Ole Bergersen Pramhus g m Gunhild Nilsdatter Billingsø

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
gj10802
Sted: Fredrikstad

Ole Bergersen Pramhus g m Gunhild Nilsdatter Billingsø

Legg inn av gj10802 » 10. mai 2010 kl. 18.11

Jeg søker informasjon om barnene til dette paret.

Jeg har kommet over følgende:

Ole Bergersen Pramhus 1612-1664 g m Gunhild Nilsdatter Billingsø 1619-1698

alternativ 1: de fikk sønnen Berger født 1641

alternativ 2: de fikk sønnen Nils født 1652. I tillegg nevnes Oles sønn Berger født 1641 av ukjent mor og Oles sønn Arne født 1651 også av ukjent mor.

Kan noen hjelpe meg og få dette riktig ?

vennlig hilsen
Tonny

23413
Sted: RÆLINGEN
Kontakt:

Re: Ole Bergersen Pramhus g m Gunhild Nilsdatter Billingsø

Legg inn av 23413 » 6. november 2010 kl. 13.30

Oppdaget denne nå mens jeg selv holdt på med det samme paret.

Informasjon om dette paret finner du i Eidskog Bygdebok (Jorunn I. Engen), Bind III, Utgitt 1988 av Eidskog Kommune på side 152 og 153.

Det er nok det siste alternativet som er mest riktig, men vi kan ikke vite helt sikkert...

Ole Bergersen på Mellom-Pramhus var er i mantallet fra 1664 oppgitt 52 år og hadde da sønnene Berger (23 år) og Arne (13 år).

Han var gift med Gunhild Nilsdatter Billingsø, men hun var nok hans andre kone. Bakgrunnen for det står på side 153 i samme bok.

Sønnen Berger var gift med Kari Kristoffersdatter Boger og i 1685 (etter at både Ole Bergersen, og sønnen Berger var død) forsøkte far til Kari, Kristoffer Boger å få Gunhild Pramhus utsagt fra Mellom-Pramhus. Dette fordi Kari hadde vært gift med eldste sønn, mens Gunhild bare var "giftingskvinne" til godset. Det betyr nok at Gunhild i alle fall ikke kunne ha vært mor til Berger. I så fall ville et slikt søksmål være helt meningsløst.

Derimot så vet vi at hun var mor til Nils Olsen Pramhus. Det kommer klart fram i skfitet etter ham. Nils døde 62 år gammel i 1714 og var så sett født ca 1652. Men det mulig at Gunhild hadde vært gift tidligere (med en annen som het Ole) og at Nils Olsen så sett ikke var Ole Bergersen sitt barn...

Men det er nok kanksje vel så sannsynlig at Nils var Ole Bergersen sin sønn. Han har i alle fall en sønn selv som heter Berger. På den andre siden hvis Ole var far til Nils så burde vel Nils ha stått oppgitt i mantallet fra 1664 sammen med Arne som var et år eldre?

Gitt at Ole Bergersen far til Nils Olsen så er det vel naturlig å anta at Gunhild også var mor til Arne. Arne må være født bare 1 eller 2 år før Nils, men Berger er født 10 år før Arne.

Alternativ er nok 2 mest riktig i det du beskriver. Alterantiv 1 er nok helt feil, men kanskje er ingen av de helt riktig... Hvem vet?

Se som sagt Eidskog Bygdebok, Bind III, side 152-153 for mer detaljer.

-Asbjørn.

gj10802
Sted: Fredrikstad

Re: Ole Bergersen Pramhus g m Gunhild Nilsdatter Billingsø

Legg inn av gj10802 » 11. november 2010 kl. 21.00

Takk for informasjon, da vet vi litt mer, jeg skal skaffe meg nevnte bygdebok :-)

Tonny

Svar

Gå tilbake til «Eidskog»