Margrethe Ursin

Moderator: MOD_Akershus

Svar
8255
Sted: KONGSBERG

Margrethe Ursin

Legg inn av 8255 » 1. mai 2010 kl. 10.36

Et sted i slekta mi finner jeg en dame ved navn Margrethe Ursin. Hun ble døpt i Ullensaker kirke på Maria Bebudelsesdag, 5. mai 1771. Foreldrene var organist Niels Ursin og Maren Clasdtr. Jeg finner Margrethe igjen som konfirmant i Ullensaker kirke 7. oktober 1787. Hun bodde da på Leuften Bakken.

Jeg finner flere konfirmanter fra samme tidsrom, alle med etternavn Ursin og bosted Leuften-”et eller annet”. For eksempel Anna Catrine, bosted Lauftenbakken, født i 1767 og konfirmert i Ullensaker 12. oktober 1783, Laurentze, bosted Lauften Bakken, født i 1769 og konfirmert i Ullensaker 9. oktober 1785, Lars, bosted Lauften Bakken, født i 1774 og konfirmert i Ullensaker 10. oktober 1790, Christian Friderich, bosted Leuften Ejer, født i 1777 og konfirmert i Ullensaker 6. oktober 1793 og Nicolaj, bosted Leuften hovedsogn, i 1780 og konfirmert i (Ullensaker(?)) Hovedsogn 1. mai 1796.

Laurentze, Lars, Christian Friderich og Nicolaj er alle barn av Niels Ursin og Maren Gulbrandsdtr.

Her har vi to foreldrepar, Niels Ursin og Maren Clasdtr samt Niels Ursin og Maren Gulbrandsdtr, som i samme tidsrom bor på Leuften-”et eller annet” i Ullensaker sammen med sine barn. Det er nærliggende å tro at det er et slektskapsforhold her. Eller er det slik at det kun er en Niels Ursin og at Maren Clasdtr = Maren Gulbrandsdtr (skriveleif for eksempel). Dersom noen kunne kaste lys over slektskapsforholdene her ville jeg være takknemlig :D.

Hilsen Arne Rygh

Svar

Gå tilbake til «Ullensaker»