Hei!
Her har jeg en kjempenøtt som jeg i lengre tid har forsøkt å knekke, men uten hell.
Jeg har dessverre ikke mange opplysninger om Henry Bringeland. Jeg har mye informasjon om hans foreldre fra fødsel til død. De bodde i Kristiania og på Bringeland i Aker herred og hadde 5 barn.
Dette er det jeg vet om Henry Bringeland:
Henry ble født i Kristiania 13.06.1897. Hans foreldre het Hilda f. Henriksen f. 25.01.1869 og Ole Hansen Bringeland f. 30.07.1861.
Henry hadde 4 søsken. Han var nr. 3 i søskenflokken.
I forbindelse med morens, Hildas, død, 10.04.1928, står Henry Bringeland oppført blant arvingene. Det er der opplyst at han bor i Stavanger.
I Folketellingen for Kristiania i 1910 er han oppført sammen med foreldrene og søsken på Bringeland i Aker Herred. Jeg har lett i adressebøker for Kristiania i 1913 og 1918, samt 1940 og 1945, men finner han ikke der. Lurer på om han rett og slett flyttet til Stavanger i ung alder.
Jeg håper at noen der ute kan hjelpe meg å finne Henry Bringeland. Da vil jeg bli glad!
Mvh
Kjersti
Henry Bringeland f. 13.06.1897 i Kristiania
Moderator: MOD_Rogaland
-
- Sted: JAR
-
- Sted: HAUGESUND
Re: Henry Bringeland f. 13.06.1897 i Kristiania
Hei
Et tips som jeg bruker mye er http://www.skattelister.no.
Hvis du søker på Bringeland Rogaland, så vil du få treff på 43 personer. Den eldste er født i 1930. Så kanskje du kunne ta kontakt med noen av de eldste og spørre om de kjenner til Henry?
Mvh
Vigdis
Et tips som jeg bruker mye er http://www.skattelister.no.
Hvis du søker på Bringeland Rogaland, så vil du få treff på 43 personer. Den eldste er født i 1930. Så kanskje du kunne ta kontakt med noen av de eldste og spørre om de kjenner til Henry?
Mvh
Vigdis
-
Hei!
Ja, det var en god idè. Takk for tipset! Jeg får prøve ved anledning. Jeg oppholder meg langt fra Norge for tiden.
Uansett, så håper jeg at noen her i forumet kanskje kan hjelpe meg videre.
Mvh
Kjersti
Ja, det var en god idè. Takk for tipset! Jeg får prøve ved anledning. Jeg oppholder meg langt fra Norge for tiden.
Uansett, så håper jeg at noen her i forumet kanskje kan hjelpe meg videre.
Mvh
Kjersti
Jeg går ut fra at det er han som gifter seg i Domkirken, Stavanger den 5. juni 1917 med Brynnhild Karoline Knutsen, f. 1897 i Nedstrand. Far til Brynhild er Knud Knudsen.
Jeg tolker at yrket til Henry er fyrbøter på torpedobåten "Teist" av Farsund?
Nr. 72:
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Domkirken i Stavanger, Ministerialbok nr. A 33 (1905-1922), Ekteviede 1917, side 122.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-126
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020490.jpg
Jeg tolker at yrket til Henry er fyrbøter på torpedobåten "Teist" av Farsund?
Nr. 72:
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Domkirken i Stavanger, Ministerialbok nr. A 33 (1905-1922), Ekteviede 1917, side 122.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-126
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020490.jpg
mvh Gaute Klepp
-
Hei!
Ja, sannelig har du klart å finne ham! Nå ble jeg virkelig glad! Det er jo ikke tvil om at dette er riktig person. Jeg tolker det også dithen at han var fyrbøter på torpedobåten "Teist" av Farsund. 1. verdenskrig var jo på den tiden. Regner med at han ikke fortsatte i det yrke lenge.
Tusen takk for at du fant ham gift i Stavanger!
Henry fikk vel kanskje barn og døde kanskje i Stavanger også?
En glad hilsen fra
Kjersti
Ja, sannelig har du klart å finne ham! Nå ble jeg virkelig glad! Det er jo ikke tvil om at dette er riktig person. Jeg tolker det også dithen at han var fyrbøter på torpedobåten "Teist" av Farsund. 1. verdenskrig var jo på den tiden. Regner med at han ikke fortsatte i det yrke lenge.
Tusen takk for at du fant ham gift i Stavanger!
Henry fikk vel kanskje barn og døde kanskje i Stavanger også?
En glad hilsen fra
Kjersti
-
Hei!
I tilfellet noen i forumet kan ha nytte av det, vil jeg bare opplyse om at jeg har funnet ut at (Brynhild) Karoline og Henry ihvertfall fikk 2 barn som ble døpt i Stavanger Domkirke.
Det er:
Eugen f. 30.10.1917 døpt 03.03.1918
Bjarne f. 17.04.1920 døpt 30.05.1920
Jeg har til nå ikke funnet noen flere barn av dem som er døpt i Domkirken. Det kan jo selvfølgelig være at jeg har oversett det.
Karoline var bare 23 år da Bjarne ble født, så det er vel nærliggende å tro at de fikk flere barn.
Jeg har også sjekket om hun f.eks. døde i barselseng, men har ikke funnet henne under døde i kirkeboken.
Et annet alternativ er at de har flyttet og tilhører en annen kirke.
I denne sammenheng lurer jeg på om det finnes noen adressebøker for Stavanger fra denne tiden?
Jeg er overhode ikke kjent i Stavanger, men tenker at det eventuelt kunne hjelpe meg litt.
Håper det finnes noen velvillige som kan hjelpe meg med dette.
Mvh
Kjersti
I tilfellet noen i forumet kan ha nytte av det, vil jeg bare opplyse om at jeg har funnet ut at (Brynhild) Karoline og Henry ihvertfall fikk 2 barn som ble døpt i Stavanger Domkirke.
Det er:
Eugen f. 30.10.1917 døpt 03.03.1918
Bjarne f. 17.04.1920 døpt 30.05.1920
Jeg har til nå ikke funnet noen flere barn av dem som er døpt i Domkirken. Det kan jo selvfølgelig være at jeg har oversett det.
Karoline var bare 23 år da Bjarne ble født, så det er vel nærliggende å tro at de fikk flere barn.
Jeg har også sjekket om hun f.eks. døde i barselseng, men har ikke funnet henne under døde i kirkeboken.
Et annet alternativ er at de har flyttet og tilhører en annen kirke.
I denne sammenheng lurer jeg på om det finnes noen adressebøker for Stavanger fra denne tiden?
Jeg er overhode ikke kjent i Stavanger, men tenker at det eventuelt kunne hjelpe meg litt.
Håper det finnes noen velvillige som kan hjelpe meg med dette.
Mvh
Kjersti