Informasjon om husmannsplasser på Finnøy i Ryfylke

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
dn13426
Sted: STAVANGER

Informasjon om husmannsplasser på Finnøy i Ryfylke

Legg inn av dn13426 » 20. juli 2010 kl. 10.19

Vet noen hvor jeg kan finne informasjon om husmannsplasser og hvor de ligger for Finnøy i Ryfylke? Er spesielt interessert i husmannsplassene på gårdene Berge, Reilstad og Rode.
Har informasjonen fra bygdebøkene, men vil vite mer om når de var i bruk og hvor de er/var lokalisert på gårdene.

Mvh
Kjell Kristian Gundersen

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Informasjon om husmannsplasser på Finnøy i Ryfylke

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 26. juli 2010 kl. 9.03

Det var ingen lokalkjende som svara....

I sjeldne tilfelle er det nokon som har laga ei meir eller mindre samla oversikt over plassar som har vore i eit område. Men vanlegvis er det bygdeboka som har den mest fullstendige informasjonen. Og på dette feltet varierer kvaliteten svært mykje. Det kjem av at mengda av tilgjengelege opplysningar varierer mykje.

Eg kan ingenting om Finnøy, men reknar med at det har vore ei "vestlandsk" form for husmannsvesen der. Formelt sett var "Husmann" ein som brukte jord som ikkje var matrikulert, men høyrde inn under eit anna bruk. Dette varierte frå ei hustomt til det vi ville kalle eit gardsbruk.

Dersom plassen seinare vart skyldsett som eige bruk, er han ofte med i bygdeboka. Dersom han berre gjekk ut og vart oppteken i bruket han høyrde til etter nokre tiår, er det meir uvisst.

Festesetlar skulle tinglysast frå ein gong på 1700-talet, men dette vart ofte ikkje gjort. Sjølv om slike opplysningar finst, er det ikkje sikkert at vi kan lokalisere plassen i terrenget. Sidan husmannen ikkje betalte skatt direkte (men gjennom bygselavgifta), kan vi ikkje lese frå futen sine kassabøker (dersom dei finst) kor lenge plassen var i bruk.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Informasjon om husmannsplasser på Finnøy i Ryfylke

Legg inn av Tore Kristiansen » 26. juli 2010 kl. 11.19

Jeg kjenner heller ikke til Finnøy spesielt, men jeg har et tips for å finne ut hvor husmannsplassene kan ha vært. Du kan spørre på gardene der om de vet. Hvis de ikke vet akkurat at det har vært en husmannsplass så kan det ha vært at de har vært borti hustufter eller steingjerder i forbindelse med graving, oppdyrking av myr og lignende. (Oppdyrking av myr ble det gitt mye støtte til på 1970-tallet (i alle fall her på Nordmøre), og da gravde de grøfter for å drenere myrene.)

Hvis ingen av de som bor på gardene nå husker eller kan ha formening om plasser, kan det være at du kan finne fram til eldre som har bodd på gardene, og som kanskje kan huske noe.

Et annet tips kan være kart fra jordskifteverket. Det kan være at det finnes nevnt husmannsplasser på dem, men dette har jeg ikke erfaring fra sjøl. (Har ikke kommet så langt ennå. :) ) Lenke til Sør-Rogaland jordskifterett. Det kan være at de har oppbevart gamle kart hos den lokale jordskifteretten, hvis de ikke har sendt dem videre til Stats- eller Riksarkiv. Men du kan vel ringe dem og spørre?
:) Tore

Svar

Gå tilbake til «Generelt»