Willy Greiner, ordfører Bærum
Moderator: MOD_Akershus
Willy Greiner, ordfører Bærum
Er det noen som vet hvem som var foreldre til Willy Greiner (14.06.1919-25.02.2000), ordfører i Bærum 1968-1978.
- Gudveig Johansen
- Sted: NESODDTANGEN
Re: Willy Greiner, ordfører Bærum
Hei
Moren het Anne Marie, gift Greiner og faren mener jeg og het Willi. De bodde i Oslo og ble gravlagt på Vestre gravlund, men graven er slettet nå.
De var omgangsvenner med min fars tante. Han spilte piano til stumfilmer på kino i Oslo i sin tid.
M.v.h. Gudveig Johansen
Moren het Anne Marie, gift Greiner og faren mener jeg og het Willi. De bodde i Oslo og ble gravlagt på Vestre gravlund, men graven er slettet nå.
De var omgangsvenner med min fars tante. Han spilte piano til stumfilmer på kino i Oslo i sin tid.
M.v.h. Gudveig Johansen
De fleste Greiner i Norge har samme opphav, nemlig Johan Erik Greiner og Brita Christine Grape som kom til Norge (fra Sverige) ca 1835. Denne Willy Greiner ser imidlertid ikke ut til å passe inn blant etterkommerne til Johan Erik og Brita. Nå er Greiner et forholdsvis vanlig navn i Tyskland, så han kan ha kommet derfra, men han kan også ha kommet fra Sverige, da Johan Erik Greiners forfedre kom til Sverige (fra Tyskland) omkring 1750 og etterhvert ble ganske så tallrike i vårt naboland.
Skulle gjerne ha funnet dåpen hans, slik at jeg kunne ha sjekket opp hvor han kom fra (finner den ikke i kirkebøker for Østre/Vestre Bærum).
Mvh Odd Villy Ovesen
Skulle gjerne ha funnet dåpen hans, slik at jeg kunne ha sjekket opp hvor han kom fra (finner den ikke i kirkebøker for Østre/Vestre Bærum).
Mvh Odd Villy Ovesen
-
- Sted: JESSHEIM
Mange takk, da fikk jeg fullt navn på foreldrene. Problemet er at jeg ikke kan finne faren (Willy Harald Hjalmar Greiner) ved noen folketellinger. Anna Marie Ahlsen finner jeg i Halden (hvis det er den riktige): Lenke
Jeg finner også at Willy Rudi Greiner er døpt på Rikshospitalet: Lenke
Foreldrene bodde i Thorvald Meyers gate 65 og ble viet borgerlig i 1918, men hvor. Hva står Kr.a for, Kristiania??
Jeg finner også at Willy Rudi Greiner er døpt på Rikshospitalet: Lenke
Foreldrene bodde i Thorvald Meyers gate 65 og ble viet borgerlig i 1918, men hvor. Hva står Kr.a for, Kristiania??
- Else Berit Rustad
Ja, det betyr Kristiania.
Jeg kan dessverre ikke se at disse borgerlige vielselsprotokollene er skannet og lagt ut på DA, så du må nok henvende deg til Statsarkivet i Oslo for å få vite hva som står i protokollen ved vielsen.
Mvh
Else B.
Jeg kan dessverre ikke se at disse borgerlige vielselsprotokollene er skannet og lagt ut på DA, så du må nok henvende deg til Statsarkivet i Oslo for å få vite hva som står i protokollen ved vielsen.
Mvh
Else B.
-
Kristiania ja.
Når Willy Harald Greiner døde i 1969, skriver Aftenposten bl.a.:
En kjent skikkelse i vårt musikkliv, pianisten og kaligrafen Willy Harald Greiner er gått bort 73 år gammel. Han var født i Odense i Danmark og blev utlært som kunstsliper ved Odense Glasværk. Han kom til Norge i 1915.
Når Willy Harald Greiner døde i 1969, skriver Aftenposten bl.a.:
En kjent skikkelse i vårt musikkliv, pianisten og kaligrafen Willy Harald Greiner er gått bort 73 år gammel. Han var født i Odense i Danmark og blev utlært som kunstsliper ved Odense Glasværk. Han kom til Norge i 1915.
-
Her er den borgerlige vielsen i Jacob 31-12-1918
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-165
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-165
- Gudveig Johansen
- Sted: NESODDTANGEN
Hei-
Bare en liten tilleggsopplysning: Frants Filipovsky som var forlover var også musiker og kom fra Tsjekkoslovakia var min fars onkel. Vet ikke om det av interesse for saken.
Mvh. Gudveig
Bare en liten tilleggsopplysning: Frants Filipovsky som var forlover var også musiker og kom fra Tsjekkoslovakia var min fars onkel. Vet ikke om det av interesse for saken.
Mvh. Gudveig
Mange takk, alle sammen. Da fikk jeg i grunnen bekreftet min mistanke, nemlig at dette var en Greiner-slekt som kom til Norge etter 1910. Det er mulig at de har forbindelse til Johan Erik Greiners slekt, som kom fra Sverige, men det gjenstår å se. At faren Willy Harald Greiner var utlært ved Odense Glassverk er jo interessant, all den tid Greiner-slekten i Sverige kom dit som glassblåsere og mange av dem jobbet ved forskjellige glassverk i Sverige i flere generasjoner.