Torger Hansen, f. 18. mai 1867

Moderator: MOD_Telemark

Svar
Brukeravatar
dn16031
Sted: SPONGDAL

Torger Hansen, f. 18. mai 1867

Legg inn av dn16031 » 21. januar 2011 kl. 14.45

Jeg prøver å finne en Torger Hansen, født 18. mai i 1867 i Tinn (?), som emigrerte til USA. Han amerikaniserte navnet sitt til Thomas og brukte Einung/Enning/Euning som etternavn. I USA ble han gift med Ingeborg/Ida Bondal den 9. juli 1905.

Jeg har funnet en kandidat som ble født 18. mai 1867 - Torger Hansen Ørnæs. Men det er flere problemer som nå dukker opp:
- Jeg finner han ikke utvandra til USA. :(
- Derimot finner jeg en Torger Høljesen Einung, født i Tinn. Denne utvandra i 1889 sammen med storesøstra Kari. Den samme Torger har vært hjemme en tur, for i 1903 reiser tilbake til USA, da under navnet Thomas Einung og han reiser over sammen med broren Austin Einung. Begge er på den tida registrert som amerikanske statsborgere.
- Jeg finner hverken Torger Hansen eller Torger Høljesen i databasen over de som kom til Ellis Island. :roll:

Kan noen hjelpe meg med å bekrefte/avkrefte om Torger Hansen og Torger Høljesen er samme person? Evt hvem er denne Torger Høljesen, og hvor ble han født? Og hvem av disse Torger'ene var det som gifta seg med Ingeborg/Ida Bondal i USA i 1905....? :? :roll:
mvh Torill Aasegg, Byneset

Anfinn Bernaas
Sted: BORGEN

Re: Torger Hansen, f. 18. mai 1867

Legg inn av Anfinn Bernaas » 22. januar 2011 kl. 21.28

Torill Aasegg skrev:Jeg prøver å finne en Torger Hansen, født 18. mai i 1867 i Tinn (?), som emigrerte til USA. Han amerikaniserte navnet sitt til Thomas og brukte Einung/Enning/Euning som etternavn. I USA ble han gift med Ingeborg/Ida Bondal den 9. juli 1905.

Jeg har funnet en kandidat som ble født 18. mai 1867 - Torger Hansen Ørnæs. Men det er flere problemer som nå dukker opp:
- Jeg finner han ikke utvandra til USA. :(
- Derimot finner jeg en Torger Høljesen Einung, født i Tinn. Denne utvandra i 1889 sammen med storesøstra Kari. Den samme Torger har vært hjemme en tur, for i 1903 reiser tilbake til USA, da under navnet Thomas Einung og han reiser over sammen med broren Austin Einung. Begge er på den tida registrert som amerikanske statsborgere.
- Jeg finner hverken Torger Hansen eller Torger Høljesen i databasen over de som kom til Ellis Island. :roll:

Kan noen hjelpe meg med å bekrefte/avkrefte om Torger Hansen og Torger Høljesen er samme person? Evt hvem er denne Torger Høljesen, og hvor ble han født? Og hvem av disse Torger'ene var det som gifta seg med Ingeborg/Ida Bondal i USA i 1905....? :? :roll:

Torgeir Hansson Ørnes f. 1867 er den same som Torgeir Hansson Einung. Familien kjøpte Einung i 1872, jf. Tinnsoga. Torgeir utvandra til USA 31. mai 1889, reisemål New York. Både han og systera Kari er ført med Høljes... som patronym i Svalestuens utvandrarregister for Tinn. Det er eg som har skrive det av og digitalisert det. Om det står Høljes... i utvandrarprotokollen, eller om det er Svalestuen som har feiltolka innførsla, eller skrive feil, er ikkje godt å seie når ein ikkje har protokollen framfor seg. Feilen kan jo også liggje hos meg som har skrive av arkivkorta til Svalestuen (originalkorta er på Rjukan bibliotek), men eg tvilar på det sidan både Torgeir og Kari har fått Høljes... som patronym, og ikkje Hans...
Hjartdalsoga (Tuddalbandet) u Bondal fortel at Ingebjørg Kjetilsdotter Bondal f. 1882 blei gift med Torgeir Hansson Einung, og dei drog til Amerika.

Brukeravatar
dn16031

Legg inn av dn16031 » 23. januar 2011 kl. 0.22

Ah, supert! Det var den bekreftelsa jeg trengte :D
Tusen takk for hjelpa :)

Anfinn Bernaas
Sted: BORGEN

Legg inn av Anfinn Bernaas » 23. januar 2011 kl. 16.09

Det er berre fint. Dersom du veit meir om lagnaden til Torgeir og Ingebjørg i Amerika tek eg gjerne imot fakta: Kor dei slo seg ned, gifta seg, når dei døydde, og namn og fødsel på eventuelle born.

Brukeravatar
dn16031

Legg inn av dn16031 » 24. januar 2011 kl. 7.33

Jeg skal se hva jeg finner, så kommer vi tilbake til saken :)

Svar

Gå tilbake til «Tinn»