Folkeskikk - anno 2010
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
-
- Sted: TRONDHEIM
Folkeskikk - anno 2010
Jeg har erfart her inne at det er mangel på folkeskikk hos en del medlemmer. Det svares ikke på innlegg i temaer, aldri får man en tilbakemelding. Er det slik det skal være?
Etter min mening: NEI.
Hva mener dere der ute?
Etter min mening: NEI.
Hva mener dere der ute?
Mvh Astrid
Re: Folkeskikk - anno 2010
Hvis man får hjelp er det en selvfølge å takke. At folk i det hele tatt bryr seg om, og leser, de problemstillingene man tar opp er absolutt ingen selvfølge. At noen bruker tid på dem i tillegg skal man være kjempeglad for - alle kan velge kun å holde på med eget sleksarbeide.
At man kan glemme enkelte tråder man har startet og "hjelperen" står med siste innlegget kan vel kanskje skje en og annen gang. For å unngå dette har jeg begynt å "abonnere" på egne innlegg - så ser jeg når noe skjer og får en epostvarsling til disse.
Jeg håper det er en enighet om at det minste man kan gjøre når en får hjelp er å uttrykke sin takknemlighet på en eller annen måte.
At man kan glemme enkelte tråder man har startet og "hjelperen" står med siste innlegget kan vel kanskje skje en og annen gang. For å unngå dette har jeg begynt å "abonnere" på egne innlegg - så ser jeg når noe skjer og får en epostvarsling til disse.
Jeg håper det er en enighet om at det minste man kan gjøre når en får hjelp er å uttrykke sin takknemlighet på en eller annen måte.
- Else Berit Rustad
Jeg skjønner hva du mener, Astrid
I det forum jeg "oppholder" meg mest - Hjelp til tyding - er ikke dette noe problem, synes jeg. Men jeg har jo lagt merke til massevis av forespørsler under tema Etterlysninger, hvor det, som du sier, aldri kommer en tilbakemelding eller en aldri så liten takk for hjelpen. Det er svært lite motiverende for alle som står klar til å hjelpe.
Det skal etter min mening være svært tungtveiende grunner til for ikke å svare på innlegg i tråder man selv har opprettet.
Du får opprette "svartelister"....
Mvh
Else B.

I det forum jeg "oppholder" meg mest - Hjelp til tyding - er ikke dette noe problem, synes jeg. Men jeg har jo lagt merke til massevis av forespørsler under tema Etterlysninger, hvor det, som du sier, aldri kommer en tilbakemelding eller en aldri så liten takk for hjelpen. Det er svært lite motiverende for alle som står klar til å hjelpe.
Det skal etter min mening være svært tungtveiende grunner til for ikke å svare på innlegg i tråder man selv har opprettet.
Du får opprette "svartelister"....

Mvh
Else B.
-
- Sted: KJØPSVIK
Takk for innspillet, jenter! Så var det altså ikke bare jeg som var "storforlangende" og ventet respons på mine innlegg? Rett skal være rett: Mange er riktig flinke til å gi tilbakemelding og takke for hjelp. Men altså, noen trenger å bli minnet om folkeskikken. Takk igjen!
Mvh
Hilgunn Pedersen
Mvh
Hilgunn Pedersen
- Paul Johan Hals
Jeg er enig.
Det var forøvrig en tråd her om det samme for et par år siden.
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=76668
Mvh Paul
Det var forøvrig en tråd her om det samme for et par år siden.
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=76668
Mvh Paul
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Å takke for hjelp er en selvfølge! Ser at det er endel som ikke gjør det, både på mine innlegg og andres. Jeg har en liten "svarteliste" bak i hodet, litt stygt kanskje men etterhvert gjennkjenner en jo navnene og da blir det ingen hjelp å få. Så det slår litt tilbake på dem selv.
- Remi Trygve Pedersen
- Sted: KONGSBERG
Bare husk på at det kun er DIS-medlemmer som får en epost når det kommer nye innlegg (tror jeg). Alle gjestene må fysisk inn på hver tråd de har startet for å se om der har kommet nye innlegg siden sist. Så vær litt overbærende med gjestene våre (eller få dem til å melde seg inn).
Remi
Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
- Eva Helene Erntsen
Prøver etter beste evne å hjelpe gjester/nybegynnere ofte ved å sende PM med tips om briuk av Slektsforum eller hvordan søke i basene, det er ikke alt som behøves å legges ut. Det er ikke disse jeg snakker om, men de med mange hundre innlegg og lang " fartstid" og som burde vita at man takker.
-
Remi Pedersen skrev:Bare husk på at det kun er DIS-medlemmer som får en epost når det kommer nye innlegg (tror jeg). Alle gjestene må fysisk inn på hver tråd de har startet for å se om der har kommet nye innlegg siden sist. Så vær litt overbærende med gjestene våre (eller få dem til å melde seg inn).
Remi
Jeg synes ikke dette innlegget har noen som helst relevans her. Jeg sa MEDLEMMER i mitt første innlegg, og det samme sier Eva Helene i sitt innlegg. Det finnes medlemmer av denne forening som ikke gir respons på svar de får.
Mvh Astrid
Et svar til alle.
Hvordan kan DERE VITE at vedkommende som etterlyste noe på denne siden IKKE
HAR FÅTT SVAR.................? Gjelder svarene fra oppdragsgiver kun de som blir vist
på denne siden ?????............................
Jeg, personlig er veldig flink til å svare. Men, jeg har også SVART enkelte på tlf. pr.e-mail
og Sms............ Er jeg da forpliktet overfor dere andre å fortelle hvilken måte jeg svarte
på,da dette IKKE kom på TRYKK i DIS.......??? Hallo i luken...........
Folkeskikk i samfunnet forøvrig er jo kommet på et så lavt nivå, at det undrer meg ikke det spor, at enkelte ikke er flinke nok til å svare. Men, husk, DET ER ANDRE MÅTER Å SVARE PÅ, enn det som kommer på trykk...............
Hilsen Annette
Hvordan kan DERE VITE at vedkommende som etterlyste noe på denne siden IKKE
HAR FÅTT SVAR.................? Gjelder svarene fra oppdragsgiver kun de som blir vist
på denne siden ?????............................

Jeg, personlig er veldig flink til å svare. Men, jeg har også SVART enkelte på tlf. pr.e-mail
og Sms............ Er jeg da forpliktet overfor dere andre å fortelle hvilken måte jeg svarte
på,da dette IKKE kom på TRYKK i DIS.......??? Hallo i luken...........

Folkeskikk i samfunnet forøvrig er jo kommet på et så lavt nivå, at det undrer meg ikke det spor, at enkelte ikke er flinke nok til å svare. Men, husk, DET ER ANDRE MÅTER Å SVARE PÅ, enn det som kommer på trykk...............

Hilsen Annette
Nå klarer jeg visst ikke å henge med i ALLE svingene her.
Det første innlegg på denne "tråden" kan kanskje ha vært noe uklart, for så vidt som det kan oppfattes dithen at man skulle ha "krav" på svar hvis man stiller et spørsmål i Slektsforum.
Det har man selvfølgelig ikke. Om man får svar, beror bl.a. på om noen har noe å bidra med, og dette henger igjen sammen med hvilket materiale man får seg presentert som grunnlag for det spørsmål som stilles. Jeg har vel i noen (få) tilfeller opplevd at det gis så få opplysninger at det ikke er lett å finne noen tråd "å nøste på", og da er det ikke så mye hjelp man kan gi.
Men det som tas opp i en del av de øvrige innlegg på "tråden", er at når man FÅR svar på sine spørsmål, bør man takke for hjelp, siden det - tross alt - er noen som har brukt av sin tid til å prøve å hjelpe.
Dette har mange sider. Det er ikke bare et spørsmål om folkeskikk, men også om å bidra til en POSITIV atmosfære i Slektsforum. Å gjøre det trivelig å bruke Slektsforum, rett og slett.
Arne
Det første innlegg på denne "tråden" kan kanskje ha vært noe uklart, for så vidt som det kan oppfattes dithen at man skulle ha "krav" på svar hvis man stiller et spørsmål i Slektsforum.
Det har man selvfølgelig ikke. Om man får svar, beror bl.a. på om noen har noe å bidra med, og dette henger igjen sammen med hvilket materiale man får seg presentert som grunnlag for det spørsmål som stilles. Jeg har vel i noen (få) tilfeller opplevd at det gis så få opplysninger at det ikke er lett å finne noen tråd "å nøste på", og da er det ikke så mye hjelp man kan gi.
Men det som tas opp i en del av de øvrige innlegg på "tråden", er at når man FÅR svar på sine spørsmål, bør man takke for hjelp, siden det - tross alt - er noen som har brukt av sin tid til å prøve å hjelpe.
Dette har mange sider. Det er ikke bare et spørsmål om folkeskikk, men også om å bidra til en POSITIV atmosfære i Slektsforum. Å gjøre det trivelig å bruke Slektsforum, rett og slett.
Arne
-
- Kontakt:
Annette: litt usikker på kva du meiner....
Dersom nokon ("NN") spør om noko her, og du svarar gjennom andre kanalar, så er det viktig at NN seier frå her om at han/ho har fått svar. Det er for at ikkje andre skal kaste bort tid på å fortelje det NN alt veit.
Dersom du svarar her, kan svaret verte til nytte for andre også - det er ein stor del av poenget med eit slikt forum. Unnatak, naturlegvis, for det som gjeld nolevande og for spesielt private opplysningar om avdøde.
Dersom nokon ("NN") spør om noko her, og du svarar gjennom andre kanalar, så er det viktig at NN seier frå her om at han/ho har fått svar. Det er for at ikkje andre skal kaste bort tid på å fortelje det NN alt veit.
Dersom du svarar her, kan svaret verte til nytte for andre også - det er ein stor del av poenget med eit slikt forum. Unnatak, naturlegvis, for det som gjeld nolevande og for spesielt private opplysningar om avdøde.
Hei igjen.....
Jeg sier IKKE, at man IKKE skal takke, men vil påpeke at det er andre måter å takke
på, uten at man ser det på trykk. ! .......... At andre kan ha "glede" av å se "svaret", elle TAKKEN på trykk, det er en helt annen sak.
Jeg vil selv bestemme på hvilken måte jeg vil "TAKKE" på, ............så får hver og en sette
den de vil på "svartelista" si...........
Høflighet er en dyd..........
Hilsen Annette
(Ps. Arne. Poenget var å TAKKE for hjelpen............. ikke om noen svarer...........
Jeg sier IKKE, at man IKKE skal takke, men vil påpeke at det er andre måter å takke
på, uten at man ser det på trykk. ! .......... At andre kan ha "glede" av å se "svaret", elle TAKKEN på trykk, det er en helt annen sak.
Jeg vil selv bestemme på hvilken måte jeg vil "TAKKE" på, ............så får hver og en sette
den de vil på "svartelista" si...........

Høflighet er en dyd..........

Hilsen Annette
(Ps. Arne. Poenget var å TAKKE for hjelpen............. ikke om noen svarer...........

Sist redigert av dn24337 den 25. september 2010 kl. 21.27, redigert 2 ganger totalt.
Ivar.
Vi snakker om å TAKKE, ikke om å svare noen..............!
Forskjell på det vel ?
Mvh. Annette
Forskjell på det vel ?
Mvh. Annette
-
Annette
Jeg vil nok tro at de som her etterlyser takk eller annen respons gjør det på egne vegne. Slik jeg forstår det føler de at de selv altfor sjelden får respons på sin hjelp. Og da vet de nok om noen har ringt dem for å takke.
Det er da vel ingen som følger med på om andre får den takken de fortjener eller ikke???
Bjørg
Jeg vil nok tro at de som her etterlyser takk eller annen respons gjør det på egne vegne. Slik jeg forstår det føler de at de selv altfor sjelden får respons på sin hjelp. Og da vet de nok om noen har ringt dem for å takke.

Det er da vel ingen som følger med på om andre får den takken de fortjener eller ikke???

Bjørg

Til Bjørg.
Enig.
Mvh. Annette

Enig.
Mvh. Annette
-
- Kontakt:
Annette Skaarstad skrev:Ivar.
Forskjell på det vel ?
Mvh. Annette
tja... i trådstarten var det snakk om "tilbakemelding". For min del kan du avstå frå å bruke ordet "takk" i små eller store bokstavar. Poenget var at somme av dei som fekk svar/hjelp ikkje ga noko form for tilbakemelding.
Dette med å svare på spørsmål var det du som drog inn, og det var grunnen til at eg var usikker på kva du eigentleg meinte.
-
For meg spiller det ingen rolle om jeg får takk eller ikke. Men når jeg kan komme med opplysninger eller forslag til hvor det kan letes, så venter jeg alltid spent på om det har vært til noen hjelp. Det er som i en samtale. Man forventer en eller annen respons. Og når den ikke kommer blir det "som å snakke til veggen". Man blir litt ergerlig før man legger det bak seg og går videre. Men etter noen forsøk ønsker man ikke å "snakke" med den personen igjen.
Folk er ikke like, og det må man bare forholde seg til. Uansett synes jeg det er artig å finne nye opplysninger, enten for meg selv eller for andre
mvh Bjørg
Folk er ikke like, og det må man bare forholde seg til. Uansett synes jeg det er artig å finne nye opplysninger, enten for meg selv eller for andre

mvh Bjørg
- Osvald Rydjord
- Sted: SANDEFJORD
- Kontakt:
Enig med Bjørg i at det ikke nødvendigvis er takk en forventer, men en tilbakemelding bør det være. Og den bør komme her i forumet, ikke minst fordi det kan være flere som følger med i samme tråden for egen del. Jeg har noen ganger sittet i timer og lett i bygdebøker og kirkebøker for å finne svar på spørsmål som er stilt, gitt svar, og så møtt tausheten - det er lite inspirerende.
Jeg har hjulpet mange i gang med spørsmål her i Slektsforum, og har påpekt nettopp det med tilbakemelding når jeg har vist hvordan det "funker". Det er lettere neste gang en har et spørsmål å legge ut når en har gitt en tibakemelding.
Jeg har hjulpet mange i gang med spørsmål her i Slektsforum, og har påpekt nettopp det med tilbakemelding når jeg har vist hvordan det "funker". Det er lettere neste gang en har et spørsmål å legge ut når en har gitt en tibakemelding.
-
- Sted: STJØRDAL
Til Eva Helene om PM. Får du svar og takk når du sender pm? Er ikke sikkert det er løsningen for en nybegynner som ikke vet hvordan en svarer på en pm. Jeg har problemer med det hver gang jeg forsøker, fordi det er så sjelden jeg gjør det. Jeg har sendt pm noen ganger uten å få svar, og mistenker at den ikke har kommet frem enkelte ganger selv om det dukker opp på "Sendte elementer". Det har også hendt at jeg har fått svar da, så noen ganger har jeg jo gjort det riktig tydeligvis.
Jeg er ellers enig med de som skriver at det viktigste er å få en tilbakemelding når en har vært til hjelp for noen, men det er jo fint å få at det takkes for hjelpen også da.
Jeg er ellers enig med de som skriver at det viktigste er å få en tilbakemelding når en har vært til hjelp for noen, men det er jo fint å få at det takkes for hjelpen også da.
-
Jeg sa allerede i mitt første innlegg at det dreier seg om å få en TILBKEMELDING, ikke nødvendigvis takk for hjelp etc, men en respons som viser at spørmålsstilleren er interessert i svaret han/hun har fått. Mangler dette, gidder jeg ikke mer - fra nå av.
Mvh Astrid
-
Ja da må jeg jo bare beklage at jeg gjorde den feilen at jeg gjentok det du skrev Astrid, og det skal ikke gjenta seg. Nå var det vel noen flere som også gjentok det du skrev. Vi er jo i utgangspunktet enige da.
-
- Eva Helene Erntsen
Anne Lise! Synes det med PM fungerer veldig bra, tror faktisk det er bare en gang jeg ikke har fått tilbakemelding. De fleste gangene blir det en korrespondanse ut av det, tror noen åpner seg mere når det er "ansikt til ansikt" i stedet for utlagt til alle. Husker selv hvordan en i begynnelsen kviet seg for å spørre, kanskje spørsmålet var "dumt". Jeg har flere som det har gått over til mail etterpå. Får stadig henvendelser om hjelp, med tydig eller oppslag i bygdebøker. Bare koselig.
-
Må bare føye til at hvis jeg skulle være så uheldig å ikke svare på noe jeg har blandet meg inn i så kan det skyldes flytting. Har leilighet i et hus som skal selges, og skal nå prøve å få kjøpt leilighet i Stjørdal.Vet enda ikke om jeg får lån eller leilighet, og alt kan skje. Det kan ta lang tid før flytting, og det kan bli ganske snart.
-
Folkeskikk 2011:
Det er svært mange nye brukere her i det siste. I løpet av de siste dagene har jeg (og flere andre) forsøkt å hjelpe to personer som ikke synes det er verdt eller eventuelt ikke tar seg tid eller kanskje ikke gidder gi tilbakemelding på de svar de får. Hva er forklaringen på dette? Jeg bare undres.
Det er svært mange nye brukere her i det siste. I løpet av de siste dagene har jeg (og flere andre) forsøkt å hjelpe to personer som ikke synes det er verdt eller eventuelt ikke tar seg tid eller kanskje ikke gidder gi tilbakemelding på de svar de får. Hva er forklaringen på dette? Jeg bare undres.
Mvh Astrid
- Eva Helene Erntsen
Erfaringene er tydeligvis forskjellige. Jeg har hjulpet flere av de nye og fått positive tilbakemeldinger på alle.
-
- Eva Helene Erntsen
Aldeles IKKE. Skrev jo "erfaringene er tydeligvis forskjellige".
Du er en av mange som er flinke til å hjelpe, det minste en kan forvente er en tilbakemelding.
Med den store pågangen av nye medlemmer og brukere i Slektsforum er det nok endel som ikke leser "Bruksanvisningen". https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=11709
Du er en av mange som er flinke til å hjelpe, det minste en kan forvente er en tilbakemelding.
Med den store pågangen av nye medlemmer og brukere i Slektsforum er det nok endel som ikke leser "Bruksanvisningen". https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=11709
Du skal ikke være så snar å anklage folk for manglende folkeskikk Astrid. Jeg er den ene av de du sikter til her, og mener det er unødvendig å anklage meg for manglende folkeskikk fordi jeg ikke har kunnet svare deg og takke så mye for den fantastiske hjelpen. PS, jeg sitter med solbriller på, du vet hvorfor, siden jeg har sendt en privat melding til deg-som du forøvrig ikke har svart på. Du -og andre må huske på at det KAN være en årsak til at man ikke kan svare og takke for hjelp innen 24 timer-slik som i mitt tilfelle.. Bare for å ha det på det rene. For dere andre som leser dette, jeg la inn etterlysning for et par dager siden, fikk problemer med øynene, og kunne ikke svare og takke og anerkjenne de svar jeg fikk raskt nok. Derav er jeg en av de i kategorien som har manglende folkeskikk. Å forhåndsdømme andre er ofte dårlig gjennomtenkt-som i mitt tilfelle. Jeg forsvarer ikke andre dere hjelper som ikke gir tilbakemelding bare så det er klart. Jeg ER takknemlig for all hjelp. Er forøvrig "ny" bruker her inne, og er ikke innom veldig ofte,så dersom man ikke svarer innen så og så lang tid er det ikke dermed sakt man mangler folkeskikk eller er utakknemlig for hjelp! Ps, synes jeg fikk en ufortjent "dårlig velkomst" i form av en privat mail her inne, så tror ikke DIS slektsforum er en plass jeg vil være særlig aktiv. Takk for meg!
-
Anne-Mari, jeg er bare virkelig lei meg og beklager så mye (skjønt jeg nevntealdri ditt navn i dette temaet). Din private melding til meg så jeg først etter at du skrev her (grunn: jeg har min e-post på telenor hvor jeg logger meg inn, ikke noe annet annet program har jeg på grunn av gjentatte "virusangrep"). PM'en så jeg ikke, sikkert en glipp fra meg.
Dermed har jeg dummet meg ut, men jeg håper livet går videre. Skriver en e-mail til deg, Anne-Mari.
Dermed har jeg dummet meg ut, men jeg håper livet går videre. Skriver en e-mail til deg, Anne-Mari.
Mvh Astrid
Hei Anne-Mari
Dersom du har litt problemer en dag,så kan du ringe til meg,og jeg skal skrive inn
alt det du ønsker..... Ingen skal slutte med å sende inn spørsmål til Dis-Forum,fordi andre mener
de ikke svarer tidsnok tilbake..............
Jeg har som tidligere sagt , at jeg har fått svar via andre kanaler, sist for 2 dg. siden.
Da går jeg inn på min "etterlysning", og sier takk, nå er alt i box.........
En person ringte helt fra Hedmark til meg og spurte om jeg hadde fått svar på en gammel etterlysning ? ? ? ........... Pr.tlf.
Kjempebra..... Han skulle sende meg all opplysning han hadde om vedkommende. Så går jeg inn på Forum-siden, og sier ifra at NÅ er jeg i box med dette emnet.
Altså, er det noen som har problemer med syn, eller staving, ring gjerne til
meg. 90110330. Til dere andre.... Slutt med å "lete" etter hvem som skal gjøre hva og hvordan ! !

Dersom du har litt problemer en dag,så kan du ringe til meg,og jeg skal skrive inn
alt det du ønsker..... Ingen skal slutte med å sende inn spørsmål til Dis-Forum,fordi andre mener
de ikke svarer tidsnok tilbake..............

Jeg har som tidligere sagt , at jeg har fått svar via andre kanaler, sist for 2 dg. siden.
Da går jeg inn på min "etterlysning", og sier takk, nå er alt i box.........
En person ringte helt fra Hedmark til meg og spurte om jeg hadde fått svar på en gammel etterlysning ? ? ? ........... Pr.tlf.

meg. 90110330. Til dere andre.... Slutt med å "lete" etter hvem som skal gjøre hva og hvordan ! !
Mvh. Annette
- Otto Jørgensen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
vi har alle ulike løsninger. Dette er personlig og det diskuterer jeg ikke: PM her på SF avskyr jeg. Jeg kan lese en melding på Mobilen, men jeg svar ikke andre steder enn fra min PC og min ordinære Epost. Så når jeg er borte et eller annet sted har jeg normalt heller ikke med min PC og dermed er jeg neste utilgjengelig
Det er mitt liv

Det er mitt liv

Otto Jørgensen https://otjoerge.wordpress.com/
-
Min lærdom av dette er:
Skriv aldri PM til mennesker du ikke kjenner!
Skriv aldri PM til mennesker du ikke kjenner!
Mvh Astrid
- Laila Normann Christiansen
- Kontakt:
Jeg er hundre prosent enig i at de som ber om hjelp skal takke for denne, men vi skal også huske at det er ikke alle som har tilgant til pc/nett 24 timer i døgnet
Men - vi skal nå stikke fingeren i jorda og skjønne at det er mange mange nybegynnere, både når det gjelder slekt og nett!
Jeg synes at moralen er:
Har du et problem med noen på Slektsforum -
send en PM til MODERATOR, ikke til deltakere.
Dersom alle deltakerne på Slektsforum skal begynne å oppdra alle nye/gamle deltakere, så blir dette et forferdelig ukoselig sted å være. Det er IKKE meninga at alle skal fortelle alle hvordan de skal opptre.
Jeg foreslår at denne tråden IKKE får flere innspill, og at den blir låst av moderatoren for forum Generelt. Og at vi lar moderatorene i de forskjellige fora få lov til å dra hverandre i hår og ører!!

Men - vi skal nå stikke fingeren i jorda og skjønne at det er mange mange nybegynnere, både når det gjelder slekt og nett!
Jeg synes at moralen er:
Har du et problem med noen på Slektsforum -
send en PM til MODERATOR, ikke til deltakere.
Dersom alle deltakerne på Slektsforum skal begynne å oppdra alle nye/gamle deltakere, så blir dette et forferdelig ukoselig sted å være. Det er IKKE meninga at alle skal fortelle alle hvordan de skal opptre.
Jeg foreslår at denne tråden IKKE får flere innspill, og at den blir låst av moderatoren for forum Generelt. Og at vi lar moderatorene i de forskjellige fora få lov til å dra hverandre i hår og ører!!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Anette: Jeg må bare helt kort si TUSEN takk for tilbud om hjelp-det hadde jeg ikke forventet!! Skal ha det i minne!! Pga svar som ditt-og andres, vil jeg fortsette å bruke forumet, og håper å kunne ha en vennskapelig tone med de brukerne her inne som ønsker det:) Vil forsøke å sette meg inn i hvordan ting funker her inne etterhvert,forstår temmelig lite enda-har aldri vært aktiv her! Vet feks ikke om mitt svar til deg kommer under ditt innlegg,men jeg prøver;) Igjen, tusen tusen takk for dine ord-koselig at du tok deg tid å skrive
Klem, Anne-Mari

Klem, Anne-Mari
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Synes det må være rom for å si si meining som Astrid gjør. Hun har ikke hengt ut noen ved navn, heller ikke forlangt svar etter 24 timer.
Når man engasjerer seg i å hjelpe faller det for meg naturlig å være opptatt av om svaret har nådd fram. Takk for takkens egen skyld er ikke så viktig. Men tilbakemelding er viktig - var svaret rimelig, kanskje feil, var det noe interessant i kommentaren man legger inn?
Kan man legge inn spørsmål, vil det vel også i de fleste tilfeller være slik at man også kan gi tilbakemelding. Det trenger ikke skje innen 24 timer.
Jeg synes det er lovlig å bli irritert når man har brukt 5-6 timer av egen fritid for å hjelpe, for så å oppleve at det kan se ut som man har kastet alt ut i et stort, mørkt og tomt rom der ingen gir svar.
Når man engasjerer seg i å hjelpe faller det for meg naturlig å være opptatt av om svaret har nådd fram. Takk for takkens egen skyld er ikke så viktig. Men tilbakemelding er viktig - var svaret rimelig, kanskje feil, var det noe interessant i kommentaren man legger inn?
Kan man legge inn spørsmål, vil det vel også i de fleste tilfeller være slik at man også kan gi tilbakemelding. Det trenger ikke skje innen 24 timer.
Jeg synes det er lovlig å bli irritert når man har brukt 5-6 timer av egen fritid for å hjelpe, for så å oppleve at det kan se ut som man har kastet alt ut i et stort, mørkt og tomt rom der ingen gir svar.
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
-
- Sted: SEM
Svar fra ett ferskt medlem.
Har kun vært aktiv her en kort stund, og kjempeglad for hjelp jeg har fått.
Når det kommer til det å takke så et spørsmål opp i mitt hode, hvordan bør jeg gjøre det.
1. Sende Pm?
2. Takke i lenken?
Jeg har vel gjort det sistnevnte, men er da redd for at andre lesere synes det blir mange innlegg i lenken uten verdi. Jeg regner jo med at mange lesere f.eks. etterlysninger uten selv være berørt av dem den omhandler.
I debattlenker i andre forum, ble ikke alltid kommentar-innlegg som "enig", "takk", etc.... så godt mottatt. Tror derfor det også kan ligge mye usikkerhet bak menneskers adferd, ikke kun dårlig folkeskikk.
Har kun vært aktiv her en kort stund, og kjempeglad for hjelp jeg har fått.
Når det kommer til det å takke så et spørsmål opp i mitt hode, hvordan bør jeg gjøre det.
1. Sende Pm?
2. Takke i lenken?
Jeg har vel gjort det sistnevnte, men er da redd for at andre lesere synes det blir mange innlegg i lenken uten verdi. Jeg regner jo med at mange lesere f.eks. etterlysninger uten selv være berørt av dem den omhandler.
I debattlenker i andre forum, ble ikke alltid kommentar-innlegg som "enig", "takk", etc.... så godt mottatt. Tror derfor det også kan ligge mye usikkerhet bak menneskers adferd, ikke kun dårlig folkeskikk.
Knut Arne Dehnes skrev:I debattlenker i andre forum, ble ikke alltid kommentar-innlegg som "enig", "takk", etc.... så godt mottatt. Tror derfor det også kan ligge mye usikkerhet bak menneskers adferd, ikke kun dårlig folkeskikk.
One-liners har aldri vært populære, spesielt i epostbaserte fora, som Roots-L og lignende og frarådet i FAQ/OSS.
Men det er ok å takke om man ellers har noe mer å kommentere eller nye spørsmål.
Så det var alltid hyggelig om nye spørsmål ble innledet med en takk for all hjelp så langt.
(Mangeårig listestyrer for Roots-L, DISforum og DIScafe driftet på Rootsweb)
- Knut Bryn
Knut Arne!
Spørsmål i Slektsforum skiller seg nok litt ut fra spørsmål i de fleste andre fora. Spør du om hjelp til å knekke en slektsnøtt, kan det ligge ganske lang tid bak svarene du får, - faktisk flere timers arbeid noen ganger. Derfor er det viktig å takke. Men dette gjelder selvsagt ikke alle spørsmål. Får du et raskt og enkelt svar på hva et ord betyr eller hvor et kirkesogn er, betyr nok ikke en kvittering like mye.
Spørsmål i Slektsforum skiller seg nok litt ut fra spørsmål i de fleste andre fora. Spør du om hjelp til å knekke en slektsnøtt, kan det ligge ganske lang tid bak svarene du får, - faktisk flere timers arbeid noen ganger. Derfor er det viktig å takke. Men dette gjelder selvsagt ikke alle spørsmål. Får du et raskt og enkelt svar på hva et ord betyr eller hvor et kirkesogn er, betyr nok ikke en kvittering like mye.
Med vennlig hilsen
Knut Bryn
Moderator/Slekter
Knut Bryn
Moderator/Slekter
- Laila Normann Christiansen
- Kontakt:
For meg er det faktisk like viktig å vite at spørsmålsstiller følger med, og leser innlegg og svar han/hun får på forumet, og forteller dette med en "takk" som viser at opplysninger funnet er mottatt.
Det er en del personer som sender meg takk i PM, og da ber jeg vedkommende legge ut en melding oigså i tråden, slik at andre ser at vedkommende er både høflig og våken.
Det er en del personer som sender meg takk i PM, og da ber jeg vedkommende legge ut en melding oigså i tråden, slik at andre ser at vedkommende er både høflig og våken.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
-
Jeg syns også at det viktigste er at den en svarer kommer med en tilbakemelding, så jeg ser at det jeg skrev er lest iallefall. Setter jo også pris på å få en takk da. Det kan ellers være så mange årsaker til at en ikke får lagt inn svar, og selv opplevde jeg i november 2007 at pc-en tok kvelden og var da uten pc i 10 dager. Det var vel noen problemer da jeg kjøpte pc også, og var vel mer og mindre uten internett iallefall et par måneder. Det hadde ikke jeg forutsett.
Er ellers spent på om dette går inn her, for jeg har kjøpt ny pc og fant omsider igjen det gamle passordet mitt i dag på et gammelt "Slekt og Data". Har flyttet siden sist jeg var her inne, og er Stjørdaling nå.
Er ellers spent på om dette går inn her, for jeg har kjøpt ny pc og fant omsider igjen det gamle passordet mitt i dag på et gammelt "Slekt og Data". Har flyttet siden sist jeg var her inne, og er Stjørdaling nå.
Hei alle sammen
Folkeskikk er viktig og varme ord teller for den som sliter for andre. Det skjønner vi alle hver gang vi får høre det.
Slektsforum er blitt stort og har vokst kraftig i det siste. Det gleder vi oss over. Det betyr at det er mange nykommere her som helt sikkert ikke av seg selv alltid vil vite alle regler som er etablert for Slektsforum. Noen vil snuble og noen vil misforstå.
Med den størrelsen forumet har nå mener jeg det er viktig at hvis noen er misfornøyd med slike ting (eller andre ting) gi en melding til den aktuelle moderatoren og be om bistand. På bakgrunn av noen erfaringer høstet her inne ser jeg at dette kan være viktig.
Folkeskikk er viktig og varme ord teller for den som sliter for andre. Det skjønner vi alle hver gang vi får høre det.
Slektsforum er blitt stort og har vokst kraftig i det siste. Det gleder vi oss over. Det betyr at det er mange nykommere her som helt sikkert ikke av seg selv alltid vil vite alle regler som er etablert for Slektsforum. Noen vil snuble og noen vil misforstå.
Med den størrelsen forumet har nå mener jeg det er viktig at hvis noen er misfornøyd med slike ting (eller andre ting) gi en melding til den aktuelle moderatoren og be om bistand. På bakgrunn av noen erfaringer høstet her inne ser jeg at dette kan være viktig.
Heihei.
Er nokså ny her. Det jeg kan si er at forumet som sådan, og med dets glimrende bistandsytere har ydet en for meg revolusjonerende hjelp i å komme videre med mitt slektsgranskningsarbeide der hvor jeg stod dønn fast. Man skulle nesten gjort mer enn bare å takke.
Med beste hilsen
Finn
Er nokså ny her. Det jeg kan si er at forumet som sådan, og med dets glimrende bistandsytere har ydet en for meg revolusjonerende hjelp i å komme videre med mitt slektsgranskningsarbeide der hvor jeg stod dønn fast. Man skulle nesten gjort mer enn bare å takke.
Med beste hilsen
Finn
-
Knut Bryn skrev:Knut Arne!
Jeg siterer Knut Bryn, fordi han sier hva jeg ville ha sagt langt oppe her i debatten, om jeg ikke var blitt uthengt som den "stygge ulven". En ubehagelig opplevelse.
En eller annen stiller et spørsmål. Det er flere timers arbeide før man har svaret klart. Likevel: intet svar. De er ikke så interessert at de gir en tilbakemelding, tar som en selvfølge at et svar blir gitt. Jeg har flere ganger opplevd dette.
Det var den gangen, jeg har ingen trang lenger til å gjøre noe som helst for folk som ikke gir respons, viser interesse.
Mvh Astrid
- Leif Bjørn Mathiesen
- Sted: FJERDINGBY
Jeg er fullstendig enig med deg Astrid.
Jeg er fersk i tralten, men hjelper gjerne for jeg mener det er hjelp til selvhjelp.
Det er en selvfølge for meg å takke, og en like stor selvfølge at den jeg hjelper takker tilbake.
Men det er blitt en annen "stemning" i forumet etter disse slektsprogrammene på TV.
Selvsagt er det hyggelig at folk blir interessert i slekten.
Men noen oppfører seg som om vi skal utføre mirakler og ikke leser de regler o.s.v. heller.
Jeg er medlem i ett par andre fora (ikke slekt) og der må man lese reglene og krysse av at man har lest dem før man får gå videre.
Slik synes jeg det burte bli her. Samtidige synes jeg at vi burte bli mere restiktive.
Hvis det er en som påpeker at det her mangler en lenk o.l.
Så skal ikke andre i sin iver buse på og "sy puter under armene" på forespørreren ved å finne alt han spørr om.
Jeg er fersk i tralten, men hjelper gjerne for jeg mener det er hjelp til selvhjelp.
Det er en selvfølge for meg å takke, og en like stor selvfølge at den jeg hjelper takker tilbake.
Men det er blitt en annen "stemning" i forumet etter disse slektsprogrammene på TV.
Selvsagt er det hyggelig at folk blir interessert i slekten.
Men noen oppfører seg som om vi skal utføre mirakler og ikke leser de regler o.s.v. heller.
Jeg er medlem i ett par andre fora (ikke slekt) og der må man lese reglene og krysse av at man har lest dem før man får gå videre.
Slik synes jeg det burte bli her. Samtidige synes jeg at vi burte bli mere restiktive.
Hvis det er en som påpeker at det her mangler en lenk o.l.
Så skal ikke andre i sin iver buse på og "sy puter under armene" på forespørreren ved å finne alt han spørr om.
Sist redigert av Leif Bjørn Mathiesen den 16. mars 2011 kl. 20.55, redigert 1 gang totalt.
Mvh
Leif B.
Leif B.
- Else Berit Rustad
Oss pensjonister imellom: Å snakke til veggen er aldri noe særlig givende - jeg er helt på linje med Astrid og Leif B her
Mvh
Else B.

Mvh
Else B.
Jeg har fått mye god hjelp i forumet etterlysninger, men noen ganger er det ingen som har noe svar å gi, det er selvfølgelig helt greit.
Jeg hadde nylig et spørsmål om et fartøy D/S Mabel. Jeg sto helt fast. Etterhvert, etter mye leting, fant jeg faktisk ut av det selv. Jeg gikk da inn på mitt eget emne og skrev at jeg hadde funnet ut av det jeg tidligere hadde spurt om.
Vet ikke om dette blir under rett tema, men stiller spørsmålet liekvel:
Burde jeg ha plassert denne opplysningen (at letingen kunne avsluttes
) et annet sted. Når et slikt tema blir "litt gammelt" er det kankje ingen som ser på det lenger ?
Jeg ønsker jo ikke at noen skal fortsette å hjelpe meg når jeg allerde har funnet svaret.
Jeg hadde nylig et spørsmål om et fartøy D/S Mabel. Jeg sto helt fast. Etterhvert, etter mye leting, fant jeg faktisk ut av det selv. Jeg gikk da inn på mitt eget emne og skrev at jeg hadde funnet ut av det jeg tidligere hadde spurt om.
Vet ikke om dette blir under rett tema, men stiller spørsmålet liekvel:
Burde jeg ha plassert denne opplysningen (at letingen kunne avsluttes

Jeg ønsker jo ikke at noen skal fortsette å hjelpe meg når jeg allerde har funnet svaret.
- Knut Bryn
Det du forteller om, Nan, synes jeg er helt på sin plass. Jeg har selv kommentert mine egne innlegg hvis jeg har oppdaget feil eller kommet med tilleggsopplysninger. Mange av trådene i Slektsforum inneholder jo nyttig informasjon for andre.
Med vennlig hilsen
Knut Bryn
Moderator/Slekter
Knut Bryn
Moderator/Slekter
- Leif Bjørn Mathiesen
- Sted: FJERDINGBY
Det hadde vært fint om du hadde skrevet en kort bemerkning i etterlysningen at saken er avsluttet.
Jeg håper andre er enige.
Jeg håper andre er enige.
Mvh
Leif B.
Leif B.
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Og folkeskikk - anno 2019
Synes det er på tide å løfte denne opp igjen.
En blir jo litt oppgitt når en stadig opplever at de som spør og får svar enten ikke ser svara de har fått, eller kort og gått gir F i at noen faktisk har prøvd å hjelpe.
Problemet er kanskje at de som bare spør forventer svar ikke er med i den alminnelige debatt og aldri har lest noe som er tenkt generelt. Det heter vel fortsatt å være seg selv nok.
En blir jo litt oppgitt når en stadig opplever at de som spør og får svar enten ikke ser svara de har fått, eller kort og gått gir F i at noen faktisk har prøvd å hjelpe.
Problemet er kanskje at de som bare spør forventer svar ikke er med i den alminnelige debatt og aldri har lest noe som er tenkt generelt. Det heter vel fortsatt å være seg selv nok.
Helge skrev:Og folkeskikk - anno 2019
Det faste brukere (stort sett aktive medlemmer) er at vi har lett for å glemme at et av privilegiene medlemmer har i forhold til gjester er at gjester ikke får melding om svar, men må aktivt bruke forumet og besøke hver gruppe man har postet svar i.
Bl.a. ment som lokkemiddel til å bli medlem.
Så kanskje man på hovedsuden under lenken til DISforum reklamerer for dette om man oppdager at den som trykker på lenken ikke er medlem
Kan hende man en gang i måneden likevel sender en påminner om at man har stilt ett eller flere spørsmål på Seøltsfporum hvor man har mottatt minst ett svar 8uten å angi hvor på forumet) siden siste påminnelse.
Ved igangsettelse må man nødvendigvis gi respons også på de eldste poster.
Blir masse retur pga. feil mailadresse vil jeg tro, men det får man kanskje leve med. Det er uansett en engangspåminning.
Gjelder kun 'gj'-medlemmer, dvs. innmeldt som gjest og ikke som aktiv/tidligere aktivt medlem.
Ved igangsettelse må man nødvendigvis gi respons også på de eldste poster.
Blir masse retur pga. feil mailadresse vil jeg tro, men det får man kanskje leve med. Det er uansett en engangspåminning.

Gjelder kun 'gj'-medlemmer, dvs. innmeldt som gjest og ikke som aktiv/tidligere aktivt medlem.
- Helge Bjerkevoll
- Kontakt:
Får melding?
Har vel ingen hensikt å spørre om ting om en ikke går inn og sjekker om en har fått svar.
Det være seg medlemmer eller gjester.
Har vel ingen hensikt å spørre om ting om en ikke går inn og sjekker om en har fått svar.
Helge skrev:Får melding?
Forsåvidt enig i det. Men konsekvensanalyse er ikke nordmenns beste egenskap.
Å stille spørsmål som gjest medfører at man må aktivt følge med (for all fremtid) om man har fått sar sden sist.
På et spørsmål på den første epost-listen internasjonalt, oppstart 12. desember 1987, fikk jeg respons fra fjern slekt i amerika i fjor på et spørsmål om mine amerikanske slektninger, stilt i 1989

- Helge Bjerkevoll
- Kontakt:
Har sjekket litt, og ser at de fleste spørsmålsstillere som en ikke får svar fra er medlemmer.
Dvs. har dn foran medlemsnr.
Og om det noen få ganger skulle mangle svar fra en "gjest" så er vel det overkommelig og er ikke noe problem i det hele tatt. Vi kan alle gjøre feil (har nok syndet på dette selv) men det fratar oss jo ikke retten å uttrykke hvordan det bør/skal være.
Det er den store medlemsmassen vi snakker om her. De tre siste som ikke har gitt lyd fra seg etter å ha fått svar fra meg (og mange andre) er registrert som medlemmer.
Ja jeg synes faktisk det at når jeg har brukt en god del tid på å finne ut noe forventer jeg svar, nå enten om det var nyttig eller ikke hadde relevans til spørsmålet.
Trådstarter kalla det mangel på folkeskikk og jeg mener det samme. og derfor ble emnet løftet opp.
Dvs. har dn foran medlemsnr.
Og om det noen få ganger skulle mangle svar fra en "gjest" så er vel det overkommelig og er ikke noe problem i det hele tatt. Vi kan alle gjøre feil (har nok syndet på dette selv) men det fratar oss jo ikke retten å uttrykke hvordan det bør/skal være.
Det er den store medlemsmassen vi snakker om her. De tre siste som ikke har gitt lyd fra seg etter å ha fått svar fra meg (og mange andre) er registrert som medlemmer.
Ja jeg synes faktisk det at når jeg har brukt en god del tid på å finne ut noe forventer jeg svar, nå enten om det var nyttig eller ikke hadde relevans til spørsmålet.
Trådstarter kalla det mangel på folkeskikk og jeg mener det samme. og derfor ble emnet løftet opp.
mvh Helge Bjerkevoll
http://www.bjerkevoll.net/
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Ikke overraskende at dette dukker opp igjen. Lett å være enig i ord, men i praksis? Selv blant de som her har støttet åpningstråden finner jeg en som ikke har svart på hjelp jeg har gitt. Om jeg selv skal si det var det god hjelp etter 10-15 timers arbeid. Man føler seg utnyttet, og jeg har derfor opprettet ei svarteliste i bakhodet.
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
Jag har jo registrert at det er tråder der mange har engasjert seg, og der alle bidragsyterne følger opp hverandre med mere informasjon, uten en liten takk. I noen tilfeller har jo den som stilte det opprinnelige spørsmålet fått servert flere generasjoner, uten at det har medført noen reaksjon.
Jeg er ikke med på noen 'sosiale' medier sjøl, men jeg har sett kommentert at de som stiller spørsmål der, ofte drukner i alle innlegg med utenomprat, og kanskje derfor ikke gidder å følge opp sjøl. Kan det være en smitteeffekt over til et vanlig forum? Dette forumet er ikke det eneste som har merket en tiltagende "mangel på folkeskikk", det tas ofte opp, også utenlands.
Jeg er ikke med på noen 'sosiale' medier sjøl, men jeg har sett kommentert at de som stiller spørsmål der, ofte drukner i alle innlegg med utenomprat, og kanskje derfor ikke gidder å følge opp sjøl. Kan det være en smitteeffekt over til et vanlig forum? Dette forumet er ikke det eneste som har merket en tiltagende "mangel på folkeskikk", det tas ofte opp, også utenlands.
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.
-
Jeg syns også at de som får hjelp skal takke, men det er bedre at de skriver noe da iallefall enn at de ikke skriver noe mer. Jeg har opplevd at i noen debatter har det kommet inn flere svar, og da har den som spurte kanskje takket eller spurt videre. Så har jeg kanskje hatt noe mer enn det som sto der fra før, men kanskje svart dagen etter eller et par dager etter. Da ser de det ikke virker det som, og det er ingen kommentar eller takk ofte. Så det er visst ingen vits å svare på noe dagen etter eller flere dager etter iallefall. Ellers mener jeg også at det er naturlig at man sjekker om man får svar når man har spurt, uten å få påminnelse på mail. JEg svarer jo over et døgn etter siste innlegg nå også, så kanskje ingen ser dette heller? 

Sist redigert av Anne Lise Hovdal den 27. januar 2019 kl. 12.58, redigert 1 gang totalt.
- Else Berit Rustad
Anne skrev:Ellers mener jeg også at det er naturlig at man sjekker om man får svar når man har spurt, uten å få påminnelse på mail.
Helt enig, Anne Lise

Mvh
Else B.
-
Var iallefall en som så svaret mitt da Elsa 

Jeg vet ikke hva som er mest vanlig, men jeg logger meg inn og ut hver gang jeg er i forumet, stort sett hver eneste dag. Det første jeg gjør er å klikke for å se nye innlegg som har kommet etter siste gang jeg var logget inn. Jeg forsøker å få med meg innholdet i alle, men ikke alltid. Jeg er ikke medlem (enda), så jeg vet ikke hvordan de som er medlemmer ser nye innlegg, spesielt de av dere som er logget på hele tiden. Kommer det autmatisk beskjed om nye innlegg, eller er det noe man må stille inn sjøl?
- Helge Bjerkevoll
- Kontakt:
Olaf skrev:Jeg vet ikke hva som er mest vanlig, men jeg logger meg inn og ut hver gang jeg er i forumet, stort sett hver eneste dag. Det første jeg gjør er å klikke for å se nye innlegg som har kommet etter siste gang jeg var logget inn. Jeg forsøker å få med meg innholdet i alle, men ikke alltid. Jeg er ikke medlem (enda), så jeg vet ikke hvordan de som er medlemmer ser nye innlegg, spesielt de av dere som er logget på hele tiden. Kommer det autmatisk beskjed om nye innlegg, eller er det noe man må stille inn sjøl?
Vanskelig å svare for andre, men slik fungerer det for meg (medlem). Jeg blir automatisk utlogget hver gang jeg legger ned nettleser eller slår av maskina. Når jeg logger meg inn (nesten daglig) så går jeg på "Vis innlegg siden sist pålogget". Da er det jo snart gjort å se om det har kommet innlegg i et emne en har deltatt i. I tillegg har jeg i mine profilinnstillinger krysset av for å få e-post ved emne jeg deltar i og jeg får e-post i noen fora jeg har krysset av for å få varsling.
Å unngå å glemme et innlegg der en selv er den som spør om hjelp skulle en da være godt gardert mot.
Men det kan jo forekomme en meget sjelden gang at en leser et svar og tenker at dette skal en svare på, men så skjer det så mye annet i mellomtiden at det rett og slett blir glemt. Da hadde det vært heilt greit med en høflig påminnelse.
Om en er spesielt interessert i å vite hvor mange som har sett eller lest et emne så kan en jo notere seg tallet under "Visninger" og sjekke hvor mye dette tallet har økt siden sist en var innom

mvh Helge Bjerkevoll
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Jeg gjør det samme. Sjekker alle meldinger siden sist.
Jeg har ikke valgt å få epostvarslinger, siden jeg er så ofte innom Slektsforum. Og jeg skriver mest i Møre og Romsdal, der jeg er moderator, og der må jeg uansett se på alle emner og innlegg.
Men innlegg i andre fylker jeg er interessert i, kan jo da gå meg hus forbi, fordi jeg ikke har valgt epostvarsling.
Jeg har et emne i Snåsa i Nord-Trøndelag jeg la inn i 2010, som ingen har svart på. Og det sjekker jeg en gang i året for å se om noen har sett meldinga mi der. Hadde nok vært enklere med epostvarsling på det emnet for meg.
Jeg har ikke valgt å få epostvarslinger, siden jeg er så ofte innom Slektsforum. Og jeg skriver mest i Møre og Romsdal, der jeg er moderator, og der må jeg uansett se på alle emner og innlegg.
Men innlegg i andre fylker jeg er interessert i, kan jo da gå meg hus forbi, fordi jeg ikke har valgt epostvarsling.
Jeg har et emne i Snåsa i Nord-Trøndelag jeg la inn i 2010, som ingen har svart på. Og det sjekker jeg en gang i året for å se om noen har sett meldinga mi der. Hadde nok vært enklere med epostvarsling på det emnet for meg.

Da får jeg være snill gutt (tror jeg alltid er det) og si takk for orienteringene. Så lett er det !