Jeg prøver å finne ut av en Madsi Hansdatters aner. Hun bodde på gården Langebru i Krokskogen g.m. Jakob Jansen (Jensen og Johansen er også brukt) Langebroe (f. Bye, men senere også Haug og Rognlia). De giftet seg i 1806 i Bærum (nest nederst på første arket). Her står det en bokstav etter hennes navn, som jeg ser flere steder i denne kirkeboken - kan det være Bærums verk? I så fall kan hun ha jobbet her i denne perioden. Men grunnen til at jeg skriver under Hole er at denne Madsi Hansdatter bruker flere faddere fra Gihle/Gile/Giloug på barna sine, der flere av disse fadderene har Hansen/Hansdatter som etternavn (Else Hansdatter Gihle og Christopher Hansen Gihle er faddere 3 ganger, Gjertrud Gihle, Svend Gihle og Gunder Gihle er en gang hver).
Bygdebok for Hole (b.5, s. 764) konkluderer uten noe videre resonnement at hun var datter av Hans Larsen Gihle, og at hun var tjenestepike på Søndre Gihle i 1801 - FT-1801. Dette kan være henne, ettersom det ikke er mange Madsi/Massi Hansdatter å finne. Ut fra dette kan vi regne med at hun er født i ca. 1783. Hun døde i 1841.
Hovedproblemet ligger i at jeg ikke finner denne Madsi Hansdatter som døpt i kirkebøkene for Norderhov, Hole og Asker. Av barna til Hans Larsen Gihle og Kjersti Christophersdatter finner jeg 6 barn; Lars (døpt 5.7.1778), Mads (døpt 1.1.1781, under Frogseie), Marte Carine (døpt 28.3.1784), Maria (f. ca. 1790), Christopher (f. ca. 1793) og Else (f. ca 1796). Minst de to siste er faddere for noen av Madsi sine barn (der er nevnt en Marte Hansdatter også, men ikke med Gihle som bosted). Som dere ser er her ingen Madsi, og jeg finner henne heller ikke under konfirmerte. Det jeg undres over er denne Mads, som ikke nevnes mer. Han kan ha dødd som barn, men jeg fant han ikke under gravlagde heller. Kan det være feil i kirkeboken, og at det skal være Madsi? Teorien er veldig grunn, men jeg kaster den ut i tilfelle slikt skjedde...
Jeg tenkte også å gå veien om foreldrene, og finne deres giftermål, men det har heller ikke lykkes meg, og nå begynner jeg å tvile på mine leteegenskaper...

At der er en link mellom Madsi Hansdatter på Langebru og Hansen-familien på Gihle, er det nok ingen tvil om (ift. fadderbruk og den store geografiske avstanden), men jeg finner få beviser, og ber ydmykt om hjelp.
Mvh.
Gunnar Sigve Aurdal, Volda