Ingebor Bredesen og Aslak Aslaksen Lundtveit
Moderator: MOD_Telemark
-
- Sted: HØNEFOSS
- Kontakt:
Ingebor Bredesen og Aslak Aslaksen Lundtveit
Ingebor Bredesen (født 1. juni 1881) gm. Aslak Aslaksen Lundtveit (født ca. 1870)
Digitalarkivet: http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =1682#ovre
De hadde barna:
Asberg Aslaksdatter Lundtveit født 1889
Ingvald Lundtveit, født 1912, død 1996
Ingebjørg Aslaksdatter Lundtveit født 1913, død 1988
Informasjon om Ingebors ektefelle og barn er funnet på slektene Holla og Lunde
Er det noen som kan fortelle meg litt mer om disse personene og deres etterkommere?
Mvh
May B. Odden
Digitalarkivet: http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =1682#ovre
De hadde barna:
Asberg Aslaksdatter Lundtveit født 1889
Ingvald Lundtveit, født 1912, død 1996
Ingebjørg Aslaksdatter Lundtveit født 1913, død 1988
Informasjon om Ingebors ektefelle og barn er funnet på slektene Holla og Lunde
Er det noen som kan fortelle meg litt mer om disse personene og deres etterkommere?
Mvh
May B. Odden
-
- Kontakt:
Re: Ingebor Bredesen og Aslak Aslaksen Lundtveit
Tilleggsinfo:
Jeg vet at eldste datter ble født i Oslo (Kristiania). Ingebor og Aslak giftet seg noe senere, men han var oppført som barnefaren
Jeg vet at eldste datter ble født i Oslo (Kristiania). Ingebor og Aslak giftet seg noe senere, men han var oppført som barnefaren
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Hei May
Her er Ingeborg og Aslak med 5 barn i 1910.
Under DIS gravminner finner jeg Ingeborg begravet ved Nome i Lunde død 25/11-1966.
I samme grav datteren Klara med etternavnet Jønholt død 28/1-1971.
Finner ikke Aslak begravet der, mulig han døde tidlig og hans grav ble slettet.
Datteren Astris grav http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=1727544 i Grungedal i Vinje i Telemark.
Datteren Anne er født 2/9 1907 ikke 2/3 som tellingen sier, dåp her.
Finner det jeg tror er henne i gravminnene med etternavnet Steinsrud død 15/1-1962 begravet ved Nome i Lunde.
Mvh
Marit
Her er Ingeborg og Aslak med 5 barn i 1910.
Under DIS gravminner finner jeg Ingeborg begravet ved Nome i Lunde død 25/11-1966.
I samme grav datteren Klara med etternavnet Jønholt død 28/1-1971.
Finner ikke Aslak begravet der, mulig han døde tidlig og hans grav ble slettet.
Datteren Astris grav http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=1727544 i Grungedal i Vinje i Telemark.
Datteren Anne er født 2/9 1907 ikke 2/3 som tellingen sier, dåp her.
Finner det jeg tror er henne i gravminnene med etternavnet Steinsrud død 15/1-1962 begravet ved Nome i Lunde.
Mvh
Marit
Det står svært mye om denne slekta i boka : Nokre ætter i Lunde av Gunnar Opheim, utgjevar Lunde Sogelag 1986.
Aslak og Ingeborg hadde 12 barn og den yngste, Oskar 1924 har jeg jobbet sammen med i Postverket. Aslak var en kjent spelemann på hardingfele.
Mvh Bernt K. K.
Aslak og Ingeborg hadde 12 barn og den yngste, Oskar 1924 har jeg jobbet sammen med i Postverket. Aslak var en kjent spelemann på hardingfele.
Mvh Bernt K. K.
-
- Kontakt:
Tusen takk til dere begge to.
Den boka skulle det være moro å hatt tak i. Vet du om den kan bestilles noe sted?
Ingebor er søster av min oldefar, så dette er "nær" slekt ;o))
Mvh
May B. Odden
Den boka skulle det være moro å hatt tak i. Vet du om den kan bestilles noe sted?
Ingebor er søster av min oldefar, så dette er "nær" slekt ;o))
Mvh
May B. Odden
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Dette er sikkert en bok du kan få fjernlånt til ditt nærmeste bibliotek.
Ser at boka finnes på Nome bibliotek og Telemark fylkesbibliotek http://telebib.tm.fylkesbibl.no/cgi-bin ... er+i+Lunde
Mvh
Marit
Ser at boka finnes på Nome bibliotek og Telemark fylkesbibliotek http://telebib.tm.fylkesbibl.no/cgi-bin ... er+i+Lunde
Mvh
Marit
-
- Kontakt:
Da har jeg sendt en forespørsel til biblioteket her om de kan skaffe boka
Nok en gang, takk for hjelpen
Mvh
May B. Odden

Nok en gang, takk for hjelpen
Mvh
May B. Odden
Og får du ikke lånt boka der, kan du låne den av meg, send meg i så fall en PM. Forfatteren Gunnar Opheim var forøvrig vår nabo i Flåbygd, og han og broren Knut Opheim var mine ypperlige lærere på folkeskolen. Jeg kan forresten en slått i form etter Aslak Lundtveit (jeg spiller hardingfele), og denne slåtten, "Fykeruds farvel til Amerika" er dessuten arrangert for hornmusikkorps av min bestefar, Johan Otterstad, som var lensmann i Lunde og drev musikkorpsene der. Jeg har ikke partituret, men trolig finnes det i Nome kommunes arkiv eller folkebiblioteket, fordi familien gav alt av partiturer og komposisjoner etter ham dit etter hans død i 1962.
Det litt artige er at Aslak Lundtveit hadde et ekstra tema på slutten i denne slåtten som ingen andre spelemenn bruker idag, og dette temaet er med i transkribsjonen for korps.
Det kan også nevnes at Kristiane Lund i Bø (1889-1976), som var Norges første renommerte kvinnelige "spelemann" på hardingfele, hadde endel slåttestoff i form etter Aslak Lundtveit, bl.a. den velkjente hallingen "Seveliden" som hun blant flere har spilt inn i opptak for NRK på 1950-60-tallet.
Det litt artige er at Aslak Lundtveit hadde et ekstra tema på slutten i denne slåtten som ingen andre spelemenn bruker idag, og dette temaet er med i transkribsjonen for korps.
Det kan også nevnes at Kristiane Lund i Bø (1889-1976), som var Norges første renommerte kvinnelige "spelemann" på hardingfele, hadde endel slåttestoff i form etter Aslak Lundtveit, bl.a. den velkjente hallingen "Seveliden" som hun blant flere har spilt inn i opptak for NRK på 1950-60-tallet.
Venleg helsing Kjetil
-
- Kontakt:
Så spennende. Jeg har sendt deg en PM
Mvh
May B. Odden
Mvh
May B. Odden