Vigsel av Martin Johannessen og Birte Marie Olsdatter, 1880

Christiania/Kristiania by og kommune samt Aker herred/kommune fra 1814

Moderator: MOD_Oslo

Svar
gj11728
Sted: Hvam

Vigsel av Martin Johannessen og Birte Marie Olsdatter, 1880

Legg inn av gj11728 » 28. mars 2011 kl. 7.43

Jeg lurer på om noen klarer å finne kirkeboka hvor følgende vigsel står oppført?
https://www.familysearch.org/search/rec ... Y39-L2D/p4

Jeg har lett i kirkebøkene i Oslo uten å ha hellet med meg. Jeg har en mistanke om at dette ekteskapet kan være (Birte) Marie sitt 2. ekteskap, og denne mistanken fikk jeg etter å ha sett konfirmasjonen til min oldemor i kirkebøkene. Der står det nemlig i anmerkning (hvis jeg tyder skriften rett) at hun har en stedfader som heter Martin Johannessen.
Se kirkebok her, på min oldemor Inga Olava Kristiansen http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-92

Det var helt nytt for meg at hennes far eventuelt var død tidlig, han het Johan Anthon Christiansen (Presterud), og jeg har heller ikke klart å finne hans død i kirkebøkene enda.

Hadde vært veldig taknemmelig hvis noen hadde klart å hjelpe meg litt på vei her :)

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Vigsel av Martin Johannessen og Birte Marie Olsdatter, 1

Legg inn av Paul Johan Hals » 28. mars 2011 kl. 9.41

Hei Lillian.

For å begynne med slutten. Det er ikke sikkert at Ingas far, Johan Anton var død når Inga ble konfirmert. Moren står oppført som "Pige". Det vil i utgangspunktet si at foreldrene ikke var gifte da Inga ble født/døpt. Dersom de ble gift i ettertid kan praksis hos de forskjellige prester variere. Noen ville skrevet det slik som her, mens andre ville sløyfet "Pige".

Når det gjelder forskjellen med hensyn til navnet på han som står som stefar ved konfirmasjonen og det som står hos FS (Family Search) så er det en viss sannsynlighet for at det er feil på ett av stedene. Den som la inn dette på FS kan ha misstolket "Maler" til å bli Andreas, eller Presten som skrev i kirkeboka ved konfirmasjonen kan ha utelatt første fornavn. Kanskje det var det andre fornavnet, Martin, som vanligvis ble brukt. Muligens for å unngå forveksling med en annen Andreas Johannessen.

Jeg påstår ikke at det er slik, men dette er muligheter du ikke må se bort fra, dersom du ikke har bevis for noe annet.

Lykke til

Mvh Paul

gj09303
Sted: DRAMMEN

Legg inn av gj09303 » 28. mars 2011 kl. 9.57

Hei

Ekteskapet du lette etter var i Oslo Hospital/Gamlebyen den 26. desember 1880, nr 7:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-121

Vivi

gj11728

Legg inn av gj11728 » 28. mars 2011 kl. 10.03

Hjertelig takk for info Paul, det gir alltid hjelp å få litt andre måter å tenke på!

Nå fant jeg faktisk dåpen til Inga, i Vestby, og der står det en del jeg ikke klarer å tyde.

Kanskje noen klarer å tyde?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-89

Det står vel ihvertfall at det var uægte hvis jeg ser rett, så da var nok ikke foreldrene til Inga gift, men nå kan jeg jo lete videre i kirkebøkene i Vestby også for å se etter eventuelt giftemål /død :)

gj11728

Legg inn av gj11728 » 28. mars 2011 kl. 10.09

Takk Vivi! Du fant det du! :)

Så er det bare å finne ut om dette faktisk er moren til Inga, om det er den riktige Marie Olsdatter... :)

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 28. mars 2011 kl. 10.21

Angående dåpen til Inga.
Foreldrene er ikke gift. Ser ut for meg som om faren er Kapt(ein), men om det er sjøkaptein eller militær, fremgår ikke. Navnet hans er det samme som ved konfirmasjonen.
Inga har fått dåpsattest 29/9 1888.
Det ekteskapet Vivi har funnet er Maries første. Men her står hun som Birte Marie. Derimot er det Andreas' 2. ekteskap. Videre fremgår det at han er maler. Det står det også for stefaren ved Ingas konfirmasjon.

Mvh Paul

gj11728

Legg inn av gj11728 » 28. mars 2011 kl. 10.38

Da fant jeg en eldre søster av Inga, født i 1872, og hun har samme foreldre som Inga, veldig utydelig skrevet, men står det Birte (Berthe?) Marie Olsdatter her?

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-75

Er nr 89, Hilda (Hulda?) Josephine.

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 28. mars 2011 kl. 10.57

Ja, det står Pige Berthe Marie Olsdt, Ungk(arl) Johan Anthon Christiansen Præsterud.
Barnets navn er Hulda Josephine. Født 28. sept, døpt 1ste Dec(ember)

Berthe/Birte og Anton/Anthon kan variere alt etter hvordan presten mente at det skulle skrives. Likeså Josephine/Josefine.

Mvh Paul

Svar

Gå tilbake til «Oslo, Kristiania og Aker fra 1814»