Finnes Nordskagen går i dag, og hvor ligger den eventuelt?
Mvh.
Anne Benum
Nordskagen gård, Hustad, Inderøya, Nord-Trøndelag
Moderator: MOD_ukjent_fylke
Re: Nordskagen gård, Hustad, Inderøya, Nord-Trøndelag
Anne,
Var det i 1865 FT at du fant Nordskagen? Det er den eneste stedet jeg kan finne den.
Jeg vet ikke om du har Inderøybøkene, men verken den gamle eller den nye Sandvollboka nevner Nordskagen. Husmannssagaboka har en Nordenget plass under Hustadgården, men ingen Nordskagen så vidt jeg kan finne.
1875 FT har en Nordskogen under Bartnes, Hustad sogn, men ingen Nordskagen.
Håper andre kan hjelpe mer!
Var det i 1865 FT at du fant Nordskagen? Det er den eneste stedet jeg kan finne den.
Jeg vet ikke om du har Inderøybøkene, men verken den gamle eller den nye Sandvollboka nevner Nordskagen. Husmannssagaboka har en Nordenget plass under Hustadgården, men ingen Nordskagen så vidt jeg kan finne.
1875 FT har en Nordskogen under Bartnes, Hustad sogn, men ingen Nordskagen.
Håper andre kan hjelpe mer!
-
- Sted: LØKKEN VERK
Hei !
Anne.
Kan du ha noen navn på personer og årstall å ta med så kan det muligens bli litt lettere å hjelpe deg ?
Mvh. Magne.
Anne.
Kan du ha noen navn på personer og årstall å ta med så kan det muligens bli litt lettere å hjelpe deg ?
Mvh. Magne.
-
- Sted: KONGSVINGER
Nordskagen gård, - er du sikker på at den skal ligge på Hustad, Inderøya, Nord-Trøndelag?
Det finnes et sted som heter Nordskaget som ligger på Tronestangen i Verdal, Nord-Trønderlag. Dette blir jo litt sør-øst for nåværende grense til Inderøy kommune, men inndelingen har muligens endret seg opp gjennom årene.
Det finnes et sted som heter Nordskaget som ligger på Tronestangen i Verdal, Nord-Trønderlag. Dette blir jo litt sør-øst for nåværende grense til Inderøy kommune, men inndelingen har muligens endret seg opp gjennom årene.
Hei.
Elisabeth Hansdatter og Christian Andreassen bor i Hustad sogn på Inderøya (Saxhaug) i 1865. De er foreldrene til min oldemor Hanna, som var fem år i 1865 sammen med sine søsken Hilmar (bare "halv", riktignok, men allikevel), Ingeborg Maria og Tale Jonetta. Det kan jo rett og slett hende at det skal være Nordskoget......
Vennlig hilsen
Anne B.
Elisabeth Hansdatter og Christian Andreassen bor i Hustad sogn på Inderøya (Saxhaug) i 1865. De er foreldrene til min oldemor Hanna, som var fem år i 1865 sammen med sine søsken Hilmar (bare "halv", riktignok, men allikevel), Ingeborg Maria og Tale Jonetta. Det kan jo rett og slett hende at det skal være Nordskoget......
Vennlig hilsen
Anne B.
- Marit Lorvik Sørli
Nordskagen var en husmannsplass under gården Bartnes mellom på Sandvollan.
Ble i 1910 selveierbruk og fikk navnet "Nordgård"
Eier var Bertin Lornssen f. 1875 og han tok da navnet Nordgård.
Stedet eksisterer idag ja.
Ligger sør-øst for Heggstad kirke på Sandvollan.
Er bebodd av Bertin Nordgårds barnebarn.
Adressen er Bartnesvegen 139 Inderøy
Nordskagen 1865 :
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/We ... amn=f61729
Stedet er i 1875 kalt "Nordskogen", og det navnet er også brukt i "Husmanns-soga" og i den nye Sandvollanboka.
Ble i 1910 selveierbruk og fikk navnet "Nordgård"
Eier var Bertin Lornssen f. 1875 og han tok da navnet Nordgård.
Stedet eksisterer idag ja.
Ligger sør-øst for Heggstad kirke på Sandvollan.
Er bebodd av Bertin Nordgårds barnebarn.
Adressen er Bartnesvegen 139 Inderøy
Nordskagen 1865 :
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/We ... amn=f61729
Stedet er i 1875 kalt "Nordskogen", og det navnet er også brukt i "Husmanns-soga" og i den nye Sandvollanboka.
Ja, men så flott. Slekta mi bakover var alle husmenn/småkårsfolk, og Elisabeth Hansdatter var min morfars mormor. Min morfar var også husmannssønn, så da henger trådene ihop. Tusen takk for info.
Vennlig hilsen
Anne Benum
Vennlig hilsen
Anne Benum