Navnene skjult

Her kan du stille spørsmål om Slektsforum

Moderator: admin

Svar
Johan Arthur Hansen
Sted: HAUGESUND

Navnene skjult

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 17. mars 2011 kl. 16.28

Er det noen forklaring på hvorfor navnene de siste dagene har vært skjult?
Mvh. Johan Arthur Hansen :)

gj03809
Sted: HAMMERFEST

Re: Navnene skjult

Legg inn av gj03809 » 17. mars 2011 kl. 16.33

Johan Arthur Hansen

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 17. mars 2011 kl. 16.57

Takk skal du ha!
Mvh. Johan Arthur Hansen

Johan Arthur Hansen

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 17. mars 2011 kl. 16.58

....og der var navnene på plass igjen!
Mvh. Johan Arthur Hansen

gj03809
Sted: HAMMERFEST

Legg inn av gj03809 » 17. mars 2011 kl. 17.59

Et bra tiltak fra DIS spør du meg.

Kjell

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 18. mars 2011 kl. 0.59

Jeg kan ikke med min beste vilje forstå problemstillingen her. Hva er det man skal skjule når man skriver om slektsforskning? At f.eks en arbeidsgiver kan google at en holder på med slektsforskning kan da ikke være noe problem, og slektsforskning er da intenting å skamme seg over. Det som en vil holde skjult for noen skriver man da ikke om på internett.

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Sted: Sverige

Legg inn av Gunnar Østegården » 18. mars 2011 kl. 10.55

Det blir vel som å skrive i avisen, da - med fullt navn.

Men på internet blir jo kanskje sporene etter oss mer bestående. Og konsekvensene blir kanskje mer uforutsigbare.

Det er vel ikke så galt at man må logge seg inn for å få full tilgang til alle våre innerste gemakker. Jeg hilser nyordningen velkommen!
Men hvis man vil, kan man jo signere sitt innlegg med fullt navn.

Mvh Gunnar Ø......

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 19. mars 2011 kl. 0.46

Ja, men hva er det som er så farlig med at det vi skriver om slekt blir stående? Nålevende personer bør man jo uansett ikke skrive om.

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 19. mars 2011 kl. 1.59

Er nok enig med deg jeg, Anne Lise.
Det vi skriver bør være åpent for alle; det medfører også ( tror jeg ) at vi føler større ansvar når vi formulerer oss.
Innskrenkes åpenheten, kan vi få større risiko for innlegg med uheldige uttrykk.

Mvh Knut Ragnar Ansnes

dn24975
Sted: OSLO

Legg inn av dn24975 » 19. mars 2011 kl. 10.01

Den lille endringen som er gjort er at brukernavn nå holdes skjult for ikke påloggede medlemmer. Dette innebærer ingen innskrenking av åpenheten.

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 19. mars 2011 kl. 11.14

Frem for et åpnere samfunn !
Jeg kan overhodet ikke se noe problem med at folk flest via søkemotorer kan se at vi skriver på Slektsforum. Tvert imot synes jeg det er en avgjort disiplinerende faktor.

Mvh
Knut Ragnar Ansnes

dn24975
Sted: OSLO

Legg inn av dn24975 » 19. mars 2011 kl. 11.43

Greit at du synes det, men du kan sikkert også respektere at enkelte andre gjerne vil være minst mulig søkbare på nett. Det har jo ingen betydning for deg.

Jeg ser ikke hvorfor det skulle være disiplinerende at gud og hvermann kan søke opp innleggene her via google ved hjelp av brukernavnene. Det er i så fall en type disiplin jeg ikke ønsker meg.

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 19. mars 2011 kl. 12.08

Jeg ser jo at dette er besluttet og gjennomført ...
Men det må likevel være tillatt å si sin mening her på forumet, slik at de besluttende vet at det er delte meninger, og kanskje kan tenke på det ved neste korsveier.

Jeg syntes Anne Lise så avgjort traff spikeren på hodet med dette:
At f.eks en arbeidsgiver kan google at en holder på med slektsforskning kan da ikke være noe problem, og slektsforskning er da intenting å skamme seg over

En arbeidsgiver som ved et jobbintervju synes det er negativt at man skriver på slektsforum ville i alle fall jeg hatt betenkeligheter med ... kan det forresten finnes slike ? Det må da bare være positivt at man er engasjert.

Jeg ser jo at deltagelse i Brukarforumet ikke kan googles, men ( som en følge derav ? ) jeg ser også at tonen mellom debattantene der kan være en del skarpere og mer personfiksert. Det er en av grunnene til at jeg hittil har foretrukket Slektsforum.

Jeg er også blitt "konfrontert" av googlere med mine mange innlegg på Slektsforum, men naturligvis skjer det i en positiv tone. Dette er da ikke noe å være redd for, ingenting å skamme seg over. Etter min mening burde det finnes separate løsninger for dem som ønsker å skjule seg.

Og det håper jeg at jeg får lov til å si !

Mvh Knut Ansnes
Sist redigert av Knut Ragnar Ansnes den 19. mars 2011 kl. 12.48, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 19. mars 2011 kl. 12.25

Jeg kan overhodet ikke se noe problem med at folk flest via søkemotorer kan se at vi skriver på Slektsforum. Tvert imot synes jeg det er en avgjort disiplinerende faktor.

Om ikke Knut Ragnar kan se noe problem så er det kanskje mange andre, DIS-medlemmer og gjester som verger seg om de vet Gud og hvermann med å bruke søkemotorer raskt kan finne hva de har skrevet.
Og det kan jo være mange grunner til at en ikke vil eksponere seg, uten at vi behøver spørre om grunn.
Så la oss ikke gjøre det vanskeligere for disse som også har masse å bidra med.

Det som derimot ikke kan fravikes er at vi ikke skal operere under skjult identitet eller falsk identitet for medlemmer og innloggede gjester. Og på den måten opprettholder en etter mitt syn det som ovenfor ble kalla "en avgjort disiplinerende faktor".

Slektsforumet har nå blitt veldig bra synes jeg.

Det jeg skulle ønske meg var en godt synlig "knapp" for ikke innloggede å se hva som rører seg. Altså at alle kunne få opp listen over emne siste døgn.
Da hadde en ikke sett kommentarer på andre forum om at på slektsforumet er det lite som skjer. Men dette var kanskje et sidesprang i denne debatten :)

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 19. mars 2011 kl. 19.00

Hvis jeg hadde vært arbeidsgiver og skulle ansette folk ville jeg selvsagt ha brukt det mot søker om jeg ved et søk på vedkommende finner ut at vedkommende holder en aggresiv og spisse-albuer hersketeknikk i åpne fora.

Slikt tyder også sterkt på at slik vil vedkommende også oppføre seg på en arbeidsplass.

Det finnes plenty av slike innlegg i hvertfall på Brukerforumet. Men ser det også her av og til.

Men det er det eneste "negative" jeg kan se ved at arbeidsgivere kan se en i kortene.

Kanskje noen burde ta ett eller flere smilekurs og lære seg av med å skulle korrigere andre i negativ tone, som f.eks. alle "norsklærerne" i Dagbladet og andre kommenteringsforum.

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 20. mars 2011 kl. 1.20

Kanskje har du rett når det gjelder enkelte Alf, men jeg ville tro at folk oppfører seg annerledes overfor folk de sto overfor personlig enn de gjør når de svarer noen de ikke ser. Tror ikke at en del av dem som oppfører seg aggessivt på internett i åpent forum hadde tort å si det samme ansikt til ansikt med noen, som de tør når de svarer noen de ikke ser.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 20. mars 2011 kl. 12.52

Ane Lise.

Det eneste problem jeg tror du vil oppleve på din arbeidsplass om sjefen oppdager på web at du driver med slektsforsking, er at du vil få mye mindre tid til å gjøre jobben fordi sjefen og andre vil komme med masse spørsmål om slektsforsking :-)

Derimot vil jeg som en annen her hevde at det er tonen man holder i slike forum som vil kunne skape problemer.

Er man kverulerende på Slektsforum og andre fora, så vil arbeidsgiver oppfatte det som ganske negativt og være det som vil være utslagsgivende om to eller flere søkere ellers er likt kvalifisert for jobben.

Ikke hva tema man deltar i. Tvertimot vil stort engasjement i f.eks. slektsforsking være positivt i en jobbsøkersammenheng.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 20. mars 2011 kl. 12.53

Anne skrev:Kanskje har du rett når det gjelder enkelte Alf, men jeg ville tro at folk oppfører seg annerledes overfor folk de sto overfor personlig enn de gjør når de svarer noen de ikke ser. Tror ikke at en del av dem som oppfører seg aggessivt på internett i åpent forum hadde tort å si det samme ansikt til ansikt med noen, som de tør når de svarer noen de ikke ser.

Ikke direkte, men bak ryggen på dem vil de si masse og skape masse ubehageligheter for andre.

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Sted: Sverige

Legg inn av Gunnar Østegården » 20. mars 2011 kl. 13.40

Litt av problemet er vel at vi ønsker en bred deltagelse i vårt forum.
Og vi vet at kanskje den åpne formen for presentasjon av deltagerne kan ha avholdt noen fra å delta. I så fall er det synd.

I bakgrunnen lurer de store 'stygge' søkemotorene.
De er vanligvis en stor velsignelse for oss alle.
Men det kan jo også være god grunn til litt forsiktighet. Mon tro hvor mektige søkemotorene (les: Google) skal bli, - og hva deres opplysninger kan brukes til. Er det meningen at søkemotorene skal overvåke meg, og til enhver tid skal vite hvor jeg er og hva jeg gjør.
Det er jo ikke sikkert at det jeg måtte foreta meg på Slektsforum, er det eneste spor jeg etterlater meg på nettet.

Da er det jo ikke bare snakk om hvilke opplysninger arbeidsgiveren kan finne ut om meg, men kanskje også hva kona/elskerinna eller hva en Muammar Kaddaffi kan finne ut.

Jeg tillater meg altså bare å være en liten smule paranoid! Men jeg lider ikke'no særlig av det!

Mvh Gunnar.

Svar

Gå tilbake til «Informasjon om Slektsforum»