Hvor er det blitt av endre/slette-funksjonen?

Her kan du stille spørsmål om Slektsforum

Moderator: admin

Svar
Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Hvor er det blitt av endre/slette-funksjonen?

Legg inn av Astrid Ryen » 19. januar 2011 kl. 22.31

Muligheten for å endre eller slette et innlegg er forsvunnet. Er dette en feil eller er det meningen det skal være slik?
Mvh Astrid

Astrid Ryen

Re: Hvor er det blitt av endre/slette-funksjonen?

Legg inn av Astrid Ryen » 19. januar 2011 kl. 22.35

Jeg ser at endre/slette fungerer for dette temaet. Men det fungerer ikke for dette temaet:

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 733#418733
Mvh Astrid

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 19. januar 2011 kl. 22.45

Det er fordi temaet ligger under Møre og Romsdal. :roll:

Slette/endre-funksjonene for dette fylket ble fjernet for nokså lenge siden.

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 19. januar 2011 kl. 22.51

Se Jan Eris innlegg 14. april 2010:

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... ger#380002

Mvh
Else B.

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 19. januar 2011 kl. 23.16

Takk, Else. Vel, da skjønner jeg at man vurderer å ta bort denne funksjonen i den nye versjonen av DIS som kommer. Jeg skal ikke kaste meg inn i noen diskusjon angående dette, men må si jeg håper at muligheten for å rette beholdes som den er.
Mvh Astrid

dn20182
Sted: FYRESDAL

Legg inn av dn20182 » 19. januar 2011 kl. 23.25

God kveld, Astrid! Jo, jeg forstår din mening her. Men samtidig har det irritert meg mange ganger at noen endrer sine tidligere innlegg på en slik måte at et etterfølgende innlegg blir stående meningsløst, f.eks. i et tilfelle der man har kommentert eller korrigert noe som før stod i det tidligere, uendrede innlegget. Jeg mener det er mer tjenlig for oversiktens skyld at man legger inn et nytt innlegg, for derved å korrigere et tidligere innlegg. Så får man heller avfinne seg med at en skrivefeil, en "slip-of-the-pen" (eller slip-of-tasten, i vår tid, da), blir stående som den er. (Det er jo verre med en slip-of-the-mind......)
Venleg helsing Kjetil

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 20. januar 2011 kl. 0.01

God kveld Kjetil.

Jeg er enig, overdreven retting og tilføyelser er ikke av det gode. Om rettefunksjonen blir borte, så skal jeg nok avfinne meg med det. Så viktig er det ikke :)
Mvh Astrid

dn24975
Sted: OSLO

Legg inn av dn24975 » 21. januar 2011 kl. 18.47

Klart det går an å ha forum uten redigeringsfunksjon, men jeg synes det blir å slå barnet ut med badevannet. Stort sett blir denne funksjonen brukt fordi det er en legitim grunn til det (skriveleif, feil i linker etc). Denne muligheten bør vi ha, det som evt. kan diskuteres er tidsbegrensning på slik retting.

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 21. januar 2011 kl. 22.25

Det er ikke vi brukere som bestemmer dette, Det er folk flere hakk oppe i "hierarkiet" som bestemmer hva vi må finne oss i eller ikke. Selv er jeg 70+ og merker at jeg stadig skriver feil, noe som jeg hittil har klart å rette å rettte opp med den muligheten for korrektur som finnes. Hva jeg i min alder ønsker, spiller ingen rolle. Folk i min alder høres ikke, så emkelt er det. Slektsgranskere bør jo helst være unge og ikke så gamle som jeg er!
Mvh Astrid

dn20182

Legg inn av dn20182 » 21. januar 2011 kl. 23.02

God kveld, Astrid! Jeg tror ikke du burde tenke at du, som erfaren og kunnskapsrik, skulle avstå fra å høres. Vi har mange ganger sett at du, bl.a. med din latinkunnskap (få har det idag), har tilført ny viten til folk som spør. Vi som er i noe satt alder, har vel i innlegg her undertiden blitt forbauset over at kunnskap som for oss er elementær, ikke er tilstede hos endel av dem som spør. Se f.eks på et innlegg nylig der det var uklarhet om hva en høker var. Eksemplene er mange. Jeg tror bestemt at tradering er viktig. Derfor er det viktig at alle aldersgrupper deltar i debattene på slektsforum. Jeg så ditt innlegg nylig under emet "generelt" der du spurte hvordan man melder seg ut. Jeg håper inderlig at det ikke blir aktuelt! Mange setter pris på dine bidrag!
Venleg helsing Kjetil

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 21. januar 2011 kl. 23.23

Ditt innlegg, Kjetil, støttes helhjertet.
Vi ville være fattige uten ekspertisen fra Astrid med flere.
(Nå brukte jeg endrefunksjonen for å få lagt inn de siste setningene). Godt å ha.

Mvh Paul

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 21. januar 2011 kl. 23.44

Jeg har sett forklaringen på hvorfor rettefunksjonen ble borte under Møre og Romsdal under et annet tema. At et innlegg blir rettet så mange ganger at innlegg som kommer i etterkant blir uforståelig er selvsagt ille. Men som en som bruker nettopp Møre og Romsdal mye føler jeg at vi har "sonet" lenge nok og ønsker "rettetasten" tilbake. Ikke for å gjøre store rettelser i et innlegg, men f.eks, som jeg oppdaget i etterkant, hadde henvist til en bygdebok nr II som skulle vært nr III. Det hadde vært enklere å rette det enn å lage et nytt innlegg. Vedkommende som forårsaket problemet har ikke hatt innlegg på lange tider og har nok tatt poenget, og da burde saken være ute av verden.

Brukeravatar
Viggo Eide
Sted: BODØ
Kontakt:

Legg inn av Viggo Eide » 22. januar 2011 kl. 0.56

Jeg har forståelse for synspunktet om å korrigere skrive og lenkefeil.

Dersom noen vil endre noe i "mine områder" kan dere sende meg en pm om det.

Forøvrig retter jeg ofte skrivefeil i Nordland. Samt legger inn årstall i emnefeltet der slikt er utelatt.
Viggo Eide
nestleder i Slekt og data
aktiv i Slekt og Data Nordland
admin i Slektsforum
http://tidogrom.blogspot.com

dn06606
Site Admin

Legg inn av dn06606 » 22. januar 2011 kl. 1.06

Hei Astrid,

DIS-Norge og foreningens tjenester (så som Slektsforum) er til for medlemmene. Jeg tror at det er en selvfølge for de som har påtatt seg oppgaver i foreningen å lytte til de innspill som kommer fra medlemmene - slik at medlemmenes innspill er viktige for det som "bestemmes". Av forskjellige grunner kan ikke alle innspill hensyntas direkte - enten det er fordi det finnes motstridende ønsker, flere hensyn å ta, sviktende ressurser eller helt andre årsaker.

Når det gjelder den konkrete saken i dette emnet skal jeg gå i dialog med moderatorene for Møre og Romsdal om hva som er best å gjøre nå.

Takk for innspill og synspunkter så langt!
mvh Jan

dn21920
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn21920 » 22. januar 2011 kl. 1.23

Jeg tror kanskje jeg også er berettiget å komme med synspunkter;

Jeg har i mange år vært moderator i andre foreningers og nettsteders forum og i noen av dem har man hatt ubegrenset adgang til å rette egne innlegg i etterkant. Dette har medført at det til tider har blitt forumtråder som ikke er verdt å ta vare på, fordi brukere i ettertid har endret innleggene sine slik at sammenhengen er borte og har blitt uforståelig, og tråden har ingen verdi lenger. Er det slik vi vil ha det? Noen bruker tildels lang tid og mye ressurser på å svare i tråder og hvis tråden likevel forsvinner fordi sammenhengen er borte, ja da har det vært bortimot bortkastet tid å svare.

Noe å tenke på?
Med hilsen
Henning Andersen

http://www.anetavle.net//slekt/index.php

Ivar Ståle Ertesvåg
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 22. januar 2011 kl. 11.58

Osvald Rydjord skrev:Men som en som bruker nettopp Møre og Romsdal mye føler jeg at vi har "sonet" lenge nok og ønsker "rettetasten" tilbake. Ikke for å gjøre store rettelser i et innlegg, men f.eks, som jeg oppdaget i etterkant, hadde henvist til en bygdebok nr II som skulle vært nr III. Det hadde vært enklere å rette det enn å lage et nytt innlegg.

Eg vil slutte meg til Osvald sitt synspunkt.

Til grunngjevinga som vert ført - at trådar kan miste innhald:
I eit ordskifte vil ein ofte sitere eit tidlegare innlegg, som eg har gjort her. Om Osvald no (reint hypotetisk) skulle finne på å endre innlegget sitt etter at andre innlegg har kome til, vil det kome ei melding nedst i innlegget hans om at han har gjort det. Og det eg siterer vil framleis stå i mitt innlegg.

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 22. januar 2011 kl. 18.32

Ser at et par nevner skrivefeil, men problemet her var absolutt ikke endringer av skrivefeil o.l som var problemet.
Under fora i MR kunne et og samme innlegg bli endret opptil 17 ggr på bakgrunn av andres opplysninger. Dette skjedde flere ganger. Dette medførte at innleggene etter det som ble endret ble helt meningløse og hele tråden ble bare rot og ”umulig” å følge. Og ikke minst et stort irritasjonsmoment for mange.

Dessverre er det ofte slik at få ødelegger for mange…

Denne bestemmelsen ble tatt i fjor og var en ”prøveordning” på ca 6 mnd. Siden det nå snart nærmer seg et år er det nok på tide å innføre endringsmuligheten igjen og se hva som skjer.
mvh Britt Iren Neergård
Moderator: Møre og Romsdal
Les dette før du poster din melding

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 22. januar 2011 kl. 19.09

Og det var bare én debattant som misbrukte ordninga, og spesielt skjedde det i Moldeforumet.
Et av flere eksempel er dette innlegget. Etter som nye opplysninger kom fram i tråden, endret vedkommende dette innlegget slik at det så ut til at han hadde kommet med opplysningene før debatten kom i gang. Jeg hadde tatt kopi av mange av endringene og gjorde oppmerksom på det seinere i samme tråd. I samme tråden endret vedkommende også et innlegg 10 ganger og et annet 11 ganger.

På det tidspunktet stenginga av endre-/rettefunksjonen ble innført i Møre og Romsdal, var deltakerne i debattene i Moldeforumet ganske godt fornøyd med tiltaket siden det stoppet denne praksisen til denne aktuelle debattanten.

Hvis rettemuligheten kommer tilbake, har DIS-Norge en mulighet til å ta fram alle versjonene av et innlegg?
:) Tore

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 22. januar 2011 kl. 19.15

Støtter de som nå vil ha tilbake rettemulighet for Møre og Romsdal.

Og da er vi er minst 4 av de "tyngre" MR-brukerne som vil ha likhet for loven :)

Men i et eventuelt nytt forum synes jeg det kan være greit med tidsbegrensning når andre har kommet med nye innlegg.

Ivar Ståle Ertesvåg
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 22. januar 2011 kl. 19.44

Eg les ikkje Molde-forumet, men ein del anna - og har aldri lagt merke til slike krumspring....

Det er ikkje rettefunksjonen som er problemet her, men at vedkomande ikkje utviser folkeskikk. Det ville vere eit betre tiltak å presisere retningslinjene og gje merknader til dei svært få som misbrukar rettefunksjonen.

dn20182

Legg inn av dn20182 » 22. januar 2011 kl. 20.56

Jau, Ivar, det har eg vore ute for i trådar som ikkje var under Molde. Eg skal sjølvsagt ikkje nemnde namn, men har vore ute for at innlegget framom mitt blei endra på slik måte at mitt sto som eit slags "God dag mann! Økseskaft!" Då synest eg at innlegget mitt framstår som pinleg dumt!

Skrivefeil må me kunne leve med og eventuelt legge inn nytt innlegg for å korrigere om det er turvande. Nye fakta eller vurderingar må absolutt leggjast fram i nytt innlegg, slik at det er råd å fylgje resonnementet og debatten. Sjå innlegget mitt høgare opp i denne tråden.
Venleg helsing Kjetil

dn20182

Legg inn av dn20182 » 22. januar 2011 kl. 20.57

Her ser du: Skrivefeil i førre innlegg, nemnde for nemne. Eg kunne har retta, men let vera!
Venleg helsing Kjetil

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 22. januar 2011 kl. 20.59

Hei igjen.

Så ikke Tores innlegg før jeg hadde lagt inn mitt. Og det stemmer at det var stor tilfredshet med at rettefunksjonen ble stoppa. Men nå synes jeg vi skal gå tilbake til likt opplegg for hele landet. Så får vi som Ivar skriver irettesette de som ikke utøver folkeskikk.

Men vi har jo også noe som heter forhåndsvisning hvor en får opp innlegget slik det vil bli. Her kan en også teste linker før en trykker OK. Og dette er til god hjelp for meg som sliter litt med ortografien. Ja har vel rettet noen innlegg opp til 10 ganger etter å ha sett på innlegget i ferdigversjon. Et godt hjelpemiddel.

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 24. januar 2011 kl. 16.25

Heisann.

Eg er heilt einige med dei som stemmer for å gjenninnføre rette/endre funksjonane for M & R.

Når det gjelder det aktuelle problemet så finnst det andre midler til å løyse det enn å "straffe" alle brukere i M & R forumet ved å hindre dei i å rette feks skriveleifer og sånt noko.

Og som Helge skriv, forhåndsvisning er ein fin funksjon.

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

dn06606
Site Admin

Legg inn av dn06606 » 24. januar 2011 kl. 19.30

Basert på ønskene som har framkommet under dette emnet og etter dialog med moderatorene for Møre og Romsdal (under Etterlysninger) er det nå åpnet for å redigere egne innlegg også i disse foraene.
mvh Jan

Svar

Gå tilbake til «Informasjon om Slektsforum»