FTDNA Family Finder og DIStreff
Moderator: MOD_DNA
- Vidar Sigurd Øverlie
- Sted: LARVIK
FTDNA Family Finder og DIStreff
Hei
Den autosomale Family Finder testen er basert på treff blant alle aner. Dersom begge parter som har testet seg har registrert et stort antall aner for det første 5-8 generasjonene skulle man tro at DIStreff vil være et ypperlig verktøy for å identifisere felles nærmeste ane. Så langt har jeg kun Family Finder treff med en person som også har benyttet seg av DIStreff. Til nå har vi ikke klart å finne nærmeste dokumenterte felles ane. Er det noen andre som har erfaring med bruk av DIStreff for å sjekke resultatet av Family Finder treff?
mvh
Vidar
Den autosomale Family Finder testen er basert på treff blant alle aner. Dersom begge parter som har testet seg har registrert et stort antall aner for det første 5-8 generasjonene skulle man tro at DIStreff vil være et ypperlig verktøy for å identifisere felles nærmeste ane. Så langt har jeg kun Family Finder treff med en person som også har benyttet seg av DIStreff. Til nå har vi ikke klart å finne nærmeste dokumenterte felles ane. Er det noen andre som har erfaring med bruk av DIStreff for å sjekke resultatet av Family Finder treff?
mvh
Vidar
- Anne M. Berge
- Sted: GAMLE FREDRIKSTAD
Re: FTDNA Family Finder og DIStreff
Jeg synes DIS-treff og GED-treff virker litt krøkkete å bruke, og har tidligere fått feilmeldinger når jeg har prøvd laste opp osv.
Nå har jeg forsøkt å legge inn ny Gedcom med direkte aner, så kan vi jo se om det virker denne gangen?
Nå har jeg forsøkt å legge inn ny Gedcom med direkte aner, så kan vi jo se om det virker denne gangen?
Anne M. Berge skrev:Jeg synes DIS-treff og GED-treff virker litt krøkkete å bruke, og har tidligere fått feilmeldinger når jeg har prøvd laste opp osv.
Hvis du får feilmeldinger er det viktig å sende inn feilrapporten så den kan bli rettet til neste versjon.
For øyeblikket holder jeg på med en stor revisjon som tar noe tid å gjennomføre. Så v. 4.1.2.423 vil nok være den aktuelle i en god tid ennå.
Opplastingen av resultater kan være sårbar fordi det foregår en kommunikasjon mellom programmet og server hvor en bug også på server kan skape problem.
Vidar Øverlie skrev:Hei
mvh
Vidar
Interessant vinkling, men er jo sårbar da i og med utroskap i ett eneste ledd kan skape problemer.
Tilslag også i DIStreff viser kun at ingen av damene har vært utro i sløyfen som dere i såfall tester

- Anne M. Berge
Takk for innspill, Alf!
Jeg forsøker meg i alle fall så ser vi hvordan det slår ut innen dette systemet.
Jeg er vant til å bruke et online og interaktivt slektsstre på nettet for å sammenligne aner med andre, og dermed en svært mye enklere lay-out etc. Men det er jo ikke alle som ønsker å legge sine aner og linjer på internett, hverken på åpne eller lukkede sider, så DIS-treff kan være et godt alternativ til dette.
Jeg forsøker meg i alle fall så ser vi hvordan det slår ut innen dette systemet.
Jeg er vant til å bruke et online og interaktivt slektsstre på nettet for å sammenligne aner med andre, og dermed en svært mye enklere lay-out etc. Men det er jo ikke alle som ønsker å legge sine aner og linjer på internett, hverken på åpne eller lukkede sider, så DIS-treff kan være et godt alternativ til dette.
- Anne M. Berge
Om man får treff via en Family Finder test (FTDNA) kan man ikke vite hvilken del av treet eller hvilken/hvilke aner man kan ha felles. Det å sammenlingne rene anetavler er altså et sted å begynne, gjerne etter å ha snakket litt om hvor man skal lete rent geografisk.
Treffene indikerer grad av slektsskap, altså hvor nært felles ane skal være. Min erfaring er at man typisk har flere felles aner men lenger bak i linjene enn først indikert gjennom treff. Hovedgrunnen er at man ofte har flere aner/greiner i samme bygd eller prestegjeld, der slektene kan ha vært i generasjoner. Disse vil da dele samme genbase over lang tid, og egentlig være i slekt med hverandre mer eller mindre alle sammen.
Når man finner felles aner med en FF-match i et slikt område, vil det derfor være flere muligheter for hvilke enkeltpersoner som er felles ane - men slektskapen og området er fastslått.
Treffene indikerer grad av slektsskap, altså hvor nært felles ane skal være. Min erfaring er at man typisk har flere felles aner men lenger bak i linjene enn først indikert gjennom treff. Hovedgrunnen er at man ofte har flere aner/greiner i samme bygd eller prestegjeld, der slektene kan ha vært i generasjoner. Disse vil da dele samme genbase over lang tid, og egentlig være i slekt med hverandre mer eller mindre alle sammen.
Når man finner felles aner med en FF-match i et slikt område, vil det derfor være flere muligheter for hvilke enkeltpersoner som er felles ane - men slektskapen og området er fastslått.
Anne M. Berge skrev:Takk for innspill, Alf!
En annen ting er at GEDtreff også kan hjelpe deg med å gjøre registreringene bedre. F.eks. etter at du har kjørt et datasett kan du etterpå gå på menyen "Vis resultatfiler" og hvis menyene "Vis funne steder med personer" og nedenfor er aktiv kan du f.eks. velge oversikten over stedsnavn som programmet ikke kjente og der få oversikt over alle personene som du kanskje bør korrigere stedsnavnsregistrering på vises.
bruker du til alt overmål Disgen 8.2a kan du etter å ha satt dette opp i oppsettet høyreklikke på person og velge å redigere personen på direkten. Da starter Disgen med valgt person i redigeringsmodus automatisk. Bruker du i dette tilfelle stedsnavnstreet holder det med å rette en stedsnavnsforekomst.
Det finnes også mange andre rapporter.
Jeg synes det virker som interessen for Family Finder testen er liten. Det er svært få innlegg og spørsmål omkring dette.
Personlig fattet jeg interesse for testen for å forsøke å finne en ukjent far til min anmoder som ble født i Sverige i 1788.
Som far til min anmoder har det blitt angitt en spesiell slekt i Sverige og det har i inneværende måned lykkes meg å få til en avtale med en person i syvende generasjon som jeg nå tester meg imot.
Testen for personen i Sverige betaler jeg da det er jeg som har anmodet om det.
Allerede ved første henvendelse var personen meget positiv til å kunne hjelpe meg.
Jeg har allerede testet(autosomal) meg og ligger i basen hos FTDNA og testen på personen i Sverige blir nå sendt til FTDNA så det blir utrolig spennende å se om jeg får en match.
I slike situasjoner kan testen være avgjørende for å få svar på uløste gamle historier.
Jeg synes for øvrig at det er spennende å se alle treff jeg får og jeg anbefaler flere å forsøke denne metoden.
Personlig fattet jeg interesse for testen for å forsøke å finne en ukjent far til min anmoder som ble født i Sverige i 1788.
Som far til min anmoder har det blitt angitt en spesiell slekt i Sverige og det har i inneværende måned lykkes meg å få til en avtale med en person i syvende generasjon som jeg nå tester meg imot.
Testen for personen i Sverige betaler jeg da det er jeg som har anmodet om det.
Allerede ved første henvendelse var personen meget positiv til å kunne hjelpe meg.
Jeg har allerede testet(autosomal) meg og ligger i basen hos FTDNA og testen på personen i Sverige blir nå sendt til FTDNA så det blir utrolig spennende å se om jeg får en match.
I slike situasjoner kan testen være avgjørende for å få svar på uløste gamle historier.
Jeg synes for øvrig at det er spennende å se alle treff jeg får og jeg anbefaler flere å forsøke denne metoden.