Hans Fuglestad

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
gj10814
Sted: Kristiansand

Hans Fuglestad

Legg inn av gj10814 » 17. mars 2010 kl. 20.29

Hei igjen.

Noen som kjenner til hvem som er foreldrene til Hans Fuglestad født 1765.Han var gift med Siri Omundsdatter Egeland født 1772.Foreldrene til Siri var det Omund Jensen Egeland og Inger Andersdatter? Ha en fortsatt fin kveld.Mvh.Odd Gunnar Bye

Brukeravatar
dn20990
Sted: BERGEN

Re: Hans Fuglestad

Legg inn av dn20990 » 17. mars 2010 kl. 23.44

Hans Pedersen Fuglestad var sønn av Peder Eriksson Fuglestad, født i Bjerkreim (Gjeitrem) 1727, død 1792.
Hans sin mor var Berit Ådnesdotter, også fra Bjerkreim, født 1727, gift 1749.

Peders foreldre var Erik Gjermundson Gjeitrem og Lisabeth Pedersdotter Bjerkreim.
Berits foreldre var Ådne Tolleivsson Gjeitrem og Ingeborg Larsdatter Landsdal.

Når det gjelder foreldrene til Siri Ommundsdatter Egeland er det riktig som du skriver.

Om Hans Fuglestad og familien finner du mer opplysninger i bygdeboka for Ogna (Hå kommune), av Torger Edland.
Om Hans´forfedre kan du finne endel i bygdebøkene for Bjerkreim (flere bind) av Lisabet Risa.

Hans Fuglestad hadde bl.a. en søster Lisabeth (som forøvrig er en av mine aner), og Lisabet Risa skriver en artig historie om Lisabeth Pedersdatters mann, Ole Asgautsen:
Han ble kalt “Ole Hardhånd i Gravdal”. Han skal ha løftet en stein på et par tonn (steinen står der fortsatt), løftet en hest og slått ihjel en okse med bare nevene

Dette og mye mer kan du lese i Bjerkreimsbøkene
mvh
leif erik otterå

gj10814
Sted: Kristiansand

Re: Hans Fuglestad

Legg inn av gj10814 » 18. mars 2010 kl. 9.03

Hei igjen.
Takker for ditt svar.Jeg har aner tilbake på min mor side til Hans Fuglestad. Ha en fortsatt fin dag.Mvh.Odd Gunnar Bye

Svar

Gå tilbake til «Jæren - ukjent kommune»