Lars Larsen f. 10.4.1832 Malangseidet

Moderator: MOD_Troms

Svar
Brukeravatar
8546
Sted: VOLLEN

Lars Larsen f. 10.4.1832 Malangseidet

Legg inn av 8546 » 15. september 2010 kl. 14.01

Er dette en umulig nøtt?
Jeg trenger hjelp til å finne foreldrene og anene til min tippoldefar Lars Larsen s. 356.
Foreldrene er Lars Larsen og k. Katharina Nilsd. Mallangseidet. Finner ikke flere barn av disse to i kirkebøkene for Tromsø frem til Lars Larsens konfirmasjon i 1849 her.
Har sjekket kirkebøkene for vielser fra 1821-1837 (han er tydeligvis ektefødt, med moren benevnt kone) uten å finne noen. Begynner å lure på om det kan være feil i kirkebøkene ang. vielsen.

Har funnet en mulig vielse for foreldrene, hun er enke 40 år og han er 24 år men heter Lars Nilsen Kitto og er fra Fiskeløsvand. Stedet stemmer med bosted ved konfirmasjonen til Lars Larsen. Se ministerialboka og klokkerboka.

Har ikke prøvd å finne barn etter Lars Nilsen Kitto og Katrine Nilsdatter, men kanskje noen kan avkrefte at dette er en mulig familie.

Ellers håper jeg selvfølgelig at noen kanskje kjenner til familiene i dette området og kan gjøre en mer kvalifisert gjetting :)
Denne Lars Larsen skal ha samiske aner. Han gikk på lærerskolen i Tromsø og ble skolelærer forskjellige steder i Finnmark etter utdannelsen. Han kunne visstnok snakke både samisk, finsk og norsk. Han endte til slutt opp i Vadsø. Tilsynelatende ble båndet til Troms kuttet da han var ferdig utdannet, så jeg har ingen spor å gå etter der.

Håper noen kan hjelpe meg her. På forhånd takk.
Mvh. Karin

dn25622
Sted: KIRKENES

Re: Lars Larsen f. 10.4.1832 Malangseidet

Legg inn av dn25622 » 15. september 2010 kl. 18.17

Det hendte ganske ofte at prestene gjorde feil ved dåpsinnførslene, og disse feilene fulgte ofte med til konfirmasjonsinnførslene, da dåpsinnførslene ble brukt som referanse.

Det er sannsynligvis riktige foreldre du har funnet til Lars. Ved folketellingen i 1845 for Malangen, så finner jeg kun en Cathrine Nilsdatter. Hun er enke og bor på Vasvoldmoen (som ligger ved Indre Fiskeløsvann). Innførselen ser ut som følger:

Cathrine Nilsdatter Lars Nilsens Enke 52
Nils Olsen Sønn 24
Ole Olsen Sønn 20
Lars Sønn 15

I 1845 bodde der altså en Cathrine Nilsdatter ved Fiskeløsvannet. Hun var enke etter Lars Nilsen og hun hadde en sønn ved navn Lars. Alt dette taler vel for at dette er riktig familie.

Ole Olesen Storjorden og Catharina Nilsdatter ble viet 15 Aug 1813 (Tromsø): Lenke

Finner disse barna til Ole Olsen og Catharina Nilsdatter (kan selvfølgelig være flere):
Nils, født 1814 Storjorden: Lenke
Lars Peder, født 1818, Storjord: Lenke
Catharina, født 15 Sept 1820, Malangseidet: Lenke
Ole, født 1825, Malangeidet: Lenke

Ole Olsen, Fiskeløsvandet, døde i 1829, 64 år gammel: Lenke

Lars Nilsen Kidt?? Fiskeløsvandet, døde i 1835, 30 år gammel: Lenke

Brukeravatar
8546

Legg inn av 8546 » 15. september 2010 kl. 21.00

TAKK og takk!
Endelig føles det som det løsner. Det høres jo veldig sannsynlig ut slik du fremstiller det. Og umulig å bekrefte uten FT1845. Det var brikken som falt på plass. Men hvor kan man se den originalt?

Da kan jeg begynne å lete etter Katharina Nilsdatter og Lars Nilsen Kidt?/Kitto?
Er det noen som har hørt om den slekta? Høres nesten svensk ut. Ser ved Lars Nilsens død at han var Rydningsmand. Nå kribler det i fingrene her :)

Mange takk igjen for hjelpa, Odd Villy.
Mvh. Karin

dn25622

Legg inn av dn25622 » 16. september 2010 kl. 11.35

Du finner 1845-tellingen for Malangen på Digitalarkivet under "Lister over personnamn i folketeljinga 1845 for Troms (Tromsø og Kvæfjord)" Lenke

Når jeg kikket nærmere etter på nabogårdene (sjekk både Vasvold og Vasvoldmoen), så ser jeg at der faktisk fantes en Nils Nilsen Kit (60 år), med kone Zara Nilsdatter (55 år). Denne Nils Nilsen Kit må enten være far eller bror til Lars Nilsen Kidt/Kitto. Lars Nilsen ble oppgitt å være 24 år ved vielsen til Cathrine Nilsdatter i 1831 (altså født ca 1807), men alder i de gamle kirkebøkene (spesielt hva angår samer) bør en kun ta som 'veiledende'.

Vasvoldmoen ligger i et område hvor det var stor tilflytting av svenske samer på begynnelsen av 1800-tallet, Tenkte at Kit/Kitto kunne være en variant av det kjente samiske navnet Kitti. Sjekket derfor svenske registre over samiske familier som finnes på Lenvik Museums nettsider: http://lenvik-museum.no/hovedside.htm

Hvis du går på 'Fra arkivet' og velger 'Kilder for samisk historie' så vil du få en lang liste over forskjellige dokumenter. Hvis du går inn på 'Familieregister för Saarivuoma 1719-1923' så vil du på side 93 finne Nils Nilsson Kitti med hustru Sara Nilsdotter Magga. Denne Nils døde i 1798, men paret hadde barna Margit f.1791, Nils f.1793, Lars f.1795 og Ella f.1798, død 1798.

I rubrikken under er sønnen Nils registrert med kone Sara Nilsdotter Kurrak (f.1793) og barna Sara (f.1817) og Nils (f.1819). Det er vel liten tvil om at det er samme personer som gjenfinnes på Vasvold ved FT-1845. Det er også bak navnene ført 'f.f.1823', hvilket betyr 'frånförd församlingen (utflyttet) 1823'. Dette passer også utmerket med det faktum at de to yngste barna til Nils og Sara (ved FT-1845), nemlig Jon og Elen, finnes døpt i Tromsø.
Elen Cecelia, døpt 26 Jun 1831
John Rasmus, døpt 19 Okt 1835

Min konklusjon blir da at Lars Nilsen Kidt/Kitto var bror til Nils Nilsen Kit (Kitti) og at han ble født i Saarivuoma i 1795.

Mvh Odd Villy

Brukeravatar
8546

Legg inn av 8546 » 16. september 2010 kl. 14.21

Fantastisk :lol:

Så bra at det finnes noen her som vet hvor man skal lete!
Visste ikke at det fantes slike registre som de på Lenvik museum. Fant navnelistene for FT1845.
Tenkte å gå systematisk gjennom kirkebøkene og folketellingene nå for å finne de som bodde på gården Vasvold/Vasvoldmoen.

Har i FT1865 funnet flere av Lars Larsens halvsøsken og mor på disse gårdene. Moren bor på Vasvold som føderådsenke hos sønnen Henrik med familie.
Har funnet Henriks fødsel og konfirmasjon som bekrefter at han er halvbroren.

Har funnet ut at moren døde i 1870.

Gleder meg til å komme til bunns i dette!

Du skulle ikke tilfeldigvis vite om det finnes en digital oversikt over de som gikk på lærerseminaret i Tromsø? Har for mange år siden kopiert fra en slik bok på biblioteket, men det kan jo hende slikt har blitt digitalisert i ettertid.
Mvh. Karin

dn25622

Legg inn av dn25622 » 16. september 2010 kl. 17.16

Har sett på vielsene til Lars Larsen og det uroer meg litt at Lars Larsen er oppgitt som farens navn ved begge vielsene:
Lars Larsen og Alette Jørgine Lind Josefsdatter, viet i Hammerfest, 1858: KB Hammerfest 1858
Lars Larsen og Severina Jensdatter, viet i Måsøy, 1862: KB Måsøy 1862
Nå var det vel slik på den tiden at når en skulle gifte seg utenfor sognet der en var født, så måtte en ha med attest fra presten i fødesognet. På den måten kan denne feilen ha fulgt han hele livet. Nå var jo denne Lars Larsen en velutdannet person og jeg er ikke i tvil om at han må visst hva faren het (selv om han neppe kan ha husket faren), men kanskje han ikke tok seg bryet med å prøve å få rettet opp farsnavnet i kirkebøkene.
Ser jo også at ved dåpen til Lars i 1832, så står det at han er født på Malangeidet (selv om Fiskeløsvann er oppgitt som fødested ved konfirmasjonen). Malangseidet ligger 2-3 mil fra Fiskeløsvann og tilhører Balsfjord kommune (ikke Malangen som navnet kan tyde på). Fadderne kommer også fra området omkring Malangseidet. Har vurdert muligheten for at det fantes en Cathrine Nilsdatter nr 2 i Balsfjord (1845-tellingen omfatter ikke Balsfjord), men kan ikke finne noe som støtter opp om dette. Forklaringen er nok så enkel som at Cathrine Nilsdatter i sitt første ekteskap bodde på Malangseidet og så flyttet til Fiskeløsvann etter at hun giftet seg med Lars Nilsen (men først etter at Lars ble født i 1832).

Noen digital oversikt over elever ved lærerseminariet i Tromsø har jeg ikke sett, men du kan jo ta en titt på denne lenken: Hitos - historie
Her er nevnt en bok av Helge Dahl, "Tromsø Offentlige Lærerskole i 150 år 1826 -1976". Du kan jo se om den er å få tak i via bibliotek, kanskje det kan finnes noe av interesse der.

Ser også at Lars' første kone Alette Jørgine Lind, er født i Helgøy, hvilket også er min egen hjemkommune (slått sammen med Karlsøy i 1964). Får kanskje sjekke om jeg er i slekt med henne :? Her er forøvrig dåpen hennes: Dåp Helgøy 1831

Mvh Odd Villy

Brukeravatar
8546

Legg inn av 8546 » 17. september 2010 kl. 9.12

Jeg er enig med deg at det er litt rart at han ikke har forsøkt å endre innførslene hvis han visste at faren het Lars Nilsen. Når forloverne underskriver vielsesattesten, står navnet til brudeparets fedre på den? Har ikke funnet noen utflytter-attest fra Tromsø eller Balsfjord. Den må ha kommet senest i 1858 ved det første ekteskapet. Kan det hende at prestene har kommunisert seg i mellom ang. info om foreldre osv. og at dette ikke sto i vielsesattesten og at han dermed ikke har visst at det var feil?

Ang. Malangseidet vs. Fiskeløsvand, står det for den siste sønnen til Ole Olsen, Henrik, at han er født i Malangseidet på dåpsinnførselen. For konfirmasjonen står det at han er født ved Fiskeløsvand. Da Ole Olsen døde, sto det at han bodde ved Fiskeløsvand.
Dette får meg til å tenke at presten ikke var så nøye på om bostedet var omtrentlig.

Ellers lurer jeg på om det kanskje finnes en annen Lars i FT1845 ved Fiskeløsvand. I navnelistene for FT1845 står det at han på Vasvold heter Lars Olsen og er 15 år. Da må han være født ca. 1830 og da var Ole Olsen død allerede. Har heller ikke klart å finne en Lars Olsen med disse foreldrene innen rimelig tid etter Ole Olsens død. Det betyr i alle fall at Lars i FT1845 på Vasvold egentlig heter Lars Larsen og var sønn av Lars Nilsen. Men finnes det en kirkebok-innføring av Lars Nilsens og Katrine Nilsdatters sønn? Det har jeg ikke funnet.

Prøvde å finne Lars Larsens fødsel i klokkerbok for Tromsø 1832, for å bekrefte det som står i ministerialboka, men den virket å mangle mye info.

Foreløpig heller jeg til å tro at det er riktig teori at min Lars Larsen er sønn av Lars Nilsen og Katrine Nilsdatter.
Mvh. Karin

Brukeravatar
8546

Legg inn av 8546 » 17. september 2010 kl. 9.24

Ang. "Tromsø offentlige lærerskole i 150 år 1826-1976", så er det denne jeg har kopiert fra tidligere. Det som står der er en del historie samt et sammendrag for hver av seminaristene, om deres fødsel/død og hvor de har undervist. Det var der jeg fikk vite at min tippoldefar var av samisk opprinnelse og fra Balsfjord. Det visste vi i dagens familie ikke fra før. Det hadde vært morsomt om noen av kildene til denne boka hadde blitt scannet og lagt ut på nettet.

Har funnet min tippoldefars første kone Alette og deres barn. Det yngste av disse to har jeg ikke funnet etter FT1875. Den eldste ble boende i Vadsø/Sør-Varanger området og stiftet familie. Men det var ikke mye kontakt med den delen av slekta.
Mvh. Karin

dn25622

Legg inn av dn25622 » 17. september 2010 kl. 14.29

En liten kommentar ang. Lars ved FT-1845. Digitalarkivet har tillagt han etternavnet Olsen, men jeg har en mistanke at det ikke var påført noe etternavn i originaldokumentet. Jeg har ikke sett originalen, men det finnes en annen avskrift her Vasvold 1845 og som du ser, så er det her bare oppført Lars uten noe etternavn. Derfor har jeg antatt at det var snakk om Lars født 1832.

En annen ting som ikke stemmer særlig bra, er alderen til Lars Nilsen Kit(ti). Ved vielsen i 1831 er den oppgitt til 24 år (f. 1807) og ved begravelsen i 1835 er den 30 år (f. 1805), mens altså Nils Nilsson Kittis bror Lars var født i 1795. En kan jo stille spørsmålet om dette er en og samme person eller om det er to forskjellige personer??

Mvh Odd Villy

dn25622

Legg inn av dn25622 » 17. september 2010 kl. 17.25

Jeg stusset litt på at det i "Familieregister for Saarivuoma" under familien Nils Nilsson Kitti (f.1793) var anført som merknad "Kattfjord år 1801". Nå har jeg imidlertid skjønt at merknaden gjelder kona Sara Nilsdatter Kurrak, for hun finnes i Kattfjord i 1801 (sammen med resten av familien): Kattfjord 1801

Her ser vi også at hun har en søster som heter Katrine, og da trenger en jo ikke så mye fantasi for å gjette at dette er Katrine som ble gift med Ole Olsen og senere Lars Nilsen Kitti, dvs to søstre Kurrak gift med to brødre Kitti. Det kan jo også forklare hvorfor Katrine synes å ha hatt tilknytning til Fiskeløsvann lenge før hun giftet seg med Lars Nilsen Kitti. Apropos Lars Nilsen, så har du kanskje lagt merke til at der i 1845-tellinga for Vasvold finnes en Lars Nilsen (26 år) gift med Marith Andersdatter. Navnet er feil, han heter Lars Olsen og er sønn til Ole Olsen og Katrine Nilsdatter (hvilket viser at det finnes mange feil i disse folketellingene).

Denne diskusjonen har vært spesielt interessant for meg fordi jeg opprinnelig kommer fra Vannøya og faktisk kan huske noen av Kitti-familien, dette fordi det var (og er) denne familien som har rettighetene til reinbeite på Vannøya, se f.eks. omtale i Karlsøy bygdebok: Karlsøy bygdebok del 4

Mvh Odd Villy

Brukeravatar
8546

Legg inn av 8546 » 17. september 2010 kl. 20.56

:lol:
Nå kan jeg bare smile resten av helga!

Takk og takk igjen for hjelpa!
Håper det blir ei flott helg i Kirkenes, skulle gjerne vært der en tur igjen snart, hadde en kjempeflott tur til Øretoppen i august.
Mvh. Karin

dn25622

Legg inn av dn25622 » 18. september 2010 kl. 10.42

Må bare innrømme at etter nærmere ti år i Sør-Varanger, så har jeg fremdeles ikke vært på Øretoppen, har nok litt å jobbe med der :oops: Ha en fin helg :) Hilsen Odd Villy

Svar

Gå tilbake til «Balsfjord»