Jeg ønsker å vite mer om Else Kjerstine Sunde f. ca: 1738 i Bergen ? Hun ble gift den 17.des. 1766 i Ankenes kirke i Ofoten med Jochum Hansen f. ca:1737 i Beisfjord i Ofoten. Hun dør i mars 1789 i Rødøy i Efjorden i Lødingen sokn.
Svein Kristensen
Beisfjord
Etterlysning Else Kjerstine Sunde f. ca:1738 i Bergen ?
Moderator: MOD_Hordaland
Re: Etterlysning Else Kjerstine Sunde f. ca:1738 i Bergen ?
Jeg har disse to blant mine aner. Else og Jochum Hanssøn fikk datteren Malena Jochumsdatter, født ca 1770. Hun giftet seg med Christen Kildal Tollevsen. Jeg søker selv opplysninger om Christen.
- Svehn Ruskelöv
- Sted: Sverige
Hei Svein!
Hva er det som beviser(hvilka kilder) att "Else Kjerstine" skulle väre fra "Bergen" el. "Vestlandet"
Mvh,Svehn.
Hva er det som beviser(hvilka kilder) att "Else Kjerstine" skulle väre fra "Bergen" el. "Vestlandet"

Mvh,Svehn.

- Svehn Ruskelöv
Hei igjen!
Jeg henviser til denne lenken : https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 003#438003
Mvh,Svehn.

Jeg henviser til denne lenken : https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 003#438003
Mvh,Svehn.

Takk for opplysningene! Jeg har ikke noe bevis for at Else var ifra Bergen, men i en opptegnelse over "Ofotengrenen til slekten Kildal" av Margidion Harr, står det om datteren Malene "at hun som ung reiste til Bergen og opholllt sig hos sine slektninger i Bergen, noe som tyder på at moren Else har hat sit oprindelige hjem i Bergen, og vi våger å tro av brave folk."
Jeg har ogsåi min søken vært inne på Sogndal sporet, og vil følge dette opp.
mvh
Svein K. Kristensen[/u]
Jeg har ogsåi min søken vært inne på Sogndal sporet, og vil følge dette opp.
mvh
Svein K. Kristensen[/u]
Hei, jeg har en god del opplysninger om Christen Kildal Tollefsen, jeg tar kontakt via e-post, så kan vi utveksle filer. Christen og Marlene er mine tipp tipp oldeforeldre.
mvh
Svein Kristian Kristensen
mvh
Svein Kristian Kristensen
- Svehn Ruskelöv
Det kan mye mulig väre sånn som du sier att "Malene" som ung har oppholdt sig hos släktninger i "Bergen", for "Sunde" släkten i "Sogndal" var tilflyttere fra "Sund" pr.gj. utenfor "Bergen" ved "Asköy".
"Else Kristine Sundes" farfar "Peter Nilss. Sunde" f. 1675 d. 1765 i "Asköy", var tilflyttet "Sogndal" ca. 1701, denne släkten var inngift med fine släkter, om jeg nävner : Gedde, Meidell, Von der lippe Knagenhjelm, sokneprest "David Middelthun" i "Steigen/ Veröy", Klingenberg, Ross, Schjeldrup og Nitter.
All info funnit i "Sogndal bygdebok" b. 2 under gnr. 18 "Sogndalsfjöra" bruk 1.
Mvh,Svehn.
"Else Kristine Sundes" farfar "Peter Nilss. Sunde" f. 1675 d. 1765 i "Asköy", var tilflyttet "Sogndal" ca. 1701, denne släkten var inngift med fine släkter, om jeg nävner : Gedde, Meidell, Von der lippe Knagenhjelm, sokneprest "David Middelthun" i "Steigen/ Veröy", Klingenberg, Ross, Schjeldrup og Nitter.
All info funnit i "Sogndal bygdebok" b. 2 under gnr. 18 "Sogndalsfjöra" bruk 1.
Mvh,Svehn.