Niels Olsen i Drammen - hvor kan han komme fra?

Med tidligere kommuner: Bragenes, Skoger, Strømsgodset, Strømsø og Tangen.

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Brukeravatar
Liv Ofsdal
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Niels Olsen i Drammen - hvor kan han komme fra?

Legg inn av Liv Ofsdal » 13. januar 2011 kl. 0.19

Hei!

Jeg har over noen år vært på leit etter min tipptippoldefar Niels Olsen som bodde, gifta seg og antagelig døde på Bragernes.

Niels gifta seg med sin Eli/Elen Gulliksdatter fra Vestfossen i Øvre Eiker. Eli/Elen har jeg kontroll på, jeg har funnet både dåp, vielse og begravelse på henne samt hennes foreldre.

På min slektsside kan du se Niels og de få opplysningene jeg har om han, men også hustru og barn.
Ved dåpene til ungene deres ser jeg at Niels er Bordstabler, Bjelkehugger og Saugskjærer på Bragernes - Engene har jeg sett nevnt flere steder.

I FT 1865 for Bragernes ser jeg Eli/Elen bor som enke. Hun bor da i Møllergaden, som jeg har fått forklart var rett ved Bragernes kirke.
Altså i ca samme område som de bodde ved dåpene til ungene.

Men - hvor kom Niels fra??
Han var 23 år ved vielsen i 1821, hvilket vil si at han ble født ca 1798.

Jeg har så langt funnet et par kandidater til begravelsen hans.
Den første og den som er nærmest antatt fødselsår er denne fra 1844 hvor han var 45 år:
NR 24

Den andre jeg har funnet er en fra 1847 men her er han 62 år:
NR 65

Er det noen der ute som kan kjenne til denne familien?
Jeg har ikke sett etter dåpen hans enda, fordi jeg ville sirkle inn hvor han mest sannsynlig var fra først. De eneste holdepunkter jeg har på Niels er navnet hans, ca fødselsår, vielse, ungenes dåper og hva han jobbet med.

Alle tips tas imot med stor takk!!
Sist redigert av Liv Ofsdal den 13. januar 2011 kl. 11.08, redigert 1 gang totalt.
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
Liv Ofsdal
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Re: Niels Olsen i Drammen - hvor kan han komme fra?

Legg inn av Liv Ofsdal » 13. januar 2011 kl. 9.34

Her har jeg en mulig kandidat til dåpen hans - HVIS han var fra Bragernes da, men det vet jeg jo ikke sikkert...

En annen ting jeg tenkte på var å dra til Statsarkivet og se etter om det var et skifte på de 2 begravelsene jeg har funnet.
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding

Svar

Gå tilbake til «Drammen»