Anne Knudsdatter f.1847 i Gryttens Prgj

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
gj13255
Sted: Kinsarvik

Anne Knudsdatter f.1847 i Gryttens Prgj

Legg inn av gj13255 » 24. februar 2011 kl. 1.08

Jeg leter fortsatt etter oldemor som fulgte dr. Brinchmann fra Molde til Evenes i Nordland like før 1865. Familien har alltid kjent henne bare som Anne Lind, gift navn, og dermed har vi bare 1865-telling fra Evenes å gå etter. Iflg. denne var hun 19år gammel i 1865, altså født 1847. Jeg finner i kirkeboken for Grytten en Anne Knudsdatter Setnes f.28.4.1847 på Veblungsnes, men klarer ikke tyde håndskriften om foreldre og faddere.
Der kan jo være flere Anne fra rundt 1847, men denne er svært nære. Med litt informasjon om familien og stedet kan vi kanskje fokusere bedre?

Er det noen som kan tyde håndskriften her?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Anne Knudsdatter f.1847 i Gryttens Prgj

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 24. februar 2011 kl. 9.26

Hei.

Denne Ane er født i Setnestuen på Veblungsnes og er barnebarn etter bonden som eide garden Weblungsnes inntil 1810. Foreldrene er Knut Andersen og Ane Knudsdatter (Hatle) Setnestuen

I Raumadalsfolket http://www.romsdal-sogelag.no/pdf/rauma ... t_2005.pdf
(søkeside 370-bokside 366) er denne Ane opplistet , men ikke flere opplysninger.

Iflg 1910 telleinga er Anna Lind f 28 april 1847 i Grytten og da er det vel saken løst!
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036931000156/

Men det er lurt å finne hennes vielse og se hva hennes far heter for å forsikre deg om at dette er rett person.
mvh Britt Iren Neergård
Moderator: Møre og Romsdal
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
gj13255
Sted: Kinsarvik

Legg inn av gj13255 » 25. februar 2011 kl. 12.32

Tusen takk, du åpnet den nødvendige døren. Vi hadde et fag “Skjønnskrift” på folkeskolen, og det var det ene faget jeg aldri mestret; fikk stadig meldinger hjem fra læreren. Så du forstår at lesing av kirkebøker ikke er min sterke side. Det er den riktige Anne. Ikke bare det – ved hjelp av Raumafolket fikk jeg raskt spolet inn hele 5-6 generasjoner i Grytten, så nå er alle happy.

Det er Annes foreldre/familie jeg stadig ikke forstår meg på. Hvorfor finner jeg ingen videre spor etter Knud Andersen og hele familien i etterslekten? I 1873 skal Setnes ha hatt 35 innbyggere, så der er ikke så mange å velge blant ☺ Søk på hans søsken, barn og flere grener omkring ham inkludert varianter av navnene, eller på noen av de relaterte gardene, gir ingen respons. Med unntak av Anne og mor som dro til Harstad er alle forsvunnet som dugg for solen. 1865-tellingen ser ut til å være helt tom, endatil i tilgrensende sokn og i Molde (testet for sikkerhets skyld). Jeg har sett at folketallet gikk drastisk ned i årene etter midten av 1800-tallet, men dog. Var der en epidemi eller masseselvmord a la Jones-sekten? Hungersnød? Emigrasjon? Det er merkelig.

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 25. februar 2011 kl. 17.29

Det er ikke spes. merkeligt for de finnes på Setnes i 1865.
Knuts søsken blir stort sett værende i området, mens en flyttet ut.

Knud døde i 1859, men enka Anne Knudsdatter finnes fortsatt i Setnestuen i 1865

Her er også deres datter Anne f. 1842 og hennes mann. Han er her reg. som Ole Olsen, men det skal være Knudsen. Vielsen bekrefter det, likeså ved dåpen av deres førstefødte Knut i 1867.

Dattera Inger f 1821 finnes også i Grytten 1865, nærmere bestemt på Sogge
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... postnr=347#nedre

Her er sønnen Knud med fam. også på Setnes i 1865

Som du ser i Raumadalsfolket var ikke Anne Knutsdatter mor til de tre eldste barna, bare de 4 siste og det innbefatter jo din Ane.

Anne f 1817, Synneve f 1835 og Anders f 1838 har jeg ikke kontroll på - enda.

Svar

Gå tilbake til «Rauma»