folketellinger i amerika

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Mary-Ann Ressem
Sted: BÅTSFJORD

folketellinger i amerika

Legg inn av Mary-Ann Ressem » 12. juli 2010 kl. 23.52

leter etter slekt i amerika og har fått hjelp. MEN jeg står fast når det gjelder å finn ft der borte. er inne på familysearch og finner kun census 1880/1.
HVOR skal jeg gå for å finne senere folketelling.
Er det digitaliserte kirkebøker slik som i norge?

står fast ... noen som kan gi meg noen gode råd og tips??

mary-ann ressem
mary-ann ressem

dn22734
Sted: ÅLGÅRD

Re: folketellinger i amerika

Legg inn av dn22734 » 13. juli 2010 kl. 8.59

Heisann!

Grunnen til at du ikke finner alle folketellingene (eller censusene) der, er at de i USA tar betalt for de meste når det gjelder å bla/søke online i eldre dokumenter. En tjeneste som mange bruker er www.ancestry.com.

I USA hadde man ikke kirkebøker på samme måte som i Norge, der man har en kirkebok for hvert prestegjeld eller sokn. Allikevel finnes det flere eksempler på kirker som noterte ned hendelser. Søk på internett for å finne ut om dette gjelder "din" kirke.

Du kan finne noen flere folketellinger i denne tjenesten hos Familysearch: http://pilot.familysearch.org/recordsearch/start.html# .
Mvh
Bjarte

Mary-Ann Ressem
Sted: BÅTSFJORD

Legg inn av Mary-Ann Ressem » 13. juli 2010 kl. 21.51

takk. da har jeg et par ledetråder å utforske.
mary-ann ressem

Brukeravatar
dn17784
Sted: FJERDINGBY
Kontakt:

Legg inn av dn17784 » 18. juli 2010 kl. 10.04

Ancestry.com, som har det største tilbudet, gir deg 14-dager gratis prøvetid. Du må registrere kredittkortinfo, men om du kansellerer abonnementet innen 14 dager betaler du ingenting. (Håper jeg, skal kansellere onsdag.)

Du kan søke i alt de har av materiale, eller bare noe, men av og til kan det være vanskelig å finne rett person. Riktignok tar søkemotoren utrolig mange varianter, men både de som har ført skjemaene for hånd rundt århundreskiftet, og de som leser det i dag, gjør ett og annet pussig krumspring.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»