Notarialprotokoll, Nordre Helgeland, Nordland, 1908

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Brukeravatar
dn22094
Sted: INDERØY
Kontakt:

Notarialprotokoll, Nordre Helgeland, Nordland, 1908

Legg inn av dn22094 » 3. mai 2011 kl. 23.58

Nordre Helgeland sorenskriveri, Notarialprotokoll 2, 1893-1915, s. 87 og 88.
Oppslag og fotografering gjort i Statsarkivet i Trondheim, 7. desember 2009, av Per-Olav Broback Rasch.

Kunne noen ha hjulpet meg å "oversette" hele omtalen av Peder Kristian Nilsen og Anna Jonette Gabrielsdatter i dette dokumentet?

Det starter med "Aar 1908 dan 10 oktober..."

Side 87 finner man her: www.vargefaret.net/genealogy/showmedia.php?&mediaID=25&medialinkID=60&page=1

Side 88 får man opp ved å trykke på "Neste" inne på nevnte side.
Med vennlig hilsen
Ørjan Karlseng Albriktsen
http://www.vargefaret.net/genealogy/

Brukeravatar
dn22196
Sted: FJERDINGBY

Re: Notarialprotokoll, Nordre Helgeland, Nordland, 1908

Legg inn av dn22196 » 4. mai 2011 kl. 8.56

Hei kan lese det meste som står her;)Men å sette alt ned på papiret er verre.Det omhandler jo en borglig vielse mellom disse 2.Og at de også har meldt seg ut av kirken.Deres foreldre er også her oppgitt.

Brukeravatar
dn22094
Kontakt:

Legg inn av dn22094 » 4. mai 2011 kl. 12.07

Ja, jeg vet det er en nokså stor oppgave å sette dette ned på papiret.
Vet essensen i det som står her, men fikk en forespørsel om "oversettelse" av hele dokumentet - og føler selv jeg må kapitulere der. Jeg lovte derimot å høre om det var andre som kanskje kunne hjelpe meg med dette. Derfor denne henvendelsen i dette forum...
Med vennlig hilsen

Brukeravatar
dn12117
Sted: MOELV

Legg inn av dn12117 » 4. mai 2011 kl. 20.49

Hei Ørjan.

Noen spørsmålstegn er det, men tror at det meste er korrekt - mangler litt på slutten, men til tross for at jeg som ung bodde i Mo i Rana er dette ukjente navn for meg.

Håper at Else B. kan se på det og evt. rette opp - ferdigstille det for "oss". Jeg kommer ihvertfall ikke til å glemme disse navnene med det første for de er "sannelig min hatt" gjentatt SÅ mange ganger.............at PUH!!

Aar 1907 den 10. oktober indfandt sig paa Nordre Helgelands sorenskriverkontor paa Mo Peder Kristian Nilsen og Anna Jonette Gabrielsdtr. med brev til sorenskr. som not. publ. om at tilstede deres borgerl. vielse i h.t. lov af 27. juni 1891 $ 9.
Ifølge foreviste attester og eget opgivende er:
Ungkarl Peder Kristian Nilsen født den 17. november 1867 i Mo af forældre ?Afd.? Nils Andreas Nilsen ?Jamtli? og hustru Berit Henrikka Pedersdtr., døbt og konf. sammesteds, jordarbeider, bopæl Mo, med Anna Jonette Gabrielsdtr. ubeslegtet og ubunden af tidl. egteskabsløfte, udmeldt af Statskirken hos sognepresten i Mo d. 23.9.07 uden at være gaaet over til noget andet kirkesamfund.
Pige Anna Jonette Gabrielsdtr. , født i Mo den 30. mars 1875 af forældre husmand Gabriel Sakarias Nilsen ?Bustnes? og hustru Elisabet Bergith ?Olsdtr.?, døbt og konf. sammesteds, tjenestepige, med Peder Kristian Nilsen ubeslægtet og ubunden af tidl. egteskabsløfte, tilhørende statskirken, bopæl Mo.
Som forlovere var tilstede Konrad Langli, korporal, 22 aar, bopæl Mo, og Elias Nilsen, snedker, 50 aar gl., bopæl Moheien, Mo, der efter at være giort bekjendt med, hva de som forlovere havde at undlates fra og sit ansvar efter straffel., i $ 220, erklærede at de indestod for, at der hverken fra Peder Kristian Nilsen eller fra Anna Jonette Gabrielsdtr.´s side var noget til hinder fra det tilsigtede egteskabs lovlighed. F.h.t. det anførte samt not. publ., at der intet kunde være til hinder for, at ?? Peder Kristian Nilsen og Anna Jonette Gabrielsdtr. tilstodes borgerl. egteskab efter lov af 27. juni 1891 $ 9, hvorefter Peder Kristian Nilsen og Anna Jonette Gabrielsdtr. traadte frem for notarius, der foreholdt dem rigtigheden og betydningen af den forb., de agtede at indgaa, hvorefter Peder Kristian Nilsen paa tilspørgsel af not. erklærede, at han vilde have pige Anna Jonette Gabrielsdtr. til sin egte hustru, ligesom pige Anna Jonette Gabrielsdtr. paa tilspørgsel erklærede at hun vilde have ungk. Peder Kristian Nilsen til sin egtemand. Notarius erklærede derefter fornærede Peder Kristian Nilsen og Anna Jonette Gabrielsdtr. for egtefolk at være, hvilket disse begge erklærede ved sin underskrift i protokollen:

Peder Nilsen Anna Gabrielsen

Derefter underskrev forloverne

K.Langlie Elias Nilsen

Egtefellene erklærede, at de agtede at tage bopæl paa Moheien af Mo i Mo.

Forretningen sluttet:

Har uthevet innrykkene med fetede bokstaver. Håper jeg ikke har uteglemt noe - det går litt i "surr" når navnene blir gjentatt så mange ganger - har det på "kladd" her så jeg tror alt ble med.
Lillian Kristiansen

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 4. mai 2011 kl. 21.21

Jeg har kikket litt på spørsmålstegnene dine, Lillian. Her er hva jeg kom til:
..... forældre gbr Nils Andreas Nilsen Jamtli og
..... at fornevnte Peder Kristian Nilsen

Når det gjelder de andre ?? så tror jeg de er overflødige. 8)

Mvh Paul

Brukeravatar
dn12117

Legg inn av dn12117 » 4. mai 2011 kl. 21.48

Hei Paul Johan.

Det høres BRA ut - takk skal du ha. :lol:

Selvfølgelig står det Gbr. - jeg hengte meg opp i at jeg trodde han var Afd.(ød) :oops:
Lillian Kristiansen

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 4. mai 2011 kl. 21.50

Lillian skrev:
----hva de som forlovere havde at undlates fra----
----noget til hinder fra----
----F.h.t. det anførte samt---
----der foreholdt dem rigtigheden og betydningen ---
----Notarius erklærede derefter fornærede Peder Kristian Nilsen ---

Lillian har gjort en suveren jobb her!
Bare noen ganske få rettelser i dokumentet:

"undlades fra" = indestaa for
"fra" = for
"F.h.t." = I. h. t. (i henhold til, altså)
"samt" = fandt
"rigtigheden" = vigtigheden
"fornærede" = fornævnte

Når det gjelder henvisningene til alle paragrafene som er nevnt, ville jeg nok brukt paragraftegnet § , og ikke dollartegnet $ :wink:

Mvh
Else B.

Brukeravatar
dn12117

Legg inn av dn12117 » 4. mai 2011 kl. 21.55

TUSEN TAKK ELSE B:

Skal rette det opp og kanskje legge det ut i sin helhet da - fant ikke PARAGRAF - tegnet mitt :oops: tror ikke jeg har det jeg.............. :oops: :oops:

He, he - fant det NÅ - helt til venstre i rødt og grønt - da ble det NY lærdom i dag også :lol:

Da ble det venstre til slutt - :oops:
Sist redigert av dn12117 den 4. mai 2011 kl. 22.38, redigert 1 gang totalt.
Lillian Kristiansen

Brukeravatar
dn12117

Legg inn av dn12117 » 4. mai 2011 kl. 22.19

Da tror jeg det skulle være rettet med god hjelp av Paul Johan og Else B. - mangler bare underskriftene og det med "bittesmå bokstaver" - det må være en melding til Sognepræsten på Mo 14/10 - 07 og muligens en retur av underkrift eller noe.

Aar 1907 den 10. oktober indfandt sig paa Nordre Helgelands sorenskriverkontor paa Mo Peder Kristian Nilsen og Anna Jonette Gabrielsdtr. med brev til sorenskr. som not. Publ. om at tilstede deres borgerl. vielse i h.t. lov af 27. juni 1891 § 9.
Ifølge foreviste attester og eget opgivende er:
Ungkarl Peder Kristian Nilsen født den 17. november 1867 i Mo af forældre Gbr. Nils Andreas Nilsen Jamtli og hustru Berit Henrikka Pedersdtr., døbt og konf. sammesteds, jordarbeider, bopæl Mo, med Anna Jonette Gabrielsdtr. ubeslægtet og ubunden af tidl. egteskabsløfte, udmeldt af Statskirken hos sognepresten i Mo d. 23.9.07 uden at være gaaet over til noget andet kirkesamfund.
Pige Anna Jonette Gabrielsdtr. , født i Mo den 30. mars 1875 af forældre husmand Gabriel Sakarias Nilsen Bustnes og hustru Elisabet Bergith Olsdtr., døbt og konf. sammesteds, tjenestepige, med Peder Kristian Nilsen ubeslægtet og ubunden af tidl. egteskabsløfte, tilhørende statskirken, bopæl Mo.
Som forlovere var tilstede Konrad Langli, korporal, 22 aar, bopæl Mo, og Elias Nilsen, snedker, 50 aar gl., bopæl Moheien, Mo, der efter at være giort bekjendt med, hva de som forlovere havde at indestaa for og sit ansvar efter straffel., i § 220, erklærede at de indestod for, at der hverken fra Peder Kristian Nilsen eller fra Anna Jonette Gabrielsdtr.´s side var noget til hinder for det tilsigtede egteskabs lovlighed. I.h.t. det anførte samt not. publ., at der intet kunde være til hinder for, at Peder Kristian Nilsen og Anna Jonette Gabrielsdtr. tilstodes borgerl. egteskab efter lov af 27. juni 1891 § 9, hvorefter Peder Kristian Nilsen og Anna Jonette Gabrielsdtr. traadte frem for notarius, der foreholdt dem vigtigheden og betydningen af den forb., de agtede at indgaa, hvorefter Peder Kristian Nilsen paa tilspørgsel af not. erklærede, at han vilde have pige Anna Jonette Gabrielsdtr. til sin egte hustru, ligesom pige Anna Jonette Gabrielsdtr. paa tilspørgsel erklærede at hun vilde have ungk. Peder Kristian Nilsen til sin egtemand. Notarius erklærede derefter fornævnte Peder Kristian Nilsen og Anna Jonette Gabrielsdtr. for egtefolk at være, hvilket disse begge erklærede ved sin underskrift i protokollen:

Peder Nilsen Anna Gabrielsen

Derefter underskrev forloverne

K.Langlie Elias Nilsen

Egtefellene erklærede, at de agtede at tage bopæl paa Moheien af Mo i Mo.

Forretningen sluttet.

PS: Rettet en "skriveleif" - ikke i tydingen altså.
Sist redigert av dn12117 den 4. mai 2011 kl. 22.41, redigert 1 gang totalt.
Lillian Kristiansen

Brukeravatar
dn22094
Kontakt:

Legg inn av dn22094 » 4. mai 2011 kl. 22.32

Du store verden..!
Kjempeflott!!! Tusen takk skal dere ha, Lillian, Paul Johan og Else B. ..! :D
Med vennlig hilsen