Hei, jeg har notert meg flere tilfeller at folketellingen av 1910 har avvik på fødselsdato og -år sammenliknet med kirkebøkene.
Skal FT1910 være mer å stole på enn tidligere tellinger?
Mvh Per
Folketelling kontra kirkebok
Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg
-
- Sted: ÅSGÅRDSTRAND
- Øyvind Servio Larsen
- Sted: SKUDENESHAVN
Re: Folketelling kontra kirkebok
Hei
Opplever det samme. Følger kirkebøkene på alder og navn, folketellingene på familie, bosted osv.
Hadde regnet med at 1910 tellingen var mer presis men min erfaring er at den har like mye feil som tidligere tellinger på alder.
Mvh
Øyvind Larsen
Opplever det samme. Følger kirkebøkene på alder og navn, folketellingene på familie, bosted osv.
Hadde regnet med at 1910 tellingen var mer presis men min erfaring er at den har like mye feil som tidligere tellinger på alder.
Mvh
Øyvind Larsen
Jeg vet ikke om det er bare jeg som har vært "uheldig", men etter å ha sjekket et tyvetall fødselsdatoer i Ft1910 er det bare to-tre som har vært riktige. Så jeg har gitt opp å legge inn fødselsdato ved søk der.
- Otto Jørgensen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Har du feiloppdagelser og du kan verifisere dette med bl.a. kikebokreferanser og ellers god dokumentasjon, gi dette som tilbakemelding til DA og de ser om originalen de har fra FT er feultolket og det blir evt endret samt at din merknad på de enkelte personer blir stående får også andre som bruker FT.
Dette gjelder alle FT eller transkriperte presentasjoner.
Dette gjelder alle FT eller transkriperte presentasjoner.
Otto Jørgensen https://otjoerge.wordpress.com/
-
- Sted: ÅSGÅRDSTRAND
Hei og hjertelig takk for responsen!
Det er et lite problem med å gå inn og rette i FT. Jeg har også funnet feil fødselsdatoer i kirkebøkene hvor jeg har hatt mulighet til å sjekke med etterlatte. Der hadde pussig nok FT1910 de korrekte data.
Vi får vel leve med det.
mvh Per
Det er et lite problem med å gå inn og rette i FT. Jeg har også funnet feil fødselsdatoer i kirkebøkene hvor jeg har hatt mulighet til å sjekke med etterlatte. Der hadde pussig nok FT1910 de korrekte data.
Vi får vel leve med det.
mvh Per
Dåpskirkebøkene er vel de som er riktig etter min mening. Når Ft1910 stemmer med etterlatte så er det vel de etterlatte som har oppgitt feil dato til telleren vil jeg tro. 

- Gunnar Østegården
- Sted: Sverige
Det er sikkert mange grunner til at det blir feil i kildene!
Det er jo utrulig fort gjort; at noen har husket litt feil.
Men naboen min påsto like til sin død, at hans fødselsdato (og personnummer) på folkeregisteret var feil (ca. 4 uker feil).
Han hadde gjort iherdige forsøk på å få rettet opp den feilen, men uten hell!
Det er jo utrulig fort gjort; at noen har husket litt feil.
Men naboen min påsto like til sin død, at hans fødselsdato (og personnummer) på folkeregisteret var feil (ca. 4 uker feil).
Han hadde gjort iherdige forsøk på å få rettet opp den feilen, men uten hell!