Hvor på kartet ligger Tøndervikstrand
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Hvor på kartet ligger Tøndervikstrand
Hei
Er det noen som kan fortelle meg hvor Tøndervikstrand er ? Hadde vært kjekt å vite siden min tipp-oldemor bodde der en periode.
Mvh Hanne
Er det noen som kan fortelle meg hvor Tøndervikstrand er ? Hadde vært kjekt å vite siden min tipp-oldemor bodde der en periode.
Mvh Hanne
Sist redigert av gj13986 den 13. juli 2011 kl. 14.22, redigert 1 gang totalt.
Re: Hvor ligger Tøndervikstrand
Kan dette være en ledetråd? http://www.fkarlsen.net/acbslekt/p254.htm
Venleg helsing Kjetil
Hei
Takk for svaret men dessverre, det var ikke til noen hjelp.
Mvh Hanne
Takk for svaret men dessverre, det var ikke til noen hjelp.
Mvh Hanne
Jeg ville ringt Bjugn kommune og spurt. Gårdnavnet forekommer i Ft1865 for Bjugn. I 1899 ble Bjugn delt i 3 - Bjugn, Skjørn og Nes - og så er det vel senere gjort forandringer i kommunegrensene som jeg ikke har satt meg inn i. Av det du fikk fra Kjetil ser det ut som Tøndervikstrand hadde gnr 65 i 1865, og da har kommunen sikkert oversikt over hvilket sted og gnr det er i dag, og hvor det ligger med et annet navn på kartet.
Mvh Wilfred
Mvh Wilfred
-
- Sted: Hitra
Tøndervikstrand skal kanskje være Tøndelvikstrand, som antaglig er en mer eksakt betegnelsene på en av Tøndelstrandgårdene/plassene i Nes.
Se tilslag for Nes herred, bosted starter med "Tøn", 1910-tellingen.
http://da.digitalarkivet.no/ft/sok/1910 ... t=&etasje=
Tellingskretsens navn: Tøndel og Nes. Herred: Nes ( i Fosen ) Prestegjeld: Bjugn.
Nes var egen kommune til 1964, ble da slått sammen med Jøssund, Bjugn og en del av Stjørna til nye Bjugn kommune, med kommunesenter Bottengård. I forhold til Bottengård ligger gamle Nes herred vestover, utover mot og inkluderende øya Tarva. Tøndelstrand ligger sør for Nes kirke etter hva jeg kan se.
Mvh Knut
Se tilslag for Nes herred, bosted starter med "Tøn", 1910-tellingen.
http://da.digitalarkivet.no/ft/sok/1910 ... t=&etasje=
Tellingskretsens navn: Tøndel og Nes. Herred: Nes ( i Fosen ) Prestegjeld: Bjugn.
Nes var egen kommune til 1964, ble da slått sammen med Jøssund, Bjugn og en del av Stjørna til nye Bjugn kommune, med kommunesenter Bottengård. I forhold til Bottengård ligger gamle Nes herred vestover, utover mot og inkluderende øya Tarva. Tøndelstrand ligger sør for Nes kirke etter hva jeg kan se.
Mvh Knut
-
Men dersom det er riktig at gårdsnavnet starter med Tønder og ikke med Tøndel, så må vi kanskje bevege oss sørøstover fra Bottengård, til gamle Stjørna kommune, til den delen av Stjørna som nå ligger i Rissa. Her er Tøndervigstrand i 1801-tellingen:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... rk=37#ovre
Den gangen var dette Ørland. Gården kan være kalt Strand eller Stranden i senere tellinger. Ser ut som gården lå mellom Fevåg og Råkvåg i nåværende Rissa kommune.
Knut
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... rk=37#ovre
Den gangen var dette Ørland. Gården kan være kalt Strand eller Stranden i senere tellinger. Ser ut som gården lå mellom Fevåg og Råkvåg i nåværende Rissa kommune.
Knut
Søndre Skjørn skoledistrikt står det i Ft1865. Gir det noe mening? http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... k=483#ovre
Hei.
For å finne ut hvor denne gården ligger så kunne du kanskje fortalt hva din tip oldemor hette og når og hvor hun var født. Når bodde hun der? Finnes hun der i folketellinger ? Bodde hun sammen med foreldre, slekt, ektemann eller var hun der ifm arbeid ? Disse ledetråene kan sittert oppklare dette spørsmålt raskere enn bare med gjeting.
For å finne ut hvor denne gården ligger så kunne du kanskje fortalt hva din tip oldemor hette og når og hvor hun var født. Når bodde hun der? Finnes hun der i folketellinger ? Bodde hun sammen med foreldre, slekt, ektemann eller var hun der ifm arbeid ? Disse ledetråene kan sittert oppklare dette spørsmålt raskere enn bare med gjeting.
-
Ja, Frengen og Fevåg er også plassert i Søndre Skjørn skoledistrikt i 1865, så det gir mening. Altså på sørøstsida av Stjørnfjorden, i nåværende Rissa.
Og ja, det kunne vært greitt å vite hva denne tippoldemoren het, når hun levde og om hun var å finne i noen av folketellingene.
Knut
Og ja, det kunne vært greitt å vite hva denne tippoldemoren het, når hun levde og om hun var å finne i noen av folketellingene.
Knut
Hei
Takk for alle svarene. Det at min tipp-oldemor Kirsten (Kjerstin) Andersdatter Brødreskift g Bakke, f 1843 på Brøskift Indre bodde en periode på Tøndervikstrand har jeg i fra boken om Stadsbygd, bok 3 som omhandler Brøskift av Kristoffer Rein. Han skriver at familien flyttet til Stjørna i ca 1847 og tok over bruket Tøndervikstrand. Om det er rett eller ikke vet jeg ikke.
24 mai i år postet jeg en etterlysning under Bjugn som heter: "Fra Stadsbygd til Skjørn" hvor jeg da skrev om familien, det er mange har lest innlegget men ingen har svart, det er vel vanskelig å finne ut av, men kanskje noen av dere greier å hjelpe meg.
Jeg skal en kjapp tur til Ørlandet å tenkte at det kunne være artig å vite hvor plassen ligger og om den fortsatt eksisterer. Siden jeg ikke kunne finne den på noen kart håpet jeg på at noen kunne hjelpe meg med dette. Det er jo bare heilt utrolig hva dere vet her på Slektsforum og hvor flinke dere er.
I 1881 sitt kart har jeg funnet plassene Tånnårvikøya, Tånnårvik og Stranda som ligger rett ved siden av. Disse plassene ligger på den strekningen som Knut mener Tøndervikstrand er, mellom Fevåg og Råkvåg.
I FT Skjørn 1900 finner jeg tre gårder, alle i Skjørn Hered, som kan være en ledertråd. Tøndervikø gnr 64/2, Tøndervik gnr 64/1 og Taanaarvikstranden gnr 65/1, som har det samme gnr som Tøndervikstrand har i 1865-tellingen. Har det blitt en forandring i skrivemåten, som så mange andre steder, eller hva tror dere. (fikk ikke til å legge ut link) men siden jeg skal dit kan jeg jo gjøre som Wilfred foreslo, ta kontakt med kommunen.
Mvh Hanne
P.S. ha en fortsatt fin sommer
Takk for alle svarene. Det at min tipp-oldemor Kirsten (Kjerstin) Andersdatter Brødreskift g Bakke, f 1843 på Brøskift Indre bodde en periode på Tøndervikstrand har jeg i fra boken om Stadsbygd, bok 3 som omhandler Brøskift av Kristoffer Rein. Han skriver at familien flyttet til Stjørna i ca 1847 og tok over bruket Tøndervikstrand. Om det er rett eller ikke vet jeg ikke.
24 mai i år postet jeg en etterlysning under Bjugn som heter: "Fra Stadsbygd til Skjørn" hvor jeg da skrev om familien, det er mange har lest innlegget men ingen har svart, det er vel vanskelig å finne ut av, men kanskje noen av dere greier å hjelpe meg.
Jeg skal en kjapp tur til Ørlandet å tenkte at det kunne være artig å vite hvor plassen ligger og om den fortsatt eksisterer. Siden jeg ikke kunne finne den på noen kart håpet jeg på at noen kunne hjelpe meg med dette. Det er jo bare heilt utrolig hva dere vet her på Slektsforum og hvor flinke dere er.
I 1881 sitt kart har jeg funnet plassene Tånnårvikøya, Tånnårvik og Stranda som ligger rett ved siden av. Disse plassene ligger på den strekningen som Knut mener Tøndervikstrand er, mellom Fevåg og Råkvåg.
I FT Skjørn 1900 finner jeg tre gårder, alle i Skjørn Hered, som kan være en ledertråd. Tøndervikø gnr 64/2, Tøndervik gnr 64/1 og Taanaarvikstranden gnr 65/1, som har det samme gnr som Tøndervikstrand har i 1865-tellingen. Har det blitt en forandring i skrivemåten, som så mange andre steder, eller hva tror dere. (fikk ikke til å legge ut link) men siden jeg skal dit kan jeg jo gjøre som Wilfred foreslo, ta kontakt med kommunen.
Mvh Hanne
P.S. ha en fortsatt fin sommer

Prøver fortvilt å legge til Etterlysningen min fra 24 mai som vedlegg en jeg får det ikke til, beklager. Skjønner ikke hva jeg gjør galt
Hanne
Hanne
Dette er vel spørsmålet som du ikke har fått noe respons på https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=97240
Det stemmer, takk
men jeg skjønner ikke hvordan du får det til 

-
Hanne Kristin skriver:
Vi finner vel nå tippoldemor Kjerstin i 1865-tellingen, på Brødreskift indre, Stadsbygd herred: http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =1429#ovre
Det står her at enken Elen Larsdatters yngste datter Maren Andersdatter er født i Stjørna ca 1852/53. Så da er det vel slik at familien først har bodd i Stadsbygd, hvor de eldre barna er født, deretter i Stjørna en periode, så tilbake til Stadsbygd før 1865. Og Stjørna vil nok si det strøket du nå har funnet, fra Fevåg og nordøstover langs Stjørnfjorden et stykke. Der må Tøndervikstrand være, navnet er langt, så det har vel blitt forkortet - hva det heter der nå, vet jeg ikke - kanskje Stranden.
Knut
Det at min tipp-oldemor Kirsten (Kjerstin) Andersdatter Brødreskift g Bakke, f 1843 på Brøskift Indre bodde en periode på Tøndervikstrand har jeg i fra boken om Stadsbygd, bok 3 som omhandler Brøskift av Kristoffer Rein. Han skriver at familien flyttet til Stjørna i ca 1847 og tok over bruket Tøndervikstrand.
Vi finner vel nå tippoldemor Kjerstin i 1865-tellingen, på Brødreskift indre, Stadsbygd herred: http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =1429#ovre
Det står her at enken Elen Larsdatters yngste datter Maren Andersdatter er født i Stjørna ca 1852/53. Så da er det vel slik at familien først har bodd i Stadsbygd, hvor de eldre barna er født, deretter i Stjørna en periode, så tilbake til Stadsbygd før 1865. Og Stjørna vil nok si det strøket du nå har funnet, fra Fevåg og nordøstover langs Stjørnfjorden et stykke. Der må Tøndervikstrand være, navnet er langt, så det har vel blitt forkortet - hva det heter der nå, vet jeg ikke - kanskje Stranden.
Knut
-
Men jeg har da Norges Bebyggelse fra ca år 1955, S-T fylke, nordre del her; og der er Tøndervikstrand i Stjørna nevnt: Ca 11 km fra Fevåg, postadresse Revsneshagen. Gnr. 65, bnr. 1, ca 60 da dyrket mark. Da finner du kanskje fram om du vil kjøre forbi
Knut

Knut
Re: Hvor på kartet ligger Tøndervikstrand
Gå til norgeibilder http://www.norgeibilder.no/ og søk på stadnamn 'tånnårvika', så er du der!
Re: Hvor på kartet ligger Tøndervikstrand
Tånnårvikstranda er vel det som no blir kalla Stranda, merka med stjerne i vedlagde kartutsnitt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.