Spørsmål om Reunion for MAC

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Brukeravatar
20100
Sted: OSLO
Kontakt:

Spørsmål om Reunion for MAC

Legg inn av 20100 » 9. desember 2010 kl. 18.37

Åpen diskusjonstråd for brukergruppa til Reunion! :D

Brukeravatar
20100
Kontakt:

Re: Spørsmål om Reunion for MAC

Legg inn av 20100 » 9. desember 2010 kl. 20.31

Du kan også treffe meg på Skype, mitt brukernavn er: aslaktro

Skype for MAC kan lastes ned her:
http://www.skype.com/intl/no/get-skype/ ... wnloading/

Aslak :)

Brukeravatar
dn20990
Sted: BERGEN

Legg inn av dn20990 » 6. februar 2011 kl. 17.40

Globale søk/erstatt:

Jeg ønsker å erstatte et ord eller setning med et annet, f.eks. erstatte "Kristiania" med "Oslo" i stedsangivelser. Hvis det er f.eks. 100 forekomster av dette ordet, hvordan kan jeg kontrollere at det endres kun der det skal endres? Det kan jo være noen steder det er riktig å beholde det opprinnelige ordet. Jeg forstår det slik at en slik operasjon er irreversibel, og jeg vil helst slippe arbeidet med å lete gjennom hver enkelt forekomst manuelt.
mvh
leif erik otterå

Brukeravatar
20100
Kontakt:

Legg inn av 20100 » 6. februar 2011 kl. 21.12

HEi Leif Erik

Litt usikker på hvor du ønsker å endre dette, men går ut i fra at det er stedsnavn du ønsker å endre.

Gå inn på list - steder, og merk av for alle evnet som bruker steder.
I listen du får opp, kan du raskt skrive inn f.eks «k, kr eller kri» da vil du flytte deg til det stedet i listen der steder begynner med K... Kr... eller Kri...
Er det Kristiania du ønsker å endre, så vil Kristiania dukke opp her. Under hvert sted er en liste med personer som er registrert på dette stedet, alle disse vil automatisk bli endret når du endrer navnet på stedet i listen. (Se bilde av et eksempel på liste under)

Har du skrevet Kristiania et sted og Christiania et annet vil disse dukke opp som to forskjellige steder på listen. Det lønner seg og ta seg strevet med å gå igjennom stedslisten sin og standarisere, rydde opp i alle stedsnavn. F.eks. plass (underbruk), gård, sokn, kommune, fylke, land. De kan sorteres på to måter - Reunion leser stedsnavnet forfra og bakfra. Forfra vil det være plass-, gårdsnavnet den starter sorteringen på. Bakfra vil den starte sorteringen med land, fylke, så kommune etc. Endring av sorteringsrekkefølgen finner du under de rosa strekene øverst til venstre på stedslisten. Greit å gå igjennom listen med begge sorteringer, man oppdager ofte at man har skrevet inn samme plassen på forskjellige måter.

Tror ikke Reunion har noen finn/erstatt funksjon for tekst igjennom hele basen. Ønsker du å gjøre endringer i f.eks. notater må nok dette gjøres manuelt.

Mvh Aslak
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dn20990

Legg inn av dn20990 » 6. februar 2011 kl. 21.38

Takk for tips.
Ser at det er forskjellige muligheter her, men slipper vel ikke unna endel manuelt arbeid likevel. Jeg skal prøve ut litt, så kommer jeg eventuelt tilbake med flere spørsmål.
mvh
leif erik otterå

Brukeravatar
Heidi Sitara Fjeldvig
Kontakt:

Legg inn av Heidi Sitara Fjeldvig » 6. februar 2011 kl. 21.51

Du kan gjøre Finn og Erstatt på det meste i Reunion:

Gå tl menyen "Find" og velg "Replace". Det finnes det ulike valg for å erstatte tekst.

Brukeravatar
20100
Kontakt:

Legg inn av 20100 » 7. februar 2011 kl. 0.08

Hei Heidi

Den overså jeg totalt :oops:

Uansett en grei regel å standariseres stedsnavn og rydde opp :)

A

Brukeravatar
Heidi Sitara Fjeldvig
Kontakt:

Legg inn av Heidi Sitara Fjeldvig » 7. februar 2011 kl. 8.10

Ja, opprydding og standardisering i både stedsnavn og kilder er en stor fordel og gir enklere registeringer.

Jeg bruker selv den funksjonen du viste i ditt forrige innlegg.

"Søk og erstatt" funksjonen har jeg spesielt brukt for å rydde opp i æøå-problemet når folk har importere gedcom-fil og rukket å gjøre endringer i den nye filen eller når orginaledatabasen er borte, slik at en ny import ikke lar seg gjøre uten videre.

Brukeravatar
dn20990

Legg inn av dn20990 » 7. februar 2011 kl. 19.04

Ja, jeg har merket meg "søk/erstatt"-funksjonen, og den var faktisk utgangspunktet for mitt spørsmål. Jeg forstår det slik at når den brukes erstattes absolutt alle forekomster av det aktuelle ordet i den aktuelle kategorien, og det er en irreversibel prosess. Altså litt "skummelt", jeg ønsker bare litt kontroll over hva jeg endrer.

(Det er jo selvsagt den muligheten at jeg kan skru tiden litt tilbake med "TimeMachine" i tilfelle jeg angrer, men det kan jo være ting jeg først finner ut etter lang tid.)
mvh
leif erik otterå

Brukeravatar
Heidi Sitara Fjeldvig
Kontakt:

Legg inn av Heidi Sitara Fjeldvig » 7. februar 2011 kl. 20.47

Dersom du er i tvil og litt nervøs for å slette noe feil, så kan du bare ta en kjapp kopi av databasen før du kjører en endring. Så kan du kvalitetsjekke før du bestemmer deg for om du vil beholde den endrede filen eller ikke.

Ta f.eks en endring om gangen.

Lykke til!

Brukeravatar
Heidi Sitara Fjeldvig
Kontakt:

Legg inn av Heidi Sitara Fjeldvig » 13. februar 2011 kl. 12.48

Hei!
På siste møte snakket vi en del om andre slektsprogrammer enn Reunion. Blandt disse var MacFamilyTree, som Kirsten bla. trakk frem.

I den forbindelse uttrykte jeg mine erfaringer med MFT, som ikke de aller bester, bla når det gjelder eksport/import av Gedcom.

Nå viser det seg at det er kommet en helt ny versjon av MFT, versjon 6. Den er også på norsk (hvis du har valgt norsk som språk på din Mac, så blir MFT automatisk også norsk).
Så vidt jeg vet er det ikke mange slektsprogrammet på norsk, fordelen med denne er at den kommer på norsk fra leverandøren.

Jeg har lastet ned MFT versjon 6 og lekt litt med den. Den ser betydelig bedre ut enn den forrige versjonen, som jeg uttalte meg ganske friskt om. Én av de tingene som ser ut til å ha blitt mye bedre er bla. export/import av gedcom-filer.
Den greier også fint å ta med seg alle bildene som du har liggende i Reunion når du importerer gedcom fra MFT til Reunion.

Jeg har ikke testet grundig, men mitt genrelle inntryk er som nevnt at dette ikke ser så verst ut. Det er fullt mulig å laste ned en prøveversjon, installere den og teste en export/export fra Reunion uten å måtte betale for det.

Jeg må også si at den har lekre og mange utskrifter, her er det bare å sjekke ut. Brukergrensesnittet ser ut til å ha blitt ryddet litt opp i og grafikken med de virtuelle trærne fungerer bedre.

Eksport fra MFT tilbake til Reunion gikk ikke sååå bra, jeg fikk noen feilmeldinger og bildene kom ikke på plass. Dette tror jeg skyldes Reunion mer enn MFT, fordi både filnavn og mappestier ble korrekte.

Jeg sendte også en henvendelse til Leister Pro om ny Reunionversjon, versjon 10. De sier de jobber med det, men vil ikke uttale seg noe om når eller hva....

Brukeravatar
20100
Kontakt:

Legg inn av 20100 » 10. mars 2011 kl. 21.18

Hei, vi etterlyser temaer for våre kvelder. Hva ønsker dere å ta opp, er det spesielle ting du lurer på?

Vi har lekt med tanken at første timen på Reunion møtene, kunne brukes til nybegynner emner - Hvordan komme i gang med registrering, hvordan importere Gedcom filer etc.

Etterpå tar vi opp spørsmål rundt et problem, eller flere spørsmål relatert til et tema. Dette vil nok være nyttig for videregående brukere og nybegynnere.
Kom med problemstillinger, ønskede temaer etc. på e-post til Heidi og undertegnede.

Brukeravatar
dn20990

Legg inn av dn20990 » 15. april 2011 kl. 20.53

Jeg skal lage en liten oversikt/tavle som inneholder aner og etterkommere til et ektepar. Jeg tenkte at ved å merke de personer jeg ønsket å ha med skulle det gå greit. Men nei, jeg finner ikke noe i menyene som passer. Enten blir det slektningene til den ene eller den andre, men ikke begge. Noen som vet?
mvh
leif erik otterå

Kevin Jarrett

Legg inn av Kevin Jarrett » 17. april 2011 kl. 9.09

Jeg har en oppskrift som jeg tror dekker det du ønsker å oppnå:

Velg Endre fra menyen, velg Merk og Fjern merking på alle

Gå til aktuelt ektepar
Velg Endre/Merk grupper. Velg og merk "Etterkommere etter ekteparet"

Gå til et av ekteparets barn
Velg Endre/Merk grupper, velg og merk "Aner til dette barnet"

Når du har dette barnet, velg Lag

Velg Slektstavle

Feltet "Beskjær Kun mekede slektninger" skal være avhuket
Velg utseende Standard

Og dermed har du en flott oversikt

Mvh Kevin

Brukeravatar
dn20990

Legg inn av dn20990 » 17. april 2011 kl. 17.00

Mange takk. Dette ser ut til å fungere, men det er jo ikke helt samsvar mellom det som velges i menyen og det resultatet man får?

Jeg skulle ønske det var en mulighet for å få fram en tavle/oversikt over merkede personer, uavhengig av om koblingene er som aner, etterkommere, ektefeller eller søsken. Det kan jo være situasjoner der man ønsker å se forbindelser mellom deler av forskjellige familier på denne måten
mvh
leif erik otterå

Brukeravatar
gj13870
Sted: Halden

Legg inn av gj13870 » 30. april 2011 kl. 12.02

Hei,
Hva er brukergruppa for Reunion for noe? Jeg er en fersking i sleksgranskning som bruker Reunion og mac.
Beste hilsen,
Heidi

Brukeravatar
20100
Kontakt:

Legg inn av 20100 » 9. mai 2011 kl. 11.26

Reunion brukergruppa er en gruppe Reunion brukere fra Oslo området som møtes en gang i måneden og utveksler erfaring.

Neste møte er:
DIS-Oslo/Akershus, 12. mai 2011, klokka 18:00
Tittel: Brukergruppe Reunion
Sted: Øvre Slottsgt 2b, Oslo

:)

Brukeravatar
dn24600
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Legg inn av dn24600 » 19. juli 2011 kl. 15.12

Hei alle...

Jeg har nettopp fått meg Mækk (iMac 27"/i7-3,4GHz/16GB/SSD+HD/ATI Radeon HD 6970M 2GB). Heftig "liten" sak!

Jeg kjører Legacy Deluxe 7.5.x i en Parallels Windows 7, 64 bit virtuell maskin, så jeg er operativ med slektsforskningen. Jeg bruker også TNG online (se link i "signaturen" min under her). Faktisk har jeg gått over til å bruke TNG som "hovedprogram", og eksporterer GEDCOM derfra i tilfeller hvor jeg trenger å lage litt forseggjorte utskifter (tavler e.t.c.).

Siden jeg nå har fått denne mækken, tenkte jeg å teste Reunion, så jeg kjøpte og installerte. Jeg møtte imidlertid umiddelbart noen problemer, som jeg håper "Reunion-gjengen" kan hjelpe med:
1: Hvordan hindrer jeg Reunion å endre ("reindeksere") Person ID'ene fra GEDCOM filen? (Dette er en "No-Go" for meg, siden jeg eksporterer/importerer i TNG.)
2: Jeg synes å miste alle alternative navn på personer ved GEDCOM importen? (Jeg registrerer alltid alle navnevariasjoner jeg finner i kildene, også når de åpenbart er feilstavet/feilskrevet, og når personens egen bruk av etternavn varierer over tid/livsløpet, spesielt rundt 1900. Disse ligger i Legacy/TNG som "NAME" GEDCOM tag.)

MVH,
JT

Brukeravatar
Heidi Sitara Fjeldvig
Kontakt:

Legg inn av Heidi Sitara Fjeldvig » 24. september 2011 kl. 19.40

Hei!
Dette ble vel et litt send svar...

Jeg vet ikke om jeg helt skjønner spørsmålet ditt Jan-Thore.

Jeg har drevet og eksportert data ut og inn til Reunion etc i mange runder, og Person ID i Reunion forblir det samme. Reunion har ikke endret nummeret.

Men, jeg bruker TNG selv, riktignok kun eksport fra Reunion til TNG, og har ikke opplevd tilsvarende problem. Men jeg tenkte jeg skulle teste det og se...

Brukeravatar
dn24600
Kontakt:

Legg inn av dn24600 » 24. september 2011 kl. 21.33

Takk Heidi,

Jo, jeg tror du forstår spørsmålet mitt, det du diskuterer er det jeg mener:

Som du vet kan du i TNG bestemme hvordan ID'er skal behandles (beholde originale fra GEDCOM eller reindeksere). Det valget har man også i Legacy ved import. Jeg finner imidlertid ikke et slikt valg i Reunion for import.

(Jeg har bare testet import av GEDCOM filer laget med TNG og Legacy, altså ikke Reunions egene eksporterte filer, siden jeg ikke har fått inn noe datagrunnlag der som jeg er fornøyd med.)

Brukeravatar
Heidi Sitara Fjeldvig
Kontakt:

Legg inn av Heidi Sitara Fjeldvig » 25. september 2011 kl. 11.10

Dette bekrefter problemet ditt:

Caution: If you download your TNG GEDCOM and import it into Reunion (perhaps to do some editing on your desktop), there is no option in Reunion to retain the GEDCOM's ID numbers. In fact, Reunion will renumber individuals and families, filling in gaps in the sequence. If you then export your amended GEDCOM from Reunion for import into TNG you will lose media and other links for those people and families who have been re-numbered.

Link:tng.lythgoes.net/wiki/index.php?title=Reunion_9_(Macintosh)

Etter at du har importert data fra TNG inn i Reunion, ser det ut til at du må slette det du har i TNG-basen, og så kjøre en reimport fra Reunion. Deretter bare enveis for oppdaterting: fra Reunion og inn til TNG.

Brukeravatar
dn24600
Kontakt:

Legg inn av dn24600 » 25. september 2011 kl. 16.50

Ja Heidi, vi får heller se om det en gang kommer flere oppdateringer/versjoner for Reunion, og at manglene blir adressert....

Brukeravatar
dn20990

Legg inn av dn20990 » 18. september 2013 kl. 20.31

Jeg ønsker å lage rapporter for to eller flere familiegrener (malen "familiehistorie" passer meg her), altså etterkommere etter flere sett foreldre. Jeg ønsker å koble disse rapportene sammen slik at jeg får kun ett sett kildeindeks og kun ett navneregister.

Er dette mulig i Reunion 10?
mvh
leif erik otterå

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»