Hans Block Abelset, døpt i Bolsøy Molde
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
-
- Kontakt:
Hans Block Abelset, døpt i Bolsøy Molde
Ved dåpen til nr. 7 Hans Bloch Abelseth har eg problem med å lese fadderlista.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-8
Kan nokon hjelpe?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-8
Kan nokon hjelpe?
- Remi Trygve Pedersen
- Sted: KONGSBERG
Re: Kirkebok, Molde i Bolsøy, Møre og Romsdal, 1820
Jeg har sett penere skrift, John.
Et forsøk:
Hr. Capit. Ridder?? Synestved, Vejmester?? og Hr. Kiøbmand Petter ?? Møller, og Hr. Apotheqver Øvre?? ... .... ...., Madme Knudsen, Madme Bloch[e]??, Jomfrue Karen Møller.
Samme dåp i klokkerboken: Nr. 6
Remi
Et forsøk:
Hr. Capit. Ridder?? Synestved, Vejmester?? og Hr. Kiøbmand Petter ?? Møller, og Hr. Apotheqver Øvre?? ... .... ...., Madme Knudsen, Madme Bloch[e]??, Jomfrue Karen Møller.
Samme dåp i klokkerboken: Nr. 6
Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
-
- Kontakt:
Takk skal du ha Remi.
Jo Klokkerboken var nok lettere.
Synnestvedt var veimester, første i Romsdal trur eg. Petter Møller var kjøpmann Peder (Jalles) Øvre veit eg ikkjee om var apoteker, men sonen Peder Leth Øvre var apoteker i Ålesund (men han er trolig for ung - død 1884 - så det er vel helst faren sm er fadder?), Madam Knudsen må eg vel leite litt etter, Madam Blok var mormor til dåpsbarnet og var gift Krog før ho gifta seg med skipper Bolk (Bloch) budde i Trondheim ved FT1801. Skulle gjerne visst kvar madam Blok kom frå. Eg har sett ho nemt som Sara Schielderup Tellefsen. Schielderup er ditt felt Remi.Jomfru Karen Splid Møller Det var kona til Peder Jalles Øvre - dei var altså ikkje gift i 1820. Så då skulle det vere klart at det er Peder Jalles som må vere fadderen.
Det står ein artikkel om Synnestvedt i ei av årbøkene til Sogelaget i Romsdal eller Romsdalsmuseet.museet Så eg har godt håp om å finne ut kva som står etter Capit,
Så du ser Remi - du var til god hjelp.
Jo Klokkerboken var nok lettere.
Synnestvedt var veimester, første i Romsdal trur eg. Petter Møller var kjøpmann Peder (Jalles) Øvre veit eg ikkjee om var apoteker, men sonen Peder Leth Øvre var apoteker i Ålesund (men han er trolig for ung - død 1884 - så det er vel helst faren sm er fadder?), Madam Knudsen må eg vel leite litt etter, Madam Blok var mormor til dåpsbarnet og var gift Krog før ho gifta seg med skipper Bolk (Bloch) budde i Trondheim ved FT1801. Skulle gjerne visst kvar madam Blok kom frå. Eg har sett ho nemt som Sara Schielderup Tellefsen. Schielderup er ditt felt Remi.Jomfru Karen Splid Møller Det var kona til Peder Jalles Øvre - dei var altså ikkje gift i 1820. Så då skulle det vere klart at det er Peder Jalles som må vere fadderen.
Det står ein artikkel om Synnestvedt i ei av årbøkene til Sogelaget i Romsdal eller Romsdalsmuseet.museet Så eg har godt håp om å finne ut kva som står etter Capit,
Så du ser Remi - du var til god hjelp.
- Remi Trygve Pedersen
Jeg så mens jeg prøvde å tyde navnene at captein Synnestvedt var i Ørskog i 1801. Kanskje det er der kontakten med Abelseth-slekten kom fra, siden Abelseth-navnet vel kommer fra Ørskog.
Ellers så er Sara Tellefsdatter døpt i Bakke kirke, Strinda den 3. juli 1753, foreldre er Lavetmager Tellef Knudsen og hustru Eva Clara Johansdatter Hønnemand. Eva sine foreldre er Løytnant Johan Hildebrand Hønnemann og hustru Sara Pedersdatter Schjelderup. Og til slutt Sara sine foreldre er sogneprest til Støren Peder Jørgensen Schielderup og hustru Clara Christine Nielsdatter Tausan. Da regner jeg med at du skal ha kontroll på anerekken til Sara Tellefsdatter og godt inn i Schjelderup-slekten.
Bare spør om du lurer på mer.
Hilsen Remi
Ellers så er Sara Tellefsdatter døpt i Bakke kirke, Strinda den 3. juli 1753, foreldre er Lavetmager Tellef Knudsen og hustru Eva Clara Johansdatter Hønnemand. Eva sine foreldre er Løytnant Johan Hildebrand Hønnemann og hustru Sara Pedersdatter Schjelderup. Og til slutt Sara sine foreldre er sogneprest til Støren Peder Jørgensen Schielderup og hustru Clara Christine Nielsdatter Tausan. Da regner jeg med at du skal ha kontroll på anerekken til Sara Tellefsdatter og godt inn i Schjelderup-slekten.
Bare spør om du lurer på mer.
Hilsen Remi
Remi Pedersen
-
- Kontakt:
Takk for god hjelp Remi. No veit eg litt meri om madam Bloch gift med Hans Bloch. Veit du noko om far til Eva Kristine f. Krog også? Eg har sett ham nemnt som Johan Krog.
- Remi Trygve Pedersen
Tok si tid før jeg fant vielsen mellom John Krog og hustru Sara, og ikke var det rart heller siden det er brukt feil patronym på Sara, men jeg er rimelig sikker på at denne er den riktige: 15 Febr. 1781, nest øverst ve. side.
Så langt er dette alt jeg vet om John Hansen Krog. Men han må være død før desember 1791 da Sara gifter seg oppatt med Hans Ulrich Bloch den 29 desember 1791 i Vår frue kirke, Trondheim. Øverst venstre side.
Så langt er dette alt jeg vet om John Hansen Krog. Men han må være død før desember 1791 da Sara gifter seg oppatt med Hans Ulrich Bloch den 29 desember 1791 i Vår frue kirke, Trondheim. Øverst venstre side.
Remi Pedersen
- Remi Trygve Pedersen
Her er Jon Hansen Krogh sitt skifte dersom det er av interesse: Nederst side 387a.
Remi Pedersen
-
- Kontakt:
Hjerteleg takk Remi! Eg har leita mykje i kyrkjebøkene utan å finne dei. No har du løyst dette problemet for meg!! 

- Remi Trygve Pedersen
Jeg vet nå ennå ikke hvem som var Jon Hansen Krog sine foreldre, så dukker det opp så er jeg interessert.
Sara sine etterkommere hadde også vært interessant å fått en oversikt over.
Mail-adressen har du sikkert i fra før dersom du har noe av intteresse som du vil sende meg.
God påske, John.
Remi
Sara sine etterkommere hadde også vært interessant å fått en oversikt over.
Mail-adressen har du sikkert i fra før dersom du har noe av intteresse som du vil sende meg.
God påske, John.
Remi
Remi Pedersen
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Da emnet har utviklet seg til litt mer enn skrifttyding og sikkert har almenn interesse har jeg flyttet emnet til "Etterlysninger" Molde.
God påske til alle
God påske til alle

mvh Helge Bjerkevoll
http://www.bjerkevoll.net/
http://www.bjerkevoll.net/