Gamle uniformer

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
24119
Sted: HUSØYSUND
Kontakt:

Gamle uniformer

Legg inn av 24119 » 11. juli 2011 kl. 14.17

Aner ikke om dette er korrekt kategori å poste i, men sist jeg var hjemme i Trøndelag (Meldal) kom jeg over noen gamle bilder fra "svunnen" tid. Verken jeg eller noen andre der aner om alle bildene er av forfedre eller -mødre, men man liker jo å tro det ;)

Uansett - i bildehaugen dukket det opp endel svært så interessante bilder - bl.a. noen av menn i uniform.

Jeg HAR en liten mistanke om at min slekt kommer fra den gamle Schwanner/Franck/Kalstad-slekta som visstnok skulle være ei lensmannsslekt i Meldal, men sikker er jeg ikke. Jeg vet heller ikke om bildene viser menn i lensmannsuniform, eller hva slags uniform det er.

Er det noen eksperter på slike ting her inne så hadde det vært morsomt å visst hva det var - og også omtrent årsepoke for når disse ble brukt.

Kanskje sågar noen faktisk VET hvem de på bildene er?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Knut Bryn
Sted: OSLO

Re: Gamle uniformer

Legg inn av Knut Bryn » 11. juli 2011 kl. 15.17

Jeg er ikke ekspert på uniformer, men dette er helt sikkert soldater. Det ser vi av bajonetten som en del av herrene har i beltet. Jeg vil også tro av kokarden (rosetten) i uniformsluen også beviser at dette er soldater.

Når det gjelder dateringen, så tror at perioden 1905-1920 kan være en god gjetning. Kanskje dette er grensevaktsoldater fra 1905? Uniformseksperter vil sikkert kunne bekrefte eller avkrefte dette, og vil kanskje også kunne si hvilken våpengren soldatene hørte hjemme i og hva 2-tallet på jakkekragen betyr.

Når det ligger en slik samling med soldatbilder i et privathjem, så kan det vel være et råtips at ett familiemedlem var på militærtjeneste/grensevakt og at bildene er av kamerater fra tjenesten?

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 11. juli 2011 kl. 21.21

Jeg er enig med Knut i at det er militære uniformer. Bajonetten som vises på et par av bildene er trolig til Krag Jørgensen rifle. Tidligere hadde bajonettene en annen fasong.

En henvendelse til Forsvarsmuseet er kanskje en løsning.

Mvh Paul

Magne Østhus
Sted: LØKKEN VERK

Legg inn av Magne Østhus » 11. juli 2011 kl. 23.53

Hei Kjell Inge !
Har du de bildene fra Sandvika i Lakøybygda, muligheten er at historielaget i Meldal eller Orkdal kan ha noen av det samme ?
Mvh. Magne.

Brukeravatar
24119
Sted: HUSØYSUND
Kontakt:

Legg inn av 24119 » 12. juli 2011 kl. 0.08

@Magne: Ja det stemmer det! Fant en hel "haug" på loftet i "Gammelstuggu" der.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»