Peder Jonsen Storuglen

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Grete Sommervold Ståhl
Sted: TRONDHEIM

Peder Jonsen Storuglen

Legg inn av Grete Sommervold Ståhl » 15. august 2010 kl. 18.16

Søker foreldre til Peder Johnsen Storuglen. f.1784 på Randli Gift første gang med en enke på Stor ugla. 2 gang med Jonetta Ingebriktsdater Halset . døde på Øvre Hallset i 1851

Gunnar Husby Gundersen
Sted: LODDEFJORD

Re: Peder Jonsen Storuglen

Legg inn av Gunnar Husby Gundersen » 16. august 2010 kl. 10.46

Hei

I følge FT1801 for Bradsberg, Randlien var Peder Joensen 14 år. Hans mor Ane Torgersdatter var gift for andre gang med Iwer Jenssen. Kirkebøkene for Bratsberg i Strinda gir vel deg svaret på faren.

Mvh
Gunnar

Grete Sommervold Ståhl
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Grete Sommervold Ståhl » 23. august 2010 kl. 19.06

Det du skriver Om Peder Johnsen Randlien kan ikke være helt rett på side 291. i strinda boka kan det oppfates som Ane Torgesdtr er Peders mor men på side 392 under Nedre Randli står det at Ane Torgersdtr var i første ekteskap gift med Even Randliøien. Da burde Barna hete evensen til etternavn . i stt 2 ekteskap hadde hun ingen barn. Jeg lurer derimot på om Peder kan være den Peder Joensen døpt 24/6 1887 som var sønn av Jon Paulsen Randlien og hustru Martha Johnsdtr, Da de begge døde i henholdsvis 1794 og 1791 og at Ane og Iver kunne være deres fosterforeldre Men Jeg er ikke sikker Kansje noen andre Vet det.

Gunnar Husby Gundersen
Sted: LODDEFJORD

Legg inn av Gunnar Husby Gundersen » 24. august 2010 kl. 14.27

Hei igjen.

Jeg tror din konklusjon er riktig. Jon Paulsens bror Ole var fadder i dåpen til Peder. Peder hadde også en bror Paul og en søster Ingebor. Ole var gift med Giertru Olsdatter Storuglen og de hadde 9 barn hjemme ved FT1801. Hvis du ikke har funnet noen barn fra ekteskapet til Ane og Even samt at det ikke var noen barn i det andre eksteskapet så var det vel naturlig at Jon og Marthas barn ble på Randlien som opprinnelig var deres hjem.

Mvh
Gunnar

Svar

Gå tilbake til «Klæbu»