Hans Mathiesen og Karoline/Karen, Ringsaker-Wisconsin 1850
Moderator: MOD_Hedmark
- Anne M. Berge
- Sted: GAMLE FREDRIKSTAD
Hans Mathiesen og Karoline/Karen, Ringsaker-Wisconsin 1850
Folketellingen i 1870 (census) i Wisconsin (LaCrosse) lister opp Mary Mattison, 17 år gammel. Hun er født i Wisconsin og er datter av Hans (46) og Karoline (45) Mattison, begge født i Norge. Hans og Karoline er listet med seks barn i 1870: Mary, Bent, Cornelius, Gilbert, Olaus og Clarry. Mattison kan være en versjon av hans patronymikon i Norge (Mathiesen, Mattisson, etc). Antatte fødselsår er Hans født omkring 1824 og Karoline omkring 1825.
Et søk på FamilySearch gir:
Hans Mattison født 10 juni 1825
Gift med Karen Brown
Død 11. juni 1897 i Unity, Trempealeau, Wisconsin
Foreldre er Mathias Matheson og Marthe Dahl
I 1880 er Mary gift, mens Hans og Karen bor sammen med de andre fem barna.
1880 Census for Wisconsin, Trempealeau county, Unity
Mathison, Hans, 54
Karen, 55
Cornelius, 22
Gilbert, 20
Olaus, 18
Clara, 13
Oscar, 9
Et søk på ancestry, 1900 census, viser at Hans og Karoline/Karen kom til USA i 1850.
1900 United States Federal Census
Name: Karen Mathison
Home in 1900: Unity, Trempealeau, Wisconsin
Birth Date: Jul 1824
Birthplace: Norway
Race: White
Immigration Year: 1850
Relationship to Head of House: Mother
Father's Birthplace: Norway
Mother's Birthplace: Norway
Mother: number of living children: 5
Mother: How many children: 8
Marital Status: Widowed
Occupation: View on Image
Neighbors: View others on page
Household Members: Name Age
O*Q*Y Mathison 37
Berthe Mathison 38
Joseph Mathison 16
Anton Mathison 14
Martha Mathison 11
Karen Mathison 75
Cornelius Mathison 42
Er det noen som har kjennskap til Hans og Karoline/Karen og hvor i landet de kan komme fra?
Et søk på FamilySearch gir:
Hans Mattison født 10 juni 1825
Gift med Karen Brown
Død 11. juni 1897 i Unity, Trempealeau, Wisconsin
Foreldre er Mathias Matheson og Marthe Dahl
I 1880 er Mary gift, mens Hans og Karen bor sammen med de andre fem barna.
1880 Census for Wisconsin, Trempealeau county, Unity
Mathison, Hans, 54
Karen, 55
Cornelius, 22
Gilbert, 20
Olaus, 18
Clara, 13
Oscar, 9
Et søk på ancestry, 1900 census, viser at Hans og Karoline/Karen kom til USA i 1850.
1900 United States Federal Census
Name: Karen Mathison
Home in 1900: Unity, Trempealeau, Wisconsin
Birth Date: Jul 1824
Birthplace: Norway
Race: White
Immigration Year: 1850
Relationship to Head of House: Mother
Father's Birthplace: Norway
Mother's Birthplace: Norway
Mother: number of living children: 5
Mother: How many children: 8
Marital Status: Widowed
Occupation: View on Image
Neighbors: View others on page
Household Members: Name Age
O*Q*Y Mathison 37
Berthe Mathison 38
Joseph Mathison 16
Anton Mathison 14
Martha Mathison 11
Karen Mathison 75
Cornelius Mathison 42
Er det noen som har kjennskap til Hans og Karoline/Karen og hvor i landet de kan komme fra?
Sist redigert av Anne M. Berge den 2. juli 2010 kl. 11.02, redigert 1 gang totalt.
-
- Sted: OSLO
Re: Hans Mathiesen og Karoline/Karen til Wisconsin i 1850
Gjorde et oppslag i G. Naeseth: Norwegian immigrants to the United States 1825-1850 bind 5 (som dekker året 1850).
Her finner jeg følgende opplysninger:
Hans Mathisen Dahlbye [Hans Martinsen, 25, m], son of Mathias Olsen Transberg and Berte Olsdatter, born in Ringsaker, Hedmark, May 7, 1825. Emigrated from Ringsaker, Hedmark to Dane Co., WI; by 1858 to Jackson Twp., La Crosse Co., WI.
Married in Dane Co., WI, May 19, 1851, Karen Børresdatter Gudersveen (1850:2869), daughter of Børre Gudbrandsen Gudersveen and Kjersti Halsteensdatter, born July 30, 1824. She had emigrated from Ringsaker, Hedmark in 1850.
Children include: Mary born 1854, Bent born 1855, Kornelius born February 16, 1858, Gilbert born February 23, 1860, Klara Susanna born June 21, 1866, Antonette born August 27, 1867, Henry Oscar born August 20, 1870.
Tove D. Johansen, Oslo
Her finner jeg følgende opplysninger:
Hans Mathisen Dahlbye [Hans Martinsen, 25, m], son of Mathias Olsen Transberg and Berte Olsdatter, born in Ringsaker, Hedmark, May 7, 1825. Emigrated from Ringsaker, Hedmark to Dane Co., WI; by 1858 to Jackson Twp., La Crosse Co., WI.
Married in Dane Co., WI, May 19, 1851, Karen Børresdatter Gudersveen (1850:2869), daughter of Børre Gudbrandsen Gudersveen and Kjersti Halsteensdatter, born July 30, 1824. She had emigrated from Ringsaker, Hedmark in 1850.
Children include: Mary born 1854, Bent born 1855, Kornelius born February 16, 1858, Gilbert born February 23, 1860, Klara Susanna born June 21, 1866, Antonette born August 27, 1867, Henry Oscar born August 20, 1870.
Tove D. Johansen, Oslo
-
- Sted: OSLO
Sjekket både ministerialbok og klokkerbok, finner at Hans ble født 9. juni 1825 (Tranberg)
(Hadde problem med å få lagt inn lenke, men han er nummer 1217 i klokkerboka for Ringsaker)
Tove DJ
(Hadde problem med å få lagt inn lenke, men han er nummer 1217 i klokkerboka for Ringsaker)
Tove DJ
Hei.
Legger inn lenke til begge - Ministerialbok og Klokkerbok.
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 6 (1821-1826), Fødte og døpte 1825, side 77-78
Dåp Hans født 9. juni 1825 nr. 1217
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Klokkerbok nr. 3 (1824-1826), Fødte og døpte 1825, side 52-53
Dåp nr. 1217 Hans født 9. juni 1825
Han er døpt i Veldre kirke 26. juni 1825. Foreldre er Mattis Olsen og Berte Olsdatter på Tranberg. De er Selveiere.
I følge Family Search har de fra før datteren Maria født 1821
Foreldrene gifter seg i Ringsaker i 1820
Karen født 30. juli 1824 Ringsaker på FS
En søster Maria født 1820
Foreldrenes vielse på FS
Legger inn lenke til begge - Ministerialbok og Klokkerbok.
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 6 (1821-1826), Fødte og døpte 1825, side 77-78
Dåp Hans født 9. juni 1825 nr. 1217
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Klokkerbok nr. 3 (1824-1826), Fødte og døpte 1825, side 52-53
Dåp nr. 1217 Hans født 9. juni 1825
Han er døpt i Veldre kirke 26. juni 1825. Foreldre er Mattis Olsen og Berte Olsdatter på Tranberg. De er Selveiere.
I følge Family Search har de fra før datteren Maria født 1821
Foreldrene gifter seg i Ringsaker i 1820
Karen født 30. juli 1824 Ringsaker på FS
En søster Maria født 1820
Foreldrenes vielse på FS
Lillian Kristiansen
- Anne M. Berge
Fantastisk!
Etter noen dager offline ligger det svar på masse - og jeg har mye å arbeide videre med. Ringsaker er logisk, siden datteren Mary Clara (f 1853) giftet seg med John (Johannes) Klungseth, også opprinnelig fra Ringsaker. Det ser ut til at disse familiene kjente hverandre.
Tusen takk til Tove og Lillian og god sommer!
Etter noen dager offline ligger det svar på masse - og jeg har mye å arbeide videre med. Ringsaker er logisk, siden datteren Mary Clara (f 1853) giftet seg med John (Johannes) Klungseth, også opprinnelig fra Ringsaker. Det ser ut til at disse familiene kjente hverandre.
Tusen takk til Tove og Lillian og god sommer!
Hei Anne.
Trenger du mere hjelp her i Ringsaker så er det bare å si fra.
Kirkebøkene her starter i 1734 - er samlet frem til 1878 - da deler det seg fra 1879 i 3 deler. Ringsaker/Veldre - Ringsaker/Brøttum - Ringsaker/Ringsaker inkl. Åsmarka Kapel ( i dag Åsmarka kirke) Det finnes ikke bygdebøker for Hovedsognet Ringsaker, men det er Bygdebok for Veldre - den lå lenge ute den boka, men nå finner jeg den ikke lenger - de har gjort om sine hjemmesider. (sender deg en PM på det) - Brøttumsboka av Niels Moen og de NYE har jeg som jeg kan gjøre oppslag i om nødvendig.
Utenom selve Ringsaker kan du fort havne i Furnes eller Nes Hedmark - da er det andre kirkebøker og Bygdebøker - her har jeg Furnesboka og Nesbøkene for oppslag.
Trenger du mere hjelp her i Ringsaker så er det bare å si fra.

Kirkebøkene her starter i 1734 - er samlet frem til 1878 - da deler det seg fra 1879 i 3 deler. Ringsaker/Veldre - Ringsaker/Brøttum - Ringsaker/Ringsaker inkl. Åsmarka Kapel ( i dag Åsmarka kirke) Det finnes ikke bygdebøker for Hovedsognet Ringsaker, men det er Bygdebok for Veldre - den lå lenge ute den boka, men nå finner jeg den ikke lenger - de har gjort om sine hjemmesider. (sender deg en PM på det) - Brøttumsboka av Niels Moen og de NYE har jeg som jeg kan gjøre oppslag i om nødvendig.
Utenom selve Ringsaker kan du fort havne i Furnes eller Nes Hedmark - da er det andre kirkebøker og Bygdebøker - her har jeg Furnesboka og Nesbøkene for oppslag.
Lillian Kristiansen
- Anne M. Berge
Takk igjen til Lillian!
Jeg har funnet Karens dåp her:
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 6 (1821-1826), Fødte og døpte 1824, side 51-52. Nr 956.
Permanent sidelenke
Permanent bildelenke
Gårdsnavnet ser for meg ut til å være noe slikt som Tjerneeie - er det noen som er kjent i området som vet mer der?
Jeg har funnet Karens dåp her:
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 6 (1821-1826), Fødte og døpte 1824, side 51-52. Nr 956.
Permanent sidelenke
Permanent bildelenke
Gårdsnavnet ser for meg ut til å være noe slikt som Tjerneeie - er det noen som er kjent i området som vet mer der?
Hei Anne.
Ja, det er Tjerne eie - altså en plass/husmandsplass under Tjerne gård. Det står Hsf. og det betyr Husmandsfolk. Alle faddere er også bosatt under gården.
Jeg lurer på om jeg skal flytte etterlysningen din til Ringsaker ettersom det nå er der dine "aner" befinner seg. Vil du det?
Ja, det er Tjerne eie - altså en plass/husmandsplass under Tjerne gård. Det står Hsf. og det betyr Husmandsfolk. Alle faddere er også bosatt under gården.
Jeg lurer på om jeg skal flytte etterlysningen din til Ringsaker ettersom det nå er der dine "aner" befinner seg. Vil du det?
Sist redigert av dn12117 den 2. juli 2010 kl. 11.19, redigert 1 gang totalt.
Lillian Kristiansen
- Anne M. Berge
Ja, denne tråden hører nå hjemme under Ringsaker. Overskriften er også endret.
Da tolket jeg Tjerneeie riktig - og får spore videre under Tjerne og husmannsfolk der. Takk for hjelp igjen!
Da tolket jeg Tjerneeie riktig - og får spore videre under Tjerne og husmannsfolk der. Takk for hjelp igjen!
Hei igjen Anne.
Da er det flyttet og jeg sletter den andre.
Tjerne er ikke langt fra der jeg nå sitter. Om du går til en av de Kartinngangene som er på Dis - Norges hjemmeside og søker på Tjerne så tror jeg du vil se hvor det er.
Skal se litt på dette senere - mulig du kommer innpå noe jeg har i mitt "slektstre" fra før - en evt. sidegren/inngifte. Jeg har holdt på med litt forskjellig de siste 17 år så det er utrolig mye jeg har liggende utenom mitt eget slektstre også.
Da er det flyttet og jeg sletter den andre.
Tjerne er ikke langt fra der jeg nå sitter. Om du går til en av de Kartinngangene som er på Dis - Norges hjemmeside og søker på Tjerne så tror jeg du vil se hvor det er.
Skal se litt på dette senere - mulig du kommer innpå noe jeg har i mitt "slektstre" fra før - en evt. sidegren/inngifte. Jeg har holdt på med litt forskjellig de siste 17 år så det er utrolig mye jeg har liggende utenom mitt eget slektstre også.
Lillian Kristiansen
Anne, jeg ønsker litt info om Mary Clara og John Klungseth's ekteskap og barn.Jeg vet a de bodde i Unity, Trempelau, WI i 1880 OG 1900. Disse barna er kjent for meg: Adolph Homner ( var med i 1. verdenskrig), Albert, Selma O., Selmer O., Theophilus O., Lona Eveline og Alma Dianna, Mathilde, Bernhard.
John er enkemann i 1900.
Det jeg mangler her er ekteskapsdato , fødselsdatoer og dødsdato er....
Han er f. 1852 på Nes og emigrerte i 1869. Har mer om hans familie..
John er enkemann i 1900.
Det jeg mangler her er ekteskapsdato , fødselsdatoer og dødsdato er....
Han er f. 1852 på Nes og emigrerte i 1869. Har mer om hans familie..
- Anne M. Berge
Hans Myhre: Jeg har ikke mer informasjon om John Klungseths og Marys ekteskap/barn enn det du nevner, dessverre, men det er mulig det fins mer gjennom ancestry.com - har ikke tilgang til det akkurat nå.
Johannes Klungseth vil jeg gjerne vite mer om, så flott om du kan legge inn det du har - jeg har lurt på om han har tilknytning til Saugstad og Mariendahl. Vet du mer om det?
Lillian og Tove: Kjersti Halsteensdatter, Karens mor, har jeg prøvd å lete etter. Jeg finner ingen som passer i kirkebøkene for Ringsaker, men FT1801 har denne:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 64729#ovre
164725 * Halsteen Embrethsen Mand 38 Givte 1ste gang Inderste dagleyer M
164726 Kari Mortensdtr Hans kone 38 Givte 1ste gang K
164727 Elen Halsteensdtr Deres børn 8 Ugivt K
164728 Helene Halsteensdtr Deres børn 4 K
164729 Kirstie Halsteensdtr Deres børn 3 K
Det ser ut til at familien var dagarbeidere og de kan ha flyttet mye rundt. Står det noe i Veldre-boka om at familien har tilknytning til Elverum, eller var dette et midlertidig opphold?
Kjersti og Børre (Karens foreldre) var fra Tjerne, eller de bodde i alle fall på en plass der da de giftet seg i 1820: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 5 (1814-1826), Ekteviede 1820, side 416-417. Nummer 230.
Permanent sidelenke
Permanent bildelenke
og ved Karens dåp i 1824. (se over)
Vet dere hvor navnet Gudersveen nevnt i Naeseth kom fra?
Johannes Klungseth vil jeg gjerne vite mer om, så flott om du kan legge inn det du har - jeg har lurt på om han har tilknytning til Saugstad og Mariendahl. Vet du mer om det?
Lillian og Tove: Kjersti Halsteensdatter, Karens mor, har jeg prøvd å lete etter. Jeg finner ingen som passer i kirkebøkene for Ringsaker, men FT1801 har denne:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 64729#ovre
164725 * Halsteen Embrethsen Mand 38 Givte 1ste gang Inderste dagleyer M
164726 Kari Mortensdtr Hans kone 38 Givte 1ste gang K
164727 Elen Halsteensdtr Deres børn 8 Ugivt K
164728 Helene Halsteensdtr Deres børn 4 K
164729 Kirstie Halsteensdtr Deres børn 3 K
Det ser ut til at familien var dagarbeidere og de kan ha flyttet mye rundt. Står det noe i Veldre-boka om at familien har tilknytning til Elverum, eller var dette et midlertidig opphold?
Kjersti og Børre (Karens foreldre) var fra Tjerne, eller de bodde i alle fall på en plass der da de giftet seg i 1820: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 5 (1814-1826), Ekteviede 1820, side 416-417. Nummer 230.
Permanent sidelenke
Permanent bildelenke
og ved Karens dåp i 1824. (se over)
Vet dere hvor navnet Gudersveen nevnt i Naeseth kom fra?
Anne, har ancestry.com...
Er dette slekta di eller hjelper du bare noen? John er fra Nes, ikke Ringsaker Men dette er samme kommune nå. Kan ikke se noen tilknytning til Saugstad eller Mariendahl..
Er dette slekta di eller hjelper du bare noen? John er fra Nes, ikke Ringsaker Men dette er samme kommune nå. Kan ikke se noen tilknytning til Saugstad eller Mariendahl..
- Anne M. Berge
Hvor i Nes er John fra da?
Han er f. på Huseeie men søsknene er f. på Hvamseie. Dessuten heter han egentlig Johan Hansen som han er konfirmert med men emigrerte med navnet Johannes A. Klungseth.....
Du svarte ikke på om det er din egen slekt.......
Du svarte ikke på om det er din egen slekt.......
Hei Anne Marit.
Det er den riktige Johannes Andersen født på Mariendal i Veldre, men han er konfirmert på Nes Hedmark i det han er bosatt hos sin onkel(broren til hans mor som dør tidlig) - det står også i FT 1865 at han er søstersønn til Gårdbrugeren Tosten Arnesen som er født i Ringsaker. Det står født i Ringsaker på Johannes Andersen også - IKKE NES.
At det står Klungseth som fødested er feil - dette har jeg sett flere ganger på min egen slekt som har flyttet til NES.
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Nes, Ministerialbok nr. 4 (1852-1886), Konfirmerte 1866, side 202.
Konfirmant nr. 5 under 1866 Johannes Andersen født 25. september 1851
Det er den samme som er døpt her.
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 9 (1850-1860), Fødte og døpte menn 1851, side 8. Nr 146.
Dåp nr. 146 Johannes Andersen født 25. september 1851
Den Hans skriver om har ingentingen med "din" Johannes å gjøre. Jeg har også sjekket med Census i USA på Ancestry.com. og det stemmer.
Det er den riktige Johannes Andersen født på Mariendal i Veldre, men han er konfirmert på Nes Hedmark i det han er bosatt hos sin onkel(broren til hans mor som dør tidlig) - det står også i FT 1865 at han er søstersønn til Gårdbrugeren Tosten Arnesen som er født i Ringsaker. Det står født i Ringsaker på Johannes Andersen også - IKKE NES.
At det står Klungseth som fødested er feil - dette har jeg sett flere ganger på min egen slekt som har flyttet til NES.
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Nes, Ministerialbok nr. 4 (1852-1886), Konfirmerte 1866, side 202.
Konfirmant nr. 5 under 1866 Johannes Andersen født 25. september 1851
Det er den samme som er døpt her.
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 9 (1850-1860), Fødte og døpte menn 1851, side 8. Nr 146.
Dåp nr. 146 Johannes Andersen født 25. september 1851
Den Hans skriver om har ingentingen med "din" Johannes å gjøre. Jeg har også sjekket med Census i USA på Ancestry.com. og det stemmer.
Lillian Kristiansen
Hei igjen Anne Marit.
Her kommer vel beviset for at han er født i Ringsaker - han har flyttet fra Ringsaker samme år som han skulle konfirmeres og da nettopp til Nes og ukonfirmert. Muligens har han bedt om attest før konfirmasjonen i det han er på Nes hos onkelen i FT 1865.
Fra Ringsaker til Nes
Flytter fra Nes til Amerika
Vaksinasjonsdato i Konfirmasjonen stemmer ikke da, men det er også noe som "jeg" har sett feil flere ganger.
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 9 (1850-1860), Vaksinerte 1853, side 518.
Nr. 78 Johannes Andersen
Tror det sto 20/6 1853 i konfirmasjonen. Kan være Vac.dato, men innskrevet 15/12 i kirkebok ved "kontroll" - dette er jeg litt usikker på, men mener det står 2 datoer i min morfars Kokoppe Inpodningsattest.
Her kommer vel beviset for at han er født i Ringsaker - han har flyttet fra Ringsaker samme år som han skulle konfirmeres og da nettopp til Nes og ukonfirmert. Muligens har han bedt om attest før konfirmasjonen i det han er på Nes hos onkelen i FT 1865.
Fra Ringsaker til Nes
Flytter fra Nes til Amerika
Vaksinasjonsdato i Konfirmasjonen stemmer ikke da, men det er også noe som "jeg" har sett feil flere ganger.
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 9 (1850-1860), Vaksinerte 1853, side 518.
Nr. 78 Johannes Andersen
Tror det sto 20/6 1853 i konfirmasjonen. Kan være Vac.dato, men innskrevet 15/12 i kirkebok ved "kontroll" - dette er jeg litt usikker på, men mener det står 2 datoer i min morfars Kokoppe Inpodningsattest.
Sist redigert av dn12117 den 7. juli 2010 kl. 19.24, redigert 2 ganger totalt.
Lillian Kristiansen
Dere har rett, beklager miksingen mellom han som var f. 1852 på Nes. Var ikke klar over han som kom fra Ringsaker....og emigrerte fra Nes...
Hei igjen Anne Marit.
Nå hopper jeg litt for å svare på Kjersti Halsteensdatter som er født i Elverum og Gundersveen som er på Veldre i Ringsaker.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2638#ovre Det ble litt tull med lenken her så jeg måtte gjøre det om.
Her står det også at Kjersti Halsteensdatter er født på Elverum i 1798 og da er den FT 1801 korrekt tenker jeg - fant kun en i hele Norge med rett alder og navn når jeg søkte også.
Det står i Veldre bygdebok lite om familien - kun at Børre G. kjøpte Gundersveen i 1843 og solgte det i 1852. Har nok solgt det etter at de dro til Amerika. Legger ved et utklipp fra V.B. så kan du se selv hva som står der.
Kjersti døpt Elverum 9. september 1798 på FS
Her er hele søsken flokken til Kjersti inkl. henne på FS - finner du dem i originale kirkebøker selv tror du?
1. KAREN HALSTENSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 16 MAR 1806 Elverum, Hedmark, Norway
2. ELEN HALSTENSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 24 FEB 1793 Elverum, Hedmark, Norway
3. KIRSTIE HALSTENSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 09 SEP 1798 Elverum, Hedmark, Norway
4. EMBRET HALSTENSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Male Christening: 30 NOV 1794 Elverum, Hedmark, Norway
5. TRUE HALSTENSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 22 NOV 1789 Elverum, Hedmark, Norway
6. MARIA HALSTENSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 31 OCT 1802 Elverum, Hedmark, Norway
7. MARTI HALSTENSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 21 SEP 1788 Elverum, Hedmark, Norway
8. HELENE HALSTENSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 18 JUN 1797 Elverum, Hedmark, Norway
Foreldrenes vielse i Elverum 1788 på FS
Da kommer det mere i morra - på Johannes svarer jeg resten på PM da det er der du har spurt meg om hjelp.
Nå hopper jeg litt for å svare på Kjersti Halsteensdatter som er født i Elverum og Gundersveen som er på Veldre i Ringsaker.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2638#ovre Det ble litt tull med lenken her så jeg måtte gjøre det om.
Her står det også at Kjersti Halsteensdatter er født på Elverum i 1798 og da er den FT 1801 korrekt tenker jeg - fant kun en i hele Norge med rett alder og navn når jeg søkte også.
Det står i Veldre bygdebok lite om familien - kun at Børre G. kjøpte Gundersveen i 1843 og solgte det i 1852. Har nok solgt det etter at de dro til Amerika. Legger ved et utklipp fra V.B. så kan du se selv hva som står der.
Kjersti døpt Elverum 9. september 1798 på FS
Her er hele søsken flokken til Kjersti inkl. henne på FS - finner du dem i originale kirkebøker selv tror du?
1. KAREN HALSTENSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 16 MAR 1806 Elverum, Hedmark, Norway
2. ELEN HALSTENSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 24 FEB 1793 Elverum, Hedmark, Norway
3. KIRSTIE HALSTENSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 09 SEP 1798 Elverum, Hedmark, Norway
4. EMBRET HALSTENSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Male Christening: 30 NOV 1794 Elverum, Hedmark, Norway
5. TRUE HALSTENSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 22 NOV 1789 Elverum, Hedmark, Norway
6. MARIA HALSTENSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 31 OCT 1802 Elverum, Hedmark, Norway
7. MARTI HALSTENSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 21 SEP 1788 Elverum, Hedmark, Norway
8. HELENE HALSTENSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 18 JUN 1797 Elverum, Hedmark, Norway
Foreldrenes vielse i Elverum 1788 på FS
Da kommer det mere i morra - på Johannes svarer jeg resten på PM da det er der du har spurt meg om hjelp.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Lillian Kristiansen
Hei igjen Anne Marit.
Av en eller annen merkelig årsak så går nå alle utflytningslinker til Børre Gulbrandsen i innlegget om Johannes Andersen også - hva som skjer aner jeg ikke.
Legger dem inn på nytt her nede for det er "helt umulig" å endre det.
Johannes Andersen til Nes fra Ringsaker
Johannes Andersen bosatt Klungseth på Nes, men flytter ut fra Ringsaker
Håper det virker "litt lenger" nå da
I tillegg finner jeg denne i utflytning fra Nes Hedmark.
Johannes Andersen flytter i 1867 fra Klungseth på Nes tilbake til Ringsaker Her står det også at han er født i Mariendal så da skulle det ikke lenger være noen tvil.
så nå at det KUN er den øverste teksten i utflytningene til Johannes i innlegg lenger oppe som er feil

Av en eller annen merkelig årsak så går nå alle utflytningslinker til Børre Gulbrandsen i innlegget om Johannes Andersen også - hva som skjer aner jeg ikke.
Legger dem inn på nytt her nede for det er "helt umulig" å endre det.

Johannes Andersen til Nes fra Ringsaker
Johannes Andersen bosatt Klungseth på Nes, men flytter ut fra Ringsaker
Håper det virker "litt lenger" nå da

I tillegg finner jeg denne i utflytning fra Nes Hedmark.
Johannes Andersen flytter i 1867 fra Klungseth på Nes tilbake til Ringsaker Her står det også at han er født i Mariendal så da skulle det ikke lenger være noen tvil.

Lillian Kristiansen
- Anne M. Berge
Tusen takk, Lillian!
For John/Johannes Klungseth stemmer dine funn med mine notater:
1. I 1900 census for Wisconsin står det helt tydelig at han er født i September 1851 (jeg har nedlastet pdf av den).
2. Han bruker A. som initial, som stemmer med Andersen som farsnavn.
3. FT 1865 oppgir at han er født i Ringsaker, ikke Nes.
Supert at du fant flyttingene også!
For å gå videre med Johannes' far og Mariendal bør jeg vel starte en egen tråd.
I tillegg: Kjempeflott at du har hjulpet meg videre med Kjersti/Gundersveen og Elverum-forbindelsen.
Jeg lette litt videre og fant Kjerstis dåp:
Kjersti Halsteensdatter fra Elverum. Dåp 9 sep 1798:
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 6 (1794-1814), Fødte og døpte kvinner 1799, side 143-144. Nr. 30.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-70
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 300265.jpg
Hennes foreldre er altså Kari Mortensdatter og Halsten Embrethsen.
Kari og Halsten Embretsen Nordby gift 25 juni 1788:
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 5 (1777-1793), Ekteviede 1789, side 24-25.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-14
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 300112.jpg
Vitner: Anders Olsen Grøtting og Hans Kynberget.
Kari Mortensdatter Leerback (Lerbakk) døpt 25. sep 1763 i Elverum:
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum i Elverum, Ministerialbok nr. 3 (1757-1776), Fødte og døpte kvinner 1763, side 102-103. Nr 27.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-54
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 300056.jpg
Vitner: Ole Larsen Grøtting m hustrue, Ole Gundersen Volden, Halsten Væringsåsens hustrue, og Anne Ottersdatter Volden. Far er Morten Danielsen Leerback, ikke noe navn på mor.
Morten er visst fra Trysil?
Er jeg på rett spor? Mulig at noen av navnene er tolket feil i farten.
For John/Johannes Klungseth stemmer dine funn med mine notater:
1. I 1900 census for Wisconsin står det helt tydelig at han er født i September 1851 (jeg har nedlastet pdf av den).
2. Han bruker A. som initial, som stemmer med Andersen som farsnavn.
3. FT 1865 oppgir at han er født i Ringsaker, ikke Nes.
Supert at du fant flyttingene også!

For å gå videre med Johannes' far og Mariendal bør jeg vel starte en egen tråd.
I tillegg: Kjempeflott at du har hjulpet meg videre med Kjersti/Gundersveen og Elverum-forbindelsen.
Jeg lette litt videre og fant Kjerstis dåp:
Kjersti Halsteensdatter fra Elverum. Dåp 9 sep 1798:
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 6 (1794-1814), Fødte og døpte kvinner 1799, side 143-144. Nr. 30.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-70
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 300265.jpg
Hennes foreldre er altså Kari Mortensdatter og Halsten Embrethsen.
Kari og Halsten Embretsen Nordby gift 25 juni 1788:
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 5 (1777-1793), Ekteviede 1789, side 24-25.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-14
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 300112.jpg
Vitner: Anders Olsen Grøtting og Hans Kynberget.
Kari Mortensdatter Leerback (Lerbakk) døpt 25. sep 1763 i Elverum:
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum i Elverum, Ministerialbok nr. 3 (1757-1776), Fødte og døpte kvinner 1763, side 102-103. Nr 27.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-54
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 300056.jpg
Vitner: Ole Larsen Grøtting m hustrue, Ole Gundersen Volden, Halsten Væringsåsens hustrue, og Anne Ottersdatter Volden. Far er Morten Danielsen Leerback, ikke noe navn på mor.
Morten er visst fra Trysil?
Er jeg på rett spor? Mulig at noen av navnene er tolket feil i farten.
Hei Anne Marit.
Ja, lag en egen en for Johannes Andersen og legg inn det som jeg fant og så fortsetter "vi" der på den.
Hvorfor tror du Morten er fra Trysil? Mod.(eren) er introdusert 16. october.
Ble litt varmt for meg i dag
pluss litt andre gjøremål og nå er "hodet falt litt av" - ser bedre på det i morra.
Tror du har tydet rett.
Ja, lag en egen en for Johannes Andersen og legg inn det som jeg fant og så fortsetter "vi" der på den.
Hvorfor tror du Morten er fra Trysil? Mod.(eren) er introdusert 16. october.
Ble litt varmt for meg i dag

Tror du har tydet rett.
Lillian Kristiansen
- Anne M. Berge
Ah, har også ekteskap mellom Morten Danielsen og Marte Gregersdatter i Elverum 1760:
Morten Danielsen af Trysil og Marte Gregersdatter Harsneset:
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum i Elverum, Ministerialbok nr. 3 (1757-1776), Ekteviede 1759-1761, side 8-9.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-6
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 300008.jpg
Vitner: Ole Larsen Grøtting and Morten Harnesset.
Jeg er ikke kjent med grenser osv mellom disse stedene - heller ikke gårdsnavn, så tar gjerne mot tips/korreksjoner her.
Morten Danielsen af Trysil og Marte Gregersdatter Harsneset:
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum i Elverum, Ministerialbok nr. 3 (1757-1776), Ekteviede 1759-1761, side 8-9.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-6
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 300008.jpg
Vitner: Ole Larsen Grøtting and Morten Harnesset.
Jeg er ikke kjent med grenser osv mellom disse stedene - heller ikke gårdsnavn, så tar gjerne mot tips/korreksjoner her.
Her er emigrasjonen til Johannes Andersen Klungset:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... sonpostnr=
Her er Nes oppgitt som bosted, dermed trodde jeg at han var Nesning .
Hans foreldre: Anders Jacobsen-Malene Arnesdatter
Hans foreldre: Jacob Arnesen-Gønner Pedersdatter
Hans foreldre: Arne Arnesen- Malene Jacobsdatter
Hans foreldre: Arne Olsen-Marth Jacobsdatter
Har denne slekta på data, også kvinnesidene..
var derfor interessert i USA etterkommerne til Johannes og Mary men finner dem.. Jeg spurte men fikk ikke svar på om dette var din slekt Anne eller om du hjelper noen andre?
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... sonpostnr=
Her er Nes oppgitt som bosted, dermed trodde jeg at han var Nesning .
Hans foreldre: Anders Jacobsen-Malene Arnesdatter
Hans foreldre: Jacob Arnesen-Gønner Pedersdatter
Hans foreldre: Arne Arnesen- Malene Jacobsdatter
Hans foreldre: Arne Olsen-Marth Jacobsdatter
Har denne slekta på data, også kvinnesidene..
var derfor interessert i USA etterkommerne til Johannes og Mary men finner dem.. Jeg spurte men fikk ikke svar på om dette var din slekt Anne eller om du hjelper noen andre?
- Anne M. Berge
Siden denne tråden i utgangspunktet er om Mary Mathisen's aner, har jeg opprettet en
ny tråd om Johannes A. Klungseth
ny tråd om Johannes A. Klungseth
Hei Anne Marit.
La ut til tyding for jeg ble ikke enig med deg og meg selv på Hardnesset som bosted for Marte Gregersdatter i Vielsen.
Ivar Ertevåg skriver dette: Tyding Ifarnesset
La ut til tyding for jeg ble ikke enig med deg og meg selv på Hardnesset som bosted for Marte Gregersdatter i Vielsen.
Ivar Ertevåg skriver dette: Tyding Ifarnesset
Lillian Kristiansen
- Anne M. Berge
Takk til Ivar og Lillian for oppklaring av gårdsnavn der. Sånt som tar litt tid å finne ut av når man beveger seg over i ukjent terreng, eller ukjente prestegjeld.
Da har jeg mye å grave videre i her - kommer tilbake til dette.
Den greina her jeg nå vet minst om er foreldrene til Hans Mathiesen: Mathias Olsen Tranberg og Berte (?) Olsdatter. Karolines aner har vi nå mye om.

Den greina her jeg nå vet minst om er foreldrene til Hans Mathiesen: Mathias Olsen Tranberg og Berte (?) Olsdatter. Karolines aner har vi nå mye om.
Hei Anne Marit.
Jeg vet ikke om du har funnet vielsen i original kirkebok for Mathias Olsen og Berte Olsdatter, men her er den ihvertfall og ved giftermålet er de Enkemand og Enke så da blir det en utfordring å finne første ekteskap på begge også
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 5 (1814-1826), Ekteviede 1821, side 422-423.
Vielse nr. 273 - siste før Nyttår 1821
Enkem. Mathias Ols. Østebergeje, 35, Hsm.(husmand)
Enke Birthe Olsdtr. Østebergeie. Ind.(erst) 39 aar.
Forlovere: Mikkel Østberg og Niels Johansen Hoelstad.
Viet 16. november 1820 Ringsaker (kirke)
De har jo havnet på Tranberg som Selveiere i 1825, men det står lite om Tranberg i Veldre Bygdebok - jeg mener ihvertfall at Tranberg er i Veldre.
Jeg vet ikke om du har funnet vielsen i original kirkebok for Mathias Olsen og Berte Olsdatter, men her er den ihvertfall og ved giftermålet er de Enkemand og Enke så da blir det en utfordring å finne første ekteskap på begge også

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 5 (1814-1826), Ekteviede 1821, side 422-423.
Vielse nr. 273 - siste før Nyttår 1821
Enkem. Mathias Ols. Østebergeje, 35, Hsm.(husmand)
Enke Birthe Olsdtr. Østebergeie. Ind.(erst) 39 aar.
Forlovere: Mikkel Østberg og Niels Johansen Hoelstad.
Viet 16. november 1820 Ringsaker (kirke)
De har jo havnet på Tranberg som Selveiere i 1825, men det står lite om Tranberg i Veldre Bygdebok - jeg mener ihvertfall at Tranberg er i Veldre.
Lillian Kristiansen
Han er gift 1 i 1811 med Mari Olsdatter. 2 barn
Birthe Olsdatter er det så mange av at jeg har gitt opp å finne hennes første ekteskap men hun er f. ca. 1781 og død 1862.
Hans besteforeldre heter forøvrig Mathias Olsen og Ingeborg Erichsdatter......
Birthe Olsdatter er det så mange av at jeg har gitt opp å finne hennes første ekteskap men hun er f. ca. 1781 og død 1862.
Hans besteforeldre heter forøvrig Mathias Olsen og Ingeborg Erichsdatter......
- Anne M. Berge
En stund siden siste post her - jeg har hatt kontakt med Lillian på pm, men hun fortjener enda en stor takk for masse detaljer om disse folka.
Takk til alle som har bidratt til å finne ut massevis her.
Jeg er fremdeles på jakt etter flere opplysninger om aner bakover for disse to om noen sitter på mer. Jeg håper å kunne koble disse til andre slekter/familier i området om mulig.

Jeg er fremdeles på jakt etter flere opplysninger om aner bakover for disse to om noen sitter på mer. Jeg håper å kunne koble disse til andre slekter/familier i området om mulig.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA