Anne Henriksdotter f omkr 1700 gift m Hans Olson Mulvik

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Magnar Husby
Sted: ELNESVÅGEN

Anne Henriksdotter f omkr 1700 gift m Hans Olson Mulvik

Legg inn av Magnar Husby » 28. mars 2010 kl. 10.34

Kven var ho?
(Usikker på om dette skal plasserast under Surnadal eller Sunndal. Mulvika høyrer i dag til Sunndal kommune og prestegjeld. Men slekta det her kan vere tale om, er knytt til presteslekter i Surnadal og Stangvik, så eg har valt å plassere det under Surnadal)

I skiftet etter sonekona til Anne og Hans, Eli Pedersdotter Drøpping f1745 d1796 var det over 200 rd sølv i buet. Ei av ølkannene hadde initialane H.Z.S.H og A.P.D.K og årstalet 1658. (Hans Hyldbakk har i Heimar og ætter i Stangvik bind III side 41 attgjeve det siste initialnamnet som H.P.D.K, men det er feil. Det står vitterleg A.P.D.K. i skiftedokumentet. I skiftedokumentet er det klussa med årstalet 1658. Det ser ut til å ha vore skrive 1758 først, og så er det korrigert til 1658 med eit stort 6-tal).
Desse initialane passar med Henrik Zacharias Søn Holch og Anna Peders Datter Krabbe, presteektepar på Veøy. Dei hadde ifølgje slektssider på nett sonen Henrik f på Veøy i 1664 død 1718, kpt. i Søndre Tronhjemske Regiment. Han var gift med Ellen Svendsdatter Scheen, men det er ikkje nemnt etterkomarar etter dei. Men i slektstre på nett er det oppført ei muleg anna kone, nemleg Karen. Slik Hyldbakk har sett det opp, hadde Anne Henriksdatter og Hans Olson Mulvik som barn nr 6 dottera Karen. Så det kan altså tenkjast at mora til Anne heitte Karen (sjølv om alderen til Anne ville ha passa betre dersom ho var dotter til Ellen). Og som de skjønar går teorien min inntil vidare ut på at Anne Henriksdotter var dotter til Henrik Henrikson Holch.
Er det nokon som har noko å tilføre her?

Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Re: Anne Henriksdotter f omkr 1700 gift m Hans Olson Mulvik

Legg inn av Erling Myrbostad » 28. mars 2010 kl. 11.28

Bare en liten kommentar på siden av selve temaet, sønnekona til Hans og Anne, Eli Pedersdotter, var ikke fra Drøppingan, men derimot fra Brekken. Her er det feil i Stangvikboka bind 3. Sjå ellers under Retting Kirkebøker på DIS..

Nevner også et notat som jeg har fått av Endre Holten, Eide ang. Hans Olson, og som kanskje kan være av interesse her: "Soldat Hans Olson Mulvig var tiltala for leiermål med sitt søskenbarn Marit Einarsdotter Skar. Ein dom frå tinget den 10. juli 1734 vart anka, og ny dom fall 16. oktober 1716 i lagmannsretten. Marit vart dømt til fire år i "fiskeleiene" nordefter , Hans var sjuk og fråverande. (s. 205 i rettsprotokollen)"

mvh Erling

Ivar Modolf Tyrhaug
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 28. mars 2010 kl. 11.48

"Soldat Hans Olson Mulvig var tiltala for leiermål med sitt søskenbarn Marit Einarsdotter Skar. Ein dom frå tinget den 10. juli 1734 vart anka, og ny dom fall 16. oktober 1716 i lagmannsretten. Marit vart dømt til fire år i "fiskeleiene" nordefter , Hans var sjuk og fråverande. (s. 205 i rettsprotokollen)"

Til Erling: Det må være feil år på den dommen. Kan ikke være 1716. Kanskje 1736?

Magnar Husby

Legg inn av Magnar Husby » 28. mars 2010 kl. 14.02

Takk til Erling og Ivar! Det kom ikkje overraskande dette med at Eli Pedersdotter ikkje var frå Drøpping. Eg fann nemleg ikkje nokon som stemte der, og hadde tenkt å gå djupare inn i det etter kvart.

Magnar Husby

Legg inn av Magnar Husby » 29. mars 2010 kl. 11.57

I "Rettelser og tilføyelser" til bøkene "Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge i tiden 1536 - 1700" av Svein Tore Dahl på http://www.tuxen.info, står følgjande kommentar under Henrik Zachariassen Holch: "Det ser ellers ut til at Henrik var gift 2) med ei Karen, som var husmann på plassen Faksneset i Surnadal 1723". Det blir vist til Hans Hyldbakk: Heimar i Surnadal" band I side 393 f.
Eg har ikkje desse bøkene av Hyldbakk og kan ikkje sjekke om det står noko som kan føre meg vidare. Men slik eg tolkar opplysningane ovanfor, var Karen andre kona til Henrik. Ho kom vel da flyttande hit etter at Henrik var død i 1718 og hadde kanskje med seg dottera Anne? Kanskje hadde Karen slekt i Surnadal? I skiftet etter Eli Pedersdotter er det og sølv etter Johannes Irgens og Marta Meldal, og Irgens var prest Surnadal. Kan det vere noko samband her?

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 29. mars 2010 kl. 15.19

Hei igjen, Magnar.

Slo opp under plassen Austistua Faksneset, og der står endel om Holck-folket, men ikke den bindinga du etterlyser direkte. Men det er henvist til ei stamtavle over Holch-ætta i band III av "Kristiansunds Historie". Det er også derfra Hyldbakk har mye av sine data.

Kan ikke gjengi alt her, men kan ta kortversjonen:

Karen Holck, som var første husmann på plassen, var enke etter Kaptein Henrik Henriksen Holck. Han var f. 1664 (1661 etter FT1701 er sikkert det korrekte?), og fall under den store nordiske krigen i 1718 sammen med to av sønnene sine. Far til Henrik Henriksen var sogneprest i Veøy Henrik Zachariassen Holch (1617-1661), hans foreldre var sogneprest i Veøy i 1609 Zacharias Christophersen Holck (1580-1658) og kona Lucie Henriksdatter.

Forholdene på krigsenke-plassen var temmelig dårlige, fremgår det av tingboka. De kjente barna til Karen og Henrik er ifølge Hyldbakk:

1. Jørgen, f. 1693
2. Henrik, f. 1697
3. Ole, f. 1697
4. Sakarias, f. 1706. Han tok over plassen etter mor si, gift, 3 barn
5. Peder, f. 1711, korporal, d. 1751

Så var det ifølge tingboka 2 døtre, som vi ikke kjenner navnet på.

Etter Sakarias Faksnes er det mange etterkommere i Surnadal og omegn.

Men altså, ingen sikker indikasjon på om en av disse døtrene er Anne i Mulvika.

Erling

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 29. mars 2010 kl. 15.38

Litt mer om Henrik Holch.

Finner i bygdebøkene at han var bruker på Øye, Surnadal. Her lå prestegarden, og både på Austre og Ytre Øye var gardene utlagt til offisergarder. I FT1701 er Henrik Holck bruker i den gamle Nestua på Øye. Men han er også å finne i matriklene som bruker på Ytre Øye et år eller to. I 1701 er han fenrik. Både i 1705 og i 1708 møtte han i retten for å by fra garden til byksel. "Løytnant Henrick Holck opbød hans assign. gaard Øye, 2 øre 18 mkl. som Anders Povelsen til foren har brugt og siden sig selv har frasagt. Nu frembudt uden bøxel. Øye, 23. januar 1708".

Ellers har jeg sjekket Endre Holtens notater, og han skriver under Faksneset at "Ei av døtrene til Karen Holck var Anne, f. ca. 1700". Kilden til Endre er visstnok ei rettssak mot Peder Kvenna, Skrivarstua, i 1712. At det finns ei Anne stemmer vel sikkert bra med dine antagelser.

mvh Erling

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 29. mars 2010 kl. 16.39

Men det er henvist til ei stamtavle over Holch-ætta i band III av "Kristiansunds Historie".
I slektstavle 3 i Kristiansunds historie bind 3, står det bare navn, år og stilling på ham. Ikke noe om koner eller barn:

Henrik Henriksen Holck
1664-1718
Kaptein ved Trondhj. Reg.

Han står som sønn av Henrik Zachariassen Holck, sogneprest til Veøy. Ellers følger slektstavla noe av etterslekta til søskenbarnet hans, Aage Christophersen Holck, 1647-1702, som ble borger i Fosna 1689. Henrik Henriksen Holck eller hans far og farfar er heller ikke omtalt i teksten i Kristiansunds historie.
:) Tore

Magnar Husby

Legg inn av Magnar Husby » 29. mars 2010 kl. 17.13

Takk til Erling og Tore for engasjementet. Ekstra takk til Erling fordi han har funne omtrentleg fødselsår til ei Anne. Eg har vore av stad og kikka i Hyldbakk sitt materiale og i Kristiansunds historie sjølv og, men det førte oss altså ikkje vidare. Men det må no vel kunne finnast noko om alle desse barna, og om Karen Holch. Kven var ho?

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 29. mars 2010 kl. 18.15

Anne Henriksdotter var i live i 1770, folio 185a i panteboka 1765-1776.
Synd at skifteprotokollen har en lakune 1762-1766, for det kunne ha vært interessant og sett skiftet etter Hans Olson Mulvik 10. april 1765 som det henvises til i samme pantebok folio 36b. Da burde sølvet som fantes i skiftet etter sonekona også ha vært til stede i skiftet etter Hans.

Selv om skiftet etter Anne Henriksdatter ikke finnes, kan hun ha holdt seg i live til 1782. I så fall vil det vel stå alder på henne i kirkeboka. Det var ikke et lite kår hun skulle ha i 1770, og det virket ikke som hun hadde planlagt å legge ned vandringsstaven.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 29. mars 2010 kl. 18.36

Anne var i live midtsommers 1776.

I skiftet 15. juni 1776, folio 697, etter sønnen Knut som døde utkommandert i tjeneste i København, var Moderen Anne Henriksdatter Enke, første arving. Se siste linja på sida. Skiftet fortsetter på neste side, der lagvergen hennes står som Kristen Kristenson Reinset.

gj08543
Sted: LILLEHAMMER

Legg inn av gj08543 » 30. mars 2010 kl. 17.32

Hvis du søker på nettet: Gjendem Soot-slekt vil du på Per Gjendems slektstavle finne Anne Henriksdatter Holck som datter av Henrik Henriksen Holck, f.1664 i Flovika, Veøy. Denne Anne er gift med Caspar Christopher Lehm, f. 1683, (sønn av Nils Nilsen Lehm og Dorothea Malene Jacobsdtr. Rafn). Jeg kan ikke verifisere dette, men kanskje Per Gjendem kan. Jeg kan opplyse at både Henrik Henriksen Holck og Hans Olson Mulvik er mine aner.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 30. mars 2010 kl. 19.02

Jeg må si at jeg er litt tvilsom til denne informasjonen.

Nils Nilsen Lem var 65 år og 2 måneder gammel da han ble gravlagt 20. februar 1744 i Bremsneskirka: Bremsnes i Kvernes, Ministerialbok nr. 569A01 (1737-1759), Døde og begravede 1743-1750, side 172

Altså var han født i 1678/1679. Og kan vanskelig være far til en som skal være født i 1683. Skiftet etter Nils på Ekkilsøya nr. 37 på folio 709a nevnes enka og de sju barna; kun en sønn og han het Tollev.

Caspar Christopher Lem kan da ikke ha vært sønn av Nils Nilsen Lem og Dorothea Malena Rafn.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 30. mars 2010 kl. 19.47

Per Gjendems artikkel om Soot-slekt på Nordvestlandet, finnes her.
Kaptein Henrik Holck med barn finnes ganske langt nede i artikkelen.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 30. mars 2010 kl. 20.04

Caspar Christopher Lem skal ha vært bror av Nils Nilsen Lem. Han var da sønn av fogden på Nordmøre Nils Pedersen Lem og Barbara Pedersdatter Hjort. Søskenbarn til Casper Christopher og Nils på Ekkilsøya var baron og professor Ludvig Holberg.

I følge Ovenstad var Caspar Christopher Lem premierløytnant i Brøske kompani fra 1718 og fikk avskjed i 1743. Ovenstad har ikke navn på kona hans.

Magnar Husby

Legg inn av Magnar Husby » 30. mars 2010 kl. 23.43

Eg har sett desse opplysningane om at ei Anne Henriksdotter Holch gifta seg, eg og. Det ligg på ei nettside, med årstal og (omkr 1720), men det var ellers ikkje dokumentert. Men denne gifta kan jo ha døydd, eller det kan vere tale om ei anna Anne Henriksdotter, eller kanskje søstera heitte Anne og?
På andre nettsider står det at dei fire første borna til Henrik, Jørgen-Henrik-Ole- og kanskje ei dotter Anne, var born i første ekteskapet, og at Sakarias og Peder var born med Karen. Eg har ikkje sett noko om den andre søstera.
Det står vidare på nettsidene at første kona til Henrik, Ellen (Helene) Svensdotter Scheen f omkr 1665 døydde omkr 1705. Henrik må i så fall ha gifta seg med Karen like før Sakarias kom til verda. Men dokumentasjon manglar overalt, så det meste kan vere meir eller mindre go gissing.
Sidan den siste sonen er døypt Peder, kan jo Karen vere ei Pedersdotter, men eg har ikkje funne nokon som passar.
Ellers reknar eg framleis med at Anne Henriksdotter Mulvik var dottera til Henrik Henrikson Holch. Det er sjølvsagt sølvkanna som gjer det. Men også det sølvet i skiftet som bar namnet til presteekteparet Irgens. For mor til Henrik, Anne Pedersdotter Krabbe, var nemleg ganske nærslekta med både Johannes Joakimson Irgens og kona hans Marte Sofie Meldal. Søskenbarnet til Anne Pedersdotter Krabbe, Ole Kristofferson Tønder, var nemleg gift med Maren Jørgensdotter Schjelderup, og to av ungane deira var gifte med søskenbarna til Marte Sofie Meldal, og bestemora til Johannes Irgens var Anne Pedersdotter Schjelderup, tanta til Maren Jørgensdotter.
Sølvet er ikkje nok prov i seg sjølv, men det er no rart om alt dette sølvet skulle hamne på Mulvik av rein tilfeldigheit, når ein samstundes finn slektssamband som kunne tilseie at det hamna der.
Eit anna indisium er namninga på barna på Mulvik. Ola, Brit og Hans er Mulviknamn. Anne kan diskuterast, men mora til Anne heitte kanskje Anne, medan vi må tilbake til oldemora til Hans. Lisbet (mi4xtipp) og Karen er ikkje Mulviknamn, og det siste kanskje både stemorsnamn og grandtantenamn for Anne. Og bestemora til Anne heitte altså truleg Lucia Henriksdotter Bildt. Det er ikkje identisk med Lisbet, men likevel.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 30. mars 2010 kl. 23.45

Caspar Christopher Lem var sønn av Nordmørsfogden. Ved manntallet i 1701 bor Caspar hjemme på Bremsnesgarden hos stefaren.

Da vil jeg foreslå Magnar, at du sjekker ut denne forbindelsen mellom Anne Henriksdatter Holck og Caspar Christopher Lem som Berit Ormset fant. :)

Siden Caspar Lem var offiser i Brøske kompani, bør han vel ha bodd i Stangvik prestegjeld et sted. Og kanskje han står omtalt i Stangvikbøkene? Han er ikke omtalt hos ETC i Kristiansund, men jeg tror det var en artikkel om Lemslekta i Nordmøre Historielags årsskrift rundt 1960.

Magnar Husby

Legg inn av Magnar Husby » 31. mars 2010 kl. 9.34

I Stangvikboka bind III under Nes side 276 står følgjande: "Løytnant Caspar Christopher Lehm bygsla garden av Teilgård 8. feb. 1739. På hausttinget 1751 tok han seg tingsvitne på at han var ein gamal og fattig mann som ikkje lenger brukte nokon gard. Caspar Christopher Lehm vart premierløytnant ved det Brøsiske kompagni i 1718 og fekk avskil frå tenesta i 1743, og noko nærmare om ætta og etterkomarane hans veit ein ikkje å seie."

Eg såg etter skifte på han, men fann einast skifte etter ein Casper Toresen på Søbstad i Mek tinglag i 1756. Han hadde barna Tore-myndig, Anne 16 år, Bottolf 11 år og Malie 7 år. Skiftet er vanskeleg å lese, men det ser ut til at far til Casper heitte Peder Toresen, og så vert det betalt noko utgifter? til ein på hospitalet i Molde for ein som eg oppfattar som Mons Pedersen. Eg har ikkje Averøybøkene her no, og eg tvilar på om Søbstad er med i bind I-IV, så eg får ikkje lettvint sjekka om det kan vere noko slektssamband til "vår" Caspar, men han kan jo ikkje vere etterkomar etter Caspar Christopher Lehm.

Magnar Husby

Legg inn av Magnar Husby » 31. mars 2010 kl. 10.40

Løytnant Casper Chritophersen Lem rakk tydeligvis å flytte til Smøla før han døydde. Ein finn skifte etter han i 1762. Og der er hans avdøde frue Anne Henrichsdatter Holch nemnd. Men det står mykje der, og eg har ikkje klart å trenge inn i det enda

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 31. mars 2010 kl. 12.01

Skiftet begynner på side 380 i skifteprotokoll 1762-1763.
Det gjengis en søknad som de fikk kongens godkjenning på i november 1739. Siden de ikke hadde livsarvinger har de tatt til seg et lidet fattig pige barn Barbara Kaasbøl 5 Aar gl og etter søknad fikk de gjort henne til sin egen arving.

Barbara Olsdatter Kaasbøl, 25 år gammel, var til stede ved skiftet og det var også hennes nærmeste pårørende Sr. Jens Kaasbøl.
Interessante opplysninger i dette skiftet om Kaasbøll-familien. Men det er utenfor dette temaet. :)

Da tror jeg du bør lete annet sted etter opphavet til Anne Henriksdtr., Magnar.
Forklaringa på ølkanna kan være at folket i Mulvika eller Brekkan har kjøpt den av løytnanten.

Magnar Husby

Legg inn av Magnar Husby » 31. mars 2010 kl. 13.13

Ja, det ser slik ut at eg må finne ei anna Anne Henriksdotter. Eg har sjølvsagt tenkt tanken at nokon kan ha selt sølvsakene til Mulvika. Eller at dei kunne ha vore inne i biletet ved tømmerhandel o.l. (Sølvskeia namna Sarder Willemsen kan jo iallfall ha noko med tømmerhandel å gjere). Men eg synest ikkje det er noko god forklaring. Og kvifor skulle dei i Mulvika kjøpe akkurat dette sølvet?
Det står også att å finne ut kvar det vart av den andre dottera. Ho og kunne ha heitt Anne for alt vi veit.
Men før ein prøver å følgje desse trådane, bør ein kanskje undersøke kyrkjebøkene i Tingvoll nærare. Dei eksisterer iallfall. Eller tidlegare skifte. Og så er det denne Karen. Det må vel kunne gå an å finne ut kven ho var ettersom etterkomarane hennar slo seg til i Surnadal.
Ellers takk for tolkinga av skiftet. Eg kunne gjerne tenkje meg å få tolka heile dette skiftet, berre for å trene på skrifta. Er det nokon der ute som kan tenkje seg å gjere dette (evt mot vederlag)?

Magnar Husby

Legg inn av Magnar Husby » 25. januar 2011 kl. 19.49

Dette skriv Erling Myrbostad i eit av innlegga sine:

"Nevner også et notat som jeg har fått av Endre Holten, Eide ang. Hans Olson, og som kanskje kan være av interesse her: "Soldat Hans Olson Mulvig var tiltala for leiermål med sitt søskenbarn Marit Einarsdotter Skar. Ein dom frå tinget den 10. juli 1734 vart anka, og ny dom fall 16. oktober 1716 i lagmannsretten. Marit vart dømt til fire år i "fiskeleiene" nordefter , Hans var sjuk og fråverande. (s. 205 i rettsprotokollen)"

Eg har prøvd å finne dette i til no digitaliserte tingbøker, men finn ikkje dokumentet. Eg lurer på om det seier noko om det barnet dei fekk. Er det nokon som kan hjelpe her, eller som veit noko? Eg finn ikkje noko om det i kyrkjeboka for Tingvoll. Men det var vel helst slik at det skjedde i Stangvik, og der er jo kyrkjebøkene borte. Hans Mulvig var forøvrig laugverge for sonen Einar i skiftet etter Nils Einarson Skar, broren til Marit, så sambandet til familien på Skar vart heldt vedlike.

Når det gjeld den seinare kona til Hans, Anne Henriksdotter, så trur eg ho kom frå Strupstad. Ein fadder med namnet Anne Henriksdotter Strubstad opptrer i høveleg tidspunkt, og kan neppe identifiserast med personar med same namnet. Kanskje det er nokon som har noko meir her og?

Knut Sæther
Sted: Øksendal

Legg inn av Knut Sæther » 25. januar 2011 kl. 23.09

Magnar, dommen frå 1734 finn du på folio 39b (venstre side) i det tredje avsnittet ovanfrå (Møre og Romsdal fylke, Nordmøre Sorenskriveri, Tingbok 1A 19, 1733-1736):

http://www.arkivverket.no/URN:rg_read/31153/42

Eg kan ikkje sjå at det her kjem fram nokon opplysningar om barnet.

Knut.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 25. januar 2011 kl. 23.13

Tredje avsnittet på venstresida står saken om soldaten Hans Olsen Mulvig som har begått leiermål og avlet barn med sitt kjødelige søskenbarn.
På sida foran står det at dette var på sommertinget for Brøske tinglag 10. juli 1734.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 25. januar 2011 kl. 23.26

Og 15. oktober samme år(1734) på saketinget for Brøske tinglag folio 59a i tingprotokoll 1733-1736, nest siste avsnitt på høyresida, står det at almuen bekrefter på fogdens forespørsel at Marit Einersdatter Skar ikke kan betale bota si fordi: Marete Einersdatter Skar indtet er eiende, uden de faa Ringe Klæder hun siuler sit legeme med

De fikk sagt det i et fargerikt språk. :D

Magnar Husby

Legg inn av Magnar Husby » 29. januar 2011 kl. 0.02

Dei opplysningane Knut og Tore har funne betyr såvidt eg kan forstå at Marit Einarsdotter Skar heldt til I Stangvik. Ho var kanskje i teneste i Mulvika. Det er vel difor vi ikkje finn noko i kyrkjebøkene for Tingvoll. Barnet vart truleg døypt i Stangvik, og da er det vel ikkje så enkelt å finne ut noko meir om Marit Einarsdotter og barnet hennar. Men kanskje det var ei folketeljing i Stangvik ca 1762, som så mange andre stader i landet? Takk til Tore og Knut!

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 29. januar 2011 kl. 0.40

Det var ingen folketelling i 1762. Men det var innkreving av ekstraskatt, og det ble laget et manntall for dette i alle landets prestegjelder. Manntallet for ekstraskatten for Stangvik prestegjeld har Stig Dragseth fotografert av, og lagt ut her.

Magnar Husby

Legg inn av Magnar Husby » 29. januar 2011 kl. 11.35

Takk til Tore! Det var ei nyttig kjelde. Men ikkje så lett å få lest. Har du noko tips om korleis ein kan få desse bilda best lesbare på dataskjermen?

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 29. januar 2011 kl. 12.17

Bruk forstørrelsesglasset.
Alternativt kan du laste ned bildene til egen maskin og bruke ditt eget program for å forstørre bildene.

Svar

Gå tilbake til «Surnadal»