er det noen som har kontakt med finsk slektforsker?

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
dn25537
Sted: SVELVIK

er det noen som har kontakt med finsk slektforsker?

Legg inn av dn25537 » 25. august 2010 kl. 6.34

jeg følger slekt etter edvard wilhelm harila f 28/4 1912 i vadsø.
hans far isak wilhelm harila f 26/8 1966/67 66 i folketelling og 67 i kirkebok vadsø
hans mor grete matilde kaliainen f 21/11 1872
hans farfar erik johan harila 1840 i kokkola finland
hans farmor grete isakdatter f 1841.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =239#nedre

står i folketelling at de kommer fra kokkola i sverige, har letet sverige rundt men finner dem ikke, kan det være en mulighet at de kom fra finland via sverige ?

har prøvd meg på finsk slektforskning men sliter med språket.

er det noen som vet hvor jeg kan finne informasjon om hvorfor alle etterfølgere får etternavnet Harila ? det jeg vet er at dem har fått godkjent navnet fra justisdep, senest 1880 på isak w harila og at navnet i dag er et familienavn som ikke kan tas av andre.

er det noen som kan hjelpe meg med noen tips eller kontakt med noen hadde det hvert supert :)
hilsen bjørnar larsson

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: er det noen som har kontakt med finsk slektforsker?

Legg inn av Tore Kristiansen » 25. august 2010 kl. 10.45

Det er ikke så vanskelig å slektsforske i Finland. :)
Kirkebøkene ble skrevet på svensk fram til 1870-tallet.

Jeg synes at det finske arkivverkets informasjonsside for slektsforskere er en fin plass å begynne i Finland. http://www.arkisto.fi/se/palvelut/sukututkijoille/. Der finner du bl.a. lenker til Hiski (kirkebokavskrivingsprosjektet) og til digitaliseringsprosjektet til Finlands slektshistoriske forening.
De har ved digitaliseringa gitt kirkebøkene finske overskrifter, men det tar ikke lang tid før du kommer inn i det. :)

Kokkola er en by i Mellersta Österbotten. Den het Gamla Karleby på svensk. (Vennskapsby med Kristiansund!) Men det ser ut til at på Hiski har de bare skrevet av kirkebøkene for Gamlakarleby-Kokkola fram til 1862. Etter å ha søkt litt finner jeg ingen Harila i Kokkola med omegn. Derimot finner jeg mange med det slektsnavnet i Lappland og i Tornedalen. Kanskje Kokkola er et lite tettsted i Nord-Finland?
:) Tore

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: er det noen som har kontakt med finsk slektforsker?

Legg inn av Tore Kristiansen » 25. august 2010 kl. 12.34

Siden det står fødested Kokkola, Sverige på foreldrene og den eldste jenta i FT1875, vil jeg anta at du skal til Tornedalen.
Der er det et sted som heter Kukkola. Det ligger i Karungi i Haparanda. Lenke til Karl Gustavs (Karungi) på Anbytarforum.
Hemmanet Harila skal finnes i Kukkola. :) Da blir det i Sverige du skal lete, og ikke i Finland. :)

På ei side til Kukkola hembygdsförening står det nevnt noe om Harilaslekt i Kukkola. På bakgrunn av dette, antar jeg at du skal begynne å lete der. (Et tips er å sjekke alle opplysninger i Norge først. For eksempel om det kan stå et fødested på eldste dattera, Ewa, da hun blir konfirmert i Vadsø. Hadde du sjekket den: Bysoknet i Vadsø, Ministerialbok nr. 5 (1873-1884), Konfirmerte 1878, side 139 hadde du sikkert spart deg for masse leiting, siden det står der at hun ble født i Karl Gustav.... ;) )

Det er derfor vi har slike fora som dette, slik at du skal få tips til hvor og hvordan du skal lete, når du står fast. :) Lykke til med leitinga i Tornedalen.

(Da jeg søkte på Anbytarforum etter Harila, fant jeg nevnt noe om Harila født på 1600-tallet. Men i samme tråden var det også noe om min egen slekt (Kaski og Martimo) som jeg ikke hadde sett før. Så en takk til deg for at jeg fant det også. :) )

(Moderator flytter vel dette emnet dit det passer?)
:) Tore

Svar

Gå tilbake til «Andre land - ukjent»