Hvordan lage lenker enkelt

Her kan du stille spørsmål om Slektsforum

Moderator: admin

Svar
Brukeravatar
Viggo Eide
Sted: BODØ
Kontakt:

Hvordan lage lenker enkelt

Legg inn av Viggo Eide » 5. mars 2011 kl. 11.41

Klikk på Svar-knappen i det innlegget du skal knytte deg til. Du kan godt svare deg sjøl når du vil legge til nye opplysninger i en debatt.

Du skriver en tekst i det hvite meldingsfeltet. Så kommet tidspunktet da du skal legge til ei ekstern lenke, t.d. til ei kirkebok.

1. Kopier internettsadressen (URL'en) du vil legge inn.

2. Klikk på den høyre knappen URL rett over Lukk Tagger.

3. Ei rute åpner seg. "Enter the URL"

4. Lim inn lenken din og trykk på OK.

5. Ruten skifter til "Enter link text" Da begynner du bare å skrive rett inn Lenke her eller noe slikt.
Dåp - Petters konfirmasjon - Kirkebok for Hadsel eller hva du vil.
Er du i tvil, så start med Lenke her og trykk på OK.

6. Deretter kan du fortsette å skrive, og avslutte/lagre på vanlig vis.

Voila !
Viggo Eide
nestleder i Slekt og data
aktiv i Slekt og Data Nordland
admin i Slektsforum
http://tidogrom.blogspot.com

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Hvordan lage lenker enkelt

Legg inn av Else Berit Rustad » 5. mars 2011 kl. 13.56

Viggo Eide skrev:Så kommet tidspunktet da du skal legge til ei ekstern lenke, t.d. til ei kirkebok.

1. Kopier internettsadressen (URL'en) du vil legge inn.

Med forbehold om at det er noe jeg kan ha misforstått, men jeg er ikke helt enig med deg i at denne fremgangsmåten er den beste når det gjelder lenker til kirkebøker.

URL-ene har en tendens til å bli borte etter hvert, så da hjelper det ikke at lenken ser "pen" ut, hvis den ikke virker 8)

Lailas bruksanvisning mht kirkebøkene, er hakket bedre, mener jeg:

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 5. mars 2011 kl. 14.26

Jeg har prøvd begge metodene. De har fungert bra. Uansett må man inn for å hente "Permanent sidelenke" for kirkebøkene.

Viggos beskrivelse gir et penere oppsett, men ettersom det er et velkjent problem at lenkene kan bli feil hvis man har flere vindu åpne mot digitalarkivet samtidig, foretrekker jeg Lailas metode, og legger inn de 2 øverste linjene. Denne metoden har den fordelen at selv om lenken skulle bli feil så er henvisningen til bok og side riktig.

NB! Dette gjelder kirkebøkene.

Mvh Paul

Brukeravatar
Viggo Eide
Sted: BODØ
Kontakt:

Legg inn av Viggo Eide » 5. mars 2011 kl. 21.05

Takk for svar Else og Paul.

Jeg laget bruksanvisningen for å hjelpe én person med å legge inn lenker, og innså at mange har kanskje det samme behovet. Derfor ligger dette tilgjengelig for alle.

Når det gjelder Lailas oppskrift ser jeg ingen motsetning. Jeg skisserer innlegging av lenker fra A til Å her i Slektsforum. Laila gir en god forklaring på hvordan en skal lenke til Skanna kirkebøker.

Jeg skal innrømme at jeg liker pene, korte lenketekster, som t.d. "her er dåpen", framfor ei lang regle ... Smaken er forskjellig.

Uansett velger jeg forhåndsvisning og tester lenkene før jeg trykker på OK. :)
Viggo Eide
nestleder i Slekt og data
aktiv i Slekt og Data Nordland
admin i Slektsforum
http://tidogrom.blogspot.com

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 7. mars 2011 kl. 17.39

Problemet er at "her er dåpen" ofte går til enten en ikke permanent lenke, en lenke som går til feil i mysql eller ei lenke som er bare halv. da ser man ikke hvilken kirkebok vedkommenede trenger hjelp til, og selvom det ser pent ut, gir både spørsmålsstiller og de som skal hjelpe mer jobb.

Så jeg velger - og foredtrekker - den "stygge" metoden, for å være sikker på at man da ser hvilken kirkebok man lenker til, med både sidetall og fylke og alle godsaker, så kan man finne stedet selvom lenka er vill.

Og Viggo - selvom lenka virker fint hos deg behøver den ikke virke fint hos andre. Dessverre. Dette har vi fått bevist gang på gang på DISchat.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 7. mars 2011 kl. 21.26

Jeg er enig at Lailas metode er best.
Da jeg var nybegynner her hendte det flere ganger at jeg overså den blå skriften som indikerer en link.

Jeg foreslå at Lailas metode også legges inn som "prioritert" sammen med reglene til Slektsforum.

:D
Mvh
Leif B.

Svar

Gå tilbake til «Informasjon om Slektsforum»