Guttorm Torsteinsen, Grue/Hof

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Brukeravatar
dn21533
Sted: OSLO
Kontakt:

Guttorm Torsteinsen, Grue/Hof

Legg inn av dn21533 » 2. juli 2010 kl. 2.17

Hei, jeg sitter her og leker meg med slekta, og har funnet en GUTTORM TORSTEINSEN som i 1737 giftet seg med MARITHE ERICHSDATTER i Grue. De bodde da på Nordgaarden, og fikk minst fire barn, nemlig Tosten (1738), Erik (1740), Anne (1743) og Ivar (1745). Sistnevnte bor på Nordgården i FT1801
med kona, deres felles barn og hans datter fra et tidligere forhold.
Så langt er alt vel.

Eldstesønnen Tosten flyttet til S(k)jørbotten i Hof og giftet seg der, og det var mens jeg lette etter dennes svigerfamilie at jeg kom over en Guttorm Tostensen som ble [url=http­://­www­.­arkivverket­.­no­/­URN­:­kb_read­?­idx_kildeid­=­9159­&­idx_id­=­9159­&­uid­=­ny­&­idx_side­=-­24­]gift i 1752[/url] Denne Guttorm bodde på Oustad, hvilket bruden, Anne Povelsdatter også gjorde. De to fikk en utenomekteskapelig datter, Ingebor, året før, men hverken ved vigselen eller hennes dåp er parets sivilstand nevnt, men det jeg lurer på, er altså om det er samme Guttorm!

For ordens skyld lever Ingen av de tre i FT1801.

Jeg tenker som så at det er noe uvanlig at et par på den tiden får fire barn på syv år, for så å "bråstoppe", så det er ikke usannsynlig at mor eller far døde, og dermed satte en stopper for videre produksjon. Guttorm synes da heller ikke å være noe spesielt vanlig navn i noen av områdene, og om han var rundt 20 da han giftet seg med Marithe, ville han ikke være utgammel, faktisk ikke mer enn 35, når Anne kom på banen :-)

Jeg vet selvfølgelig ikke, og håper noen har konkret kunnskap, ideer, eller noe annet å komme med før jeg blir nødt til å tråle de kronologiske listene for både Grue og Hof i perioden 1745 til 1800... :wink:

Øvrige data og kilder til familien ligger i databasen min.
Med vennlig hilsen
Renate Gulbrandsen,
Bildeforfedre.com

dn23027
Sted: MANDAL

Re: Guttorm Torsteinsen, Grue/Hof

Legg inn av dn23027 » 2. juli 2010 kl. 5.11

Hei :)
Du bør kanskje bla i kirkebøkene? Han som var gift med Anne Povelsdatter fikk bl.a en datter Marte (kan være oppkalt etter første kone om det er samme mannen), og han bodde etterhvert på Dulpatorpet med Anne (jeg rotet litt i bøkene for å se hvor barna ble født)..så gifter han seg med Ingeborg Gudmundsdatter 23 des 1771..og de får bla. en datter Anne (oppkalt etter konen Anne, tenker jeg). Jeg fikk opp mye på familysearch (pilot).

Her er siste vielsen med Ingeborg Gudmundsdatter, høyre side under overskriften Hof 23.dec (par nr 2): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-234

Mvh
Linda W

Finn Sollien
Sted: SANDEFJORD

Re: Guttorm Torsteinsen, Grue/Hof

Legg inn av Finn Sollien » 2. juli 2010 kl. 22.34

Marit/Marte Eriksdatter døde på Nordgården og ble begravet/jordfested i Grue 12/10 1753 (side147) 52 år gml. Guttorm giftet seg om i 1757 med Olea Olsdatter Sund. Sønnen Ole 1757, datter Marthe 1761, d. 1762. Olea Olsdatter døde 1773 46 år. Mvh. Finn Sollien.

Svar

Gå tilbake til «Solør - ukjent kommune»