Harald var uekte sønn av min oldemor og var i 1900 oppført som tjener på Hilleren i Ullensaker. Han ble også konfirmert i Ullensaker 14/10-1900 bosted Randby.(funnet i Digitalarkivet).
Harald er ikke nevnt i dødsfallsmeldingen etter sin mor som døde i 1929. Hun hadde en uekte sønn til som heller ikke var nevnt. Han vokste opp på Hamar og hadde familie der.
Jeg har lett i scannet klokkerbok 1930-1942 for Ullensaker uten å finne noe om ham der.
Vet ingenting om han ble boende i Ullensaker eller om han flyttet derfra.
Noen som kan gi meg et tips på hvordan jeg kan finne ham igjen?
Takk for hjelpen
Marit Nyhus
Brumunddal
Harald Pedersen født 29/12-1885
Moderator: MOD_Akershus
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
-
- Sted: STRØMMEN
Re: Harald Pedersen født 29/12-1885
Hei!
Kanskje du skal sjekke om han var gullkonfirmant ca. 1950 i Ullensaker.
Hør med kirken/menighetsrådet der. Kanskje er det omtale av gullkonfirmanter i menighetsblad el. lignende stoff. Eller det er noe stoff i lokalavisa i Ullensaker som omtaler gullkonfirmanter.
Det er verdt et forsøk å prøve der.
Lykke til!
Mvh. Kristin S. Aasen
Kanskje du skal sjekke om han var gullkonfirmant ca. 1950 i Ullensaker.
Hør med kirken/menighetsrådet der. Kanskje er det omtale av gullkonfirmanter i menighetsblad el. lignende stoff. Eller det er noe stoff i lokalavisa i Ullensaker som omtaler gullkonfirmanter.
Det er verdt et forsøk å prøve der.

Lykke til!
Mvh. Kristin S. Aasen
-
Hei igjen!
Kanskje kunne du sjekke om Harald Pedersen kan ha emigrert til USA?
Jeg så at det var 10 stk. Harald Pedersen som emigrerte/reiste på ulike tidspunkter via Ellis Island ved søk på Harald Pedersen, 1885 +/- 1 år.
Nevner det siden du ikke vet om han flyttet ut av Ullensaker eller ble værende der. Og siden du nevner at han ikke var oppført i dødsmeldingen når din oldemor døde i 1929.
Hvis du tror du finner rett Harald Pedersen, så kan du sende mail til Riksarkivet og spørre om Utenriksdepartementet har ham i sitt arkiv.
Når han ikke hadde kontakt med din oldemor, så tyder det på at han vokste opp hos sin far eller farens familie eller ble satt bort/adoptert. Det kan være verdt å se på evt. adopsjonspapirer (som du kanskje finner på Riksarkivet el. en offentlig institusjon) el. på barnehjem el. lignende steder. For kanskje han hadde kontakt med sin adopsjonsfamilie.
Har Harald etternavnet Pedersen etter sin far eller sin mor? For han kan jo ha skiftet etternavn hvis han mistet kontakt med sine foreldre og deres familier.
Står farens eller morens navn først i kirkeboken da Harald ble døpt? Det kan gi peiling på hvem han bodde sammen med siden han var født utenfor ekteskap. Regner med at du har sett der.
Men han kan jo også ha dødd (etter konfirmasjonen) før din oldemor døde
Mvh. Kristin S. Aasen
Kanskje kunne du sjekke om Harald Pedersen kan ha emigrert til USA?
Jeg så at det var 10 stk. Harald Pedersen som emigrerte/reiste på ulike tidspunkter via Ellis Island ved søk på Harald Pedersen, 1885 +/- 1 år.
Nevner det siden du ikke vet om han flyttet ut av Ullensaker eller ble værende der. Og siden du nevner at han ikke var oppført i dødsmeldingen når din oldemor døde i 1929.
Hvis du tror du finner rett Harald Pedersen, så kan du sende mail til Riksarkivet og spørre om Utenriksdepartementet har ham i sitt arkiv.

Når han ikke hadde kontakt med din oldemor, så tyder det på at han vokste opp hos sin far eller farens familie eller ble satt bort/adoptert. Det kan være verdt å se på evt. adopsjonspapirer (som du kanskje finner på Riksarkivet el. en offentlig institusjon) el. på barnehjem el. lignende steder. For kanskje han hadde kontakt med sin adopsjonsfamilie.
Har Harald etternavnet Pedersen etter sin far eller sin mor? For han kan jo ha skiftet etternavn hvis han mistet kontakt med sine foreldre og deres familier.
Står farens eller morens navn først i kirkeboken da Harald ble døpt? Det kan gi peiling på hvem han bodde sammen med siden han var født utenfor ekteskap. Regner med at du har sett der.
Men han kan jo også ha dødd (etter konfirmasjonen) før din oldemor døde
Mvh. Kristin S. Aasen
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Ifølge "Døde i Ullensaker" - 1901-1999 er ikke Harald død i Ullensaker. Nå er riktignok ikke denne basen komplett, og med litt uflaks kan din Harald ha blitt hoppet over på en elller annen måte.
Døde i Ullensaker 1901-1979
Døde i Ullensaker 1901 til 1999 registrert av Erling Werner Ruud, Jessheim. KROA DIS-O/A retter en stor takk til Erling Werner Ruud for den store og viktige jobben det har vært å registrer dette materialet.
Døde i Ullensaker fra 1901 til 1999 til sammen 7060 linjer. Av dette materialet har vi valgt p.t. å vise fram til 1979 av hensyn til personvern.
Kilder som er brukt er: kirkebøker, avisannonser, gravsteder.
Pårørendes død er ført sammen med ektefelle, slik at skal du finne pårørende må du også søke i feltet ektefelle navn.
Feltet FT 1900 henspeiler på listenr. og linjenr. i folketellingen 1900 for Ullensaker.
Så - det kan se ut som Harald reiste fra Ullensaker.
"Gullkonfirmantene" var et godt forslag fra Kristin, kan hende at han evt. var med på "festen", og at det står om hvor han bodde!
Døde i Ullensaker 1901-1979
Døde i Ullensaker 1901 til 1999 registrert av Erling Werner Ruud, Jessheim. KROA DIS-O/A retter en stor takk til Erling Werner Ruud for den store og viktige jobben det har vært å registrer dette materialet.
Døde i Ullensaker fra 1901 til 1999 til sammen 7060 linjer. Av dette materialet har vi valgt p.t. å vise fram til 1979 av hensyn til personvern.
Kilder som er brukt er: kirkebøker, avisannonser, gravsteder.
Pårørendes død er ført sammen med ektefelle, slik at skal du finne pårørende må du også søke i feltet ektefelle navn.
Feltet FT 1900 henspeiler på listenr. og linjenr. i folketellingen 1900 for Ullensaker.
Så - det kan se ut som Harald reiste fra Ullensaker.
"Gullkonfirmantene" var et godt forslag fra Kristin, kan hende at han evt. var med på "festen", og at det står om hvor han bodde!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
-
Hei!
Sjekk også utflyttede fra Ullensaker hvis det er mulig og der det er mulig.
Mvh. Kristin S. Aasen
Sjekk også utflyttede fra Ullensaker hvis det er mulig og der det er mulig.

Mvh. Kristin S. Aasen
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Hei Kristin og Laila. Tusen takk for tips i leting etter Harald Pedersen. Etternavnet Pedersen hadde han etter sin far som het Peder Magnussen. Både Harald og en yngre bror av ham ble "satt ut" på landet hos andre familier fordi deres mor ikke var i stand til å ta seg av dem.
Vet ikke om Harald kan være adoptert.
Jeg skal sjekke med kirken i Ullensaker vedr. "gullkonfirmant" rundt 1950. Kan jo tenkes han kan finnes der.
Hvis noen har tilgang til utflytterlister for Ullensaker etter 1900 ville jeg sette stor pris på om noen kunne sjekke disse for meg.
Her er han som konfirmant: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1114#ovre
Marit
Vet ikke om Harald kan være adoptert.
Jeg skal sjekke med kirken i Ullensaker vedr. "gullkonfirmant" rundt 1950. Kan jo tenkes han kan finnes der.
Hvis noen har tilgang til utflytterlister for Ullensaker etter 1900 ville jeg sette stor pris på om noen kunne sjekke disse for meg.
Her er han som konfirmant: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1114#ovre
Marit