Madsi Hansdatter (Gihle?) (ca. 1783 - 1841)

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
dn08004
Sted: VOLDA

Madsi Hansdatter (Gihle?) (ca. 1783 - 1841)

Legg inn av dn08004 » 15. mai 2010 kl. 22.27

Hei!

Jeg prøver å finne ut av en Madsi Hansdatters aner. Hun bodde på gården Langebru i Krokskogen g.m. Jakob Jansen (Jensen og Johansen er også brukt) Langebroe (f. Bye, men senere også Haug og Rognlia). De giftet seg i 1806 i Bærum (nest nederst på første arket). Her står det en bokstav etter hennes navn, som jeg ser flere steder i denne kirkeboken - kan det være Bærums verk? I så fall kan hun ha jobbet her i denne perioden. Men grunnen til at jeg skriver under Hole er at denne Madsi Hansdatter bruker flere faddere fra Gihle/Gile/Giloug på barna sine, der flere av disse fadderene har Hansen/Hansdatter som etternavn (Else Hansdatter Gihle og Christopher Hansen Gihle er faddere 3 ganger, Gjertrud Gihle, Svend Gihle og Gunder Gihle er en gang hver).

Bygdebok for Hole (b.5, s. 764) konkluderer uten noe videre resonnement at hun var datter av Hans Larsen Gihle, og at hun var tjenestepike på Søndre Gihle i 1801 - FT-1801. Dette kan være henne, ettersom det ikke er mange Madsi/Massi Hansdatter å finne. Ut fra dette kan vi regne med at hun er født i ca. 1783. Hun døde i 1841.

Hovedproblemet ligger i at jeg ikke finner denne Madsi Hansdatter som døpt i kirkebøkene for Norderhov, Hole og Asker. Av barna til Hans Larsen Gihle og Kjersti Christophersdatter finner jeg 6 barn; Lars (døpt 5.7.1778), Mads (døpt 1.1.1781, under Frogseie), Marte Carine (døpt 28.3.1784), Maria (f. ca. 1790), Christopher (f. ca. 1793) og Else (f. ca 1796). Minst de to siste er faddere for noen av Madsi sine barn (der er nevnt en Marte Hansdatter også, men ikke med Gihle som bosted). Som dere ser er her ingen Madsi, og jeg finner henne heller ikke under konfirmerte. Det jeg undres over er denne Mads, som ikke nevnes mer. Han kan ha dødd som barn, men jeg fant han ikke under gravlagde heller. Kan det være feil i kirkeboken, og at det skal være Madsi? Teorien er veldig grunn, men jeg kaster den ut i tilfelle slikt skjedde...

Jeg tenkte også å gå veien om foreldrene, og finne deres giftermål, men det har heller ikke lykkes meg, og nå begynner jeg å tvile på mine leteegenskaper... :?

At der er en link mellom Madsi Hansdatter på Langebru og Hansen-familien på Gihle, er det nok ingen tvil om (ift. fadderbruk og den store geografiske avstanden), men jeg finner få beviser, og ber ydmykt om hjelp.

Mvh.
Gunnar Sigve Aurdal, Volda

gj05836
Sted: HAFSLUNDSØY

Re: Madsi Hansdatter (Gihle?) (ca. 1783 - 1841)

Legg inn av gj05836 » 16. mai 2010 kl. 0.01

Hei !

Ved søk på F.S. så er vel dette foreldrene til Madsi :

Hans Larsen og Chirsti Xstophersdatter viet 01.02.1776 Norderhov , Buskerud,

De samme har barna : Mads Hansen døpt 1.jan.1781 - Marte Carine Hansen døpt 28.mars 1784 og Maria Hansen døpt 6.juli 1788 - alle i Norderhov , Buskerud.

Har ikke sjekket kirkebøker opp mot dette.

Hilsen Mona

dn08004

Legg inn av dn08004 » 16. mai 2010 kl. 2.03

Det stemmer med folka, ja, og datoen stemmer overens med kirkeboka. Takk for den! Men fremdeles finner jeg ingen sikre bevis på at Madsi hører til denne søskenflokken.

Det stod dessverre ingenting om hvor foreldrene bodde i kirkeboka under "copulationen", så jeg prøvde å de under trolovede, men finner ingenting to år bakover. Derimot dukket det opp en sønn til, Lars Hansen (døpt 24.9.1775) som er født før de har giftet seg. Det står ingenting om noe "uekte" barn.

Så det er to ting jeg trenger hjelp til å finne:
1. Madsi Hansdatters innføringer i kirkebøkene (det seg være dåp eller konfirmasjon)
2. Hvis Hans Larsen og Chirsti Xstophersdt er Madsi sine foreldre, hvilke gårder kom de fra?

Mvh. Gunnar

dn10507
Sted: OSLO

Legg inn av dn10507 » 10. desember 2010 kl. 11.18

Så gøy at jeg fant dette!
Har lett etter henne selv, for hun er min 2*tippoldemor.
Jeg har mistenkt at Marte Karine kan ha blitt til Massi, men skjønner ikke helt logikken der....

Har funnet henne konfirmert i Norderhov i 1798 http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 660430.jpg
Hun står som nr 9 øverst til høyre og der anslås alderen hennes til 15 år,- altså født ca. 1784.

Vet ikke om det kan stå noen flere opplysninger ved hennes ekteskap i 1806. Skal se om jeg kan finne det!

dn08004

Legg inn av dn08004 » 19. desember 2010 kl. 10.40

Hei!

Så fint at vi er flere som leter! Du kan jo få noen ting til av meg. Skiftet etter Massi er her, men jeg klarer ikke lese alt. Finner heller ingenting som kan lede oss mot Gihle. Men her er skiftet: Skifte etter Massi Hansdatter Langebro

I tillegg er jeg litt usikker på om teorien din med Marte, for den har jeg selv vurdert. Marte bor hos foreldrene i FT-1801.

Men på landssøk etter (børjar på) Ma[d,t,s][z,s] med etternav som begynner på Hans, og alder 17-21 i FT-1801, finner jeg bare seks personer - fem gutter som det ikke kan være, og "vår" Massi som tjenestepike på Giloug (Gihle). Foreldrene bodde da på en plass under prestegården. Det beviser jo ingenting, men kan være et spor.

Har ikke sett etter konfirmasjonen hennes, så takker for den! :) Det er kanskje et lite spor her også, ettersom hun er nevnt som Massi Hansdatter Giloug i 1798 - og foreldrene bor et annet sted i 1801. Er det hennes foreldre? Det kan selvsagt være at de har flyttet i mellomtiden, e.l.

Der er heller ikke informasjon som støtter at hun var fra Gihle i vigselen 1806, bare bokstaven J som jeg tror betyr Jernverket (Bærums verk).

Håper vi finner ut av det! :)

dn10507
Sted: OSLO

Legg inn av dn10507 » 3. januar 2011 kl. 9.16

Hei igjen

Jeg har rotet litt rundt i papirene mine og da finner jeg at jeg har fått noen tips i denne saken før:
Hans,- altså Madsis antatte far,- var smed.
Mulig at hans farfar var Hans Larsen Gile, Østre (også smed). Han var gift med Anne Johansdatter.
Og det er mulig at Mari Larsdatter Gile (begravet 3.3 1762, 90 år gammel) var hans mor.
Når det gjelder Madsis antatte mor Kjersti, så er det mulig at hun er datter av Christopher Olsen Tveta (1723-13.11.1813) og Ingrid Ellingsdatter (fra Hjelmerud?).
Dette har jeg faktisk ikke ettergått, men det er vel på tide nå????

Svar

Gå tilbake til «Hole»