Skiftene kan være en god kilde til å finne mange nyttige opplysninger; bosted, barn, gjenlevende ektefeller, ekteskapsrelasjoner, estimerte aldre, økonomiske forhold osv...
Når skiftet ikke gir meg ny informasjon om en person, annet enn at jeg ser at vedkommende er i live på det tidspunktet det skiftes hva kan jeg da føre på denne personen - for å få med at vedkommende ikke er død før det skiftes. Jeg vil nødig føre dette i "Forskningsnotater", lager dere egne tags (hendelser) og hva kaller dere dette i så fall?
Intensjonen er at man senere, ved eksempelvist finne ut når vedkommende døde kan se at vedkommende var i live da det eksempelvist ble skiftet etter faren. Ved å føre flest mulige hendelser vil man kunne begrense tidsperioder man bør søke i.
Jeg vet ikke om jeg helt klarte å gjøre meg godt nok forstått, men jeg får la det stå til og heller forklare - kanskje via eksempel hvis det skulle bli nødvendig.
Skifter og hendelsesføringer
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
Re: Skifter og hendelsesføringer
En litt enkel og "banal" måte å gjøre dette på er å bruke hendelsen Død og angi at det skjedde etter skiftetidspunktet.
mvh Bjørn
mvh Bjørn
Bjørn A. Melby skrev:En litt enkel og "banal" måte å gjøre dette på er å bruke hendelsen Død og angi at det skjedde etter skiftetidspunktet.
mvh Bjørn
Denne enkle og "banale" måten har jeg også benyttet til nå, og jeg ser at det ikke blir feil - men det er heller ingen god metode. Man kildebelegger jo de funn man gjør og hvis man senere finner dødsinnførselen i en primærkilde vil kildebelegget "Død" etter-en-dato bortfalle helt. Vil egen tag/hendelse lik f.eks "Arv" være en bedre metode? Det vil i så fall bli en hendelse som blir stående, med kildebelegg, selv om man senere finner dødsinnførselen - og likeledes vil det komme fram, for de som har den muligheten - i kronologidelen av slektsprogrammet. Således har man "et livstegn" fra vedkommende. Jeg er usikker, det er derfor jeg spør...

-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Nokre bygdebøker oppgjev at ein person er nemnd på eit visst tidspunkt. Det kan vere fadder ved dåp, trulovar, kontraktspart, vitne på tinget, arving ved skifte, m.m. Du kan vel ha ei hending "nemnd", som du registrerer med tidspunkt og kjeldetilvising.
"Nevnt/nemnd" blir betydelig bedre ja - takk Ivar.
Vet du om dette er en en standard GedCom-tag?
Edit: det så ikke sånn ut...

Vet du om dette er en en standard GedCom-tag?
Edit: det så ikke sånn ut...
Skifte er med i forslagene til den "nye" GEDCOM standarden som virker ta tid på seg, Appenix B. Probate på engelsk blir PROB som tag og det framgår i tabellen att den er standard ifølge Appenix A. Jeg er ikke GEDCOM ekspert, men dette burde tyde på att det skulle gå å velge hendelse-skifte og angi dato (?)
Takk for info Niels
I mitt program kan jeg definere egne tags, dvs de får underscores, således er det meste greit mht å definere hendelser. Slik er det vel med de fleste slektsprogram.
Skifte er en hendelse jeg allerede har tatt i bruk, men jeg hilser en mer oppdatert GEDCOM-standard velkommen.

I mitt program kan jeg definere egne tags, dvs de får underscores, således er det meste greit mht å definere hendelser. Slik er det vel med de fleste slektsprogram.
Skifte er en hendelse jeg allerede har tatt i bruk, men jeg hilser en mer oppdatert GEDCOM-standard velkommen.
Jeg bruker det som nevnes, skriver 'Etter' dato/årstall under død for arvingen. Også dato fordi arvingen kan jo ha avlidt samme år som skiftet.
Samtidig en egen hendelse under skifte på den det er skiftet etter og litt om skiftet. Det er historisk informasjon og ofte sier skifter både noe om øk., bosted, formyndere, alder osv osv. Blir altså endel av historien rundt personen, som jeg da ønsker å ha.
Om det er aktuelt lager jeg også en hendelse på bosted eller annet for arvingen, om dette er annet sted enn jeg har reg. annet sted. (Og lager selvfølgelig grundig kildehenvisning til disse.)
Et alternativ om man ikke kan lage egne Events så er vel INFO en egen tag. Og et skifte kan bli til en hel liten (stor) artikkel om familien.
Samtidig en egen hendelse under skifte på den det er skiftet etter og litt om skiftet. Det er historisk informasjon og ofte sier skifter både noe om øk., bosted, formyndere, alder osv osv. Blir altså endel av historien rundt personen, som jeg da ønsker å ha.
Om det er aktuelt lager jeg også en hendelse på bosted eller annet for arvingen, om dette er annet sted enn jeg har reg. annet sted. (Og lager selvfølgelig grundig kildehenvisning til disse.)
Et alternativ om man ikke kan lage egne Events så er vel INFO en egen tag. Og et skifte kan bli til en hel liten (stor) artikkel om familien.
Hilsen fra Marianne