Bøter/straf for leiermål

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
20027
Sted: MO I RANA

Bøter/straf for leiermål

Legg inn av 20027 » 26. juni 2010 kl. 12.45

Min tippoldefar er døpt i Sogndal, Sogn og Fjordana i 1842 og registrert i ministerialboken som Uægte.
Jeg har forstått det slik at "leiermål" vanligvis ble straffet på en eller annen måte. Man skulle tro at en slik domsavsigelse skulle protokolleres og på den måten foreligge som en mulig kilde.

:?: 1. Var det kirken v/presten som var dømmende instans ved slike forseelser eller hva?

:?: 2. Var det normer/regler for straffeutmålingen eller var det "dommerens" subjektive vurdering som ble lagt til grunn?

:?: 3. Hvor ble slike dommer protokolert og er disse protkollene tilgjengelig på internett?

Jeg tror dette er spørsmål av allmen interesse.
Håper tilbakemelding.

Mvh
Svein Hamran[/b]

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Bøter/straf for leiermål

Legg inn av Paul Johan Hals » 26. juni 2010 kl. 14.00

Du finner en del informasjon i denne tråden.
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=72944

Mvh Paul

20027
Sted: MO I RANA

Re: Bøter/straf for leiermål

Legg inn av 20027 » 27. juni 2010 kl. 21.00

Ja, jeg leste gjennom innleggene i denne saken før jeg opprettet nytt emne, men fant ikke svar på det jeg var interessert i. Ikke før innlegget til Henning Andersen kom til, og det skjedde omtrent samtidig som jeg la ut mine spørsmål.
Veldig opplysende for meg det han skriver der.

Ut fra det som står der kan jeg konkludere med:
- Fordi leiermålet i dette tilfellet ble begått i 1841, at dette var første leiermål for mora og fordi at man for farens vedkommende "- - intet vet." er det ikke avsagt noen straff. Det betyr at jeg ikke kan finne noen opplysninger om barnefaren i et strafferegister.

Så langt kom jeg langs den stien!

Mvh
Svein H

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»