Petter Cederløf i Grue
Moderator: MOD_Hedmark
Petter Cederløf i Grue
Hei, jeg gjør et nytt forsøk og etterlyser informasjon om Petter Cederløf. Er det noen som vet hvor i Sverige han kom fra? Jeg finner mange med det etternavnet og det er så mange at søket blir vanskelig. Jeg har funnet hans familie i Norge i kirkebøkene men ikke noe om hans foreldre o s v.
Petter Cederløf født omk 1784 i Sverige. Gift 17 jan 1814 i Åsnes, med Kari Johannesdatter født 16 mai 1794 i Sætere søndre Hof.
Barn:
Ole Pettersen født 7 nov 1818 i Skyrud, Grue, dåp 22 nov 1818 i Grue kirke. Gift 2 nov 1843, med Johanne Eriksdatter.
Oliane Pettersdatter født 28 okt 1828 i Skjelmerud Grue, dåp 18 jan 1829.
Karen Pettersdatter født 19 apr 1832 i Grue, dåp 29 jul 1832 i Grue. Gift 4 jan 1864 i Hamar, med Even Thoresen.
Berte Maria Pettersdatter født 1 nov 1835 i Skjelmerud Grue, dåp 24 jan 1836.
Tove Nordeng
mail: [email protected]
Petter Cederløf født omk 1784 i Sverige. Gift 17 jan 1814 i Åsnes, med Kari Johannesdatter født 16 mai 1794 i Sætere søndre Hof.
Barn:
Ole Pettersen født 7 nov 1818 i Skyrud, Grue, dåp 22 nov 1818 i Grue kirke. Gift 2 nov 1843, med Johanne Eriksdatter.
Oliane Pettersdatter født 28 okt 1828 i Skjelmerud Grue, dåp 18 jan 1829.
Karen Pettersdatter født 19 apr 1832 i Grue, dåp 29 jul 1832 i Grue. Gift 4 jan 1864 i Hamar, med Even Thoresen.
Berte Maria Pettersdatter født 1 nov 1835 i Skjelmerud Grue, dåp 24 jan 1836.
Tove Nordeng
mail: [email protected]
Re: Petter Cederløf i Grue
Dersom jeg husker riktig står det i bygdeboka for Grue at han trolig var fra Borås i Sverige.
Petter Cederløf var min tipptippoldefar. Og dersom du finner mer info om han så er jeg også interessert i opplysningene....
mvh
Roy Eskild Banken
Petter Cederløf var min tipptippoldefar. Og dersom du finner mer info om han så er jeg også interessert i opplysningene....
mvh
Roy Eskild Banken
Tusen takk for svar! Her i Grue spekuleres det en del om denne mannen, Borås har jeg ikke hørt noe om. Da er du i familie med min samboer Ottar Bredvold fra Kirkenær. Hans bestefar var Emil Sætre fra Sætre i Grue.
Jeg skal prøve å søke i Borås på Familysearch så får vi se om noe kan komme opp. Selvfølgelig skal du få vite hvis vi finner noe.
Jeg skal prøve å søke i Borås på Familysearch så får vi se om noe kan komme opp. Selvfølgelig skal du få vite hvis vi finner noe.
Hei igjen
I hvilken av gruebøkene fant du ut om Petter Cederløf?
I hvilken av gruebøkene fant du ut om Petter Cederløf?
Jeg har ikke boken fremfor meg nå, men en kildehenvisning jer har notert på han er "Grueboka II, Harald Hvaberg, Grue kommune 1949, Side 737." Jeg kan sjekke det nærmere.
Min mormor var fra Bekkesletten i Grue. Dersom jeg husker riktig bodde Cederløf på Skjelmerud Bekkesletten med sin datter i 1865.
Dersom du er interessert kan jeg sende deg en lenke med brukernavn og passord til mitt slektstre på web slik at du kan se hva jeg har registrert om han og (noen av) hans etterkommere.
Min mormor var fra Bekkesletten i Grue. Dersom jeg husker riktig bodde Cederløf på Skjelmerud Bekkesletten med sin datter i 1865.
Dersom du er interessert kan jeg sende deg en lenke med brukernavn og passord til mitt slektstre på web slik at du kan se hva jeg har registrert om han og (noen av) hans etterkommere.
Hei, ja det er riktig at han bodde på Skjelmerud. Jeg har også funnet en del barn som ikke står med i folketellingen. Petter døde 4 april 1866 og var enkemann da. Jeg har funnet 6 barn og jeg har funnet alle i kirkebøkene unntatt en Emanuel som ble gift i 1836 med Oliane Olsdatter fra Sundsmoen i Grue. Jeg bruker Brothers Keeper som program og kan sende deg det jag har på Petter hvis du vil sjekke det.
Hilsen Tove Nordeng
Hilsen Tove Nordeng
Ja takk, jeg tar gjerne del av det du har om Petter Cederløf. Jeg har søkt på familysearch og fått frem noen barn, jeg har også prøvd slaktdata.org men Borås har bare en mann som kan være aktuell og da er ikke etternavnet Cederløf.
Jeg har tenkt å samle sammen litt og kjøpe en måned på Arkiv Digital, da hadde det vært greit å ha litt mere bestemt om Petter, å søke på Älvsborgs län blir litt stort område.
Jeg har tenkt å samle sammen litt og kjøpe en måned på Arkiv Digital, da hadde det vært greit å ha litt mere bestemt om Petter, å søke på Älvsborgs län blir litt stort område.
Hei Tove.
I Gruebok 81 - 90 Svinøre - Fuglerud s. 115 under Bnr 14(lnr. 230 d, 231 c) OPPI (Nordre Oppi) står bl.a. dette:
Christian Olsen gav skjøte til Sven Pettersen i 1848 for 500 spd.
Sven Pettersen(Cederløf) f. 1821 på Mo( foreldre Petter Svensen Cederløf g.m. Kari Johannesd. Kjølen), ble gift 1847 med Marte Torstensdatter f. ca. 1823 fra Holmen (far Torsten Olsen)
Barn: Petter f. 1848, Theodor f. 1850, Julius f. 1853 på Refset. Familien flyttet til Refset, trolig i 1852. I 1865 bodde de i Kongsvinger. Da var det sju barn( Skyrudslekten 12) Sven Pettersen solgte eiendommen her i 1852 til Johannes Larsen Sagen for 900 spd.
Det var det jeg fant i farten i den boka
I Gruebok 81 - 90 Svinøre - Fuglerud s. 115 under Bnr 14(lnr. 230 d, 231 c) OPPI (Nordre Oppi) står bl.a. dette:
Christian Olsen gav skjøte til Sven Pettersen i 1848 for 500 spd.
Sven Pettersen(Cederløf) f. 1821 på Mo( foreldre Petter Svensen Cederløf g.m. Kari Johannesd. Kjølen), ble gift 1847 med Marte Torstensdatter f. ca. 1823 fra Holmen (far Torsten Olsen)
Barn: Petter f. 1848, Theodor f. 1850, Julius f. 1853 på Refset. Familien flyttet til Refset, trolig i 1852. I 1865 bodde de i Kongsvinger. Da var det sju barn( Skyrudslekten 12) Sven Pettersen solgte eiendommen her i 1852 til Johannes Larsen Sagen for 900 spd.
Det var det jeg fant i farten i den boka

Lillian Kristiansen
Tusen takk for det! Jeg må nok kjøpe Gruebøkene for å kunne lete videre. Jeg har funnet flere barn til Petter og Kari, men det har mest vært en slump. I Familysearch står Petter oppført som Petter Pettersen Cederløf men hvis det står Svensen i boken er det nok mere riktig. Så vidt jeg har skjønt det skal Petter være født i Borås i Sverige og nå fins jo litt mere å gå på.
Hei igjen Tove.
Det står Petter Svendsen i Grueboka, men husk at det er Sekundær kilde
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Grue, Ministerialbok nr. 8 (1847-1858), Ekteviede 1848, side 242.
Vielse nr. 61 for Ungkarl og Jæger Svend Pettersen Voldsnæs, Inderst og Marthe Tostensdatter Holmen - hun er gårdmandsdatter.
Her står hans far som Inderst Petter Zederlef Skyrud - tolker Skyrud som "adresse" (Oppholdssted) ved sønnens vielse.
Jeg har Arkiv Digital - skal se om jeg finner noe.
Det står ikke noe farsnavn på Petter i Svends dåp heller.
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Grue, Ministerialbok nr. 6 (1814-1830), Fødte og døpte 1822, side 73.
Dåp nr. 133
Du kan låne inn alle bøkene for Grue på fjernlån fra Biblioteket - trenger ikke kjøpe dem. Har bare Grue Finnskog og ei Gruebok ellers kunne jeg hjulpet deg
med oppslag.
Det står Petter Svendsen i Grueboka, men husk at det er Sekundær kilde

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Grue, Ministerialbok nr. 8 (1847-1858), Ekteviede 1848, side 242.
Vielse nr. 61 for Ungkarl og Jæger Svend Pettersen Voldsnæs, Inderst og Marthe Tostensdatter Holmen - hun er gårdmandsdatter.
Her står hans far som Inderst Petter Zederlef Skyrud - tolker Skyrud som "adresse" (Oppholdssted) ved sønnens vielse.
Jeg har Arkiv Digital - skal se om jeg finner noe.
Det står ikke noe farsnavn på Petter i Svends dåp heller.
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Grue, Ministerialbok nr. 6 (1814-1830), Fødte og døpte 1822, side 73.
Dåp nr. 133
Du kan låne inn alle bøkene for Grue på fjernlån fra Biblioteket - trenger ikke kjøpe dem. Har bare Grue Finnskog og ei Gruebok ellers kunne jeg hjulpet deg

Lillian Kristiansen
Hei Tove.
Du skriver gift i Åsnes 17. januar 1814, men jeg finner dem her....
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 4 (1790-1815), Ekteviede 1815, side 470-471.
Vielse nr. 5 under 1815
Riktignok 17. januar i Aasnæs, men i 1815 som Petter Cedderløv fra Gaard Gaard i Grue (tyder jeg det til, men....) Det er vel helst oppholdsstedet hans ved vielsen.
FT 1865 for Svend og Marte
Skal se på AD litt senere i dag - nå må jeg litt annet noen timer
Tar med denne FT 1865 for Petter Sederløf pga skrivemåten på etternavnet.
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Grue, Ministerialbok nr. 10 (1864-1873), Døde og begravede 1866, side 270.
Begravelse nr. 40 Petter Sedelöv
Du skriver gift i Åsnes 17. januar 1814, men jeg finner dem her....

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 4 (1790-1815), Ekteviede 1815, side 470-471.
Vielse nr. 5 under 1815
Riktignok 17. januar i Aasnæs, men i 1815 som Petter Cedderløv fra Gaard Gaard i Grue (tyder jeg det til, men....) Det er vel helst oppholdsstedet hans ved vielsen.
FT 1865 for Svend og Marte
Skal se på AD litt senere i dag - nå må jeg litt annet noen timer

Tar med denne FT 1865 for Petter Sederløf pga skrivemåten på etternavnet.
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Grue, Ministerialbok nr. 10 (1864-1873), Døde og begravede 1866, side 270.
Begravelse nr. 40 Petter Sedelöv
Lillian Kristiansen