Å finne levende etterkommere etter død mann?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
gj13190
Sted: tvedestrand

Å finne levende etterkommere etter død mann?

Legg inn av gj13190 » 21. februar 2011 kl. 14.50

Jeg har navn, fødselsdato og dødsdato (og gravsted) på denne mannen. Han er født i Danmark og død i Norge. Han har 3 barn. De kan da være (født) både i Danmark og i Norge.. Hvordan finner jeg disse barnene?

Brukeravatar
dn22196
Sted: FJERDINGBY

Re: Å finne levende etterkommere etter død mann?

Legg inn av dn22196 » 21. februar 2011 kl. 16.18

Hei det kan bli vansklig hvis du ikke vet navn på disse.Er de født i Norge eller Danmark?Man kan jo prøve ulike nettsider hvis man har navn.Eller hvis dette er familie kan man også sjekke hvem som står registrert som gravfester.

Mvh.Lisbeth

dn21993
Sted: TOLVSRØD

Legg inn av dn21993 » 21. februar 2011 kl. 16.19

Hei

vet du hvor han giftet seg ? hvis det er på 1900 tallet, da får du ikke dåp i Kirkebøker etter 1929 pga. personvern.
Men det er vanskelig og hjelpe deg når vi ikke vet noenting.

Hilsen
Grethe Aud

Vigdis Jøsang
Sted: HAUGESUND

Legg inn av Vigdis Jøsang » 21. februar 2011 kl. 17.51

Hei

Hvordan du skal finne etterkommere etter denne personen vil være avhengig av hva du vet om barna, om de er i live eller ikke. Har den personen du nevner et vanlig eller sjelden etternavn?

Jeg har ofte hatt god hjelp av http://www.skattelister.no i søk etter etterkommere. Kombinert med http://www.telefonkatalogen.no, så kan man ta en ringerunde og spørre de er etterkommer etter den personen du er på jakt etter. Forutsetningen er da at slektsnavnet ikke er for vanlig, for ellers ender man opp med flere titalls aktuelle kandidater.

Som nevnt av en annen overfor, så har man ikke tilgang til fødsler etter 1929 pga personvern, så hvis du ikke vet noe som helst om barna og de er yngre enn 1929, så kan det bli en nøtt, særlig dersom de har et svært vanlig etternavn.

Jeg har også benyttet meg av etterlysninger her i slektsforumet, som har resultert i at jeg har kommet i kontakt med etterkommere. Pass da på at du navngir kun sikre døde personer. Dersom du er usikker på om noen er i live, legg ut etterlysning på generasjonen over.

Mvh
Vigdis

gj13190

Legg inn av gj13190 » 21. februar 2011 kl. 18.24

Tusen takk for svar.

Jeg vet ikke hvor disse barna er født. Alt jeg vet er at de er født ETTER 1947!
Men jeg skal legge ut etterlysning her og på det danske forumet.
Etternavnet er Kristensen! :roll:

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 21. februar 2011 kl. 20.08

dersom du vet hvor gravstedet er, og dette fremdeles eksisterer, så kan du forsøke med en telefon til kirkeverge/gravferdsetat? Dersom de er i godlune kan du få navn på fester av graven, som gjerne er en nær slektning.

Husk å være øm og kjærlig - du har ikke "krav" på å få noen som helst opplysninger om nålevende. Noen kirkevergen hevder også at de ikke har lov til å gi deg info.l Jeg vet ikke om dette er "kommunale lover og regler" - men det er faktisk værre på "landet" enn f.eks. i Oslo
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

gj13190

Legg inn av gj13190 » 21. februar 2011 kl. 20.43

Ja, jeg prøvde å ringe i dag. Men kirkekontoret har bare åpent tirsdag og torsdag.
Jeg prøver i morra! :)

Brukeravatar
dn16031
Sted: SPONGDAL

Legg inn av dn16031 » 24. februar 2011 kl. 10.10

Det kan også være smart å bruke Google. Høres kanskje rart ut, men det er utrolig hva man finner om man søker på internet. Jeg har selv funnet nålevende slektninger på den måten. Lykke til :)
mvh Torill Aasegg, Byneset

Svar

Gå tilbake til «Generelt»