Nagell, Tønsberg

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
Sigmund Jakobsen
Sted: KOLBOTN
Kontakt:

Nagell, Tønsberg

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 17. mai 2011 kl. 20.58

Det fantes en borger Claus Nagell i Tønsberg på slutten av 1500-tallet. Navnet er også skrevet Naffuell og Navl. Han skal være død før 1607.
Han hadde en datter Maren Clausdtr Nagell, som var enke i Tønsberg i 1607. Hun var visstnok gift med Hans Baad/Baaed/Boed, som skal ha vært kjøpmann i Tønsberg.

Jeg er spent på om noen kan hjelpe til med flere opplysninger om Nagell- og Baad-slekten, eller med tips om hvor jeg kan lete med håp om å finne noe.

Samtidig med Claus Nagell fantes det i Tønsberg en skipper Claus Mogensen som førte trelast til Lübeck. Kan han være den samme som Claus Nagell?

Mvh
Sigmund

Brukeravatar
8317
Sted: PORSGRUNN

Re: Nagell, Tønsberg

Legg inn av 8317 » 18. mai 2011 kl. 11.21

Hei.
Det jeg har funnet om denne slekta er i hovedsak omtalen om Lucie Hansdatter Baad og borgermester i Tønsberg Iver Nilsen i

Tønsbergs Historie Bind II Tidsrommet 1536-1814 sidene 91-98.

Dessuten er det en artikkel i Rogaland Ættehistorielags årsskrift

Ætt og Heim 1968. P. Valand, Karen Hansdatter, enke etter herr Lauritz Christensen Lind på side 95-98.

Men dette gir vel ikke så mye er enn det du har funnet bortsett fra noe info om etterkommere.

Sigmund Jakobsen
Sted: KOLBOTN
Kontakt:

Re: Nagell, Tønsberg

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 18. mai 2011 kl. 22.41

Takk for det!
Artikkelen i Ætt og Heim 1968 har jeg, så neste søk får da foretas i Tønsbergs historie, bind 2. - Takk for tipset.
Mvh
Sigmund

Svar

Gå tilbake til «Slekter A-N»