Private telefoner angående slektsforskning.

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
dn22196
Sted: FJERDINGBY

Private telefoner angående slektsforskning.

Legg inn av dn22196 » 31. oktober 2010 kl. 13.20

Hei i løpet av sommer/høst har jeg fått endel henvendelser i forbindelse med etterlysninger her på DIS.Selvsagt vil jeg hjelpe der jeg kan,men når jeg gang på gang får tlf om ulike emner,synes jeg det tar for mye tid av min fritid.Jeg er som regel reist bort i helgene og har da ingen tilgang til data.Da blir det veldig vansklig å svare på ting som ellers er enkelt via data.Nå skal det sies at jeg elsker denne hobbyen min,og syntes det er svært trivelig å finne slekt for andre.Men fritiden min blir veldig forstyrret av alle disse tlf.Er det sånn at hvem som helst kan lese opplysninger om meg,det være seg tlf nummer/adresse...??Og er det andre her inne som syntes dette kan vær ett problem??
Ellers hjelper jeg gjerne der jeg kan;)

Mvh.Lisbeth

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Re: Private telefoner angående slektsforskning.

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 31. oktober 2010 kl. 13.52

Lisbeth Wangen skrev:Er det sånn at hvem som helst kan lese opplysninger om meg,det være seg tlf nummer/adresse...??Og er det andre her inne som syntes dette kan vær ett problem??

Telefonnummer, e-post og lignende ligger ikke åpent tilgjengelig her på forumet (med mindre man selv gir det). Eneste er navn. Og har man navnet kan dette enkelt søkes opp i telefonkataloger på nettet, hvor både adresse og telefonnummer/mobil står oppført. Har vel blitt ringt opp 4-5 ganger i løpet av mine aktive år, og det går helt greit. Jeg liker e-post, og bruker å henvise til min adresse om noen vil ha grundigere svar. Har tross alt best oversikt på dataen, som jeg ikke alltid er i nærheten av når folk ringer.

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 31. oktober 2010 kl. 14.23

Lisbeth, en måte å løse det problemet på er å starte samtalen med at du gjerne hjelper, men at du f.eks. tar 5 kr pr minutt for telefonbasert hjelp :-)

Og ellers f.eks. en viss sum pr time forsking :-)

Det er en effektiv måte å ikke få masse spørsmål om hjelp fra folk som ikke gidder å gjøre jobben selv.

Men, på den andre siden, en av hovedtankene bak DIS-Norge, fra både min og Wilhelm Færden, var kongstanken om å skape kontakt mellom slektsforskere og at når en person har registrert på data sin slekt, så skal det i utgangspunktet ikke være nødvendig at alle andre skal bruke minst like mye tid på akkurat det samme arbeidet.

Men, vi var idealister og så nok ikke for oss at det også er mange rundt omkring som tenker totalt annerledes, og skyr ingenting for å tjene penger, f.eks. ved å ringe opp andre for å få dem til å gjøre forskingsjobben og selv tjene penger på å selge videre det arbeidet andre har gjort.
(Som en variant av hva jeg i ettertid har erfart)

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 31. oktober 2010 kl. 14.57

Lisbeth, om spørsmålene gjelder ting som gjelder din egen slektsforsking har du en ubenyttet ressurs du, om du benytter den, kan henvise til.

Nemlig DIStreff.

Også om det gjelder andres slekt, kan det være en god ide da heller å bruke noen minutter på hvordan de bruker DIStreff.

Kanskje de da også løser slektsforskerproblemer de ikke ante det eksisterte løsninger på :)

Svar

Gå tilbake til «Generelt»