Christen Hansen Kalberg, født 1783 i Stangvik

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj01692
Sted: ÅS

Christen Hansen Kalberg, født 1783 i Stangvik

Legg inn av gj01692 » 20. november 2010 kl. 22.51

Christen Hansen ble født på plassen Kalbergnaust under Fjærvik i Stangvik i 1783. Foreldrene var Hans Jonsen og Inger Christensdatter. Etter at Inger døde i 1784 giftet Hans seg opp igjen med Mari Monsdtr.

Ved FT 1801 bor ikke Christen sammen med familien. De neste opplysningene jeg har om han er at han i 1823 blir innsatt på Fredrikstad festning. Han har kommet dit fra Vinger (Kongsvinger). Muligens ble han overført fra festningen der.

Han gifter seg i Tune i 1862, 79 år gammel, og står da som fraskilt mann.

Er det noen som vet om han giftet seg i eller ved Stangvik - og hvor var han i 1801 ?

Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Re: Christen Hansen Kalberg, født 1783 i Stangvik

Legg inn av Erling Myrbostad » 21. november 2010 kl. 12.36

Har sjekket kirkebok for Stangvik, (1784-1819). og der kan jeg ikke se at han er hverken konfirmert eller gift. Heller ikke født, forsåvidt, men etter det fødselsåret du oppgir, skal han vel heller ikke være der. Kunne vært interessant å vite hvor du har fødselsåret fra. er det fra alder på innsatt ved festningen, eller skifte?

Jeg fant en mulig kandidat i FT1801 i Svendsvika på Tustna, som ligger nokså rett over fjorden for Kaldbergsnaustan. Han kaller seg Christen Hanssen, er 19 år og gevorb. grenader. Dersom han var soldat senere, kan jo det forklare at han kom til Kongsvinger. Sjekket deretter om han kunne vært på Tustna også ved konfirmasjonen, men fant ham ikke i kirkebok for Edøy.

Ser han kaller seg Kalberg, dette tyder at han var fra Kaldberget, ikke fra Kaldbergsnaustan, for Kaldbergsnaustan lå under Fjærvik, og de som bodde der skrev seg stort sett for Fjærvik (eller Kaldbergsnaust). Ser også at når Inger Christensd. begraves den 31.5.1784, kaller hun seg Kalberg. Det samme gjør Hans Jonsen når han gifter seg på nytt 31.12.1787. I Halsaboka står han rettnok plassert i Kaldbergsnaustan, men Halsaboka er lite pålitelig når det gjelder plassering av husmenn, men det er kanskje ikke derfra du har plasseringen av han?

mvh Erling

gj01692
Sted: ÅS

Re: Christen Hansen Kalberg, født 1783 i Stangvik

Legg inn av gj01692 » 21. november 2010 kl. 22.24

Takk for svar, Erling.

Kandidaten du nevner virker interessant da det kan stemme med alderen, samtidig som det er få med det navnet der og han er i det militæret. Ligger Kaldberget på Edøy ?

I fangeprotokollen jeg har fra Fredrikstad festning kalles han Christen Hansen Kalberg og er født 1784 "i Stangvig paa Nordmøre". Han er vel trolig født i 1783 da det vel ikke er kirkebøker fra før 1784.

Jeg har ikke sett at det står Kalbergnaust noen sted senere, så det kan jo stemme at han er fra Kalberget. Det var ei som begynte å lete etter opplysninger om han for en del år siden, og som mente han kom fra Kalbergnaust, da det på den plassen bor en Hans Jonsen der, som også var navnet på Christens far.

Hvis han ikke finnes blant konfirmerte i Stangvik eller Edøy er han vel konfirmert i en av nabokommunene. Skal se gjennom de nærmeste stedene.

Svar

Gå tilbake til «Surnadal»