Søker foreldre til Hans E. Hanssen, f. 22.11.1871 Stavanger
Moderator: MOD_Rogaland
Søker foreldre til Hans E. Hanssen, f. 22.11.1871 Stavanger
Hei.
Jeg er helt fersk i slektsforskning, men har da funnet litt om mine forfedre, se her. Men bakover fra min mormorsfar, er det bråstopp. I folketellingen fra 1910 finner jeg min mormorsfar som var kjøpmann, og gift med Oktavia Hanssen f. 17.03.1868 Stavanger og deres barn, deriblandt min mormor Ingrid. Men søk i folketellingene i 1900 og 1875 for å finne ham med foreldre før han giftet seg, ga ingen resultater. Så nå trenger jeg hjelp til hvordan komme videre.
Lars H.
Jeg er helt fersk i slektsforskning, men har da funnet litt om mine forfedre, se her. Men bakover fra min mormorsfar, er det bråstopp. I folketellingen fra 1910 finner jeg min mormorsfar som var kjøpmann, og gift med Oktavia Hanssen f. 17.03.1868 Stavanger og deres barn, deriblandt min mormor Ingrid. Men søk i folketellingene i 1900 og 1875 for å finne ham med foreldre før han giftet seg, ga ingen resultater. Så nå trenger jeg hjelp til hvordan komme videre.
Lars H.
Re: Søker foreldre til Hans E. Hanssen, f. 22.11.1871 Stava
Velkommen til slektsforum.
Ekteskapet mellom Hans Emil Hansen og Ingeborg Oktavia Olsen den 12 februar 1895 i Domkirken..
Hans Emil er født 22 november 1872 og Ingeborg Oktavia 17 mars 1868.
Far til Hans Emil er Søfarende Lars Andreas Hansen og far til Ingeborg Oktavia er Smedemester Ole Olsen. Nr.4.
Her er familien fra FT-1910.
Dåpen til Ingeborg Oktavia er 3 mai 1868 i Domkirken. Nr. 91.
Foreldrene er Smedemester Ole Olsen og Ingeborg Salvesdatter.
Bosted 1875
Ungkarl, Smedemester Ole Olsen Berven og Enkemadam Ingeborg Larsen gifter seg i Domkirken 6 juli 1866. Nr. 29.
Far til Ole er Ole Larsen Berven og far til Ingeborg er Salve Ingvartsen (Søyland).
Ingeborg er født på Søyland i Flekkefjord 2 juli 1828. Foreldrene er Matros Salve Ingvardsen og Sara Olsdatter, Søiland. Nr. 23
Den 27 nov. 1826 i Nes (Flekkeford) gifter Ungkarl Salve Ingvardsen, 27 aar gammel fra Østenfjelsaae og Piken Sara Olsdatter, 25 aar gammel fra Søyland. Nr.18.
Her er familien til Salve på Østerfielse i FT-1801.
Siri (Sara) Olsdatter blir døypt 29 november 1801. Øverste del på høyre side.
Foreldrene til Sara er Ole Olsen og Ingeborg Salvesdatter Søyland.
Her er familien på Søyland i FT-1801.
Ekteskapet mellom Hans Emil Hansen og Ingeborg Oktavia Olsen den 12 februar 1895 i Domkirken..
Hans Emil er født 22 november 1872 og Ingeborg Oktavia 17 mars 1868.
Far til Hans Emil er Søfarende Lars Andreas Hansen og far til Ingeborg Oktavia er Smedemester Ole Olsen. Nr.4.
Her er familien fra FT-1910.
Dåpen til Ingeborg Oktavia er 3 mai 1868 i Domkirken. Nr. 91.
Foreldrene er Smedemester Ole Olsen og Ingeborg Salvesdatter.
Bosted 1875
Ungkarl, Smedemester Ole Olsen Berven og Enkemadam Ingeborg Larsen gifter seg i Domkirken 6 juli 1866. Nr. 29.
Far til Ole er Ole Larsen Berven og far til Ingeborg er Salve Ingvartsen (Søyland).
Ingeborg er født på Søyland i Flekkefjord 2 juli 1828. Foreldrene er Matros Salve Ingvardsen og Sara Olsdatter, Søiland. Nr. 23
Den 27 nov. 1826 i Nes (Flekkeford) gifter Ungkarl Salve Ingvardsen, 27 aar gammel fra Østenfjelsaae og Piken Sara Olsdatter, 25 aar gammel fra Søyland. Nr.18.
Her er familien til Salve på Østerfielse i FT-1801.
Siri (Sara) Olsdatter blir døypt 29 november 1801. Øverste del på høyre side.
Foreldrene til Sara er Ole Olsen og Ingeborg Salvesdatter Søyland.
Her er familien på Søyland i FT-1801.
mvh Gaute Klepp
Hans Emil Hansen er døypt 26 desember 1872 i St. Petrikirken. Nr. 372.
Foreldrene er Styrmand Lars Andreas Hansen, f. 1845 og Hustru Olene Thormodsdtr. f. 1843, viede 1871.
Ungkarl, Styrmand Lars Andreas Hansen, f. i Stavanger 7-12 1845 og Pige Oline Thormodsd., f. 3-3 1842 i Avaldsnes gifter seg i St. Petrikirken 1. juni 1871. Nr. 34.
Far til Lars Andreas er Tømmermand Hans Larsen og far til Oline er Inderst Thormod Jørgensen.
Bosted i Stavanger i FT-1875.
Lars Andreas Hansen blir døypt i Domkirken 21 desember 1845. Nr. 499.
Foreldrene er Tømmermand Hans Larsen og Hustru Inger Gurine Andreasd.
Bosted i Stavanger i FT-1865.
Foreldrene er Styrmand Lars Andreas Hansen, f. 1845 og Hustru Olene Thormodsdtr. f. 1843, viede 1871.
Ungkarl, Styrmand Lars Andreas Hansen, f. i Stavanger 7-12 1845 og Pige Oline Thormodsd., f. 3-3 1842 i Avaldsnes gifter seg i St. Petrikirken 1. juni 1871. Nr. 34.
Far til Lars Andreas er Tømmermand Hans Larsen og far til Oline er Inderst Thormod Jørgensen.
Bosted i Stavanger i FT-1875.
Lars Andreas Hansen blir døypt i Domkirken 21 desember 1845. Nr. 499.
Foreldrene er Tømmermand Hans Larsen og Hustru Inger Gurine Andreasd.
Bosted i Stavanger i FT-1865.
mvh Gaute Klepp
Hei.
Jeg er helt overveldet, tusen takk for hjelpen så langt. Jeg skjønner nå at det er kirkebøkene jeg må utnytte litt bedre. Men uten trening er det litt problematisk å finne rett bok.
På farssiden, og da spesielt fra min farmor og bakover, fant jeg mye informasjon i skannede bygdebøker, men mor sin side i Stavanger, var det ikke mye slikt å finne.
Nå legger jeg inn det du har skaffet meg i "slektstreet" mitt fortløpende (i pausene på VM på ski). Den mest oppdaterte versjonen ligger her. Etter hvert kommer jeg vel til å legge inn litt mer om yrke og hva som ellers måtte være spennende om "gamlingene".
Lars H.
Jeg er helt overveldet, tusen takk for hjelpen så langt. Jeg skjønner nå at det er kirkebøkene jeg må utnytte litt bedre. Men uten trening er det litt problematisk å finne rett bok.
På farssiden, og da spesielt fra min farmor og bakover, fant jeg mye informasjon i skannede bygdebøker, men mor sin side i Stavanger, var det ikke mye slikt å finne.
Nå legger jeg inn det du har skaffet meg i "slektstreet" mitt fortløpende (i pausene på VM på ski). Den mest oppdaterte versjonen ligger her. Etter hvert kommer jeg vel til å legge inn litt mer om yrke og hva som ellers måtte være spennende om "gamlingene".
Lars H.
Takk for tilbakemelding.
Ja, det er en spennede laghopping i VM.
Å lete i kirkebøker tar lang tid. Det som er min store ressurs er pilot.familysearch. Da kan enn treffe nokså presist hvor enn skal lete i kirkebøkene. Hvordan enn søker i FS er ikke lett å forklare, men du kan forsøke å trene på det som vi har til nå.
Ja, det er en spennede laghopping i VM.
Å lete i kirkebøker tar lang tid. Det som er min store ressurs er pilot.familysearch. Da kan enn treffe nokså presist hvor enn skal lete i kirkebøkene. Hvordan enn søker i FS er ikke lett å forklare, men du kan forsøke å trene på det som vi har til nå.
mvh Gaute Klepp
Ut fra FT-1865 er Hans Larsen fra Fotland i Time (Lye prestegjeld). Inger Gurine Andreasdatter er fra Kristiansand.
Her er ekteskapet Deres i Domkirken den 3 mai 1843. Nr. 34.
Far til Hans er Lars Larsen og far til Inger Gurine er Andreas Olsen.
Foreldrene til Hans, Lars Larsen Fotland og Kirsten Hansdtr. Egeland gifter seg i Domkirken 25 juni 1806. Nest øverst på venstre side.
Hans Larsen er født på husmannsplassen Pigberg under Fjermestad i Time i 1816. Han er døypt 24 november 1816. Øverst til venstre.
Jeg går ut fra at Lars Larsen Fotland (20 år) er tjener på Fotland i FT-1801.
Kirsten Hansdtr. Egeland (21 år) tror jeg er tjenestejente på Kverneland i FT-1801
Her er ekteskapet Deres i Domkirken den 3 mai 1843. Nr. 34.
Far til Hans er Lars Larsen og far til Inger Gurine er Andreas Olsen.
Foreldrene til Hans, Lars Larsen Fotland og Kirsten Hansdtr. Egeland gifter seg i Domkirken 25 juni 1806. Nest øverst på venstre side.
Hans Larsen er født på husmannsplassen Pigberg under Fjermestad i Time i 1816. Han er døypt 24 november 1816. Øverst til venstre.
Jeg går ut fra at Lars Larsen Fotland (20 år) er tjener på Fotland i FT-1801.
Kirsten Hansdtr. Egeland (21 år) tror jeg er tjenestejente på Kverneland i FT-1801
mvh Gaute Klepp
Oline Tormodsdtr. er født i Kopervik 3 mars 1842. Nr. 24.
Foreldrene er Inderst Tormon Jørgensen og Marie Olsdatter.
Ungk. Thormod Jørgensen fra Svineklev (Svinekleiv i Skjold), 23 Aar og Pige Marie Olsdatter fra Thuestad (Tuestad i Avaldsnes/Tysvær), 20 Aar gifter seg i Torvestad 21 mai 1839. Nederst.
Far til Tormod er Jørgen Svineklev og far til Marie er Ole Vermunsen Thuestad.
Tormod Jørgensen er født på Ringen i Skjold 30 may 1815. Nr. 2.
Foreldrene er Jørgen Hansen og Beatha Tormodsdatter. Ringen
Ekteskapet mellom Ungkarl Jørgen Hansson Fieldet og Piken Beatha Thormodsdr Mæland i Skjold 19 feb 1809. Midt på venstre side.
Foreldrene er Inderst Tormon Jørgensen og Marie Olsdatter.
Ungk. Thormod Jørgensen fra Svineklev (Svinekleiv i Skjold), 23 Aar og Pige Marie Olsdatter fra Thuestad (Tuestad i Avaldsnes/Tysvær), 20 Aar gifter seg i Torvestad 21 mai 1839. Nederst.
Far til Tormod er Jørgen Svineklev og far til Marie er Ole Vermunsen Thuestad.
Tormod Jørgensen er født på Ringen i Skjold 30 may 1815. Nr. 2.
Foreldrene er Jørgen Hansen og Beatha Tormodsdatter. Ringen
Ekteskapet mellom Ungkarl Jørgen Hansson Fieldet og Piken Beatha Thormodsdr Mæland i Skjold 19 feb 1809. Midt på venstre side.
mvh Gaute Klepp
Gaute Klepp skrev:far til Oline er Inderst Thormod Jørgensen.
Som sagt, så er jeg nybegynner når det gjelder å nøste opp slekten min og støter derfor stadig på ting jeg ikke helt forstår. Så, kan noen fortelle meg hva Inderst i sitatet ovenfor betyr?
Lars H.