Hjelthjelt-gård Nes, Hedmark

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
gj13704
Sted: Finland

Hjelthjelt-gård Nes, Hedmark

Legg inn av gj13704 » 4. april 2011 kl. 11.00

Hei

Jag är intresserad av Hjelthjelt gård i Nes, Hedmark. I vår släkt har det redan under 100 år hållits vara möjligt, att våra anor härstammar därifrån. Tillsvidare har dock ingen fastställande dokument funnits.

Den äldsta kända förfadern i släkten är svarvaremästare Börjel Björnsson, som levde i Åbo och dog där 1702. Han nämndes första gången i Åbo mantallängd 1675. Först från året 1688 kommer efternamnet Hjelt med i dokumenter. Varifrån Börjel Björnsson Hjelt kommer, vet vi inte.

År 1903 utkom boken Släkten Hjelt och i den spekulerar skrivaren August Hjelt om släktens ursprung. Som en möjlighet nämnar August Hjelt den Hjelthjeltska gården i Nes. År 1909 besökte han Nes och lämnade dit troligen ett stycke av förenämnda boken. I Nes bygdebok skrives, att Hjelthjelt brukare Nils Pedersen (f. 1611-14) skulle ha en dotter Kirstin som var gift med svarvaremästare Börjel Björnsson i Åbo. Jag tror, att den här uppgiften är icke från kyrkoböcker utan från boken “Släkten Hjelt” och därför bara spekulation.

Är det någon som har forskat Hjelthjelt-gården på denna tiderna och kan fastställa saken?

Jag har nu gjort Y-DNA test med vilken jag söker finna något nytt om släkten Hjelts ursprung. Därför söker jag levande men, som kunde ha förfäder bland brukare, husman eller tjänstefolk på Hjelthjelt-gården under 1600-talet. Jag har studerat arkivdigital, men funnit där inte mera än vad det är skriven i Nes bygdebok. Det syns vara att det är brist om mänliga ättlingar åt den första brukare Peder. Han hade tre söner: Tjöstel, Ole (f.1604/06) och Nils (f.1611/14). Tjöstels ända son Arne fick inte söner. Ole hade en son, Joen (dpt. 1671), men “vi hörer ikke mer til ham”. Nils hade enligt bygdebok ingen son. Den ända möjligheten är alltså Joen Oleson Hjelthjelt.

Min fråga är därför: Finns det någon person som vet mera om de här personerna på Hjelthjelt och deras ättlingar?

Om levande ättlingar finnes, så skulle det vara mycket intressant att jämföra våra DNA-resultat med varandra.

Med vänliga hälsningar

Erkki Hjelt

Helsingfors, Finland

gj14494
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Hjelthjelt-gård Nes, Hedmark

Legg inn av gj14494 » 9. august 2011 kl. 19.47

hei jeg ser at du leiter etter gården hjelt-hjelt på nes på hedmark. kjenner til den men ikke historien om den. mvh hege f

dn05604
Sted: NES PÅ HEDMARK

Re: Hjelthjelt-gård Nes, Hedmark

Legg inn av dn05604 » 9. august 2011 kl. 22.51

Kirkebøken på Nes er brent så vi har bare klokkerbøker fra 1665 til 1801, dermed finnes det bare døpte frem til 1801. Ekteskap, dødsfall etc. er brent.
Denne Joen Olsen fra Hjelthjelt har ingen barn her på Nes, det kan jeg fastslå. Men han kan ha vandret ut og det er umulig å finne ut av. Eventuelle Skifter før 1723 er og også borte vekk.
Det er ikke noen slektslinje som sitter med garden i dag.

Svar

Gå tilbake til «Ringsaker»