Gamle kart

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
dn24704
Sted: FJELLSTRAND
Kontakt:

Gamle kart

Legg inn av dn24704 » 2. april 2011 kl. 21.30

Jeg er på jakt etter gamle kart som viser tidligere eiendomsgrenser for gnr 127 Siggerud i Åsnes. Jeg ønsker fortrinnsvis kart som viser eiendomsgrensene før innføringen av matrikkelen fra 1886. Men nyere kart kan også være av interesse.

Jeg håper noen kan hjelpe meg. Jeg har så langt kontaktet Statsarkivet på Hamar, jordskifteretten, Åsnes kommune og Kartverket uten at jeg har funnet kart som belyser de tidligere eiendomsgrensene.

Dersom noen har eldre kart (som jeg kan kopiere) eller har innspill til hvor jeg kan finne slike kart, setter jeg pris på dette.

På forhånd takk!

mvh
Roy Eskild Banken
[email protected]

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Re: Gamle kart

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 3. april 2011 kl. 18.47

Serien - Gamle norske Kart - med et bind for hvert fylke (Hedmark er bind 3) har oversikt over gamle norske kart, også utskiftingskart der gardene det gjelder blir nevnt. Bør kunne finnes på et bibliotek, eller skaffes dit fra andre bibliotek. Men muligens ikke til videre utlån hjem. Ihvertfall er det slik i Bergen at bøkene må leses på biblioteket. For deg skulle det holde å ta kopi av det som gjelder Åsnes.

De eldste kartene er fra slutten av 1700-tallet og viser på en måte grenser, men helst bare hva innmarka gjelder. Men å overføre det til landskapet i dag vil nok by på problemer. Men et visst overblikk gir det, og hvordan gardene ligger i forhold til hverandre. Disse gamle kartene kan bestilles fra Statens Kartverk på Hønefoss.

Hvis du skulle finne et utskiftingkart der Siggerud er med, må du huske på at det også skal følge med en beskrivelse av hva kartet forteller. Hvis da denne beskrivelsen er tatt var på. Disse kartene skal være på Statsarkivet på Hamar.

Men nøyaktige kart, som økonomiske kart av i dag, finner du nok ikke for tida før 1886.
hilsen
Arild Kompelien

Svar

Gå tilbake til «Åsnes»