Kirkebok og Lensmannens dødsfallsprotokoll - ulikt innhold

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Kjell Halvorsen
Sted: ÅMOT

Kirkebok og Lensmannens dødsfallsprotokoll - ulikt innhold

Legg inn av Kjell Halvorsen » 3. september 2010 kl. 21.48

Min oldemor Johanne Marie Halvorsen døde 11 april 1915 og ble begravet 15 april samme år - nr 31 Kvindekjøn Halden KLOK 11 side 218 link. I kolonne 5 - 'Ved gifte koner: Mandens, ved Børn: Faderens Navn og Stilling' - er oppgitt Toldrorskarl Johan Halvorsen og i min (forløpig resultatløse) leting etter hans dødsdato har jeg forutsatt at han var i live og ble enkemann da Johanne Marie døde. Imidlertid: ved søk i Glemmen lensmannsktrs dødsfallsprotokoll for 1915 er oppgitt følgende: Fhv. toldopsynsmands enke Johanne Marie Halvorsen meldt 12/4, død 11/4, som innlagt Veum asyl for Berg fattigvesens regning – nr 91 i 1915 link.

I klokkerboka nevnt ovenfor er flere andre kvinnelige avdøde omtalt som enker, men altså ikke min oldemor Johanne Marie. Fram til nå har min forståelse av kolonne 5 vært at dersom enken/enkemannens navn er oppgitt her, har vedkommende vært i live på tidspunktet da innføringen fant sted. Er dette en forståelse som deles av dere andre eller har jeg oppfattet dette feil ?

Mvh Kjell H.

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Re: Kirkebok og Lensmannens dødsfallsprotokoll - ulikt innho

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 4. september 2010 kl. 2.09

Jeg har opplevd at pårørende er blitt nevnt selv om de har vært død, men oftest (ikke alltid!) med et kors ved navnet. Jeg tolker det slik at det åpnes for at både gjenlevende og avdøde kan føres i feltet, selv om det nok stort sett er de gjenlevende som nevnes. Prestene tolket det kanskje forskjellig :roll:

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 4. september 2010 kl. 17.07

Takk for at du ga uttrykk for ditt syn på dette, Per-Olav. Med utgangspunkt i kirkebok-info har jeg fram til nå konsentrert meg om å finne dødsdato for oldefar Johan Halvorsen senere enn april 1915 i div arkiv fra dette distriktet i Østfold, men som resultat av hva som står skrevet i Glemmen lensmannsktr dødsfallsprotokoll, har jeg utvidet letingen til også å gjelde perioden 1905-1915. Dette fordi min oldefar (f. 1829) iflg andre kilder ultimo 1905 var ansatt som ’ Toldopsynsmand I klasse, Fredrikshald Toldsted.’ – lang aktiv yrkeskarriere ?

Rent konkret, hvordan tolker dere andre den info som foreligger, ref mitt innledende spørsmål ? Bør jeg godta som en faktum at oldemor Johanne Marie var enke da hun døde ?

Brukeravatar
dn17784
Sted: FJERDINGBY
Kontakt:

Legg inn av dn17784 » 8. september 2010 kl. 19.10

I utgangspunktet er ingen kilder garantert feilfrie, men jeg vil tro det er mer sannsynlig her at det er en utelatelse i klokkerboka, som i utgangspunktet bare registrerer dødsfallet og begravelsen, enn at din oldemor er feilaktig oppført som enke i dødsfallsprotokollen der det også registreres informasjon om arv og arvinger.

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 8. september 2010 kl. 23.20

Ok - takk for ditt synspunkt også, Bjørnar !

Jeg bør nok i først omgang forsikre meg om at det er lik info i klokkerbok og ministerialbok ved å ta en telefon til kirkekontoret i Halden for å sjekke dette - den sist tilgjengelige av de digitaliserte MINI for Halden avsluttes 1906. Og 1.desember er det frislipp av FT 1910 – da får jeg jo en mulighet til å avklare om oldefar Johan fortsatt var i live og evt hvor ekteparet på det tidspunktet var bosatt. Dette igjen vil jo kunne gjøre tidsvinduet for leting litt mindre. Ytterligere en mulighet for å få fastslått hvor lenge Johan Halvorsen levde, kan jo være et besøk på Norsk Tollmuseum og kikke i deres arkiver. Med litt hell vil jeg trolig – et eller annet sted - finne omtale av en tjenestemann som gjorde tjeneste på tollbua i Halden til han var nærmere 80 år.

Jeg har gjort flere gjennomganger av tilgjengelige digitaliserte kirkebøker for Berg og Halden og likeledes dødsfallsprotokoller for Halden byfogd og Berg lensmannskontor –alle for perioden 1905-1925, uten at navnet hans har dukket opp og det finner jeg litt merkelig :?

Helene Kristine Gurihus
Sted: ULNES
Kontakt:

Legg inn av Helene Kristine Gurihus » 21. januar 2011 kl. 21.39

Hei,

I FT1910 er de bosatt ved gardinfabrikken i Berg herred., begge i levende live.
mvh
Helene Kristine Gurihus

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 22. januar 2011 kl. 19.18

Takk for at du viste interesse, Dag !

Siden mitt siste innlegg i september 2010 har jo FT 1910 gitt mye ny info, også i dette tilfellet. I tillegg har jeg vært i kontakt med kirkekontoret i Halden som bekreftet at innholdet i ministerialboka - kolonne 5 var ’Fhv Toldopsynsmand Johan Halvorsen’, mao det samme som i klokkerboka. Av dette kan en vel konstatere at tittel på dette tema er besvart med – ja, det er ulikt innhold i de nevnte arkiver.

Et besøk på Norsk Tollmuseum ga heller intet svar på hvor lenge min oldefar levde, men en litt artig nyhet dukket opp idet Norsk Statskalender viste at han i 1910 mottok Borgerdådsmedaljen.

I min videre leting vil jeg nok konsentrere meg om fortsatte besøk på Norsk Tollmuseum i tillegg til graving i Haldensaviser.

Kjell H.

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 21. oktober 2011 kl. 22.15

Jeg fant omsider den endelige bekreftelsen på at lensmannen var feilinformert ved å lese en dødsannonse for min oldemor Johanne Marie Halvorsen, inntatt i ’Smaalenenes Amtstidende og Fredrikshalds Budstikke’ for tirsdag 13 april 1915. De etterlatte ble oppgitt som Johan Halvorsen, Forhendv. Toldopsynsmand – Børn og børnebørn.

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»