Knud Olsen Knøsberget, Våler i Solør

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Randi Stenberg
Sted: Elverum

Knud Olsen Knøsberget, Våler i Solør

Legg inn av Randi Stenberg » 24. mars 2011 kl. 17.09

Hei :)

Knud er min tippoldefar, min morfars farfar. Jeg er usikker på hvem hans foreldre er.

Jeg finner ingen fødsels-/dåpsopplysninger om Knud, men jeg har følgende:
- Konfirmert i Våler 10 okt 1841, 19 år gammel (født ca 1822). Fødested er oppgitt til Buskom. Foreldre v/konf er oppgitt til å være Ole Olsen og Olia Olssdtr (kirkebok Hof 1841-1848, gutt nr 21).
- Ekteskap 30. des 1847 i Våler med Johanne Knudsdtr, Enberget i Våler. Korsmoe er oppgitt som oppholdssted for begge da dem giftet seg. Knud 25 år og Johanne 21 år. Faren til Knud er her oppgitt til å være Ole Knudsen (ikke Olsen som v/konf), kirkebok Hof 1841-1848, par nr 51.

Jeg tror at dem reiste til Amerika sammen med 3 av sine barn i 1886, da under navnet Ols. Finner ingen av dem som døde i Våler.
Knud og Johanne's fjerde barn er også født på Buskom (min oldefar Karl Knudsen 1855-1910).

I mye som har med Knud og Johanne å gjøre så går stedet Buskom igjen.
Ut fra dette har jeg foreløpig konkludert med at foreldrene til Knud er Ole Knudsen og Olia Olsdtr.
En Ole Knudsen døde 3. jan 1854, begr 12. jan 1854, 64 år gammel. Oppholdssted v/død Buskom (kirkebok Våler 1849-1878). Olia Olsdtr døde som enke 6. aug 1868, begr 10. aug 1868, 69 år gammel. Oppholdssted ved død Buskom (kirkeb Våler 1849-1878).

Har funnet ekteskap på Ole Knudsen, Rongerud, 30 år og Olia Olsdtr, Stræte, 19 år som giftet seg i Aasnes 4. nov 1821 (kirkeb Hof 1816-1822, par nr 40). Stedene Rongerud og Stræte er vel også navn i Våler, slik at dem kan være fra Våler og ha giftet seg i Aasnes?

Er dette i såfall de rette personene som foreldre til Knud?

Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette før jeg leter videre?

Johanne's far har også to navn: Knud Johansen da hun giftet seg og v/konf og dåp Knud Mathisen (dåp kirkeb Hof 1822-1841 barn nr 124). Jeg tror at foreldrene til Johanne er Knud Mathisen og Lisa Johansdtr.

MVH Randi

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Re: Knud Olsen Knøsberget, Våler i Solør

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 25. mars 2011 kl. 3.07

Som du viser er det mye rot og sammenblanding av navn i Kb Hof på denne tida, slik at det blir vanskelig å vite hva en skal tro på.
Men etter mi meining er du halveis på riktig vei. Faren er rett, men mora tror jeg er feil. Og at Knut Olsson er den som blir født utenfor ekteskap10.08.1820 med far Ola Knutsson Rognerud og mor Marte Knutsdatter Rognerud.
hilsen
Arild Kompelien

Randi Stenberg

Legg inn av Randi Stenberg » 25. mars 2011 kl. 12.49

Takk for innspill. Kanskje dette vil føre meg på riktig vei. Har vært innom denne Knud Olsen født og døpt i 1820 tidligere, og skal sjekke dette igjen. Du skriver Knutsson og Olsson, er det noe svensk her?

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 25. mars 2011 kl. 15.36

Jeg skriver Knutsson og Olsson fordi man i Våler sa - son hass Knut.
hilsen
Arild Kompelien

Randi Stenberg

Legg inn av Randi Stenberg » 26. mars 2011 kl. 20.19

Jeg har drevet med Knud Olsen Knøsberget til og fra i lang tid og har vel gått meg vill, og fått dårlig vurderingsevne :( . Jeg har fortsatt problemer med å finne fram i Knud Olsen Knøsberget og hans foreldre/aner. Startet opp igjen ut fra at han er født 10.08.1820, med foreldre Ola Knutsson Rongerud og Marte Knutsdatter Rongerud.

Da hadde jeg vel også feil vedr konf på Knud, Våler 10.10.1841, for der står foreldre Ole Olsen og Olia Olsdtr. Det er ikke mange å velge i. En Ole Knudsen er konf 08.10.1837 i Våler, men der er faren Ole Stange, og det stemmer neppe.
Vigsel på Ole Knudsen og Marthe Knudsdtr finner jeg heller ikke. 26.02.1832 er det en Ole Knudsen Rongerud 34 år, som gifter seg med Berthe Bergersdtr. Og så er det Ole Knudsen og Olia Olsdtr Stræte som nevnt i første innlegget mitt.
Alder ved ekteskap for disse to Ole Knudsen kan stemme med to Ole Knuds på Rongerud i FT Våler 1801. Men det gir meg ingen foreldre til Knud Olsen Knøsberget.
Men er det da riktig Ole Knudsen, far til Knud, som dør på Buskom 03.01.1854?

Marthe Knudsen i så nogenlunde riktig alder finnes på Knøssen, Knashaug, Torkildsby, Audenby og Gjerdrum Østre i FT Våler 1801.

Jeg er nesten fristet til å si at Ole Knudsen Rongerud ikke giftet seg med Marthe, men med en av de to andre ovennevnte i ekteskap. Helst Olia. Men dette er bare en ønskedrøm.

Er det noen som kan hjelpe meg videre med dette?

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 27. mars 2011 kl. 1.20

Fint at du tenkte mer over dette. Jeg har sett nærmere på det, og tror jeg har løsningen. Men først litt uklarhet og vei til noe jeg anser som en sikker avklaring.

Først, de to Ola Knutsson Rognerud som gifter seg var brødre. Første problem - hvem av dem fikk barn utenfor ekteskap med Marte Knutsdatter? Men heldigvis betyr det ikke så mye siden foreldrene blir de samme.

Når jeg ser på din Knut Olsson er det påfallende stor enighet om hans alder. Han er 19 år ved konfirmasjon 1841, 25 år ved vielse 1847, 44 år 1865, og 63 år ved utvandring 1886. Jeg har arbeidet en del med liste over folk som utvandret fra Våler, og ofte blitt slått av hvor nøyaktig alder er oppgitt der. I Ft. ble neste årsdag oppgitt, en som var 43 år ville sannsynligvis oppgi at han var 44 år eller i det 44. året. Alle aldersangivelsene peker mot at han skal være født ca. 1822. Dette kan ikke være tilfeldig. Og særlig konfirmasjonen er interessant her. Knut Olsson f. 1820 ville sannsynligvis ikke bli konfirmert så seint som 1841 og ville dessuten da være 21 år.

En første hypotese blir da at Knut er født ca. 1822 med foreldrene Ola Knutsson og Olia Olsdatter. Det paret kom til Buskom. Det som står som fødested 1841 er mer å betrakte som bosted. Uansett om Knut er den som blir født 1820 eller 1822, vil han ikke være født på Buskom, men Rognerud eller Rognerudsmoen. Et annet indisium er at Ola Knutsson og Olia Olsdatter blir gift 1821, men etter det jeg kan se, er deres første barn Pernille født 2. januar 1826. Det er derfor i det minste sannsynlig at de fikk et barn mellom 1821 og 26.

Problemet er at det ikke er noen dåp på Knut født ca. 1822, med disse foreldrene. Problem to er at jeg heller ikke finner mer om Knut f. 1820 - ingen død, konfirmasjon eller vielse.

Hva med Ola Knutsson den yngre som ble gift 1832 med Berte Bergersdatter? Jeg ville se på fadderne til deres barn, men fattet straks interesse for noe annet. Ola og Berte får 19.02.1829 dattera Sigrid utenfor ekteskap. Det nevnes da at det var begges andre leiermål. Hennes første var med Lars Olsson fra Eidsvoll og hans første var med Berte Halvorsdatter Flissundet.

Berte Halvorsdatter Flissundet får sønnen Arne Arnesen utenfor ekteskap 6. februar 1829, og det er hennes femte leiermål. Du kan slå opp dåpen for å se de andre, men hennes tredje nevnes å være med Ola Knutsson Rognerudsmoen, en sønn ved navn Knut.

Denne Knut må være Knut Olsson født 5. oktober 1821 utenfor ekteskap, dpt. 9. desember, med foreldre husmannssønn Ole Knudsen Flaten og Berte Halvorsdatter Flaten. Berte er utvilsomt den samme Berte som har femte leiermål 1829. De to første leiermålene nevnt 1829 er de samme som nevnes nå 1821, og videre stemmer da også at tredje leiermålet var med Ola Knutsson Rognerudsmoen. Begge må ha vært i tjeneste på Flaten. Så dette er nok din Knut.

Leiermålet 1820 må derfor være begått av Ola Knutsson den eldre.
hilsen
Arild Kompelien

Randi Stenberg

Legg inn av Randi Stenberg » 28. mars 2011 kl. 0.20

Der tror jeg Knut og hans foreldre falt på plass ja.

Jeg har såvidt begynt å se på det for å se om jeg klarer å følge din tankerekke. Jeg har tatt utgangspunkt i barna Arne Arnesen med foreldre Berte Halvorsdatter og Arne Hendriksen, og Sigri med foreldre Ole Knudsen Rognerud og Berte Bergersdatter. Da ser jeg jo også selv det som står i kirkeboka om leiermål.
Og det nok min Knut som blir født i 1821 ja, med foreldre Ola og Berte.
Nå faller også dåpen til Knut på plass.

Konfirmasjonen er vel antagelig feilskrift eller feilinformasjon hva gjelder foreldre.

Tusen takk. Dette hadde jeg ikke klart uten din hjelp.

Hilsen Randi Stenberg

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 28. mars 2011 kl. 1.22

Alltid artig når man finner løsningen, litt for ofte møter man veggen.

Når det gjelder mora Berte Hallvordsdatter vet jeg ikke hvor det ble av henne, men siden Knut ble boende i Våler, nær farsslekta, er det vel sannsynlig at han ei tid har bodd hos onkelen på Buskom, og at det er forklaringa på rot ved konfirmasjonen. Jeg tror det hørte til sjeldenhetene at faren tok til seg et barn født utenfor ekteskap når han ble gift med ei anna kvinne enn barnets mor.
hilsen
Arild Kompelien

Randi Stenberg

Legg inn av Randi Stenberg » 28. mars 2011 kl. 11.08

Ja, artig når ting faller på plass. Sikkert riktig at Knut har bodd hos sin onkel.

Viktigheten av å lese kirkebøker ordentlig har vist seg her. Men det er ikke bestandig enkelt med nesten uleselig skrift til tider. Jeg har lært mye av dine vurderinger i denne saken.

Jeg jobber med 4 tippoldeforeldre til fra Våler/Åsnes. Så langt går det greit, med unntak av ei som begynner å bli litt usikker hva gjelder aner. Får se hva som skjer.

Hilsen
Randi Stenberg

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 28. mars 2011 kl. 17.49

Du får komme tilbake med spørsmål hvis det er problemer. Det er alltid en fordel når flere ser på samme problemet.

For egen del er det litt skremmende at en aldri lærer. Det var raskt innlysende for meg hva som var løsningen, og slutningen ble trukket for fort. Først når jeg gikk mer inn i problemet begynte det å demre.

Heldigvis hadde du arbeidet en del med personene. Det er god hjelp for den som skal hjelpe, og også god bakgrunn for å vurdere om det er hold i svarene en får.
hilsen
Arild Kompelien

Randi Stenberg

Legg inn av Randi Stenberg » 28. mars 2011 kl. 23.45

Takk, det skal jeg gjøre.

Sier det slik jeg "at jeg må bli kjent med" personene jeg jobber med. Først da vet jeg om det jeg faller ned på virker riktig.

Nå blir det videre aner for Knut Olsen Knøsberget og så en drøss med halvsøsken som skal på plass.

Hilsen
Randi Stenberg

gj13875
Sted: Tranby

Legg inn av gj13875 » 24. april 2011 kl. 17.08

Heisan. Vi har visst felles tippoldefar. Knud Olsen var min fars farfar. Farfar var Ole Karlsen Bækken. Foreldre Karl Knudsen og Karen Embretsdatter. Søsken (som jeg vet om) var Emma Knøsberg og Karlot Knøsberg.

Hilsen Berit Gaustad

Randi Stenberg

Legg inn av Randi Stenberg » 27. april 2011 kl. 0.02

Hei du! Detta var morro. Dissa navna kjenner jeg igjen ja. Karlot Knøsberg er min morfar og det var totalt 10 søsken av dem. Tre døde som barn og så er det noen jeg ikke vet hvor ble av senere i livet. Du og jeg burde opprette kontakt.

Hilsen
Randi Stenberg

gj13875
Sted: Tranby

Legg inn av gj13875 » 28. april 2011 kl. 20.30

Hei. Send meg en mail - [email protected].

Hilsen Berit

Svar

Gå tilbake til «Våler i Hedmark»