Gunder, Christen og Jakob Olsen (Haukom/Belland) i Vegusdal?
Moderator: MOD_Aust-Agder
Gunder, Christen og Jakob Olsen (Haukom/Belland) i Vegusdal?
Hei
Første posting her, selv om jeg har drevet endel med forskning på egne aner via folketellingene og siste året i kirkebøkene på nett. Et tilbakevendende problem er imidlertid at jeg noen ganger ikke greier å finne personer som f.eks. står i bygdebøker igjen i de eldre kirkebøkene. Her følger et eksempel som kanskje noen kan hjelpe med:
Fra Birkenes - Ætt og odel, s. 57-59 av Johan Tveite har jeg at Ole Gundersen Haukom ([1752]-1839) (har funnet hans død i kirkeboka for Tveit) og Ane Christensdtr. Belland (?-?) fra Vegusdal fikk sønnene Gunder [1787], Christen [1788] og Jakob [1791].
Jakob kjøpte gården Tjønntveit i Birkenes (hvor hans far døde i 1839), mens Christen kjøpte gården Monen, så Have i Birkenes. Alle tre brødrene gifta seg i Birkenes henholdsvis i 1829 (Gunder), 1822 (Christen) og innen 1817 (Jakob).
Problemet er at det i folketellinga fra 1801 ikke kan finnes noen kombinasjoner som passer for denne familien, og at ingen av dem finnes i kirkeboka for Vegusdal, med mindre man ser Christen Olsen, sønn av Ole og Ane Belland, døpt 1786 som ovennevnte Christen [1788]. Disse to får dog ingen flere sønner før 1800 som jeg kan se, men to døtre Gunnild og Guro. Den familien finnes på "Jorey i Wegusdal" i 1801-tellinga.
Hvordan skal jeg finne frem til disse tre brødrene og far som åpenbart finnes 1817-1840 i Birkenes, men ikke kan spores opp i Vegusdal (som egentlig er en rimelig ryddig kirkebok)? Dessuten skal Gunder Olsen ha gått gjennom isen på Refstad i 1840 og druknet, men eneste i Tveit/Birkenes med dette navnet som døde det året (under Refstad) var 58 år (kan det ha vært 53 det skulle være?). Jakob finnes tilsynelatende ikke før 1800 i det hele tatt.
Noen som aner hva som skjer her?
Første posting her, selv om jeg har drevet endel med forskning på egne aner via folketellingene og siste året i kirkebøkene på nett. Et tilbakevendende problem er imidlertid at jeg noen ganger ikke greier å finne personer som f.eks. står i bygdebøker igjen i de eldre kirkebøkene. Her følger et eksempel som kanskje noen kan hjelpe med:
Fra Birkenes - Ætt og odel, s. 57-59 av Johan Tveite har jeg at Ole Gundersen Haukom ([1752]-1839) (har funnet hans død i kirkeboka for Tveit) og Ane Christensdtr. Belland (?-?) fra Vegusdal fikk sønnene Gunder [1787], Christen [1788] og Jakob [1791].
Jakob kjøpte gården Tjønntveit i Birkenes (hvor hans far døde i 1839), mens Christen kjøpte gården Monen, så Have i Birkenes. Alle tre brødrene gifta seg i Birkenes henholdsvis i 1829 (Gunder), 1822 (Christen) og innen 1817 (Jakob).
Problemet er at det i folketellinga fra 1801 ikke kan finnes noen kombinasjoner som passer for denne familien, og at ingen av dem finnes i kirkeboka for Vegusdal, med mindre man ser Christen Olsen, sønn av Ole og Ane Belland, døpt 1786 som ovennevnte Christen [1788]. Disse to får dog ingen flere sønner før 1800 som jeg kan se, men to døtre Gunnild og Guro. Den familien finnes på "Jorey i Wegusdal" i 1801-tellinga.
Hvordan skal jeg finne frem til disse tre brødrene og far som åpenbart finnes 1817-1840 i Birkenes, men ikke kan spores opp i Vegusdal (som egentlig er en rimelig ryddig kirkebok)? Dessuten skal Gunder Olsen ha gått gjennom isen på Refstad i 1840 og druknet, men eneste i Tveit/Birkenes med dette navnet som døde det året (under Refstad) var 58 år (kan det ha vært 53 det skulle være?). Jakob finnes tilsynelatende ikke før 1800 i det hele tatt.
Noen som aner hva som skjer her?
- Harald Søren Storaker
- Sted: Lyngdal
- Kontakt:
Re: Gunder, Christen og Jakob Olsen (Haukom/Belland) i Vegus
Familien på Jorey i FT-1801. Jacob (10) er tenestegut på Skredderås og Gunder (17) er på Hofland.
Familysearcher et greit hjelpemiddel for å finne rett side i skanna kirkebøker. Når du skriver inn navn på foreldrene, og land og fylke, får du svært ofte barneflokken opp. Her finner eg at Gunder er døpt 1784 i Øyestad. I skanna kirkebok (øverst, høgre side) finner du så detaljane, at familien er på Strømmen i Øyestad. Når Gunhild blir født i 1793, er dei på Lia i Vegusdal.
Dåpen til Jacob og Christen er kanskje i et anna sogn, for eksempel Birkenes.
Familysearcher et greit hjelpemiddel for å finne rett side i skanna kirkebøker. Når du skriver inn navn på foreldrene, og land og fylke, får du svært ofte barneflokken opp. Her finner eg at Gunder er døpt 1784 i Øyestad. I skanna kirkebok (øverst, høgre side) finner du så detaljane, at familien er på Strømmen i Øyestad. Når Gunhild blir født i 1793, er dei på Lia i Vegusdal.
Dåpen til Jacob og Christen er kanskje i et anna sogn, for eksempel Birkenes.
-
- Sted: VESTMARKA
- Kontakt:
Kan dette være din Jacob i 1836?
Groom's Name: Jacob Olsen Tjøntved
Groom's Birth Date: 1791
Groom's Birthplace:
Groom's Age: 45
Bride's Name: Gjertrud Bentsdatter Holte
Bride's Birth Date: 1803
Bride's Birthplace:
Bride's Age: 33
Marriage Date: 24 Jun 1836
Marriage Place: Birkenes, Aust-Agder, Norway
Groom's Father's Name: Ole Gundersen
Groom's Mother's Name:
Bride's Father's Name: Bent Aagesen
Bride's Mother's Name:
Groom's Race:
Groom's Marital Status:
Groom's Previous Wife's Name:
Bride's Race:
Bride's Marital Status:
Bride's Previous Husband's Name:
Indexing Project (Batch) Number: I05404-4
System Origin: Norway-EASy
Source Film Number: 123511
Reference Number: b 1 p 131
Collection: Norway Marriages, 1660-1926
Mvh Bent
Groom's Name: Jacob Olsen Tjøntved
Groom's Birth Date: 1791
Groom's Birthplace:
Groom's Age: 45
Bride's Name: Gjertrud Bentsdatter Holte
Bride's Birth Date: 1803
Bride's Birthplace:
Bride's Age: 33
Marriage Date: 24 Jun 1836
Marriage Place: Birkenes, Aust-Agder, Norway
Groom's Father's Name: Ole Gundersen
Groom's Mother's Name:
Bride's Father's Name: Bent Aagesen
Bride's Mother's Name:
Groom's Race:
Groom's Marital Status:
Groom's Previous Wife's Name:
Bride's Race:
Bride's Marital Status:
Bride's Previous Husband's Name:
Indexing Project (Batch) Number: I05404-4
System Origin: Norway-EASy
Source Film Number: 123511
Reference Number: b 1 p 131
Collection: Norway Marriages, 1660-1926
Mvh Bent
I Pilot FS får en opp en Christen Olsen som døpt 10. september 1786 i Vegusdal med foreldre Ole Bellan og Ane.
Mvh
Linda
Mvh
Linda
og en Jakob Olsen døpt 14. juni 1789 Vegusdal, foreldre Ole Jerustad og Anne...kan være en kandidat,- det var mange som flyttet hyppig på seg.
@Bent: Ja det er det giftemålet som er utgangspunktet kan man si. Det har jeg nedfelt her.
@Linda: Den siste posten din er sikkert rett mann. Det står i bygdeboka at Jakob Olsen ble født på Gjerustad, og jeg har nettopp oppdaget at mange i Vegusdal sogn står oppført i kirkebøkene fra Evje/Iveland/Hornnes, så må nok tråle gjennom dem også
Åssen funker Pilot FS?
@Harald: Jeg har kommet til at den familien trolig ikke er rett. Mange sammenfallende navn oppi Vegusdal på 17-1800-tallet. Men takk for info om Familysearch!
@Linda: Den siste posten din er sikkert rett mann. Det står i bygdeboka at Jakob Olsen ble født på Gjerustad, og jeg har nettopp oppdaget at mange i Vegusdal sogn står oppført i kirkebøkene fra Evje/Iveland/Hornnes, så må nok tråle gjennom dem også

@Harald: Jeg har kommet til at den familien trolig ikke er rett. Mange sammenfallende navn oppi Vegusdal på 17-1800-tallet. Men takk for info om Familysearch!
- Harald Søren Storaker
- Sted: Lyngdal
- Kontakt:
Korfor er du skeptisk til familien på Joreid i 1801? Etter det eg kan sjå stemmer alt bra!
Ole Gundersen var trulig sønn til Gunder Osmundsen og Guro Olsdatter på Haukom i FT-1801, og Anne Kristensdatter var født 1763 av foreldre Kristen og Gunhild Belland.
Barn:
1. Gunder, født nov 1784 på Strømmen i Øyestad
2. Kristen, født sept 1786 Belland, Vegusdal
3. Jacob, født juni 1789 på Gjerustad, Vegusdal
4. Guro, født mars 1791 på Lien , Vegusdal (død ung?)
5. Gunhild, født april 1793 på Lia, Vegusdal
6. Guro, født nov 1795 på Liene, Vegusdal (død ung?)
7. Guro, født juni 1797 på Liene, Vegusdal (død ung?)
8. Guri, født jan 1805 på Joreid, Vegusdal.
At noen jenter der er uteglømt i bygdebok for Birkenes, vil vere å forvente. Og dette er tydeligvis småkårsfolk, dei flytta ofte. Gunder (17) og Jakob (10) var ute av heimen for å tjene i 1801. Alderen som er oppgitt ved død, i folketellinger og i skifter er ofte omtrentlige. Dersom bygdebokforfatteren bygger på skifter og alder ved død, vil han også oppgi omtrentlig fødselsår.
Ole Gundersen var trulig sønn til Gunder Osmundsen og Guro Olsdatter på Haukom i FT-1801, og Anne Kristensdatter var født 1763 av foreldre Kristen og Gunhild Belland.
Barn:
1. Gunder, født nov 1784 på Strømmen i Øyestad
2. Kristen, født sept 1786 Belland, Vegusdal
3. Jacob, født juni 1789 på Gjerustad, Vegusdal
4. Guro, født mars 1791 på Lien , Vegusdal (død ung?)
5. Gunhild, født april 1793 på Lia, Vegusdal
6. Guro, født nov 1795 på Liene, Vegusdal (død ung?)
7. Guro, født juni 1797 på Liene, Vegusdal (død ung?)
8. Guri, født jan 1805 på Joreid, Vegusdal.
At noen jenter der er uteglømt i bygdebok for Birkenes, vil vere å forvente. Og dette er tydeligvis småkårsfolk, dei flytta ofte. Gunder (17) og Jakob (10) var ute av heimen for å tjene i 1801. Alderen som er oppgitt ved død, i folketellinger og i skifter er ofte omtrentlige. Dersom bygdebokforfatteren bygger på skifter og alder ved død, vil han også oppgi omtrentlig fødselsår.
Hmm.. Nå blir saken meget annerledes, Harald.. Dersom alle de navnene er barn av Ole og Ane, samme folk men på ymse gårder, er det vel nærmest utvilsomt familien jeg leter etter. Gunder, Kristen og Jacob passer jo inn hvis de forskjellige entryene i kirkebøkene henspeiler på samme par Ole og Ane.
Takk for det og sorry for tvilen
Takk for det og sorry for tvilen

Hei
En stund siden dette ble publisert, men likevel
I 1801 finner jeg Ole Gundersen i Vegusdal som enkemann, så da må Anne Christensdatter være død og dersom det fødes en datter 1805, så er det en annen mor.
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8330002002
Bare for å få det riktig.
I tillegg ser det ut til at hans far Gunder Osmundsen var gift 2 ganger. Første gang i 1740 med Gunlau Olsdatter: https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N7YY-QQS
2. gang i 1749 med Guro Olsdatter: https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N7YY-Q4W
Dermed er det Gunlau som må være mor til Ole.

I 1801 finner jeg Ole Gundersen i Vegusdal som enkemann, så da må Anne Christensdatter være død og dersom det fødes en datter 1805, så er det en annen mor.
I tillegg ser det ut til at hans far Gunder Osmundsen var gift 2 ganger. Første gang i 1740 med Gunlau Olsdatter: https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N7YY-QQS
2. gang i 1749 med Guro Olsdatter: https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N7YY-Q4W
Hilsen Litta
Medlem Dis-Norge og Dis-Danmark
Litta skrev:Hei
Du er på feil sted i folketellingen, for Ole Gundersen og Anne Christensdatter er her i 1801,
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8330002186
Mvh
Linda
Haha ! Takk, Linda - det hadde jeg absolutt ikke sett !
Bra at noen er våken
Bra at noen er våken

Hilsen Litta