunne sende arbeidsresultatet til fadder med epost.

Senere versjon vil også kunne (forhåpentligvis) laste opp resultatfil direkte til server og sende varsel til relevant fadder om at en fil er lagt inn for bearbeiding.

I fremtiden en gang vil en "demon" på serveren ta seg av søking mot databasen. I hvertfall er det et av våre mål i Nordisk AU for Distreff/DISBYT/DIStræf (kodenavn DIS-connect).

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 31. januar 2006 kl. 21.39

Alf Christophersen skrev:Neste versjon av GEDtreff vil bruke nettet og medlemsbasen direkte for å verifisere bruker.

klippe klippe
Alf Christophersen skrev:Senere versjon vil også kunne (forhåpentligvis) laste opp resultatfil direkte til server og sende varsel til relevant fadder om at en fil er lagt inn for bearbeiding.

I fremtiden en gang vil en "demon" på serveren ta seg av søking mot databasen. I hvertfall er det et av våre mål i Nordisk AU for Distreff/DISBYT/DIStræf (kodenavn DIS-connect).

Hvorfor nøkkelfil som utgår til stadighet?

Hensikten med nøkkelfilen er flere.

Først og fremst er min betingelse for medlems bruk av denne programvaren at man er aktivt betalende medlem ved bruk av programmet. (En kommersiell avskalling, uten generering av Distreff-bidrag er nesten ferdig, men vurderes kun solgt i utlandet pga. momsregler etc. Har i kke tid etc. til å bruke masser av tid på innviklede momsregnskaper etc., greit og enkelt.)

Videre får ikke personer som ikke har bidratt med data til Distreff uten videre adgang til bonus-rapportene som dublettsjekk etc. Nøkkelfilen inneholder opplysning om hvorvidt man har bidratt med data og når, samt om hvorvidt man har bidratt med koplede familieinformasjoner eller ei. Responsen til GEDtreff er avhengig av denne status og full adgang har man som bidragsyter som har bidratt senest de siste 180 dager. Etter 180 dager stoppes adgang. Skrur man klokken tilbake sperres adgangen helt i en random tidsperiode til ny bidragsdato er registrert i systemet :-).

Nøkkel lages med jevne mellomrom og legges ut alt etter som jeg har tid til det. Med mye arbeide på jobb eller andre prosjekter på fritid som haster mer vil nøkkelgenerering kunne ta tid :-(

Med ny versjon vil alltid sekundferske data brukes i stedet.

Plan for release er innen 15. mars. Samtidig vil det bli stor utskifting også på annet vis i og med vi i løpet av februar/mars går over til ny databaseprogramvare for faddere, db2005 som ennå er i uttesting her. Oppdatering av nøkkelfil for v. 1.x av GEDtreff vil da bli stanset.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 31. januar 2006 kl. 21.41

Ronny Hansen skrev:Hei jeg har registrert noen merkelige registreringer vedrørende DIStreff.

Har du lest gjennom bonusfilene, spesielt logg-filene som rapporterer hvilke stedsnavn som avbildes til USA (eller andre feilaktige steder)?

Brukeravatar
dn18211

Legg inn av dn18211 » 28. februar 2006 kl. 13.02

Hei igjen . Har tapt en bærbar Pc siden sist jeg var inne her.
Ting tar tid. :shock:
Har prøvd å åpne bonusfilen får svar foreldet resultat.

Vedrørende registrering av data..
Jeg har opprinnelig bestrebet meg for at personer , hendelser og stedsnavn
er riktige for slektsforskingen (og for meg). Stedsnavnene ble derfor registrert
på en ukonsekvent måte. Dette har jeg nå rettet opp. :)

Vedrørende Gedtreff.
Har nå lastet ned Gedtreff 2 og åpnet den og lagt inn min Gedcomfil.
Jeg ser nå at mitt slektsprogram Brothers keeper hvor jeg har registrert
vitner som personer i databasen blir nevnt på stedsnavn som jo er riktig
i og for seg. Vi må vel bare akseptere at en del data blir for mangelfulle for å
tilfredstille Distreff portalen.

Derfor send inn dit bidrag selv om du får mange feilmeldinger
i din Gedcom –fil. :D

Det er mulig jeg ikke har satt meg nok inn i bruken av Gedtreff-programmet.
Jeg føler det på nåværende tidspunkt litt tungvint å benytte. :?
Ved retting av stedsnavn føler jeg at jeg at stedsnavnene og personene
blir adskilt på en måte som jeg ikke føler jeg har kontroll over.
Nedlastninger, kommentarer, diskusjoner og problemstillinger er spredt omkring
under innlegg i Dis-treff. Dette medfølger mye søking og fram og tilbake klikking.
Jeg har kjørt prøve med kmg-filer (håper dette er riktig utrykk) og dette så bra ut for meg.
Likevel er det noen steder klatringen i slektstreet har huller uten at jeg skjønner hvorfor.
Gedtreff-programmet er bra men jeg synes det er datamessig krevende å bruke.

Gamle og nye innlegg i Distreff.
Ser at problemet med overskriving av gamle innlegg er tatt opp tidligere.
Personlig synes jeg at hvis man sender inn bidrag burde disse overskrive de gamle
innlegg automatisk. Ønsker noen å dele opp sine innsendinger innebærer det at de
Må ha flere brukernavn med passord som jeg regner som uaktuelt.
Hvis ikke kan vel ikke moderator ha mulighet til å registrere dette fenomen.
Før jeg sender inn ønsker jeg å vite om mine 2 første innsendinger kan slettes å
erstattes med et nytt og forhåpenlig bedre bidrag (det har i alle fall kommet flere personer
inn i Ged-com filen.)

Norsk bidrag til Anbyterforum.
Jeg har også tenkt å sende bidrag til Anbyterforum i Sverige men jeg ser at
bruken av tødler over noen bokstaver i svensk og svenskenes konsekvente
bruk av endelsen son i stedet for sen og konsekvent 2 s-er gjør dette litt komplisert.
Må vel ta jobben å forsvenske skrivemåten. Men mye av Sverige har ligget under
Dansk herredømme med Dansk skrivemåte som jo er lik den Norske. Ser at de
Svenske bidragsyterne leverer sine bidrag fra Dansketiden med Svensk skrivemåte
som jo er naturlig å gjøre. Jeg Har registrert at man kan ta kontakt med Alf Christophersen
angående en slik problemstilling. Dette kan ha almen interesse så jeg tar det med her.
Ønsker gode tips i forhold til dette. :?:

Har hatt stor nytte av Dis-treff systemet så langt. Flott ordning og jeg håper
flere vil sende inn bidrag.

Hvis redaksjonen synes det er for mange emner i innlegget kan de gjerne dele opp
innlegget i flere hvis det er bedre og eller mulig.. :?:

Mvh. Ronny Hansen.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 28. februar 2006 kl. 15.48

Vet ikke hvilken versjon du har sendt inn med for BK, men versjonsnummeret til BK står i heading på GEDCOM-filen.
Det forteller om du har en ny versjon av programmet. Siste versjon er 6.2.14
Dette som almenn opplysning. Er det spesielle ting, ta gjerne det opp i den nordiske postlisten.

Brukeravatar
dn18211

Legg inn av dn18211 » 28. februar 2006 kl. 16.13

Hei Otto jeg har versjon 12 skal oppdatere.
Jeg er med på postlisten. :D
Jeg forstår det slik at Faddere blir registrert med sted i Distreff
at de har vært på et sted fks. som fadder,de behøver ikke å ha
noen annen tilknytning til stedet. Dette er ok for meg. :D

Mvh Ronny Hansen.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 28. februar 2006 kl. 16.50

Jeg tenkte du brukte fersk versjon. :)
Det vil komme nærmere informasjon når den foreligger.

Det viktigste var at man bruker nyere versjoner til GEDCOM/DISTREFF. Desverre er det fortsatt mange som enda bruker BK5 og ikke har oppdatert. :cry:

Låst

Gå tilbake til «DIStreff - GEDtreff»