Utskiftningsformand Jens Holten fra Surnadal. Opplysninger?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Børge Strandskog
Sted: INNHAVET

Utskiftningsformand Jens Holten fra Surnadal. Opplysninger?

Legg inn av Børge Strandskog » 19. mars 2010 kl. 11.15

Ved en gjennomgang av utskiftningsforretninger i Hamarøy (Nordland) går det frem at Jens L. Holten fra Surnadal i en mannsalder var udskiftningsformand for alt av jordskifte i kommunen. Han nevnes første gang i Hamarøy i 1875, da delvis som assistent for daværerende utskiftningformann Joh. Parelius (også han bosatt i Surnadal 1865), men fra 1876 og helt til 1898 er Jens Holten formann ved disse forretningene. Jeg kjenner ikke til hvordan utskiftningsvesenet var organisert, men jeg går ut fra at Holten må ha hatt samme rolle i flere kommuner i området. Sannsynligvis bodde han vel i Surnadal, men tilbrakte somrene i Nordland? Flere av hans assistenter i alle disse årene hadde også opphav i Surnadal.

I folketelling 1865 er ”udskiftningsasistent ” J. Holten losjerende på gården Åsen i Surnadal sammen med sin kone Marit Johnsdtr, i FT1900 bor den forhenværende utskiftningsformannen og føderådsmannen Jens L. Holten på ”Møkkelgjærd” i Surnadal. Han er da enkemann, en sønn har overtatt gården, og det ser ut til at også flere av det som må være hans barn holder til her. I FT 1875 kan jeg ikke finne J. Holten.

Er det noen som kjenner til hvordan utskiftningevesenet var organisert i denne perioden – og til Jens L. Holten spesielt? Han er vel omtalt i bygdebøkene for Surnadal, og kanskje i årbøker eller annen lokalhistorisk litteratur? Alle opplysninger og tips mottas med stor takk! Jeg håper å kunne skrive en artikkel om Holten og hans virke i vår kommune i kommende årbok for Hamarøy. Det kan vel knapt nok være noen som hadde så stor kunnskap om kommunen vår som denne nordmøringen må ha hatt. Kanskje han til og med fotograferte på sine oppdrag i Nordland?

Mvh. Børge

Svar

Gå tilbake til «Surnadal»